Végre újabb részletek derültek ki a rejtélyes MS mesterről, olyat láthat tőle a közönség, amit így még soha
A titokzatos MS mester alkotásait és a késő középkor művészetét mutatja be a Szépművészeti Múzeum új nagyszabású kiállítása. A tárlaton most először láthatod együtt a selmecbányai főoltár hét fennmaradt táblaképét. Az ismert művek mellett ráadásul MS mester több újonnan beazonosított alkotását is megismerheted.
Mi már láttuk az MS monogrammal ellátott képeket, és a többi lenyűgöző alkotást. Mutatjuk mi vár rád.

Az MS mesterként ismert művész a késő középkori magyarországi művészet legismertebb, mégis titokzatos alakja. Festményeinek magas színvonala és lenyűgöző kifejezőereje miatt hosszú ideje foglalkoztatja a kutatókat, kit takarhat a MS monogram.
A legfrissebb kutatások megerősítik, hogy MS mester Nürnbergben tölthette tanulóéveit, Később Bécsben telepedett le, ahol évtizedeken át műhelyt működtetett és valószínűleg itt készítette el a selmecbányai oltár tábláit is.
A kiállításon közel száz műalkotás mellett térképek, ötvöstárgyak, valamint korabeli dokumentumok segítségével képet kaptunk MS mester alkotói környezetéről és a 15–16. század fordulójának magyar történelméről is.
Láthattuk a Mátyás királyt és Beatrix királynét ábrázoló híres domborművet, illetve a Visegrádi- és Budai vár makettjeit is.

A történelmi háttér bemutatását követő szekció MS mester fő művét, a selmecbányai főoltárt állítja középpontba.

A Jézus életét bemutató táblaképeket egymás mellett állították ki, így közelről is megcsodálhattuk e részletgazdag alkotásokat. Izgalmas élmény testközelből nézni a művtöri tankönyvekből jól ismert Vizitációt, a Feltámadást ábrázoló jeleneten pedig könnyedén kivehettük az MS monogramot.

A táblaképek között kiállították az egykori oltárszekrény két szobrát is, a gyönyörűen öntudatos tekintetű Szent Katalint és a lesütött szemű, szűzies Szent Borbálát.

A kiállításon megtudtuk, hogy a nagy méretű oltáron minden bizonnyal MS mester festőműhelyének több tagja is dolgozott. MS mester stílusjegyei - a nyugtalan vonalú ruharedők, göcsörtös ujjak, finom színtónusok és tájképi hátterek - azonban egységessé teszik a táblaképeket.
A kiállításon ezt a gyönyörű chiaroscuro-t, azaz “világos-sötét” rajzot is megnézhettük.


A tárlat persze számos más művet is felvonultat, amit a legújabb kutatások szintén MS mesternek tulajdonítanak. Ilyen például a Három élő és három halott találkozása című chiaroscurorajz is, amelynek felhőfodrain és bokrain ugyanazt a kézjárást figyelhetjük meg mint a Zenélő szerelmespáron.

A kiállítás nagy hangsúlyt fektet a művész és Albrecht Dürer kapcsolatára.
Gyönyörű példa erre Alexius Funck és Margarethe Stainer 1520-as években készült bécsújhelyi epitáfiuma is. A kép Mária halálát ábrázolja, akárcsak Dürer azonos című rézkarca.


Külön egység foglalkozik Paul Vinck és Anna Heckl epitáfiumával, ami talán a legfontosabb új mű, amelyet MS mesternek tulajdonítanak. A képet közelről megnézve láthattuk az MS mesterre jellemző kényszeredett tartású figurákat, és visszaköszönnek róla a selmecbányai táblákról ismert arctípusok és drapériaformák is.

A tárlat izgalmas záró szekciójában a restaurátorműhelyek komplex vizsgálatain keresztül bepillantást nyertünk abba is, hogyan készültek a középkori szárnyas oltárok.

A templomok díszítő nagy méretű szárnyas oltárok készítése összetett feladat volt. A munkát elvállaló mester vállalkozóként irányította és felügyelte a folyamatot, melynek során asztalos, festő, szobrász és aranyozó is együtt dolgozott.
Megtudtuk, hogy az alárajzolás rétegeiben előfordultak betűk vagy grafikus jelek is, melyekkel a műhely egy másik tagja számára jelölték, hogy az adott területet milyen színűre kell majd festeni.
Az alárajzolás után előbb az aranyozás következett, és csak ez után a jelenet megfestése.

Ha szeretnél mélyebb betekintést nyerni MS mester munkásságába, vagy érdekel, hogyan jutnak lépésről-lépésre közelebb a kutatók a művész kilétének megfejtéséhez, mindenképp látogass el erre a kiállításra.
A műtárgyakakat kísérő feliratok közérthetően mesélnek a történelmi háttérről, rávilágítanak az összefüggésekre, és teljesen befogadhatóvá teszik a kiállítást. Sőt a falakon lévő arannyal szedett címsorok még a táblaképek és műtárgyak aranyozására is rímelnek.
Az MS mester és kora című tárlatot július 20-ig nézheted meg a Szépművészeti Múzeumban. Részletek a múzeum weboldalán.


