KULT

„Baszd meg!” – ezzel indít Tyler Rake, és ehhez tartja magát az új akcióorgiában

Ennek a filmnek a nagyvásznon lenne a helye a látványvilága és az akciójelenetei miatt. Chris Hemsworth végigpusztítja az Extraction 2 két óráját.


Miután megnéztem A kimenekítés 2. részét kicsit John Wick-szájízem volt. Nagyívű akciószcénák, epikus jelenetek és tragikusan klisés forgatókönyv elegye. Pedig egyes jelenetekben leírhatatlanul látványos Tyler Rake kalandja, emiatt lett volna lenyűgöző a moziban látni ezeket a jeleneteket.

A film elején van egy ütős 20 perces vágás nélküli akciójelenet, ami nem egy pillanatra sem áll meg.

Nem hagy egy másodperc levegővételt sem a nézőnek, és az első pillanatól az utolsóig zseniális.

Ami furcsa, hogy A kimenekítés első része 2020-ban tökéletesen befejeződött. Korrekt akciófilm, kerek történettel, de mivel hatalmas volt a nézettsége, a Netflix berendelte a folytatást. Itt bizony el kell rugaszkodni a valóságtól, Tyler túlélte az első rész végén szerzett sérüléseit, és kómában fekszik. Majd miután felébred, az első szavai a „baszd meg!”. A régi Schwarzenegger-filmek jutottak eszembe arról, amikor kóma után edz Tyler hat hétig, és erősebb lesz, mint valaha volt.

Igazi '90-es évek hangulata van a 2023-as minőségi szinten kivitelezve.

Jön is a következő megbízás, ki kell menekítenie egy grúz börtönből az exfeleség húgát és két gyermekét. Ezzel egy személyes üggyé válik a fáradhatatlan izomkolosszus vérengzése. Itt találjuk a már említett több mint 20 perces vágás nélküli csodajelenetet, amiről csak szuperlatívuszokban lehet beszélni, már aki képes meglátni a művészetet egy akciószekvenciában. A grúz börtönből való kiszabadításból gyorsan átcsapunk menekülésbe, börtönlázadásba, autós, majd vonatos üldözésbe helikopterek társaságában. Majdnem biztos vagyok benne, hogy ez a 20-25 perc erősen meg van támogatva CGI-al és rejtett vágásokkal, de az biztos, hogy a tempó nem hagy időt rá, hogy belekössünk. Annyira áramlik a tesztoszteron, törnek a csontok, hullanak a végtagok, hogy sokszor csak felszisszenni volt időm a TV előtt.

Igazi férfias film. De képvisel valami értéket? Egyértelműen. A kaszkadőrmunkát bátran a legjobb John Wick-filmek mellé lehetne helyezni. A rendezés, a tempó, mind-mind elsőrangúak. Sam Hargrave rendező rászolgál minden pozitív jelzőre, ami csak eszünkbe jut.

Az akciójelenetek koreográfiája, már-már a „pusztítás tánca”, kaszkadőrsuliban tanítandó lenne.

Hiába kézi kamerával operáltak Hargrave-ék, tökéletesen látunk minden verekedést, ökölharcot, kézitusát. Követhető, nem szédülünk bele a túlzott rázkódásokba. Ha nagyon keressük a hibákat, akkor talán a forgatókönyv, a néha gyenge CGI és a dráma olykor unalmas perceit említeném meg. Sajnos nem sikerült a kiváló akciójelenetek üresjáratait feltölteni értelmes, vagy érzelmes pillanatokkal.

Chris Hemsworth próbálkozik a drámával, de a pusztítás áll igazán jól neki. Társa, a második részben sokkal nagyobb szerepet kapó Nik (Golshifteh Farahani), aki szintén odateszi magát az akciózás során, sőt ő még a prózai részekben is hitelesnek tűnik. Érte fog aggódni igazán a néző, érte fogunk szorítani, mert

tudjuk, hogy Tyleren még a golyó se fog, viszont Nik bizonyára halandó.

Az antagonista grúz maffiózók méltó ellenfelei Rake-nek, olyan típusú gonosztevők, akik golyószóróval kopognak be a szomszédba kölcsöntojásért. Minden pillanatban veszélyesek, és nem tudjuk, mikor, kit és hogyan fognak likvidálni.

Még egy negatív dolgot ki kell emelni: angolosan szólva ez egy igazi „sequel-bait”. Vagyis nem feltétlenül azért készítették, mert volt egy kész történetük, amit el akartak mesélni, hanem akarnak még több folytatást Tyler Rake akcióorgiájának és ez még csak a kezdet. Ugyan lezártnak tekinthetjük ezzel a filmmel a második rész konfliktusát, de felvezetnek egy még nagyobb, veszélyesebb fenyegetést. Szinte bedobják a csalit, hogy

„ugye milyen jó volt ez a rész? Ha tetszett, el sem tudod képzelni, mi vár majd a harmadik részben!”.

Emiatt nem tekinthető olyan kerek, egész történetnek, mint a 2020-as első rész. Kicsit zavaró, de alapjában véve érthető, hiszen ha ennyire jól sikerült ez a második rész, én tárt karokkal várom a következő adag adrenalint!

Csak ajánlani tudom mindenkinek a Kimenekítés második részét. Nem baj, ha nem látta valaki az első epizódot, anélkül is tökéletes az élmény, persze nem árt, ha ismerjük valamennyire Rake karakterét.

Tipikus péntek esti akció-kánaán, mint amikor anno egy Svarci filmet kikölcsönöztünk egy hétvégére

a tékából és összecsődítettük a haverokat, hogy ezt most mindenkinek látnia kell. Typer Rake: A kimenekítés 2. megtekinthető a Netflix kínálatában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
A Bűnösök dögös, fülledt, bizsergető, véres, brutális, elképesztő – A Creed és a Fekete Párduc rendezőjének új zenés horrorja az év kiemelkedő mozis élménye
Képzeljük el az Alkonyattól pirkadatigot az 1930-as évek amerikai délvidékén fekete blueszenével és ír vámpírokkal! Vérbő 137 perc következik.


Csoda, hogy behozták a magyar mozikba a Bűnösöket. Persze nem azért, mert a főszereplő Michael B. Jordan vagy a rendező Ryan Coogler ne lennének itthon is ismertek. Hiszen egyrészt ők ketten együtt szinte elválaszthatatlanok, mivel közösen forgatták A megállót (2013), a Creed: Apollo fiát (2015) és a Marvel-féle Fekete Párducot (2018), másrészt Jordant még olyan további darabokban is megkedvelhettük, mint az Aranytartalék (2001), a Drót (2002-es epizódok), Az erő krónikája (2012), a Csajkeverők (2014), A Fantasztikus Négyes (2015), A kegyelem ára (2019), a Bűntudat nélkül (2021) és persze a további Creed-filmek (2018, 2023), amelyek közül a harmadikat ő is rendezte.

Szóval velük akár a magyar mozikba is be lehet csalogatni a nézőket.

Sokkal inkább azért volt merész vállalás a hazai forgalmazás, mivel a témára nem igazán tud rezonálni egy átlag hazai moziba járó: 1930-as évek, amerikai délvidék, fekete közösség, blueszene… Soroljuk még? A felszínen, pontosabban a Bűnösök első felében ezt kapjuk, bár már ez sem piskóta.

Egy Chicagóban gengszterkedő ikerpár, Smoke (Michael B. Jordan) és Stack (Michael B. Jordan) térnek haza pénzzel kitömve gyapotültetvényes szülővároskájukba a sztori elején azzal a céllal, hogy a helyi, használaton kívüli malomból egy szórakozóhelyet rittyentsenek a város fekete közössége számára: exkluzív piák és kaják, nem utolsósorban pedig a legjobb zenészek asszisztálásával. A talpalávalóról többek között a helyi veterán muzsikus, Delta Slim (Delroy Lindo) gondoskodik, valamint az ikrek unokaöccse, a már fiatalon is profi gitáros-énekes Sammie. (az énekes-dalszerző Miles Caton filmes debütálása), történetünk kvázi főhőse. A sztori első felében Smoke és Stack ezt a nyitóbulit próbálják összehozni, annak minden részletére kitérve, miközben a városbeli múltjukkal és annak szereplőivel, traumáival is szembe kell nézniük újra.

Majd hirtelen kapunk egy több, mint éles váltást. Valami természetfeletti erő üti fel ugyanis a fejét, pontosabban egy vámpír egy fiatal fehér fickó, Remmick (Jack O’Connell) testében, aki szeretné meghívatni magát az ikrek bulijába egy vérgőzös este reményében…

Igen, ha ez ismerősen hangzik, az nem véletlen, a Bűnösök dramaturgiája ugyanis erősen megidézi az 1996-os Alkonyattól pirkadatigot, ám míg Robert Rodriguez menő filmje a puszta szórakoztatás jegyében fogant, addig a Bűnösökbe Coogler nem kevés tematikát sűrített bele. Természetesen benne van a rasszizmus kérdése, a Jim Crow-féle szegregációs törvények, ugyanakkor a zene és az „ördög” kapcsolata is igen hangsúlyos.

Klasszikus toposzok bukkannak itt fel, miszerint az igazán tehetséges zenészek, előadók azért lettek ennyire kiemelkedők, mert eladták a lelküket a vén patásnak? Egyáltalán a blueszene (és bármilyen új, az előző generáció számára furcsa/értékelhetetlen/meg nem értett muzsika) az ördögtől való? Hogy annak hívására az emberek, kiszakadva a valóságból, áhítatban adják át magukat buja vágyaiknak, mint a tánc, a szex, az alkohol és a drogok?

E világi és túlvilági ösztönök, kultúrák (a vámpírok által megtestesített ír bevándorlók), rasszok, sőt idősíkok összeütközése, van itt minden. Mindezt pedig egészen parádés jelenetek kíséretében kapjuk az arcunkba. Az egyikben például tanúi lehetünk annak, ahogy a bulin a múlt, a jelen (’30-as évek) és a jövő zenei stílusai keverednek, s mindhárom kor képviselői egyszerre és együtt ropják egy nagyszabású, közös, időkön átívelő partin az épphogy nem kakofóniába hajló egyvelegben, hiszen a zene egy univerzális, közös nyelv, amely összeköt embereket, időket, helyszíneket. De említhetjük még azt a szcénát is, amikor a bejutásukra váró, s emiatt kint rostokoló vámpírhorda a saját maga által előadott ütős ír népzenére ropja – ilyet sem látni gyakran mozgóképen. Minderre jön rá pedig az utolsó, hosszabb felvonásban a kemény hentelés, nem árulunk el azzal ugyanis nagy titkot, hogy a vérszívók természetesen beszabadulnak a buliba…

A Bűnösök egy furcsa, a tetten érhető inspirációi ellenére mégis mással össze nem hasonlítható műfaji egyveleg, egy amolyan zenés horror-gengszter-dráma, ami egyszerre nagyon dögös, izzasztóan fülledt, kifejezetten brutális és kegyetlen, ugyanakkor sokatmondó, színes és megható is.

A csúcshatás eléréseben pedig óriási szerepe van az operatőr Autumn Durald Arkapaw (Loki, Fekete Párduc 2, Az utolsó táncosnő) csodálatos képeinek s legfőképp a kétszeres Oscar-díjas zeneszerző, Coogler állandó munkatársa, Ludwig Göransson elképesztő aláfestésének, amely a film teljes, 137 perces játékideje alatt egy lüktető, bizsergető, az alantas öszöntökre és az értelemre egyaránt ható csodás műfajmixszel ajándékozzák meg a nézőket. Az év egyik legkiemelkedőbb mozgóképe lesz, érdemes hát alkut kötni az ördöggel egy mozijegy erejéig.


Link másolása
KÖVESS MINKET: