KULT
A Rovatból

Takáts Eszter: Számomra az állatorvosok, autószerelők, boltos nénik a sztárok

A pécsi származású énekesnő korábbi zenésztársai közül többen is országos hírnévre tettek szert időközben, ő azonban azt mondja, feleslegesek a 'mi lett volna, ha...' gondolatok. Interjú.
Láng Dávid - szmo.hu
2018. január 21.



Takáts Eszter az egyik legszínesebb egyéniség a magyar zenei életben: több évtizede ír dalokat, amelyeket szólóban és időről időre változó nevű/tagságú zenekaraival egyaránt előad. Aktuális formációja 2016 elején állt össze, tavaly decemberben pedig egy nem kevesebb, mint 19 dalt tartalmazó dupla albumot adtak ki, ami egyike volt az év legjobbjainak.

Arról beszélgettünk, mit jelent számára a sztárság, miért van ennyire kevés női dalszerző itthon, illetve mennyire tartja magát budapestinek, miután lassan 10 éve a fővárosban él.

– Az új lemezed címe "Bocsáss meg!" lett. Üzenni akartál valakinek?

– Nem, ez ennél sokkal többet jelent, nem személyesen valakinek szól, hanem az ember önismereti útjáról. A megbocsátás, elengedés, feloldás erősen felszabadító tud lenni, amikor az ember tisztán tudja látni az okokat, amiért bizonyos helyzetekbe kerül, és meri vállalni a felelősséget, hogy ő ezeknek a kiváltásában mennyire van benne.

Az igazi felszabadulás az, amikor az ember nem másokat hibáztat, nem másoknak akar megfelelni, nem másokat majmol, nem viszonyít, nem vetélkedik, tudja, mi miért történik, és békébe kerül mindezzel.

Nem kell mártírnak lenni, de hibázni ér, és ezt el is lehet ismerni emberi játszmák nélkül. A dal erről szól, ezt tanítja, erre ébreszt rá.

– Elég ritkák a dupla albumok manapság. Te miért döntöttél emellett ahelyett, hogy két részletben adod ki?

– Sosem követtem a divatot és a divatirányzatokat, inkább a kézzelfogható, minőségi dolgokban hiszek. Biztosan el is lehetett volna ezt az egészet aprózni, de ez így egyben egy kompozíció, séta az "erdőben", a dalok láncszemek, amik nem véletlenül lettek így felfűzve, és ha már a hallgatót úgyis behúzom a világomba, akkor cserbenhagyásnak is érezném, hogy 4 szám után vége az utazásnak (4 szám ugye egy maxi lemez). Mondjuk a tavaly tavasszal megjelent EP nagyon kerek volt tematikailag, de ez számomra így hiteles.

Másrészt nem szívesen butítom le mp3-ra a dalokat, amiken a hangmérnök annyit dolgozik, hogy élvezhető hangzása legyen, akkor azt ebben a formában érzem a legminőségibbnek. Ilyenekben régimódi vagyok, könyveket is hagyományos módon olvasok, nem laptopról. Kocsiban meg különösen jó betenni egy CD-t a lejátszóba.

– Egykori zenésztársaid közül többen országos hírnévre tettek szert azóta a Punnany Massif révén, sőt a mostani felállásban is van átfedés. Te hogy állsz a sztárság/befutás témához? Nem szoktál gondolkodni rajta, hogy "mi lett volna, ha...?"

– Nagyon fontos és pozitív dolog, hogy ilyen széles a magyar zenei paletta, sok a kreatív, jó zenész, és ezekből a barátságokból, egymás koncertjeire való kíváncsiságból is sokat lehet inspirálódni, töltekezni. Büszkének kellene lennünk a sokszínűségre irigykedés helyett.

Nincs olyan, hogy "mi lett volna ha", mert folyamatosan úton vagyok, tágítom a mozgásteremet, nagyszerű emberekkel dolgozom együtt, sosem unatkozom, és stabilan jelen vagyok a zenei életben. Az számít, hogy a dolgomat csinálom örömmel, szenvedéllyel, hittel, nem az, hogy most éppen kinek a koncertjeire járnak el többen.

Külön kiemelném a kollégák barátságát, és támogatását is, különösen a Misztrálét, a Valami Swingét, illetve a baráti stábomat (Barabás Zsolt, Krajcsi Zsolt, Porkoláb Károly, akik videókat, fotókat készítenek), és természetesen Juhász Kristóf írót, alkotótársamat sem hagyhatom ki. A sztárság nem része a szótáramnak, vagy ha igen, akkor a kerületi állatorvosok, és autószerelők, vagy boltos nénik a sztárok számomra.

eszter1eszter3

– A Takáts Eszter Beat Band két éve bomlott fel. Mennyire volt egyértelmű azután, hogy kikkel, milyen stílusban szeretnéd folytatni?

– Nem volt ebben semmi szándékos, megtörténtek a megfelelő találkozások, és helyükre kerültek a dolgok. A két éve alakult új felállással nagyon gördülékeny minden zeneileg és szervezésileg is, nagyon erős a közös hullámhossz, jó az összhang, mindenki odateszi magát a produkcióért, és nincsenek félreértések sem. Minőségi és oldott légkörben dolgozunk.

Giret Gábor basszusgitáros és a hangszerelés felelőse, Horváth Mihály szájharmonikás, de sokat segít szervezésben, fotózásban, videózásban, Kosztin László szólógitáros, akinek köszönhetően egyszer még lesz a dalaimnak kottás könyve, Czimerman Csaba dobos (Punnany M.), aki már a Rövidtáv lemezemen is játszott, és kivételesen lelkiismeretes és megbízható ember.

– Sokkal kisebb itthon a női dalszerzők aránya a férfiakhoz képest, mondhatjuk, hogy te a ritka kivételek közé tartozol azzal, hogy a számaid szövegét és zenéjét is magad írod. Szerinted mi az oka az egyenlőtlenségnek?

– Én azért ezt nem így látom, bár statisztikailag bizonyára így van, több olyan pozitív példát is látok a kevésbé felkapott és ismert, klubéletben megjelenő női dalszerzők között, ami ezt cáfolja.

Érdemes az embernek kutakodni, keresni, nemcsak arra figyelni, ami "beömlik az ajtón."

– Inkább saját élményekből építkezel, vagy máshonnan merítesz?

– Saját élményekből és intuícióból.

– Viszonylag kevés koncerted van. Mi tölti ki a napjaidat, amikor nem ezekre készülsz?

– Tervek megalkotása és megvalósítása, kommunikáció, pályázatok írása, web- és facebook oldal kezelés, kiajánlók, portfóliók, fotózások, videózások, interjúk, próbák, soron következő projektek megalkotása (jelenleg a Második puszi, mint az Első gyerekelőadás folytatása, és a még meg nem jelent rap-es dalok kislemezes megjelentetése), ügyintézések, szervezések, kooperációk. Tehát minden, ami a produkcióval kapcsolatos. Turnémenedzserre mindazonáltal szüksége lenne a zenekarnak, erre sem időm, sem kapacitásom nincsen, a beérkező felkérésekkel kapcsolatos intézni valók lefedik a maradék rést, keresek is egy erre szívesen vállalkozót "tegnapra".

– Több korábbi zenekarodban is sérelmezted, hogy nem tudtál kiteljesedni, mert mindig volt egy "legenda" melletted. Most elégedett vagy ezzel?

– Igazából sosem sérelmeztem egy "legenda" jelenlétét sem, pláne, hogy sokat köszönhettem nekik. Azonban nekem a saját utamat kell megerősítenem, és ebben függetlenítenem kell magam mindattól, ami ebben hátráltat. Például

attól még, hogy felnézek valakire és tisztelem, még nem kell mellette láthatatlanná válnom, hiszen ő sem ezt várja el, hanem egy szintén magabiztos, karakteres és kialakult, érett személyiséget.

De ahogyan a sztárság fogalma sincsen a szótáramban, így a "legenda" is mást jelent számomra, itt a kollegális és emberi viszonyok a lényegesek.

– Mekkora beleszólást hagysz a többieknek az ötletek kidolgozásába?

– Teljes körűt. A többiek pontosan érzik, mikor kell valamit alakítani, vagy meghagyni szerkezetileg az eredeti formájában, abszolút gördülékeny ez is.

eszter2

– Lassan 10 éve költöztél Budapestre. Teljesen fővárosinak tartod már magad, vagy kicsit megmaradtál pécsinek?

– Pécsi is vagyok, zalaegerszegi is, most már lassan pesti is, szerencsére könnyen alakítok ki home-feelinget, ez kapóra jön a gyakori utazások során. De ugyanúgy hazamegyek Lille-be (Franciaország), Agárdra, Orfűre.

Párkapcsolatban monogám, szép helyeken való tartózkodásban poligám vagyok. Alapvetően ott vagyok otthon, ahol ott vagyok.

- Egy ideje gyerekműsorral is fellépsz. Elég nagy a konkurencia ezen a téren, mivel lehet kitűnni és egyedinek lenni?

– Nagy adag Monthy Python-i humorral, amit a gyerekelőadás tekintetében a szerző Juhász Kristófnak köszönhetünk, aki az előadások során ezeket színészként is előadja, mi meg könnyesre röhögjük magunkat a spontán szövegújításain, gyakorlatilag folyamatosan dől belőle a sziporka. És vannak egyedi készítésű bábjaink, amiket Kristóf kezdett barkácsolni, aztán beszállt a tervezésbe és kivitelezésbe Bagdi Katalin szentendrei iparművész, aki örömünkre elvállalta a Második Puszi bábjainak elkészítését is.

- Milyen eredményekkel, sikerekkel lennél elégedett az idei évben?

– Most a lemez népszerűsítése, széleskörű megismertetése a cél, azután a közönségem ideális koncertre járási igényeinek felmérése, egy turnémenedzser megtalálása, Második puszi, kislemez a rap-es dalokból, újra kiutazni Franciaországba, és szépen tovább építkezni azzal a türelemmel, és áldott munkaritmussal, ami a jelenlegi, harmonikus és elfogadó, szeretetteljes munkatársakkal létrejött.

A következő budapesti koncert március 16-án lesz a Muzikum klubban, bővebb infók hamarosan a Facebookon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Megijedt a sztárságtól, amikor tiniként a szoknyája alá akartak fotózni – A 35 éves Emma Watson visszavonult, és új kihívásokat keres
Oscar-díj helyett inkább PhD-t akar szerezni, a sok pénzt hozó filmek főszerepei helyett pedig inkább a nők egyenjogúságáért küzd.


Emma Charlotte Duerre Watson 1990. április 15-én született Párizsban, Jacqueline Luesby és Chris Watson angol ügyvédek gyermekeként. A családi háttere intellektuálisan és kulturálisan egyaránt gazdag, francia és angol hatások alakították Emma korai éveit. Ötéves koráig élt az öccsével, Alexszel együtt a Párizs melletti Maisons-Laffitte-ben, a szülők azonban ötéves korában elváltak, így a gyerekek ekkor Angliába költöztek, hogy az édesanyjukkal éljenek Oxfordshire-ben, a hétvégéket pedig apjuk londoni házában töltötték (később született még három féltestvére – Toby, Lucy és Nina – az apja új házasságából). Oxfordban a Dragon Schoolba járt 2003-ig, eddigre azonban már ismert színész volt az első két Harry Potter-filmnek köszönhetően.

Egyébként kb. hatéves korától kezdve a színészet érdekelte a leginkább, és szülei beleegyezésével a Stagecoach Theatre Arts oxfordi intézményében, egy részidős színházi iskolában képezte magát, ahol éneklést, táncot és színészetet tanult.

„Mindig is szerettem ezt a világot. Sokszor szerepeltem iskolai színdarabokban, és gyakran léptem fel a családom előtt. De 9 éves koromban kaptam először igazi ízelítőt a hivatásos színészetből. Akkor még nem tudtam, hogy ez megváltoztatja az életemet” – mesélte Watson a Vogue-nak egy 2018-as interjúban.

Tízéves korában már fellépett a Stagecoach produkcióiban és iskolai darabokban, de a Harry Potter-franchise előtt soha nem játszott hivatásszerűen.

Hermione 10 éve

A színészi útja aztán 1999-ben, kilencéves korában drámai fordulatot vett, amikor elkezdődött a szereplőválogatás J.K. Rowling Harry Potter-könyvsorozatának filmadaptációjához. Watsont a drámatanára bátorította, hogy próbálja ki magát a castingon, kezdetben azonban nem volt tisztában a projekt nagyságrendjével: „Nem éreztem az elején, hogy milyen nagyszabású dolgokról van szó. A könyvekről sem tudtam sokat, de azt igen, hogy Hermione karaktere zseniális. Amikor a drámatanárom azt javasolta, hogy jelentkezzek a meghallgatásra, azt gondoltam, hogy szórakoztató élmény lesz, de nem igazán számítottam arra, hogy bármi is lesz belőle. Csak a tőlem telhető legjobbat akartam nyújtani. Majd folyamatosan kérték, hogy jöjjek vissza, és kezdtem úgy érezni, hogy valami igazán különleges dolog részese vagyok. Amikor pedig felhívtak, hogy megkaptam a szerepet, akkor döbbentem rá igazán: az életem soha többé nem lesz ugyanaz, mint eddig."

Watson, akit 2000-ben választottak ki több ezer lány közül Hermione Granger szerepére, ez a döntés pedig kulcsfontosságúnak bizonyult a karrierje szempontjából. Az első rész, a Harry Potter és a bölcsek köve 2001-ben került a mozikba, Watson alakítása pedig széles körben váltott ki elismerést. A fantasyfilmek sikere egyik napról a másikra sztárrá tette őt, az újonnan szerzett hírnév azonban számos kihívással járt együtt.

Bár Watson már fiatalon reflektorfénybe került, eltökélt szándéka volt, hogy a népszerűség nem árnyékolja be a színészet iránti szenvedélyét. A Harry Potter-filmek (nyolc epizód 2001-től 2011-ig) alatt próbált egyensúlyozni az iskolai tanulmányai, a magánélete és a szakmai karrierje között. A világsztársággal járó nyomás ellenére ugyanis nagyon komolyan vette a tanulmányait, és keményen dolgozott azért, hogy megőrizze életében a normalitás érzését. „Tudatos döntést hoztam: nem akartam, hogy az életem csak a Harry Potterről szóljon. Fontos volt számomra, hogy folytassam a tanulmányaimat, és a színészkedésen kívül más érdeklődési körökkel is foglalkozzam. Nem akartam, hogy egyetlen szerep vagy film határozza meg az életemet” – mondta erről.

Mindenkit leiskolázott

A Dragon School, vagyis az általános suli 2003-as befejezése után Watson az oxfordi Headington Schoolba ment tovább. A Harry Potter-forgatásokon való tartózkodása során őt és színésztársait, Daniel Radcliffe-et (Harry Potter), Rupert Grintet (Ron Weasley), Tom Feltont (Draco Malfoy) és a többi gyereket naponta akár öt órán át korrepetálták.

Emma aztán 2006 júniusában tíz tantárgyból tett záróvizsgát, amelyek közül nyolcat A* (csillagos ötös), kettőt A (ötös) eredménnyel zárt.

A gimnázium befejezése, vagyis az érettségi után szünetet tartott a tanulmányaiban, hogy 2009 februárjától a Harry Potter és a Halál Ereklyéi 1. és 2. részének forgatására koncentráljon, de azt állította, hogy utána tovább akar tanulni.

Később megerősítette, hogy a Brown Egyetemet választotta Providence-ben, Rhode Islanden. 2011 márciusában, 18 hónapos egyetemi tanulmányok után aztán bejelentette, hogy „egy vagy két félévre” halasztást kér. Végül az utóbbira került sor, elmondása szerint így négy helyett öt évbe telt, hogy megszerezze a diplomáját angol irodalomból a színészi munkái miatt. 2014. május 25-én diplomázott a Brown Egyetemen. Ennyi azonban nem volt neki elég. Kilenc évvel később, 2023-ban elkezdte a mesterképzését az Oxfordi Egyetemen, idén pedig teljesítette a követelményeket, és továbblépett, hogy megszerezze a PhD-jét.

A Varázsvilág után

Az utolsó HP-film, a 2011-es Harry Potter és a Halál ereklyéi 2. rész után Emma nagy kihívás előtt állt: hogyan lépjen tovább a karrierjében, miután eljátszotta azt a karaktert, amely egy évtizeden át meghatározta őt. Úgy döntött, másféle szerepeket keres, és próbálja elkerülni a beskatulyázást. A poszt-Harry Potter-éra első filmje a 2011-es Egy hét Marilynnel lett a számára, bár abban még csak egy nagyobb mellékszerepeket alakított. Korábban a Harry Potter-epizódokon kívül csupán egy tévéfilmben szerepelt (2007: Ballet Shoes), és egy animációs filmben szinkronizált (2008: Cincin lovag). Az első főszerepét a 2012-es Egy különc srác feljegyzéseiben játszotta, amelyet Stephen Chbosky a saját regényéből írt és rendezett. Watson alakította Samet, egy összetett és sebezhető tinédzsert, aki a kamaszkor megpróbáltatásai között próbál navigálni. A szerep merőben eltért Hermionétól, és lehetővé tette Emma számára, hogy megmutassa az érzelmi mélységét és sokoldalúságát színésznőként. Sokan máig a legjobb alakításaként emlegetik.

A következő években Watson több filmben is szerepelt, köztük a Lopom a sztáromban (2013), az Itt a végében (2013), a Noéban (2014), A kolóniában (2015), a Regressionben (2015), A körben (2017) és a Kisasszonyokban (2019), bizonyítva, hogy képes alkalmazkodni a legkülönbözőbb műfajokhoz, a drámától a fantasyn át a pszichológiai thrillerekig. A Harry Potterekhez fogható legnagyobb sikerét a 2017-es A szépség és a szörnyeteggel, vagyis az 1991-es Disney-animáció élőszereplős feldolgozásával érte el, amelyben a főszerepelő Belle-t alakította, és amely több mint egymilliárd dolláros bevételt ért el szerte a világon. A 2019-es, Greta Gerwig-féle, 6 Oscar-díjra jelölt Kisasszonyok után azonban úgy döntött, egy időre visszavonul a színészkedéstől, és életének más aspektusaira, többek között a tanulmányaira és aktivista tevékenységeire koncentrál.

A sztárság amúgy is mindig megviselte, bár tisztában volt azzal, mekkora hatással van az emberek életére. „Találkoztam olyan rajongókkal, akiknek az arcom rá volt tetoválva a testükre, illetve olyan emberekkel is, akik a Harry Potter-könyvek segítségével vészelték át a rákot” – magyarázta a színésznő, akire a karrierje kezdete, vagyis kislánykora óta kiemelt médiafigyelem szegeződik.

A 18. születésnapján például a lesifitósok megpróbáltak a szoknyája alá fotózni, és számos zaklatás áldozata volt. A biztonsági aggályokra hivatkozva épp ezért nem is készít például szelfiket a rajongókkal, szívesebben beszélget velük szemtől szemben.

Aktívan a nőkért

Emma sok fontos társadalmi ügy mellé állt oda szenvedélyesen. Kiállt például a nemek közötti egyenlőség és a nők jogainak védelmében, az ENSZ jószolgálati nagyköveteként is tevékenykedett, és elindította a HeForShe nevű kampányt, amely arra ösztönzi a férfiakat, hogy vegyenek részt a nemek közötti egyenlőségért folytatott küzdelemben. „Mindig is hittem abban, hogy ha van egy platformod, akkor felelősséggel tartozol azért, amiben hiszel. Ez nemcsak a színészkedésről szól, hanem arról is, hogy használd a hangodat azért, hogy változást hozz létre a világban” – magyarázta a színésznő, aki emellett az oktatásra, a fenntartható divatra és a mentális egészségre összpontosító kezdeményezésekben is részt vett. Olyan ügyeket támogatott többek között, mint a Malala Alapítvány, amely a lányok oktatását segíti elő, 2016-ban pedig társalapítója volt a „Közös polcunk” nevű feminista könyvklubnak, ahol az egyenlőség, az identitás és a társadalmi igazságosság témáit feltáró olvasmánylisták felett kurátorkodott.

2019-ben Emma bekerült a Kering francia luxusdivat-konglomerátum igazgatótanácsába, ahol a divatipar fenntarthatóságáért és etikus gyakorlataiért szállt síkra. A Keringnél betöltött szerepe összhangban van a fenntartható divat iránti régi elkötelezettségével, s gyakran dolgozik együtt olyan márkákkal, amelyek a környezetbarát anyagokat és az etikus gyártási gyakorlatokat helyezik előtérbe.

Watson ugyanakkor beiratkozott egy kreatív írói programba is, feltett szándéka ugyanis, hogy a kamera mögötti szerepek felé is forduljon, szeretne forgatókönyveket írni és filmeket rendezni. Ki is próbálta már magát ezekben, a Pradának például készített egy reklámfilmet (2022: Prada Paradoxe), illetve már írt egy színdarabot is.

„Annyira örülök, hogy megtettem a színészkedéstől való eltávolodást, mert úgy érzem, hogy van saját hangom, kreatív terem és szuverenitásom, amikről korábban nem volt tudomásom” – mesélte erről.

Röviden együtt, vagy egyedül

Emma, bár már 35 éves, sosem volt 2 évnél hosszabb kapcsolata, és gyermekei sem születtek még. Egy interjúban azt mondta, a magánélete magánügy, így arról sosem szokott nyilatkozni, így általában akkor tudni csak, hogy van valakije, amikor megjelenik az illetővel egy hivatalos eseményen, vagy a fotósok elcsípik őket az utcán. 2015 és 2017 között pl. két éven át volt kapcsolatban a tech-vállalkozó William Knighttal, 2018 és 2019 között pedig a színész Chord Overstreettel (Glee – Sztárok leszünk, Acapulco) randevúzott. 2019-ben azt mondta magáról, hogy szingli, sőt, az „önpartner” kifejezéssel jellemezte magát, vagyis, hogy nem egyedülálló, hanem a saját maga társa. Aztán mégis jöttek további férfiak az életébe: 2021-től 2023-ig például az üzletember Brandon Greennel járt, a legújabb udvarlója pedig egy oxfordi iskolatársa, egy bizonyos Kieran Brown, akivel először 2024 júliusában látták csókolózni.

Az intenzív hírnévvel való megküzdésről egyébként fiatalkorától kezdve azt mondta, hogy a saját identitásában való gyökerezés segített neki végül „megtalálni a békét”, ebben pedig hatalmas segítségére volt a jóga. Emmát tehát már hat éve hiányolhatják a rajongói, és számukra rossz hír, hogy továbbra sem kereshetjük őt filmekben, sorozatokban, egyelőre nincsenek színészi előjegyzései. Nagyobb az esély arra, hogy a PhD-je megszerzése után forgatókönyvíróként és/vagy rendezőként olvashatjuk majd a nevét egy-egy film stáblistáján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A Bűnösök dögös, fülledt, bizsergető, véres, brutális, elképesztő – A Creed és a Fekete Párduc rendezőjének új zenés horrorja az év kiemelkedő mozis élménye
Képzeljük el az Alkonyattól pirkadatigot az 1930-as évek amerikai délvidékén fekete blueszenével és ír vámpírokkal! Vérbő 137 perc következik.


Csoda, hogy behozták a magyar mozikba a Bűnösöket. Persze nem azért, mert a főszereplő Michael B. Jordan vagy a rendező Ryan Coogler ne lennének itthon is ismertek. Hiszen egyrészt ők ketten együtt szinte elválaszthatatlanok, mivel közösen forgatták A megállót (2013), a Creed: Apollo fiát (2015) és a Marvel-féle Fekete Párducot (2018), másrészt Jordant még olyan további darabokban is megkedvelhettük, mint az Aranytartalék (2001), a Drót (2002-es epizódok), Az erő krónikája (2012), a Csajkeverők (2014), A Fantasztikus Négyes (2015), A kegyelem ára (2019), a Bűntudat nélkül (2021) és persze a további Creed-filmek (2018, 2023), amelyek közül a harmadikat ő is rendezte.

Szóval velük akár a magyar mozikba is be lehet csalogatni a nézőket.

Sokkal inkább azért volt merész vállalás a hazai forgalmazás, mivel a témára nem igazán tud rezonálni egy átlag hazai moziba járó: 1930-as évek, amerikai délvidék, fekete közösség, blueszene… Soroljuk még? A felszínen, pontosabban a Bűnösök első felében ezt kapjuk, bár már ez sem piskóta.

Egy Chicagóban gengszterkedő ikerpár, Smoke (Michael B. Jordan) és Stack (Michael B. Jordan) térnek haza pénzzel kitömve gyapotültetvényes szülővároskájukba a sztori elején azzal a céllal, hogy a helyi, használaton kívüli malomból egy szórakozóhelyet rittyentsenek a város fekete közössége számára: exkluzív piák és kaják, nem utolsósorban pedig a legjobb zenészek asszisztálásával. A talpalávalóról többek között a helyi veterán muzsikus, Delta Slim (Delroy Lindo) gondoskodik, valamint az ikrek unokaöccse, a már fiatalon is profi gitáros-énekes Sammie. (az énekes-dalszerző Miles Caton filmes debütálása), történetünk kvázi főhőse. A sztori első felében Smoke és Stack ezt a nyitóbulit próbálják összehozni, annak minden részletére kitérve, miközben a városbeli múltjukkal és annak szereplőivel, traumáival is szembe kell nézniük újra.

Majd hirtelen kapunk egy több, mint éles váltást. Valami természetfeletti erő üti fel ugyanis a fejét, pontosabban egy vámpír egy fiatal fehér fickó, Remmick (Jack O’Connell) testében, aki szeretné meghívatni magát az ikrek bulijába egy vérgőzös este reményében…

Igen, ha ez ismerősen hangzik, az nem véletlen, a Bűnösök dramaturgiája ugyanis erősen megidézi az 1996-os Alkonyattól pirkadatigot, ám míg Robert Rodriguez menő filmje a puszta szórakoztatás jegyében fogant, addig a Bűnösökbe Coogler nem kevés tematikát sűrített bele. Természetesen benne van a rasszizmus kérdése, a Jim Crow-féle szegregációs törvények, ugyanakkor a zene és az „ördög” kapcsolata is igen hangsúlyos.

Klasszikus toposzok bukkannak itt fel, miszerint az igazán tehetséges zenészek, előadók azért lettek ennyire kiemelkedők, mert eladták a lelküket a vén patásnak? Egyáltalán a blueszene (és bármilyen új, az előző generáció számára furcsa/értékelhetetlen/meg nem értett muzsika) az ördögtől való? Hogy annak hívására az emberek, kiszakadva a valóságból, áhítatban adják át magukat buja vágyaiknak, mint a tánc, a szex, az alkohol és a drogok?

E világi és túlvilági ösztönök, kultúrák (a vámpírok által megtestesített ír bevándorlók), rasszok, sőt idősíkok összeütközése, van itt minden. Mindezt pedig egészen parádés jelenetek kíséretében kapjuk az arcunkba. Az egyikben például tanúi lehetünk annak, ahogy a bulin a múlt, a jelen (’30-as évek) és a jövő zenei stílusai keverednek, s mindhárom kor képviselői egyszerre és együtt ropják egy nagyszabású, közös, időkön átívelő partin az épphogy nem kakofóniába hajló egyvelegben, hiszen a zene egy univerzális, közös nyelv, amely összeköt embereket, időket, helyszíneket. De említhetjük még azt a szcénát is, amikor a bejutásukra váró, s emiatt kint rostokoló vámpírhorda a saját maga által előadott ütős ír népzenére ropja – ilyet sem látni gyakran mozgóképen. Minderre jön rá pedig az utolsó, hosszabb felvonásban a kemény hentelés, nem árulunk el azzal ugyanis nagy titkot, hogy a vérszívók természetesen beszabadulnak a buliba…

A Bűnösök egy furcsa, a tetten érhető inspirációi ellenére mégis mással össze nem hasonlítható műfaji egyveleg, egy amolyan zenés horror-gengszter-dráma, ami egyszerre nagyon dögös, izzasztóan fülledt, kifejezetten brutális és kegyetlen, ugyanakkor sokatmondó, színes és megható is.

A csúcshatás eléréseben pedig óriási szerepe van az operatőr Autumn Durald Arkapaw (Loki, Fekete Párduc 2, Az utolsó táncosnő) csodálatos képeinek s legfőképp a kétszeres Oscar-díjas zeneszerző, Coogler állandó munkatársa, Ludwig Göransson elképesztő aláfestésének, amely a film teljes, 137 perces játékideje alatt egy lüktető, bizsergető, az alantas öszöntökre és az értelemre egyaránt ható csodás műfajmixszel ajándékozzák meg a nézőket. Az év egyik legkiemelkedőbb mozgóképe lesz, érdemes hát alkut kötni az ördöggel egy mozijegy erejéig.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Micsoda nap! – Új klipes dallal megy neki a FISH! a fesztiválszezonnak
Köztudottan a legjobb nap a koncertnap, így ez a dal is egy szerelmeslevél a közönséghez, jöhet a lábdob! - üzeni a banda a rajongóknak.


Új lemez készül a Fish! háza táján, amit egy hét alatt két bulival is megünnepelnek: a teltházas Dürer Kert mellett egy húsvéti, rozsdamaró-elő-elő-intimbuli a Barhole színpadán is, ami már belemutat az új korong számaiba.

Klippremierben érkezik az új dal, a Micsoda Nap, ahol elsősorban egy klasszikus Fish! buli pillanatait kapjuk, a tavalyi, szintén soldoutos A38-ról, minimál szövegvideó mellett.

Köztudottan a legjobb nap a koncertnap, így ez a dal is egy szerelmeslevél a közönséghez, jöhet a lábdob!

VIDEÓ: FISH! - Micsoda nap

A szavakat lehetne szaporítani, de minek, az együttes úgyis a színpadon beszél elnyúlt cikkek helyett, a Micsoda Nap pedig a már megjelent Kösz Szépen, és a kereken 4 másodperces Utolsó Szám mellett egy újabb előfutára mindannak, ami miatt érdemes várni az őszi időszakot is.

VIDEÓ: FISH! - Kösz szépen

VIDEÓ: Fish! - Az utolsó szám

A klip Matyovszky Benedek és Kum Dominik munkája, a köszönet pedig szóljon Egle Gyula Koppánynak, Botlik Mátyásnak és Vári Gábornak - üzeni a Fish!


Link másolása
KÖVESS MINKET: