KULT

Szex, magyarok, épületek – Adrien Brody tökéletes magyarsággal bontja darabokra az amerikai álmot A brutalistában

Alig néhány millióból készült, és az év egyik legmonumentálisabb filmje lett belőle. Három és fél óra tömény törtenelem.


Az először színészi karriert építő (Tizenhárom, Titokzatos bőr, 24, Funny Games, Melankólia, Sils Maria felhői stb.), majd rendezői pályára lépő (The Childhood of a Leader, Vox Lux, A zsúfolt szoba), és ehhez képest még mindig pofátlanul fiatal (36 éves) Brady Corbet hatalmas léptékű, de alattomosan intim három és fél órás eposza, A brutalista egyszerre életrajzi film egy a II. világháború után (1947-ben) Amerikába emigrált magyar építészről, Tóth Lászlóról (Adrien Brody), ugyanakkor óda is az amerikai álmról, amit aztán darabokra tör a brutalista építmények betonfalain.

Egészen elképesztő, hogy ez a monumentális film mindössze körülbelül 8 millió dollárból készült. Corbet nagyjából 8 évet dolgozott azért, hogy megvalósíthassa ezt a filmtervét (tehát még 30 sem volt, amikor belevágott), s mivel egy ilyen hosszú, ilyen sztorival megáldott projektre senki nem akart pénzt adni, ő maga és az emberei több éven át fillérekért dolgoztak a hollywoodi rendszeren kívül.

Ehhez képest grandiózusabbnak tűnik, mint bármi, ami kigördült az álomgyárból az utóbbi időben. És ez alatt nem feltétlenül a látványt kell érteni (bár A brutalista annak sincs híján), sokkal inkább az ideát.

A sztori végigvezet minket Tóth László életének több évtizedén, aki ugyanúgy nem volt valós személy, mint Charles Foster Kane az Aranypolgárban, vagy Daniel Plainview a Vérző olajban, de mindahányan valóban élt embereken alapultak. A brutalista úgy kezdődik, mintha Tóthot a Saul fiában látnánk, közelről mutatja a kamera, ahogy indusztriális zajok és emberi zsibongás közepette kilép a homályból (sötétségből, pokolból?), amiről kiderül, hogy egy hajó, és épp megérkezett az ígéret földjére, az Egyesült Államokba. Felolvasott leveleken keresztül tudjuk meg (nem mellesleg tökéletes magyar kiejtéssel), hogy László egyedül érkezett az USA-ba, a feleségét, Erzsébetet (Felicity Jones) és annak árva unokahúgát, Zsófiát (Raffey Cassidy) Magyarországon hagyva.

Tóth ugyanis magyar zsidó, aki a nácik egyik haláltáborának túlélése után érkezik Amerikába.

Egy rövid bordélyházi jelenet után (amelyben a Fekete pont sztárja, Mészöly Anna is feltűnik prostiként) a negyvenes évek New Yorkjában, Tóth buszra pattan, és Pennsylvaniába utazik, ahol az unokatestvére, Attila (Alessandro Nivola) él már évek óta amerikai feleséggel (Emma Laird), amerikanizált névvel és egy kis bútorüzlettel, ahol boldogan adja ki Lászlónak a raktárszobát. A férfi ezután megpróbálja megvetni a lábát ebben az új országban, és biztonságban áthozni maga mellé Erzsébetet. Megtalálja őt egy gazdag, a munkáját végre értékelő mecénás, Harrison Lee Van Buren (Guy Pearce), aki megbízza őt egy monumentális épület megépítésével.

László művészi zsenialitását persze félreértik, visszaélnek vele, kifosztják, semmibe veszik, vagyis lényegében a brutalista építészet egész történetét látjuk dióhéjban. Corbet nyilvánvalóan imádja ezt a stílust. A forma és a funkció, a szépség és a borzalom közötti harc Corbet monumentális képeinek minden sarkába beleég.

A színészek természetesen parádéznak. Adrien Brody például végigjárja az érzelmek teljes skáláját, arcának rezdüléseiben, a szemei sarkában gyűlő könnyekben ott van minden, ami az akkori európai színtért helyezi szembe az amerikai állapotokkal, a bevándorlók mindennapi gondjaival.

Felicity Jones és Guy Pearce is életük legjobb alakítását hozzák, utóbbi karaktere például magának az Egyesült Államoknak a metaforája. Aki úgy tűnik, hatalmas lehetőséget ad, és melléd áll, hogy kibontakozhass, de végül is csak kihasznál, a tulajdonának tart, s időnként érezteti is, hogy bármit megtehet veled. Pearce egyszerre tiszteletet parancsoló, hirtelen haragú és nyájas, ugyanakkor félelmetes alakítása végre meghozta az első Oscar-jelölését, ami régóta érett már.

S nem véletlen az sem, hogy Oscar-jelöléseket kapott A brutalista operatőre, Lol Crawley, a zeneszerzője, Daniel Blumberg, és ami a szívünknek tán legkedvesebb, a vágója is, Jancsó Dávid, hiszen mindannyian egészen elképesztő munkát végeztek.

A brutalistáról messziről érződik, hogy szívvel-lélekkel csinálták, hogy az alkotók vérüket és verejtéküket beletették, mert el akarták mesélni ezt a történetet.

Kétségtelen, hogy nem lesz mindenki csésze kávéja, nem kevés elidegenítő és nehéz képsor is bekerült a filmbe, ám a 3 és fél órás játékidő gyorsan elpörög, a végén pedig összeáll minden. Még egy csavart is kapunk, amire nem is számítottunk, s ami után bizonyosan átgondoljuk mindazt, amin Tóth végigment az évtizedek alatt. A mániáját, a megszállottságát, az alkotóvágyát. Mert mindennek van alapja. Ahogy az épületeknek, úgy az emberek tetteinek, személyiségének is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: