KULT

Szabó Erika: "Az embernek teljesen újra kell építenie magát"

Szabó Erikát a Barátok közt Tildájaként ismerte meg az ország. Azután elvégezte a Színművészeti Egyetemet, leszerződött a Thália Színházhoz, filmeket forgat, idén nyáron pedig tévés műsorvezetőként is bemutatkozott.


- A szappanoperákat alapvetően nagyon sok előítélet övezi, a szappanoperában csinos fiatal lányokat játszó színésznőket pedig még annál is több. Önnek meg kellett küzdenie ezzel, miután otthagyta a sorozatot?

- Szerintem ezek az Ön előítéletei ebben a pillanatban. Persze el tudom képzelni, hogy valakinek van valamiféle prekoncepciója, ha olyan színésszel találkozik, aki játszott egy szappanoperában, de hosszú távon nem hiszem, hogy ez lenne a mérvadó. Nem kell sokat foglalkozni ezzel.

Volt, hogy én is szorongtam emiatt, hogy ez esetleg döntő lehet bizonyos helyzetekben, de nem nagyon éreztem, hogy lett volna olyan munka vagy lehetőség, amitől emiatt elestem volna.

Ha egy filmben vagy akár színházban egy szerepre válogatnak, akkor ott nyilván valamilyen karaktert keresnek. A színművészetire is elsőre felvettek, egy pillanatig sem volt kérdés, hogy én játszottam-e egy szappanoperában, vagy sem. Mindenki úgy tekintett erre, hogy nyilván megvannak a maga értékei, amit az embernek helyén kell kezelnie, de előre kell néznie, hogy mi van ezen túl.

- Ezzel együtt sok példát lehet látni arra, hogyha valaki egy tévésorozatban válik sztárrá, és aztán kilép belőle, akkor eltűnik a nézők szeme elől. A Barátok köztben is voltak ilyenek, például Konta Barbara vagy Juga Veronika, akik - amennyire tudni lehet - nincsenek már a pályán.

- Lehet, hogy ők nem is erre a pályára készültek. Az, hogy valaki kamaszként bekerül egy filmbe, vagy egy sorozatba, egyáltalán nem jelenti azt, hogy felnőttként is színész szeretne lenni. Nyilván én csak arról tudok beszélni, milyen az, amikor valaki kamaszként bekerül egy sorozatba. Felnőtt színészként ez nagyon más helyzet. Nagyon sokféle út van, de például akiket említett, ők nagyon jól megállják a helyüket az élet más területén, és nagyon boldogok.

A sorozatban soha senki nem mondta ránk a kollégáink közül, hogy mi színészek vagyunk. Úgy éltük meg, hogy színészként dolgozunk egy produkcióban. Színésznek lenni, az egészen mást jelent.

Természetesen most a kamaszokról beszélek, nem a hivatásos színész kollégákról. Mi úgy tekintettünk erre, hogy ez az életünknek egy olyan területe, ahol nagyon sok mindent meg tudunk tanulni. Nem csak színészi dolgokat, hanem olyasmiket, amelyeket az élet számos területén tudunk kamatoztatni.

Fotók: Thália Színház / Csatáry-Nagy Krisztina

- Miután befutott Tildaként és láthattuk az Üvegtigris 3-ban, meglepő fordulattal ahelyett, hogy learatta volna a babérokat, beiratkozott a Színművészeti Egyetemre.

- A Színművészeti Egyetem bizonyos értelemben előbb jött számomra, mint az Üvegtigris. Amikor már a sokadik casting körre hívtak vissza az Üvegtigrisre, én épp a harmadik rosta előtt álltam. Akkor jeleztem is Rudolf Péternek illetve az alkotóknak, hogy felvételiztem a színművészetire, és ha felvesznek, akkor lehet, hogy nem tudom a filmet vállalni, ha esetleg engem választanak. De szerencsére úgy alakult, hogy bár felvettek, csak szeptembertől lettem hivatalosan egyetemista, így az egyetem szabályai szerint még leforgathattam a filmet. Az egyetem mellett ugyanis nem vállalhatunk más felkéréseket. Ami egyébként szerintem nagyon helyes. Ez ellen most sem tiltakoznék, mert a Színművészeti Egyetem egy olyan munkafolyamat, ahol az embernek teljesen újra kell építenie magát, és újra kell gondolnia mindent, amit addig a színházról tudott.

Egy orvos sem műt embereket egy év tanulás után, még akkor sem, ha esetleg elméletben már tudja, hogy kéne.

Ha úgy jött volna ki a lépés, hogy az iskola miatt nem tudom bevállalni az Üvegtigrist, akkor gondolkodás nélkül lemondtam volna a filmről, mert nagyon azt éreztem, hogy én még tanulni szeretnék. Szerintem nagyon bölcs dolog, hogy úgy engednek ki minket a pályára, hogy megkapjuk azt a szakmai tudást, amivel azután boldogulhatunk. Azt látom, ahogy követem az osztálytársaim pályáját, hogy mindenki megállja a helyét azokban a filmekben, színházi szerepekben, ahol dolgozik, és nagyon büszke is vagyok rájuk. Szerintem nagyon klassz és sikeres osztály vagyunk.

- A Thália Színház profilja az igényes vígjátékok. Nem szűkíti le túlságosan ez a színészi mozgásteret? Kap elég, és eléggé változatos feladatot?

- Szerintem igen, ráadásul mondhatom, hogy színészként én a pályám elején vagyok. Kis társulat vagyunk, ezért mindenkinek jut feladat. Egyébként vígjátékot jól játszani egyáltalán nem könnyű, és az ember ugyanúgy a saját igazságát keresi. Szakmailag a munka, a próbafolyamat ugyanolyan, és rengeteget lehet tanulni belőle. Ráadásul olyan kollégákkal dolgozom együtt, mint Molnár Piroska, Schell Judit, Csányi Sándor, Szervét Tibor, Pindroch Csaba, Vida Péter - sorolhatnám. Olyan színészek, akiktől sok mindent lehet tanulni. Arról nem is szólva, hogy a vígjáték is nagyon tág fogalom. Játszunk klasszikus vígjátékokat, de játszottuk például a Kean, a színészt, vagy játszunk McDonagh-ot, ami abszolút kortárs fekete komédia. Ezen kívül bemutattuk a Grönholm-módszert, ami nem is kimondottan vígjáték.

Tehát azt érzem a Tháliában, hogy igényes szórakoztatás címszó alatt művészileg olyan szintet próbál elérni, amiben jó dolgozni és jó élni.

Egyébként a következő évadban új játszóhellyel bővül a színház, a Thália Télikerttel, ahol kicsit nekünk is lesz lehetőségünk másfajta műfajokat is meghonosítani, akár más közönséget elérve, vagy a Thália közönségét másfajta előadásokkal kiszolgálva. Tehát a jövő évad nagyon izgalmasnak, kihívásokkal telinek ígérkezik.

- 2010 után a közelmúltban visszatért a filmvászonra. 2017-ben Nagypál Orsi „Nyitva” című filmjében volt egy rövid jelenése, idén pedig Vámos Zoltán nagyjátékfilmjében, a Parázs a szívnek című egész estés moziban kapott főszerepet.

- Hála istennek, most úgy alakul az élet, hogy forgatni is van lehetőségem és színházban is sok dolgom van. Ez így a legjobb, mert ha az ember csak színházban dolgozik, akkor mindig várja, hogy de jó lenne, ha jönne egy film, ha csak forgat, akkor nagyon tud hiányozni a színház. Ez most nálam egyensúlyban van. A Parázs a szívnek című filmet év elején mutattuk be, ami nagyon inspiráló, izgalmas munka volt, remek partnerekkel. Maga a szerep is elég összetett volt. Orsi filmjében pedig a nyitójelenetben, lényegében egy cameoszerep volt az enyém, de az az egy nap is nagyon klassz volt, mert lehetett érezni, hogy Orsi nagyon a kezében tartja a filmet, és nagyon tudja, mit szeretne.

- A nyáron a Balatoni nyár egyik műsorvezetőjeként is bemutatkozott tháliás kollégája, Vida Péter oldalán. Erre hogy készült?

- A stábbal és a gyártással volt előtte próbánk, tulajdonképpen lemodelleztünk egy élő adást. Nyilván ők szakmailag mindent biztosítanak ahhoz, hogy lássam, mik azok a pontok, amikre oda kell figyelnem. De biztonságban éreztem magamat, mert Péterrel több éve együtt dolgozunk színészként, és már rendezett is engem. Tudtam, ha bármilyen problémám adódna, Péterre számíthatok.

- Túl van az első héten a műsorban, milyen élményekkel gazdagodott?

- Nagyon jól éreztem magam. Gyorsan elröpül az a két óra. Nagyon izgalmas vendégekkel találkoztam, nagyon felkészült stáb dolgozik azért, hogy minden adás jól sikerüljön. Vida Péter pedig rengeteget segít. Minden pillanatban azt érzem, hogy ott van mellettem és fogja a kezem, fizikailag és átvitt értelemben is.

Egyébként tíz éve vezetek rádióműsorban beszélgetéseket, és véleményem szerint ebben a műfajban a legfontosabb az, hogy a vendég érezze a kíváncsiságunkat, érezze, hogy valóban érdekel az a téma, amivel ő érkezett.

- Azért a tévés műsorvezetés sem teljesen új az életében, hiszen szülővárosában, Dabason szokott a helyi tévében műsort vezetni.

- Így van. Elsősorban olyan emberekkel beszélgetünk, akik a város vagy a térség életében jelentősek. Nem is annyira munka ez számomra, nevezzük inkább missziónak.

Fontos, hogy ott ahol élünk, vagy ahonnan jövünk, valamit vissza tudjunk adni, megmaradjon ez a fajta kapcsolat.

Bár több mint tíz éve nem élek Dabason, a kötődés megmaradt. Igyekszem mindig időt szakítani rá, hogy jelen legyek a város életében. Ez nem a szobrom építéséről szól, hanem arról, hogy számomra fontos ez a közeg, és hogy tudjam, honnan jöttem, kik ezek az emberek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: