KULT

Sólyom Katalin: „Egy reklám is nagyon személyessé válhat”

Sólyom Katalin, a Pécsi Nemzeti Színház művésze szerint egy reklám ugyanolyan művészi feladat, mint bármi más, és azt is elárulta, ő hogy viszonyul a digitális eszközökhöz.


Sólyom Katalin milliók szívébe lopta be magát a Telekom reklám nagymamájaként. A Pécsen élő Jászai Mari-díjas színésznő őszintén vallott arról, milyen volt életében először reklámfilmben szerepelni, és hogy mit vár a karácsonytól.

- Ön Karnyónétól kezdve Gertrúdon át Mirigyig rengeteg csodás szerepet játszhatott el, és olyan filmklasszikusokban szerepelhetett, mint a Mephisto. Mégis, ha jól tudom, most először szerepelt reklámfilmben. Mennyiben tért el ez a munka más színészi feladatokhoz képest?

- Annyit hozzátennék, hogy a Mephistóban kisebb szerepem volt, de Szabó István első két filmjében, az Álmodozások korában és az Apában nagy szerepeket játszottam. Az Apa a 12 legjobb magyar film közé is bekerült, és annak idején nagydíjat nyertünk vele Moszkvában. A Mephisto most amúgy visszaköszönt nekem, mert Klaus Maria Brandauer volt a főszereplője, akárcsak annak a Zárójelentés című filmnek, amelyet most forgatott Szabó István, és amiben én is kaptam egy kisebb szerepet. Egyébként pont az utolsó forgatási napomon kezdtük forgatni a Telekom reklámot is. Mivel a filmforgatásról estem be a reklámforgatásra, nagyon jól össze tudtam hasonlítani a kettőt, és úgy éreztem, hogy... nincs különbség... legalábbis abban, hogy...

ugyanazt a szeretetet, hozzáértést, teljes odaadást tapasztaltam a reklámfilmeseknél is mint Szabó István stábjában.

Színészileg pedig nem különbözik a feladat. Ugyanúgy át kell adnod magadat. Végig kell gondolnod, hogy azért fogod meg azt a „kütyüt”, mert most az unokáddal fogsz beszélni, és a saját unokádat fogod látni a képernyőn. Annyira jól sikerült, hogy még a saját ismerőseim, még szakmabeliek közül is sokan azt hitték, tényleg a saját unokáimmal beszélek a reklámban, és a saját lakásomban vagyok.

VIDEÓ: Telekom Karácsony 2018 - Használati útmutató nagyinak

- A reklámszerepek megítélése egyébként elég ellentmondásos...

- Eleinte én is úgy gondoltam, hogy ez csak egy munka, amit kényszerűségből vállalnak el a filmrendezők és a színészek is. Pénzkeresési forrás, de nem művészi feladat. Az ember csuklóból megcsinálja, és kész. De szembesültem vele, hogy nem úgy van, nem elég, ha az ember csak testben van ott, és egy reklám is nagyon személyessé válhat úgy, hogy bejön a lakásba, bejön a baráti körömbe, a gyerekeim közé. Nekik is tetszett.

Sőt, mondok egy érdekeset. Sugár András, a T-Mobil korábbi vezérigazgatója, aki egyetemista korunk óta jó ismerősöm, Spanyolországból hívott fel, ahol most él, hogy mennyire tetszett neki a reklám.

- És Önnek?

- Én még nem láttam.

- Komolyan?

- (nevet) A színészek általában nem szeretik visszanézni magukat. Mindig elégedetlenek a teljesítményükkel.

- Ön mit gondol, miket kell mérlegelnie egy színésznek, mielőtt igent mond egy reklám felkérésre?

- Két kitétel van minden művészi munkánál: a mit, és a hogyan. A reklámnál a mit a legfontosabb. Hogy mit kell reklámoznunk, mit kell eladnunk. Itt nem volt nehéz dolgom, hiszen én is Telekom előfizető vagyok már húsz éve, tehát tudtam, mihez adom a nevemet.

- A reklámban játszott szereppel gondolom nem volt nehéz azonosulnia, hiszen a magánéletben is nagymama. Én magamon is tapasztalom, hogy néha a gyerekek már jobban értenek egy-egy technikai eszköz használatához. Ön mit gondol?

- Nálunk is ugyanez a helyzet. Van öt unokám, a legkisebb hét éves, de neki is van már tabletje, játszik vele, minden félét csinál, és mutogatja nekem.

Mindegyik el van ájulva ezektől és sok mindent tudnak, amit én nem.

- Karácsonyra is kértek ilyesmit?

- Igen, direkt megkérdeztem tőlük. Két unokám is azt mondta, hogy szeretne tabletet, a harmadik, aki már első gimnazista, ő pedig most egy Huawei P20 Lite telefonra gyűjt. Mond ez valamit? A nagy unokám pedig, aki érettségizik, ő iPhone7-et szeretne.

- Az életben sokan vannak olyanok, mint az Ön reklámfilmbeli karaktere, idős emberek, akik a karácsonyt a gyerekeiktől, unokáiktól távol töltik. Hogy érzi, a digitális eszközök képesek valamelyest közelebb hozni az egymástól távolélőket az ünnepekkor?

- Én nagyon szerencsés vagyok, mert a gyerekeim és az unokáim mind itt laknak a közelemben. Ezért velük nem kell Skype-on beszélgetnem. Viszont van egy Amerikában élő bátyám, akivel állandó kapcsolatban vagyunk. Telefonálunk, alkalmasint Skype-olunk. A Facebookot ugyan nem használom, de a gyerekeim igen, és ha például egy színházi előadásra Facebookon reagálnak, akkor szólnak, hogy mit írtak. Egymással pedig telefonon beszélünk, mert van egy nagy családi csomagunk a Telekomnál, amivel mindannyian ingyen tudjuk hívni egymást.

Erről jut eszembe, hogy még másképpen is lehet használni a digitális eszközöket. Például most megjelent a gyerekkönyvem, a Csipkefa, CD melléklettel. Ez egy népköltészeti gyűjtés, az is az alcíme, hogy Játék a magyar népköltészettel, amit minden Baranyában lévő bölcsőde, óvoda és iskola megkapott ajándékba. Az a jó benne, hogy az ovisok és a bölcsisek még nem tudnak olvasni, de a CD-t beteszi a számítógépbe, és hallgathatják.

És még egy jó példa arra, hogy mit tesz lehetővé a digitális technika, az Eleanor című darabom. Ezt most mutattam be, karácsony előtt. Tulajdonképpen ez volt a karácsonyi ajándékom a pécsi közönségnek. A darab Eleanor Roosevelt életéről szól, aki Franklin Delano Roosevelt felesége volt, az Egyesült Államok first ladyje. A férje halála után bekerült az ENSZ emberi jogok bizottságába, és ő volt az, aki bizottsági elnökként aláírta az emberi jogok egyetemes nyilatkozatát hetven évvel ezelőtt, 1948. december 10-én. Ezért ezen a napon volt a bemutató is. De mi köze ennek a digitális kütyükhöz? Az, hogy szó van a darabban egy afro-amerikai énekesnőről, Marian Andersonról, akinek 1939-ben volt egy koncertje Washington DC-ben, a Lincoln Emlékmű lépcsőin. Eleanor intézte el, hogy az énekesnő megtarthassa ezt a rendezvényt, mert először nem akarták engedni neki. És most kapaszkodjon meg: megtaláltuk az interneten ennek az 1939-es koncertnek a felvételét, és be tudtuk játszani az előadásba. Mindenki libabőrös lett tőle, és ez nem lett volna lehetséges, ha nincs internet, és nincsenek megfelelő technikai eszközök.

- Végezetül elárulja, Ön mit kíván leginkább idén karácsonyra?

- Csak azt tudom mondani, hogy egészséget, egészséget, egészséget. Az én koromban már csak azt lehet kívánni. A második, ami a legfontosabb, a szeretet.

Amit nem úgy értek, hogy szeretetet kapni, hanem szeretetet adni. Nekem az a legfőbb kívánságom, hogy minél több embernek tudjak szertetetet adni.

Természetesen, elsődlegesen a családomnak. Sajnos a férjem nagyon beteg, ezért most neki kell annyi szeretetet adni, amennyit csak tudok.

Hiszek abban, hogy még egy ilyen reklámban is lehet az embereknek szeretetet adni, sőt, tömegeknek, hiszen rengetegen nézik. Ugyanúgy, a színházban is szeretetet adok a közönségnek, aki azon az estén megtisztel. Meggyőződésem, hogy ez működik, és él.

A cikket a Telekom támogatta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: