KULT

Sallai László: Nem vagyunk túl jó állapotban, elég csak felszállni a metróra egy szerda reggel és körbenézni

A Felső Tízezer zenekarhalmozó frontemberét nemrég megjelent új albumuk kapcsán kérdeztük, de szóba került a Galaxisok és a Platon Karatev, sőt még a tetszhalott állapotából rövidesen feltámadó The Somersault Boy is.


Október közepén jelent meg a Felső Tízezer ötödik nagylemeze, a Kicsi forradalom, amely a zenekartól eddig megszokott powerpop stílust viszi tovább, tele koncertkompatibilis dalokkal, de a korábbiakhoz képest egy fokkal sötétebb hangulattal.

– A Felső Tízezer a Galaxisokhoz képest zeneileg és szövegvilág terén is jóval kevesebbet változott, ha egymás mellé tesszük az eddig megjelent lemezeket. Ez a műfaji stabilitás tudatos hozzáállás részedről?

– Radikális kanyarokat nem vettünk be, viszont azt is szem előtt tartottuk, hogy ne topogjunk egy helyben, úgyhogy a hangszerelést és dalszövegek tematikai hálóját is próbáltam organikusan tágítani az elmúlt években.

Kicsit úgy tekintek a Felső Tízezer lemezeire, mint egy regény egy-egy fejezetére, ami a cselekmény előrehaladásával tónusában változik, de attól még a történet és a regényvilág ugyanaz.

Mindemellett a szövegek egyes részei, fordulatai előre-hátra utalnak lemezeken átívelve, úgyhogy így van benne egy kis posztmodern játék is az arra fogékonyak számára.

– A legutóbbi Galaxisok-lemezt jellemző erősen politizálós felhang nem áll közel hozzád?

– Nekem nincs ellenemre, ha egy együttes politizál, ha azt okosan teszi és nem csak valamifajta feltűnési viszketegség hajtja. A Galaxisok esetében biztosan nem erről van szó, itt elég könnyen beállt az új irány mögé az egész társaság és új energiát is pumpált ez a lemez a zenekarba. Dalszerzőként én nem tudnék ilyen típusú direkt szövegeket írni, nem is lenne komfortos, de a közélet a 2020-as A bonyolult világ lemez óta azért egyre erősebben jelen van a Felső Tízezer-lemezein. Az új lemezen szerintem a leghangsúlyosabb eddig, de a nézőpont általánosabb, és a szövegeket lehet egyéni és közösségi perspektívából is értelmezni.

Fotó: Tóth Gábor

– Ha a fentiek nem is, a pesszimista hangvétel a Kicsi forradalom dalait is meghatározza. Ez a jelenlegi közhangulatból következett, vagy inkább magánéleti okai voltak?

– Az elmúlt évek nem sok okot adtak az örömre, ez szerintem minden szinten megjelent az életemben.

Akár arra gondolok, hogyan állt a feje tetejére a világ a Covid óta, akár a híreket olvasom, akár a jövőmre gondolok, mindenhol elég homályosnak tűnik a jövő, de igazából elég csak felszállni a metróra egy szerda reggel és körbenézni. Nem vagyunk túlságosan jó állapotban.

– Mit szimbolizál számodra az album címe?

– A kicsi forradalom nekem az apró, pici változásokat jelenti, ami sokkal közelebb visz minket egy élhető világhoz, mint a nagy csinnadrattával érkező, látványos lózungok. A jelenünk inkább az utóbbiról szól, amit meg lehet szokni, de elfogadni nem kötelező.

– Dorozsmai Gergő nemcsak a dobosotok, hanem az utolsó néhány lemez producere is volt. Mennyire könnyen lendültetek túl a kiválásán?

– Gergő volt A bonyolult világ és az Elkerülhetetlen című lemezünk producere, ekkor viszont még nem volt a zenekar tagja, úgyhogy tulajdonképpen ezeknél az anyagoknál a stúdióban kezdődött a közös munka. Az új lemez dalait ellenben vele írtuk, rengeteg ötlettel hozzájárult a dalokhoz, ő is dobolta fel őket, de az utómunkát most nem ő végezte, úgyhogy most pont megfordult a dolog. Eléggé sajnáltam, hogy nem folytatódik a közös történetünk, de érezhető volt az utolsó hónapokban, hogy a CSNK-ba való belépése és az L.A. Suzi indulása nagyon megnehezíti Gergő időgazdálkodását, úgyhogy nem ért minket a dolog teljesen váratlanul.

A teljes új album:

– Korándi Dávid két évvel ezelőtti visszatérése, illetve Gressai Ferdi idei csatlakozása milyen dinamikai változásokat hozott a zenekarba?

– Dávid visszatérése szerintem minket legalább annyira meglepett, mint amennyire a közönséget. Különböző okok miatt ekkoriban eléggé holtponton volt a zenekar, és Dávid újbóli csatlakozása elég meglökte a zenekar lendületét, Dávid tele ötletekkel és energiával tért vissza, amit tükröz az a tény is, hogy nagyjából két lemezre elegendő dalvázlatot halmoztunk fel egy éven belül – ebből lett leválogatva a Kicsi forradalom anyaga is. Ferdi már egy ideje együtt zenél Dáviddal a Tetratsben, de mindannyian ismertük természetesen korábbról is. Az új album munkálatairól ő már pont lemaradt, de nagyon várom már a vele való alkotást, hiszen Ferdi is stílusokat átszelő dalszerző és multiinstrumentalista.

– Ha jól számolom, lassan két évtizede írsz dalokat. Hogy látod, mennyivel váltál kiforrottabbá ezalatt szerzőként és előadóként? Van olyan dalod, amivel már nem tudsz azonosulni?

– Az évek és a rutin a dalszerzésben is rengeteget számítanak.

Az elején az ember nagyon ösztönösen és hatalmas önbizalommal próbálkozik, ezeknek a daloknak az energiája sokszor nagyon izgalmas, de a kivitelezés hagy kívánnivalót maga után. Idővel az ember egyre több megoldást, stratégiát ismer meg, és sokkal inkább tud külső szemlélőként tekinteni a saját alkotására.

Ha egymás mellé teszel egy tizenöt évvel ezelőtti Sallai Laci-dalt meg egy mostanit, akkor szerintem elég látványos a különbség. De ezt természetes folyamatnak gondolom, úgyhogy nincs olyan, hogy egy általam írt dalt idegennek éreznék, inkább csak egy-egy gondolat éretlensége bosszant.

Fotó: Mudrák Balázs

– A Somersault Boyhoz hasonlóan angolul éneklő Captain Average zenekart miért alapítottad? Addig oké, hogy a Felső Tízezer a magyar nyelvű ötleteidről szól, de a Somersault Boy nem volt alkalmas rá, hogy befogadja az összes többit?

– Különböző okok miatt a Somersault Boy 2019 vége óta szem elől tűnt. Nem koncerteztünk és bár időközben írtam egy lemezt, de ennek a felvétele is több évet csúszott, így a Somersault Boy inkább a működésképtelenséggel küzdött az elmúlt időszakban. Szóval volt némi felesleges energiám, másfelől pedig szabadabb játszóteret szerettem volna magamnak – a Somersault Boy azért alapvetően nem nagyon merészkedett a powerpop/poppunk határain túlra. Szerencsére most úgy tűnik, hogy a Somersault nehézségein túllendültünk, és a Captain Average is újra aktív lesz egy egészségügyi kényszerszünet után. Jövőre mindkét együttesnek meg fog jelenni egy-egy anyaga, és ezekkel eléggé el is fog kanyarodni egymástól a kettő.

– Könnyebb kívülről tekintened egy-egy szerzeményedre amiatt, mert te magad is rendszeresen írsz lemezkritikákat?

– Izgalmas kérdés. Nem hiszem, hogy dalszerzőként közvetlenül hatna ez rám, de biztosan hoz bennem valami olyasfajta törekvést, hogy próbáljam jobban külső füllel hallani a dalokat – erre most szükség is volt, mert Gál Mátéval ketten felügyeltük a lemez utómunkáját.

Szerintem minden szerző azt gondolja, hogy ő nagyon reálisan látja a saját munkásságát, de ez biztosan nincs így.

Valószínűleg én sem vagyok kivétel, viszont megfigyeltem, hogy korábban például az érzelmi kötődések, impulzusok néha felül tudták írni egy-két helyen a minőségellenőrzési szempontokat, ez viszont most már nem jellemző – el tudok engedni dolgokat, ha nem klappol minden.

Fotó: Tóth Gábor

– És mi történne akkor, ha a magyartanár-éned kapná meg elemzésre valamelyik szövegedet?

– A műelemzés szempontjait ugyanúgy tudnám érvényesíteni, mint bármilyen másik szöveg esetén, és kicsit előnyben is lennék, mert van csomó apró, rejtett utalás a popkultúra különböző irányaiba, amikre nagyrészt még emlékszem is, úgyhogy el tudnék róluk írogatni egy darabig.

– Lassan 6 éve tag vagy a Platon Karatevben is, amely igen jelentős stílusbeli változáson ment keresztül az eltelt időben – amennyire tudom, nagyrészt ez okozta Bradák Soma idei kiválását is. Te változatlanul azonosulni tudsz a két frontember által követett irányvonallal?

– Alapvetően izgalmasnak gondolom a zeneiségben levő új irányt, amiben más oldalamat is meg tudom mutatni, mint korábban, és még ha nem is minden apró részlete esztétikailag az én irányom, de ettől még a feladat abszolút motivál. Soma kiszállása a zenekarból viszont nagyon érzékenyen érintett (a béna fordulattal élve) emberileg és szakmailag is, úgyhogy ezt az új helyzetet még nekem is szoknom kell.

– Négy évvel ezelőtt jelent meg A bonyolult világ, aminek a záródalában 2030-ra egy Dunakanyar-beli házban képzeled el a jövőd. Mostanára eltelt az addig hátralévő idő majdnem fele, közelebb érzed magad ehhez a nyugis, vidéki élethez?

– Ezt a dalt például tíz évvel ezelőtt biztosan nem írtam volna meg. Akkor rajongtam Budapestért, imádtam a nyüzsgést, a tömegközlekedést, a kulturális közeget és úgy általában mindent, ami ott körülvett.

Nem nézegetem aktívan az ingatlanhirdetéseket és ez valószínűleg egy ideig így is marad, viszont ez a dal egy fontos állomás volt nekem, mert valahogy magam számára is kimondatta, hogy változóban van az értékrendem a világ dolgaival kapcsolatban.

Azok a dolgok, amik néhány évvel korábban a fő mozgatórugók voltak, mostanra sokkal hátrébb sorolódtak. Szóval közelebb vagyok, de azért nem kezdtem még el dobozolni.

Jövőre 10 éves lesz a Felső Tízezer. Készültek valami különlegessel ennek apropóján?

Tavaly ősszel újra eljátszottuk teljes egészében az akkor éppen ötéves évfordulóját ünneplő Majd lesz valahogy című lemezt a Dürer Kertben, ami szerintem mind a közönségnek, mind nekünk egy szuper élmény volt.

Már akkor belengettük, hogy elképzelhető, hogy folytatjuk rendszertelen időközönként ezeket az újrajátszó koncerteket és most az a terv, hogy a zenekar nulladik kilométerkövét jelentő Normális élet című debütáló albumunkat biztosan elővesszük.

Emellett nem elképzelhetetlen, hogy lesz majd egy amolyan klasszikus karrieráttekintő koncert is, úgyhogy ha hatalmas faxnit nem is csinálunk, és tortát sem vágunk a színpadon, azért valahogy megemlékezünk erről az elmúlt tíz évről. Jó küzdelmes volt, de még mindig itt vagyunk és ez azért jó érzés.

A Kicsi forrdalalom lemezbemutató koncertje a Dürer Kertben lesz a Kozmosszal közösen november 8-án, részletek itt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: