KULT
A Rovatból

Saját magából csinált szexszimbólumot, és elárulta, miért vonult vissza 10 évvel ezelőtt – Eva Mendes 50 éves

Közvetlenül az ezredforduló után ő volt a legismertebb és legszexibb latin színésznő, nem sokkal azután, miután összejött Ryan Goslinggal, azonban nyugdíjazta magát. Íme Eva karrierje az Aerosmith dögös bombázójától az erős női szerepekig és a karrierje beáldozásáig.


A Vészhelyzet egyik 1998-as epizódjában szerepelt először, majd olyan filmekben tűnt fel többek között, mint a Kiképzés (2001), a Halálosabb iramban (2003), a Volt egyszer egy Mexikó (2003), az Időzavarban (2003), a Túl közeli rokon (2003), A randiguru (2005), Az éjszaka urai (2007), a Mocskos zsaru – New Orleans utcáin (2009), a Pancser Police (2010), a Holy Motors (2012) vagy a Túl a fenyvesen (2012). Majd tíz évvel ezelőtt, 2014-ben, 40 évesen úgy döntött, visszavonul a színészkedéstől. Cikkünkből kiderül, miért! Addig is azonban érdemes megvizsgálni, honnan robbant be a legnagyobb sztárok közé, majd lett Ryan Gosling számára a nagy Ő a kubai származású, főként erős, határozott nőket alakító Eva Mendes.

Egyszer volt, hol nem volt, 1974. március 5-én, Miami nyüzsgő városában kubai szülők (anyja, Eva Pérez Suárez a Mann's Chinese Theatre-ben, majd később egy repülőgépipari vállalatnál dolgozott, apja, Juan Carlos Méndez pedig egy húsforgalmazó üzletet vezetett) gyermekeként jött a világra a kis Eva de la Caridad Méndez. Volt egy bátyja is, Juan Carlos Jr., aki azonban 2016-ban, 53 évesen elhunyt torokrákban. Eva a Los Angeles-i Silver Lake trendi negyedében töltötte gyermekkorát, a Glendale-i Hoover gimibe járt, majd felvették a Northridge-i Kaliforniai Állami Egyetemre, ahol marketingtanulmányokat folytatott.

A színészet és Hollywood azonban végül elcsábították, így félbehagyta az egyetemet, hogy a neves színésztanártól, Ivana Chubbucktól tanulhasson.

Aerosmith és Will Smith

Mendes azután kezdett bele a színészi karrierjébe, miután egy tehetségkutató meglátta a fényképét egy barátja portfóliójában. Először a Pet Shop Boys (Se a vida é) és az Aerosmith (Hole in My Soul) videóklipjeiben tűnt fel, majd a Vészhelyzet 4. évadának 15. epizódjában alakította Donnát. Utóbbival egy időben, 1998-ban játszotta első filmszerepét is a videópiacra készült A kukorica gyermekei 5: A sikolyok földje című horrorban. Mendes viszont csalódott volt az alakításában, és elkezdett színésztanárhoz járni. Ezt követően elvállalta egy koszorúslány szerepét az 1998-as Diszkópatkányokban Will Ferrell és Chris Kattan oldalán, így ez lett az első mozifilmje.

Ettől kezdve folyamatosan kapott munkákat (Kismalac az öcsikém, Rémségek könyve 2: A végső vágás, Sebhelyek), az áttörést azonban 2001-ben, az Antoine Fuqua által rendezett Kiképzésben játszott szerepe hozta meg számára. Mendes Denzel Washington és Ethan Hawke mellett alakította egy korrupt zsaru szeretőjét, alakítását pedig a karrierje szempontjából kulcsfontosságúnak nevezték. A film kasszasiker volt, világszerte több mint 100 millió dolláros bevételt hozott. Eva pedig a Kiképzés népszerűségének hullámán lovagolva további szerepekben dúskálhatott.

Övé lett a női főszerep a Halálosabb iramban, az Időzavarban, valamint Will Smith oldalán A randiguru (2005) című filmekben, utóbbival pedig az egyik első kisebbségi színésznő lett, aki egy mainstream romantikus vígjáték főszerepében tündökölhetett.

Nagy elismerést szerzett neki az a képessége is, hogy könnyedén tudott különböző karaktereket alakítani a butácska bombázótól kezdve a femme fatale-okig. Ráadásul az olyan kasszasikerek, mint a Kiképzés, a Halálosabb iramban, A randiguru, A szellemlovas (2007) vagy a Pancser Police (2010) biztosították sztárstátuszát.

Mi tud még?

Jogos kérdés, merthogy Eva nem állt meg a színészkedésnél, ami a fentiek tükrében láthatóan igen jól ment neki. Több mindenben kipróbálta magát, íme ezek közül néhány:

Modellkedés: a videóklipes múltja után (Will Smith Miami című dalának klipjében is látható volt), 2005-ben Mendest a Revlon nemzetközi szóvivőként alkalmazta, és részt vett a mellrákkutatásra szánt pénzgyűjtő kampányukban is. 2007 decemberében az állatvédő PETA egyesület egy meztelen fotót használt Mendesről a szőrmeellenes kampányukhoz (természetesen a színésznő beleegyezésével). Szintén ruha nélkül szerepelt a Calvin Klein Secret Obsession parfümjének 2008-as nyomtatott reklámjában is, amelyet az Egyesült Államokban a csatorna vezetői túl kockázatosnak találtak a sugárzáshoz… Ezek mellett olyan további márkák kaparintották meg őt arcuknak, mint a Magnum, a Thierry Mugler, a Reebok és a Pantene, illetve feltűnt a Peek & Cloppenburg ruhakatalógusában is 2011-ben.

Tervezés/divattervezés: Mendesnek van egy saját ágynemű- és étkészletcsaládja, amelyet a Macy's áruház forgalmaz. 2013 februárjában a New York & Co. céggel együttműködve ugyanakkor elindította saját divatvonalát, az Eva by Eva Mendest. Emellett kreatív igazgatója a CIRCA Beauty sminkmárkának is.

Éneklés: 2010-ben Mendes elénekelte a Pimps Don't Cry című dalt a Pancser Police című vígjátékban, majd CeeLo Greennel is duettezett ugyanezzel a számmal. Ez az élmény pedig annyira tetszett neki, hogy 2011-ben felénekelte az 1968-as A Thomas Crown-ügy Oscar-díjas betétdala, The Windmills of Your Mind egy új változatát. Énekesi karrierbe azért nem kezdett.

Szexszimbólum lenne?

Eva Mendest számos médium folymatosan a világ egyik legszebb latin nőjeként emlegette, és gyakran írtak róla szexszimbólumként.

Ő maga pedig el is fogadta ezt a státuszt, és azt mondta, elismeri, hogy részben saját maga teremtette azt meg. „Azt hiszem, időnként játszom a szexualitásommal. És van, amikor nem. Szeretem, ha ez nem korlátozza a karrieremet. Ez is az életem része, de csak másodlagos szinten” – mondta erről.

Ennek ellenére a 2000-es években a szakmai pályája inkább olyan szerepek felé tendált, amelyek nagyban támaszkodtak a megnyerő külsejére. Nem is véletlen, hogy 2002-től 2010-ig Mendes folyamatosan feltűnt a Maxim magazin Hot 100 összeállításában, az 54. helytől indulva egészen a 7-ig menetelve a világ legdögösebb női közt, illetve természetesen többször is szerepelt a kiadvány címlapján. Ennél is előkelőbb helyen végzett azonban az AskMen.com Top 99 legkívánatosabb nője listájának 2008-as kiadásában, amelyben a negyedik lett, 2009-ben pedig ugyanitt már övé lett az abszolút első hely.

A beleegyezésük nélkül soha

Eva első ismert kapcsolata George Augustóval volt, akivel 2002-ben szerettek egymásba, és majdnem kilenc évig voltak együtt. Augusto volt például a producere a 2006-os Édes és keserű című filmnek, amiben Eva is szerepelt Kathy Bates, Gerard Butler, Anna Faris és Julie Delpy oldalán. 2011-ben szakítottak, majd Mendes állítólag rövid ideig randizott a Ted Lasso Jason Sudeikisével, hogy aztán a Túl a fenyvesen című filmjének forgatása örökre megváltoztassa az életét.

Derek Cianfrance rendezésében ugyanis együtt szerepelt Ryan Goslinggal, akivel egymásba szerettek a munkálatok alatt. 2011 szeptemberében csaptak bele a románcba, és azóta is elválaszthatatlanok, tehát immár több mint 12 éve vannak együtt. Azóta két kislányuk született, Esmeralda Amada 2014. szeptember 12-én, Amada Lee pedig 2016. április 29-én.

A Túl a fenyvesen pedig mindebben több fronton is közrejátszott. Egyrészt a forgatás alatt jöttek össze Goslinggal, másrészt a filmben szülőket alakítottak, amelynek hatására a színész rájött, hogy szívesen alapítana saját családot Mendesszel. „Nem gondoltam gyerekekre, mielőtt megismertem őt, de miután találkoztam Evával, rájöttem, hogy egyszerűen nem akarok gyerekeket nélküle. És voltak pillanatok a Túl a fenyvesenben, azt játszottuk el, hogy egy család vagyunk, én viszont nem igazán akartam, hogy ez többé csak színlelés legyen.”

Gosling és Mendes amúgy meglehetősen szűkszavúak a magánéletükkel, különösen a lányaikkal kapcsolatban. „Mindig is világos határokat húztam, ha a páromról és a gyerekeimről van szó. Természetesen beszélek róluk bizonyos korlátok között, de nem posztolok képeket a mindennapi életünkről" – írta ezzel kapcsolatban Mendes az Instagramon még 2020-ban. „Mivel a gyerekeim még kicsik, így nem értik, mit jelent valójában a képük kiposztolása, szóval nincs meg a beleegyezésük. És addig nem is fogom posztolni a képüket, amíg nem lesznek elég idősek ahhoz, hogy felelősségük teljes tudatában megadják ehhez a zöld utat.”

A közös háztartásukban például a 9 éves Esmeralda és a 7 éves Amada nem férnek hozzá az internethez sem. „Túl veszélyes. Ahogy az ivás, a szavazás vagy a jogosítvány megszerzése stb. sem megengedett a gyerekeknek, úgy az internet is ebbe a kategóriába tartozik számomra. Különösen a közösségi média” – tette hozzá Eva.

Na de miért vonult vissza?

Eva a Túl a fenyvesen után csupán két Pantene-reklámban, az Előzmények törlése című 2013-as film egy kisebb szerepében (amelyért kövérre maszkírozták), valamint férje, Ryan Gosling első és eddigi egyetlen rendezésében, a 2014-es Lost Riverben tűnt fel. Vagyis idén kereken tíz éve, hogy nem szerepelt semmiben. A visszavonulását eddig csupán egy szinkronszerep erejéig törte meg: a Bluey című animációs sorozat egyik részében szólaltatott meg egy jógaoktatót 2021-ben. Amikor a Variety magazin újságírója kb. másfél évvel ezelőtt megkérdezte a színésznőtől, hogy mi a helyzet a színészkedéssel, ő így felelt:

„Nem igazán hiányzik. Belefáradtam a jó szerepekért való küzdelembe. Volt egy pont, amikor azt gondoltam, hogy megteremtem a saját lehetőségeimet, és én magam leszek a projektjeim producere, de egyszerűen nem éreztem azt, hogy megérné a fáradtságot.”

Mendes egyébként megjegyezte, hogy a szórakoztatóipar sokat változott ahhoz képest, amikor még ő is meghallgatásokra járt: „Most több lehetőség van a latin színésznők számára, de amikor 2014-ben kiléptem a bizniszből, nem kaptam olyan ajánlatokat, amelyek nem kifejezetten sztereotipikus latin szerepekre szóltak. Izgalmas, hogy most másképp mennek a dolgok, szóval ki tudja, mit fogok csinálni a jövőben. Jelenleg viszont otthon maradok gyerekeimmel.”

És bár a fentiek tükrében bizonyos, hogy a rajongók nem fogják annyit látni Mendest a nagyvásznon, mint szeretnék, a színésznő azonban elmondta, nem tervezi, hogy örökre abbahagyja a színészkedést: „Szerintem az is jó móka lenne valamikor. De azt hiszem, a listám már nagyon rövid lett. Nem akarok semmi erőszakosat és semmi szexuálisat csinálni. Viszont akkor mi marad?”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Megijedt a sztárságtól, amikor tiniként a szoknyája alá akartak fotózni – A 35 éves Emma Watson visszavonult, és új kihívásokat keres
Oscar-díj helyett inkább PhD-t akar szerezni, a sok pénzt hozó filmek főszerepei helyett pedig inkább a nők egyenjogúságáért küzd.


Emma Charlotte Duerre Watson 1990. április 15-én született Párizsban, Jacqueline Luesby és Chris Watson angol ügyvédek gyermekeként. A családi háttere intellektuálisan és kulturálisan egyaránt gazdag, francia és angol hatások alakították Emma korai éveit. Ötéves koráig élt az öccsével, Alexszel együtt a Párizs melletti Maisons-Laffitte-ben, a szülők azonban ötéves korában elváltak, így a gyerekek ekkor Angliába költöztek, hogy az édesanyjukkal éljenek Oxfordshire-ben, a hétvégéket pedig apjuk londoni házában töltötték (később született még három féltestvére – Toby, Lucy és Nina – az apja új házasságából). Oxfordban a Dragon Schoolba járt 2003-ig, eddigre azonban már ismert színész volt az első két Harry Potter-filmnek köszönhetően.

Egyébként kb. hatéves korától kezdve a színészet érdekelte a leginkább, és szülei beleegyezésével a Stagecoach Theatre Arts oxfordi intézményében, egy részidős színházi iskolában képezte magát, ahol éneklést, táncot és színészetet tanult.

„Mindig is szerettem ezt a világot. Sokszor szerepeltem iskolai színdarabokban, és gyakran léptem fel a családom előtt. De 9 éves koromban kaptam először igazi ízelítőt a hivatásos színészetből. Akkor még nem tudtam, hogy ez megváltoztatja az életemet” – mesélte Watson a Vogue-nak egy 2018-as interjúban.

Tízéves korában már fellépett a Stagecoach produkcióiban és iskolai darabokban, de a Harry Potter-franchise előtt soha nem játszott hivatásszerűen.

Hermione 10 éve

A színészi útja aztán 1999-ben, kilencéves korában drámai fordulatot vett, amikor elkezdődött a szereplőválogatás J.K. Rowling Harry Potter-könyvsorozatának filmadaptációjához. Watsont a drámatanára bátorította, hogy próbálja ki magát a castingon, kezdetben azonban nem volt tisztában a projekt nagyságrendjével: „Nem éreztem az elején, hogy milyen nagyszabású dolgokról van szó. A könyvekről sem tudtam sokat, de azt igen, hogy Hermione karaktere zseniális. Amikor a drámatanárom azt javasolta, hogy jelentkezzek a meghallgatásra, azt gondoltam, hogy szórakoztató élmény lesz, de nem igazán számítottam arra, hogy bármi is lesz belőle. Csak a tőlem telhető legjobbat akartam nyújtani. Majd folyamatosan kérték, hogy jöjjek vissza, és kezdtem úgy érezni, hogy valami igazán különleges dolog részese vagyok. Amikor pedig felhívtak, hogy megkaptam a szerepet, akkor döbbentem rá igazán: az életem soha többé nem lesz ugyanaz, mint eddig."

Watson, akit 2000-ben választottak ki több ezer lány közül Hermione Granger szerepére, ez a döntés pedig kulcsfontosságúnak bizonyult a karrierje szempontjából. Az első rész, a Harry Potter és a bölcsek köve 2001-ben került a mozikba, Watson alakítása pedig széles körben váltott ki elismerést. A fantasyfilmek sikere egyik napról a másikra sztárrá tette őt, az újonnan szerzett hírnév azonban számos kihívással járt együtt.

Bár Watson már fiatalon reflektorfénybe került, eltökélt szándéka volt, hogy a népszerűség nem árnyékolja be a színészet iránti szenvedélyét. A Harry Potter-filmek (nyolc epizód 2001-től 2011-ig) alatt próbált egyensúlyozni az iskolai tanulmányai, a magánélete és a szakmai karrierje között. A világsztársággal járó nyomás ellenére ugyanis nagyon komolyan vette a tanulmányait, és keményen dolgozott azért, hogy megőrizze életében a normalitás érzését. „Tudatos döntést hoztam: nem akartam, hogy az életem csak a Harry Potterről szóljon. Fontos volt számomra, hogy folytassam a tanulmányaimat, és a színészkedésen kívül más érdeklődési körökkel is foglalkozzam. Nem akartam, hogy egyetlen szerep vagy film határozza meg az életemet” – mondta erről.

Mindenkit leiskolázott

A Dragon School, vagyis az általános suli 2003-as befejezése után Watson az oxfordi Headington Schoolba ment tovább. A Harry Potter-forgatásokon való tartózkodása során őt és színésztársait, Daniel Radcliffe-et (Harry Potter), Rupert Grintet (Ron Weasley), Tom Feltont (Draco Malfoy) és a többi gyereket naponta akár öt órán át korrepetálták.

Emma aztán 2006 júniusában tíz tantárgyból tett záróvizsgát, amelyek közül nyolcat A* (csillagos ötös), kettőt A (ötös) eredménnyel zárt.

A gimnázium befejezése, vagyis az érettségi után szünetet tartott a tanulmányaiban, hogy 2009 februárjától a Harry Potter és a Halál Ereklyéi 1. és 2. részének forgatására koncentráljon, de azt állította, hogy utána tovább akar tanulni.

Később megerősítette, hogy a Brown Egyetemet választotta Providence-ben, Rhode Islanden. 2011 márciusában, 18 hónapos egyetemi tanulmányok után aztán bejelentette, hogy „egy vagy két félévre” halasztást kér. Végül az utóbbira került sor, elmondása szerint így négy helyett öt évbe telt, hogy megszerezze a diplomáját angol irodalomból a színészi munkái miatt. 2014. május 25-én diplomázott a Brown Egyetemen. Ennyi azonban nem volt neki elég. Kilenc évvel később, 2023-ban elkezdte a mesterképzését az Oxfordi Egyetemen, idén pedig teljesítette a követelményeket, és továbblépett, hogy megszerezze a PhD-jét.

A Varázsvilág után

Az utolsó HP-film, a 2011-es Harry Potter és a Halál ereklyéi 2. rész után Emma nagy kihívás előtt állt: hogyan lépjen tovább a karrierjében, miután eljátszotta azt a karaktert, amely egy évtizeden át meghatározta őt. Úgy döntött, másféle szerepeket keres, és próbálja elkerülni a beskatulyázást. A poszt-Harry Potter-éra első filmje a 2011-es Egy hét Marilynnel lett a számára, bár abban még csak egy nagyobb mellékszerepeket alakított. Korábban a Harry Potter-epizódokon kívül csupán egy tévéfilmben szerepelt (2007: Ballet Shoes), és egy animációs filmben szinkronizált (2008: Cincin lovag). Az első főszerepét a 2012-es Egy különc srác feljegyzéseiben játszotta, amelyet Stephen Chbosky a saját regényéből írt és rendezett. Watson alakította Samet, egy összetett és sebezhető tinédzsert, aki a kamaszkor megpróbáltatásai között próbál navigálni. A szerep merőben eltért Hermionétól, és lehetővé tette Emma számára, hogy megmutassa az érzelmi mélységét és sokoldalúságát színésznőként. Sokan máig a legjobb alakításaként emlegetik.

A következő években Watson több filmben is szerepelt, köztük a Lopom a sztáromban (2013), az Itt a végében (2013), a Noéban (2014), A kolóniában (2015), a Regressionben (2015), A körben (2017) és a Kisasszonyokban (2019), bizonyítva, hogy képes alkalmazkodni a legkülönbözőbb műfajokhoz, a drámától a fantasyn át a pszichológiai thrillerekig. A Harry Potterekhez fogható legnagyobb sikerét a 2017-es A szépség és a szörnyeteggel, vagyis az 1991-es Disney-animáció élőszereplős feldolgozásával érte el, amelyben a főszerepelő Belle-t alakította, és amely több mint egymilliárd dolláros bevételt ért el szerte a világon. A 2019-es, Greta Gerwig-féle, 6 Oscar-díjra jelölt Kisasszonyok után azonban úgy döntött, egy időre visszavonul a színészkedéstől, és életének más aspektusaira, többek között a tanulmányaira és aktivista tevékenységeire koncentrál.

A sztárság amúgy is mindig megviselte, bár tisztában volt azzal, mekkora hatással van az emberek életére. „Találkoztam olyan rajongókkal, akiknek az arcom rá volt tetoválva a testükre, illetve olyan emberekkel is, akik a Harry Potter-könyvek segítségével vészelték át a rákot” – magyarázta a színésznő, akire a karrierje kezdete, vagyis kislánykora óta kiemelt médiafigyelem szegeződik.

A 18. születésnapján például a lesifitósok megpróbáltak a szoknyája alá fotózni, és számos zaklatás áldozata volt. A biztonsági aggályokra hivatkozva épp ezért nem is készít például szelfiket a rajongókkal, szívesebben beszélget velük szemtől szemben.

Aktívan a nőkért

Emma sok fontos társadalmi ügy mellé állt oda szenvedélyesen. Kiállt például a nemek közötti egyenlőség és a nők jogainak védelmében, az ENSZ jószolgálati nagyköveteként is tevékenykedett, és elindította a HeForShe nevű kampányt, amely arra ösztönzi a férfiakat, hogy vegyenek részt a nemek közötti egyenlőségért folytatott küzdelemben. „Mindig is hittem abban, hogy ha van egy platformod, akkor felelősséggel tartozol azért, amiben hiszel. Ez nemcsak a színészkedésről szól, hanem arról is, hogy használd a hangodat azért, hogy változást hozz létre a világban” – magyarázta a színésznő, aki emellett az oktatásra, a fenntartható divatra és a mentális egészségre összpontosító kezdeményezésekben is részt vett. Olyan ügyeket támogatott többek között, mint a Malala Alapítvány, amely a lányok oktatását segíti elő, 2016-ban pedig társalapítója volt a „Közös polcunk” nevű feminista könyvklubnak, ahol az egyenlőség, az identitás és a társadalmi igazságosság témáit feltáró olvasmánylisták felett kurátorkodott.

2019-ben Emma bekerült a Kering francia luxusdivat-konglomerátum igazgatótanácsába, ahol a divatipar fenntarthatóságáért és etikus gyakorlataiért szállt síkra. A Keringnél betöltött szerepe összhangban van a fenntartható divat iránti régi elkötelezettségével, s gyakran dolgozik együtt olyan márkákkal, amelyek a környezetbarát anyagokat és az etikus gyártási gyakorlatokat helyezik előtérbe.

Watson ugyanakkor beiratkozott egy kreatív írói programba is, feltett szándéka ugyanis, hogy a kamera mögötti szerepek felé is forduljon, szeretne forgatókönyveket írni és filmeket rendezni. Ki is próbálta már magát ezekben, a Pradának például készített egy reklámfilmet (2022: Prada Paradoxe), illetve már írt egy színdarabot is.

„Annyira örülök, hogy megtettem a színészkedéstől való eltávolodást, mert úgy érzem, hogy van saját hangom, kreatív terem és szuverenitásom, amikről korábban nem volt tudomásom” – mesélte erről.

Röviden együtt, vagy egyedül

Emma, bár már 35 éves, sosem volt 2 évnél hosszabb kapcsolata, és gyermekei sem születtek még. Egy interjúban azt mondta, a magánélete magánügy, így arról sosem szokott nyilatkozni, így általában akkor tudni csak, hogy van valakije, amikor megjelenik az illetővel egy hivatalos eseményen, vagy a fotósok elcsípik őket az utcán. 2015 és 2017 között pl. két éven át volt kapcsolatban a tech-vállalkozó William Knighttal, 2018 és 2019 között pedig a színész Chord Overstreettel (Glee – Sztárok leszünk, Acapulco) randevúzott. 2019-ben azt mondta magáról, hogy szingli, sőt, az „önpartner” kifejezéssel jellemezte magát, vagyis, hogy nem egyedülálló, hanem a saját maga társa. Aztán mégis jöttek további férfiak az életébe: 2021-től 2023-ig például az üzletember Brandon Greennel járt, a legújabb udvarlója pedig egy oxfordi iskolatársa, egy bizonyos Kieran Brown, akivel először 2024 júliusában látták csókolózni.

Az intenzív hírnévvel való megküzdésről egyébként fiatalkorától kezdve azt mondta, hogy a saját identitásában való gyökerezés segített neki végül „megtalálni a békét”, ebben pedig hatalmas segítségére volt a jóga. Emmát tehát már hat éve hiányolhatják a rajongói, és számukra rossz hír, hogy továbbra sem kereshetjük őt filmekben, sorozatokban, egyelőre nincsenek színészi előjegyzései. Nagyobb az esély arra, hogy a PhD-je megszerzése után forgatókönyvíróként és/vagy rendezőként olvashatjuk majd a nevét egy-egy film stáblistáján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A Bűnösök dögös, fülledt, bizsergető, véres, brutális, elképesztő – A Creed és a Fekete Párduc rendezőjének új zenés horrorja az év kiemelkedő mozis élménye
Képzeljük el az Alkonyattól pirkadatigot az 1930-as évek amerikai délvidékén fekete blueszenével és ír vámpírokkal! Vérbő 137 perc következik.


Csoda, hogy behozták a magyar mozikba a Bűnösöket. Persze nem azért, mert a főszereplő Michael B. Jordan vagy a rendező Ryan Coogler ne lennének itthon is ismertek. Hiszen egyrészt ők ketten együtt szinte elválaszthatatlanok, mivel közösen forgatták A megállót (2013), a Creed: Apollo fiát (2015) és a Marvel-féle Fekete Párducot (2018), másrészt Jordant még olyan további darabokban is megkedvelhettük, mint az Aranytartalék (2001), a Drót (2002-es epizódok), Az erő krónikája (2012), a Csajkeverők (2014), A Fantasztikus Négyes (2015), A kegyelem ára (2019), a Bűntudat nélkül (2021) és persze a további Creed-filmek (2018, 2023), amelyek közül a harmadikat ő is rendezte.

Szóval velük akár a magyar mozikba is be lehet csalogatni a nézőket.

Sokkal inkább azért volt merész vállalás a hazai forgalmazás, mivel a témára nem igazán tud rezonálni egy átlag hazai moziba járó: 1930-as évek, amerikai délvidék, fekete közösség, blueszene… Soroljuk még? A felszínen, pontosabban a Bűnösök első felében ezt kapjuk, bár már ez sem piskóta.

Egy Chicagóban gengszterkedő ikerpár, Smoke (Michael B. Jordan) és Stack (Michael B. Jordan) térnek haza pénzzel kitömve gyapotültetvényes szülővároskájukba a sztori elején azzal a céllal, hogy a helyi, használaton kívüli malomból egy szórakozóhelyet rittyentsenek a város fekete közössége számára: exkluzív piák és kaják, nem utolsósorban pedig a legjobb zenészek asszisztálásával. A talpalávalóról többek között a helyi veterán muzsikus, Delta Slim (Delroy Lindo) gondoskodik, valamint az ikrek unokaöccse, a már fiatalon is profi gitáros-énekes Sammie. (az énekes-dalszerző Miles Caton filmes debütálása), történetünk kvázi főhőse. A sztori első felében Smoke és Stack ezt a nyitóbulit próbálják összehozni, annak minden részletére kitérve, miközben a városbeli múltjukkal és annak szereplőivel, traumáival is szembe kell nézniük újra.

Majd hirtelen kapunk egy több, mint éles váltást. Valami természetfeletti erő üti fel ugyanis a fejét, pontosabban egy vámpír egy fiatal fehér fickó, Remmick (Jack O’Connell) testében, aki szeretné meghívatni magát az ikrek bulijába egy vérgőzös este reményében…

Igen, ha ez ismerősen hangzik, az nem véletlen, a Bűnösök dramaturgiája ugyanis erősen megidézi az 1996-os Alkonyattól pirkadatigot, ám míg Robert Rodriguez menő filmje a puszta szórakoztatás jegyében fogant, addig a Bűnösökbe Coogler nem kevés tematikát sűrített bele. Természetesen benne van a rasszizmus kérdése, a Jim Crow-féle szegregációs törvények, ugyanakkor a zene és az „ördög” kapcsolata is igen hangsúlyos.

Klasszikus toposzok bukkannak itt fel, miszerint az igazán tehetséges zenészek, előadók azért lettek ennyire kiemelkedők, mert eladták a lelküket a vén patásnak? Egyáltalán a blueszene (és bármilyen új, az előző generáció számára furcsa/értékelhetetlen/meg nem értett muzsika) az ördögtől való? Hogy annak hívására az emberek, kiszakadva a valóságból, áhítatban adják át magukat buja vágyaiknak, mint a tánc, a szex, az alkohol és a drogok?

E világi és túlvilági ösztönök, kultúrák (a vámpírok által megtestesített ír bevándorlók), rasszok, sőt idősíkok összeütközése, van itt minden. Mindezt pedig egészen parádés jelenetek kíséretében kapjuk az arcunkba. Az egyikben például tanúi lehetünk annak, ahogy a bulin a múlt, a jelen (’30-as évek) és a jövő zenei stílusai keverednek, s mindhárom kor képviselői egyszerre és együtt ropják egy nagyszabású, közös, időkön átívelő partin az épphogy nem kakofóniába hajló egyvelegben, hiszen a zene egy univerzális, közös nyelv, amely összeköt embereket, időket, helyszíneket. De említhetjük még azt a szcénát is, amikor a bejutásukra váró, s emiatt kint rostokoló vámpírhorda a saját maga által előadott ütős ír népzenére ropja – ilyet sem látni gyakran mozgóképen. Minderre jön rá pedig az utolsó, hosszabb felvonásban a kemény hentelés, nem árulunk el azzal ugyanis nagy titkot, hogy a vérszívók természetesen beszabadulnak a buliba…

A Bűnösök egy furcsa, a tetten érhető inspirációi ellenére mégis mással össze nem hasonlítható műfaji egyveleg, egy amolyan zenés horror-gengszter-dráma, ami egyszerre nagyon dögös, izzasztóan fülledt, kifejezetten brutális és kegyetlen, ugyanakkor sokatmondó, színes és megható is.

A csúcshatás eléréseben pedig óriási szerepe van az operatőr Autumn Durald Arkapaw (Loki, Fekete Párduc 2, Az utolsó táncosnő) csodálatos képeinek s legfőképp a kétszeres Oscar-díjas zeneszerző, Coogler állandó munkatársa, Ludwig Göransson elképesztő aláfestésének, amely a film teljes, 137 perces játékideje alatt egy lüktető, bizsergető, az alantas öszöntökre és az értelemre egyaránt ható csodás műfajmixszel ajándékozzák meg a nézőket. Az év egyik legkiemelkedőbb mozgóképe lesz, érdemes hát alkut kötni az ördöggel egy mozijegy erejéig.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Micsoda nap! – Új klipes dallal megy neki a FISH! a fesztiválszezonnak
Köztudottan a legjobb nap a koncertnap, így ez a dal is egy szerelmeslevél a közönséghez, jöhet a lábdob! - üzeni a banda a rajongóknak.


Új lemez készül a Fish! háza táján, amit egy hét alatt két bulival is megünnepelnek: a teltházas Dürer Kert mellett egy húsvéti, rozsdamaró-elő-elő-intimbuli a Barhole színpadán is, ami már belemutat az új korong számaiba.

Klippremierben érkezik az új dal, a Micsoda Nap, ahol elsősorban egy klasszikus Fish! buli pillanatait kapjuk, a tavalyi, szintén soldoutos A38-ról, minimál szövegvideó mellett.

Köztudottan a legjobb nap a koncertnap, így ez a dal is egy szerelmeslevél a közönséghez, jöhet a lábdob!

VIDEÓ: FISH! - Micsoda nap

A szavakat lehetne szaporítani, de minek, az együttes úgyis a színpadon beszél elnyúlt cikkek helyett, a Micsoda Nap pedig a már megjelent Kösz Szépen, és a kereken 4 másodperces Utolsó Szám mellett egy újabb előfutára mindannak, ami miatt érdemes várni az őszi időszakot is.

VIDEÓ: FISH! - Kösz szépen

VIDEÓ: Fish! - Az utolsó szám

A klip Matyovszky Benedek és Kum Dominik munkája, a köszönet pedig szóljon Egle Gyula Koppánynak, Botlik Mátyásnak és Vári Gábornak - üzeni a Fish!


Link másolása
KÖVESS MINKET: