KULT

Ryan Gosling Jason Bourne akar lenni – Rekordösszegből készült A szürke ember

Ha a bajszos Amerika Kapitány pöccen be rád, jobb, ha menekülsz! A Bosszúállók-filmek rendezői megint lerombolták a fél világot. Kritika.


Mark Greaney 2009-ben jelentette meg A szürke ember című könyvét, a főszerepben egy bérgyilkossá képzett egykori elítéltről, aki a CIA-nak végez el különféle piszkos munkákat, egészen addig, amíg egy nap ő nem válik a legfőbb célponttá. A könyv sikere eddig további 10 folytatást szült az igen termékeny szerzőtől (s jövőre érkezik a 12. kaland).

Hollywood pedig már jó ideje kacérkodott a megfilmesítéssel, hiszen a Bourne-franchise 2016 óta nem fialt több mozgóképet, és mostanában James Bond sem kényeztet el minket gyakorta küldetésekkel. Így a Hatos nevű hős megpróbáltatásai egyfajta akciófilmes űrt tölthetnek be kellemesen a műfaj rajongóinak.

Eredetileg a Mission: Impossible-filmek direktora, Christopher McQuarrie lett volna A szürke ember karmestere, végül azonban a Netflixnél kötött ki a projekt, akik a Marvel sztárrendezőit, a Russo-testvéreket (Amerika Kapitány: A tél katonája, Amerika Kapitány: Polgárháború, Bosszúállók: Végtelen háború, Bosszúállók: Végjáték) nézték ki a feladatra, hiszen Anthony és Joe a 2021-es Cherry – Az ártatlanság elvesztésével már bizonyították, hogy nem ragaszkodnak a széles vászonhoz, szeretik kiélni magukat szabadon a streamingen is.

A Netflix márpedig híres arról, hogy nem gyakorol szigorú stúdiós kontrollt a rendezőin. Ez azonban már nem egy alkalommal sült el visszafelé, bizonyítva, hogy még a tehetséges rendezőknek sem tesz jót, ha azt csinálnak, amit akarnak.

Pl. Judd Apatow A buborék, Joseph Kosinski A pók feje vagy Jean-Pierre Jeunet BigBug című filmjei támasztják alá e teóriát.

Nos, úgy tűnik, a Russo fivéreknek sem ártott a marveles melók alatt Kevin Feige bábáskodása, hiszen bár mind a négy MCU-s filmjük kiemelkedőnek bizonyult, amelyekben ügyesen ötvözték a szemet gyönyörködtető látványvilágot a jól felépített, hús-vér karakterekkel és kapcsolatokkal, valamint a jól adagolt suspense-szel, a Cherry (ami az Apple TV+-on debütált) már egy kicsit megkongatta a vészharangokat.

A Netflixnek azonban a kifogástalan szuperhősös múlt továbbra is elég indok volt arra, hogy Russóékra bízzák (a tavalyi Különösen veszélyes bűnözőké mellett) a streamingszolgáltató történetének legnagyobb egész estés költségvetését, nevezetesen 200 millió dollárt, hogy filmre kanyarítsák Mark Greaney A szürke emberét, lehetőség szerint egy évekre előre bebiztosított franchise reményében.

A sztori szerint tehát a gyilkosságért majdnem 40 évre bekasztlizott Hatost (Ryan Gosling) 23 éves korában kihozza a hűvösről a CIA egyik nagykutyája, Donald Fitzroy (Billy Bob Thornton), mivel egy amolyan Öngyilkos osztagot szeretne létrehozni, csak szólóban: elítéltekből faragna egyedül dolgozó kíméletlen gyilkológépeket a szabadságukért cserébe.

Főhősünk belemegy a dologba, és megkapja a Sierra Six kódnevet, innen a Hatos elnevezés (a regénysorozatban egyébként „rendes” neve is van: Court Gentry).

18 évvel később egy küldetés során Hatos rádöbben, hogy egy másik Sierra likvidálásával bízták meg, aki átad neki egy meghajtót, ami bizonyítja Fitzroy CIA-s utódja, Denny Carmichael (Regé-Jean Page) mocskos üzelmeit. Carmichael persze emiatt gyorsan szeretné eltenni láb alól Hatost, és megszerezni a terhelő bizonyítékot jelentő drive-ot. A pszichopata ügynököt, Lloyd Hansent (Chris Evans) uszítja rá Hatosra, aki természetesen nem válogat az eszközökben, például elrabolja Fitzroy unokahúgát, Claire-t (Julia Butters), aki hősünkkel is szoros kapcsolatot ápol. Hatos segítője pedig csupán egy fiatal, feltörekvő ügynöknő, Dani Miranda (Ana de Armas).

Talán ennyiből is érezhető, hogy A szürke ember nem váltja meg a világot csupán az alapsztorijával. Sokszor látott-hallott, az unalomig elcsépelt történet ez egy alapvetően rosszfiúkat irtó bérgyilkosról, aki ezúttal a zsákmány szerepébe kényszerül.

A Bourne-szériához az amnéziás szál szolgáltatott izgalmas alapot, a 24-hez a szűk időbe sűrített cselekmény, a 007-es ügynök pedig már hatvanéves, így nincs szüksége magyarázkodásra. A szürke embernél azonban semmi ilyesmi nem állt rendelkezésre, ezért fordulatos cselekményre, ütős, nagyszabású akciókra és karakteres színészekre volt szükség.

Kétségtelen, hogy a Netflix nem spórolt semmin. A 2019-es Az első ember óta, vagyis három év után újra csatasorba állították az alapvetően válogatós Ryan Goslingot, fő nemezisnek pedig leigazolták magát Amerika Kapitányt (a büdzsé jelentős része minden bizonnyal rájuk ment el), akiket persze öröm nézni, a Russo-tesók pedig vannak annyira rutinosak a marveles évek után, hogy csípőből levezényeljenek látványos akciójeleneteket. E tekintetben látszik is a megihletett hozzáállás, a stílusos (a tűzijátékos, a rózsaszín füstös vagy az egysnittes bunyók) és a CGI-jal jelentősen felturbózott (a repülős és a prágai villamosos haddelhadd) akciószcénák kétségtelenül A szürke ember csúcspontjai.

Ugyanis sajnos egyéb látni- és élveznivaló nem nagyon akad itt. Goslingék egy ezerszer látott és nem túl fordulatos cselekményben kénytelenek üres dialógusokat elmormogni. Ráadásul még az előre beharangozott humor sem működik, pedig próbálkoznak rendesen a szellemesnek szánt beszólásokkal.

Sablonok sablonok hátán. Persze korántsem nézhetetlen mű A szürke ember, a dinamikusabb jelenetekre tényleg felocsúdhatnak lecsukódásra vágyódó szemhéjaink, ám összességében semmi emlékezetes nem pereg szemeink előtt, s Russóék filmje így gyorsan bekerül oda, ahova az utóbbi időben nem kevés nagyszabású Netflix-produkció (pl. a Különösen veszélyes bűnözők is): agyunk „Elfeledett” feliratú fakkjába.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: