KULT

Réti Adrienn: „Alföldi egy lángelme”

„Általában irritáló, ellenszenves karaktereket kapok, most már mást is szeretnék” – Réti Adriennel, a Vígszínház művésznőjével beszélgettünk, aki az idei Junior Prima-díjasok egyike.


Szőke lány, nagy szájjal – elsőre csupán ennek tűnik Réti Adrienn, pedig, aki jobban megismeri rájön: a külső mögött egy melegszívű, a családját mindennél jobban szerető fiatal művésznőről van szó, aki mellett az interjú alatt is végig ott volt az anyukája, mert nem volt hajlandó elszakadni tőle. A családja szinte minden második mondatában jelen van, pedig elég önálló, semmiről sem rejti véka alá a véleményét. A friss Junior Prima-díjas színésznővel a család mellett beszélgettünk a szerepeiről, arról, hogy milyen is ő valójában, illetve Alföldi Róbertről és Stohl Andrásról is.

A díjazott kisfilmedet azzal kezdted, hogy általában ellenszenves karaktereket szánnak Neked. Mindig megtalálnak az irritáló, kicsit a „szőke lány”–típusú szerepek?

– Általában vagy nagy hangú vagy szexis, csábító női karakterekkel találnak meg, bár a Vígszínházban most már elkezdődött az, hogy nem csak ilyeneket játszom. A zöld kilencesben a rácsodálkozóbb, ártatlanabb oldalamat is meg tudom mutatni. A jövőben ebbe az irányba is szeretnék menni a megformált figurákat illetően, szeretnék gondolkodó nőket alakítani. Amúgy nagyon buta szőke nő karakter valójában azonban csak kétszer talált meg, az egyik alkalommal ráadásul ez a saját döntésem volt. Ez egyébként a "Kicsi nyuszi hopp hopp"-ban van, amit a Manna Kulturális egyesülettel csináltunk és amit Pelsőczy Réka rendezett, a másik ilyen szerepem a Lovakat lelövik, ugye? című vígszínházi előadásban van. Inkább az agresszív, domináló figurák találnak meg.

reti1

Ha neked kellene karaktert választanod, ki lenne az?

- Kimondottan egy személyt nem tudok kiemelni. Inkább azt mondanám, hogy József Attila és Weöres Sándor stílusa, világa áll hozzám közel.

Domináló figurákat kapsz, első blikkre elég dominánsnak tűnsz te magad is.

- Igen, van egyfajta domináns-, diktátor oldalam, de küzdök azért, hogy ne ez legyen előtérben. Vonz, ha valaki domináns tud lenni felettem és felnézhetek rá. Ez férfi-női kapcsolatokra is vonatkozik, illetve mester és tanítvány viszonyra is igaz.

Melyik az az eddigi szerepeid közül, ami a legtávolabb állt tőled, illetve a legközelebb volt hozzád?

- A legjobban a "Kicsi nyuszi hopp hopp"-ot élvezem. Ebben másfél órán keresztül ketten vagyunk a színpadon, számos oldalamat meg tudom benne mutatni, mégis önazonos tudok maradni. De mostanában egyre jobban szeretem játszani A zöld kilencest is. Az itt megformált figurának az őszinteségét, a naivságát az elején eltartottam magamtól, azóta ez megváltozott.

reti3

Mi miatt választottad a színészetet?

– Kiskoromban zongorista szerettem volna lenni. Idővel azonban rájöttem, hogy az egy nagyon magányos szakma: ülsz a zongoránál, rengeteget gyakorolsz, egyedül vagy, ami nagyon szuper, de én ennél türelmetlenebb ember vagyok, társaságra vágyom. A színészetben is szükség van a türelemre, de teljesen más keretek között dolgozik az ember. Hetedikes voltam, amikor elmentem egy színjátszó szakkörbe, ahol rengetegen voltunk és együtt alkottunk. Élveztem, hogy közösen létrehozunk valamit. Mindig ez érdekelt: társakkal létrehozni valamit. Ez vonz az egészben.

Anyukád itt ül melletted. Amikor egy-egy újabb szerepet tanulsz, eszedbe jut, hogy vajon neki és a családodnak, hogy tetszik majd az új karakter, mit szólnak majd hozzá?

– Néha, amikor például az ember kurvát játszom és a kollégám éppen tapogat, akkor eszembe jut a barátom, eszembe jutnak a szüleim, nagyszüleim, hogy vajon ők mit szólnának ehhez, de ez a szakmám. Ha kurva karaktert játszom, akkor nem csaphatok rá a kollégám kezére, hiszen az a dolga.

reti2

Hogy viselik az otthoniak ezt?

- A párom megszokta. Az elején nehéz volt neki – mind a férfiakkal való jelenet, mind pedig a vetkőzős részek –, de mostanra megszokta. A szüleim? Hát figyelj, azt megjegyeztem, amikor a Bárkában volt egy előadás, amiben félmeztelennek kellett lennem és jött az apukám megnézni. Nagyon nehéz volt számomra is, most már nem is csinálnék ilyet. Tudtam, hogy jönnek, anyut többször fel is hívtam, hogy „tudnotok kell, félmeztelen leszek egy jelenetben, kérlek mondd el apának!” Apukám azóta is emlegeti azt a Piaf-előadást, hogy mennyire jó volt, soha egy szóval nem mondta, hogy a vetkőzés nem kellett volna, vagy ne oda való lett volna, holott igazából nem volt oda való.

Elég családközpontúnak tűnsz.

– Egész sokáig tartott, hogy amikor megkérdezik, hogy hol élek, ne azt mondjam: Tiszaújvárosban. Még ma is előfordul, hogy ezt válaszolom, pedig több mint tíz éve Budapesten lakom. Ott nőttem fel, oda járok haza, amikor csak lehet, de van egy saját életem, bár még csak nem olyan rég vágtam el a köldökzsinórt, csupán egy két éve. (A háttérből anyukájától viccesen felhangzó kérdésre, hogy „mikor vágtad el???” Adrienn nevetve hozzáteszi: „jó még igazából nem vágtam el.” - a szerk.)

Összetartó a család, ha jól érzem.

- Ez így van. El kellene hozzánk jönnöd egy hétvégére, hogy megnézd, milyen egy családi étkezés. Az a központja mindennek. Ez ugyan egy kicsit ütközik a színészi szakmával, hiszen be kell mennem a színpadra, fel kell tudjam venni a jelmezeimet. Szoktam könyörögni, hogy „nagyon szépen kérlek, ne etessetek!”. Apától egyébként szép dolog volt, hogy most a születésnapomra adott egy zacskó Korpovitot az ajándékom mellé. Ez egy gesztus volt, amivel jelezte, hogy ő érti, amit én mondok és kérek, de azért bent volt a tatár beafsteek a hűtőben. Négyen vagyunk testvérek, az ország különböző részein lakunk, de most novemberben nálam lesz egy testvéri találkozó, amit nagyon várok.

Névjegy:

Réti Adrienn 29 éves, a Vígszínház tagja, korábban a Bárka Színház művésznője volt. 2009-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Marton László, Hegedűs D. Géza és Forgács Péter osztályában.

Az egyetemen bemutatott Fáj című előadással (rendező: ForgácsPéter) nemzetközi sikereket ért el az osztály, több díjat és európai meghívást is kaptak. Fontos vizsgaelőadása volt a Koldusopera és a Nyaralók.

reti4

A Víg- és Pesti Színházban a következő darabokban látható: Danton halála, Mikve, Képzelt beteg, Túl a Maszat-hegyen, Punk Rock, Makrancos Kata, A lovakat lelövik, ugye?, A zöld kilences, A hetvenkedőkatona.

A Társasjáték című nagy sikerű HBO-sorozat egyik szereplője, februárban mutatják a Megdönteni Hajnal Tímeát című filmet, amelyben ő is játszik.

A legutolsó bemutatód a Danton halála volt, amelyet Alföldi Róbert rendezett. Milyen volt vele dolgozni?

– Az Alföldi egy lángelme. Én most először használtam ezt a szót, senki másra nem mondtam még ilyet. Nagyon-nagyon jól éreztem magam a próbafolyamat alatt, szerintem minden egyes előadás külön feladat lesz számomra, nem igazán lehet majd lazsálni. Pedig nincs nagy szerepem benne, az összes női szerep itt kicsi, hiszen férfi darabról van szó. Ennek ellenére mégis nagy feladat elé állított a rendező: egyrészt, mikroport nélkül kell bebeszélnem a Vígszínház terét, ami nekem most még óriási dolog. Ott állok egyedül – mögöttem a Stohl Dantonként, de ő csak hallgatja, amit mondok –, beszélek 1000-1200 embernek és meg kell tudnom velük értetni a mondandómat.

Stohl Andrással milyen dolgozni?

– Jó. Sokkal értelmesebb ember, mint amilyennek gondoltam. Értelmes, intelligens és szenvedélyes, ami nagyon jót tesz a színháznak. Emellett pedig figyelmes.

Eszenyi Enikő jókor „csapott le” Alföldiékre, mégis nagy rizikót vállalt.

– Merész húzás volt tőle, de ahogy mondtam, Alföldi egy lángelme, a többiek is nagyon tehetségesek, az ilyen embereket pedig nem szabad parlagon hagyni. Nagyon jól beilleszkedtek a társulatba, hamar megszerettük őket. Stohl András mellett Hevér Gábor is hozzánk szerződött, László Zsolt pedig két előadásban vendégszerepel, mindkettőben zseniális.

A Junior Prima Magyar színház- és filmművészet kategóriában díjazottak 2013-ban:

• Balázs Juli látványtervező

• Keresztes Gábor zeneszerző, sound designer

• Krisztik Csaba színművész

• Medvecz József balettművész

• Molnár Áron színművész

• Molnár Nikolett színész

• Réti Adrienn színművész

• Schruff Milán színművész


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: