KULT
A Rovatból

Politikai gyilkosságokról, kémtörténetekről és világsztárokról mesélnek Budapest épületei Kordos Szabolcs új könyvében

Kordos Szabolcs legújabb könyvében Antal Imréről, Karády Katalinról és Móricz Zsigmondról is olvashatunk.


– Az egy város titkai különbözik a korábbi könyveidtől, hisz egy képeskönyv, bár bizonyos szempontból mégis hasonlít azokhoz, amennyiben itt is a kulisszák mögé viszel minket, egyes épületek életébe adsz betekintést. Hogy jött a könyv ötlete?

– Mindig is érdekelt a város, de még jobban az emberi történetek. Amikor – néhány éves újlipótvárosi kitérő után – visszaköltöztem a Palotanegyedbe, elkezdtem kutatni az épületem történetét. Kiderült, hogy egy milliárdos építtette a szeretőjének, akit később a lányává fogadott.

A mágnás igazi nőbolond volt, erre utalnak azok a ledér hölgyalakok, akik a bejáratot díszítik. Ahogy egyre jobban elmerültem a sztorikban, azt vettem észre, hogy a város teli van apró rejtvényekkel, jelekkel.

A homlokzatok árulkodnak az egykori lakókról, históriákról.

A jelek olvasásához azonban tudnunk kell, hogy mit keresünk.

Olyan látványos, szép képekkel díszített könyvet akartam, amely sztorizósan meséli el a legizgalmasabb történeteket olyan épületek kapcsán, amelyek előtt nap mint nap elmegyünk, azonban soha nem gondolunk bele, hogy milyen hihetetlen események zajlottak le a falaik között.

Örülnék, ha a kötet elolvasása után soha senki nem tudna úgy sétálni a városban, hogy néha nem mutatna rá egy-egy sarokra: ott volt a leghíresebb bordély, ott meg egy bunker húzódik a mélyben, ott Móricz Zsigmond pipázgatott egykedvűen az erkélyen, amott egy volt miniszterelnököt gyilkoltak meg… Én már nem tudok nem ilyen szemmel nézelődni, és folyamatosan dőlnek belőlem a történetek. A jelenlegi épületekről a képeket Huszár Dávid készítette – bravúros munkát végzett -, de rengeteg archív felvétel is segíti a múltidézést.

– Te magad a város mely részéhez, részeihez kötődsz leginkább?

– Személyes kedvencem a Palotanegyed, a Józsefváros belső része, itt élek, és innen indult ki a könyv története is. Pár utcán belül egymást érik az egykori különc milliárdosok palotái.

Két sarkon belül láthatjuk Törley József – stílusosan szőlőfürtökkel díszített – házát, az egykori szeszgyáros és alkimista Gschwindt György középkori kastélyra hasonlító otthonát, egy Festetics, egy Károlyi és egy Esterházy-palotát. Annak idején itt kereste a témát a kiskocsmákban Krúdy Gyula, itt lakott Jókai Mór és Mikszáth Kálmán, utóbbinak a szobra épp a saját egykori erkélyére néz.

A Palotanegyedben van a város egyetlen igazi kültéri atombunkere is – ezrek sétálnak el előtte nap mint nap és fogalmuk sincs róla, hogy egy szigorúan titkos objektumot látnak.

Ma a Palotanegyed olyan, mint római piazzák sorozata, teli egyetemistákkal, élettel, trendi kávézókkal és galériákkal. Meg persze csodás épületekkel és sztorikkal.

– Hogy gyűjtötted a témákat? Az évek alatt gyűltek, vagy elhatároztad, hogy írsz egy ilyen könyvet, és úgy kezdted gyűjteni az anyagot?

– Először is voltak történetek a fejemben, amiket innen-onnan hallottam, és kíváncsi voltam a valóságra. Továbbá szerettem volna megtudni, hogy mi van a kapukon belül. Aztán egyik sztori adta a másikat és a végén ott álltam egy 290 tételből álló listával.

Ebből kellett kiválogatnom a legjobbakat, hogy például politikai gyilkosságból, kémtörténetből, vagy híres-hírhedt mulatóból csak egy legyen, viszont szó eshessen egy eltűnt dunai szigetről, vagy városrészről is.

Az Egy város titkai nem hiába viseli a Budapesti legendák, legendás budapestiek alcímet, megkerestem mindazokat az embereket, akik ma is köztünk élnek. Felkutattam például a Haris köz névadója, Haris Gergely kései rokonát, Haris Gergelyt, Weisz Manfréd leszármazottjára Amerikában bukkantam rá, de némi üzengetés után találkoztam 0036 Markkal is, aki napjaink egyik legmenőbb street art művész.

Ő természetesen nem fedte fel valós személyét, hiszen amit tesz, az nem feltétlenül legális, viszont szerintem elképesztően menő.

– Melyiket volt a legnehezebb megszervezni?

– A Fours Seasons Hotel Gresham Palota 205-ös lakosztályába sokáig szerveztük a látogatást. Ez a királyi lakosztály, a városba látogató világsztárok nagy része itt száll meg. Sophia Lorentől Tom Hanksig, Antonio Banderastól Madonnáig, Mick Jaggertől Giorgio Armaniig rengeteg híresség mondhatta budapesti otthonának, de átlépte a küszöbét János Károly spanyol király és Bill Clinton amerikai exelnök is.

Amikor éppen üresen állt néhány órán keresztül, akkor szabadon bejárhattuk mind a 150 négyzetméterét és természetesen fotózhattunk is. Aki XIV. Lajoshoz mérhető fényűzést vár Magyarország legexkluzívabb lakosztályától, az csalódik, aki azonban letiszult eleganciát és csendes életörömöt, annak valószínűleg tetszik a 205-ös dekorációja.

– Melyik volt a legmeglepőbb számodra?

– Melyik nem? Éveken át napi kétszer buszoztam el a Rákóczi úton a Blaha és a Keleti pályaudvar között lévő üres telek előtt. Mint kiderült, ez annak idején kivégzőhely volt és valamiért soha semmi nem tudott ezen a helyen megmaradni, most is egy félbehagyott szálloda betontorzói éktelenkednek itt.

Imádtam a találkozót a Tichy-lányokkal, a családjuk 1953 óta üzemeltet tisztítót a Bródy Sándor utcában, szó szerint ők mossák tisztára az összes politikus szennyesét Kádár Jánostól napjainkig és a hírességek is hozzájuk járnak.

Nagyon élveztem a találkozást Dr. Lengyel Árpád unokájával is. Az orvos volt az, akik a Carpathia fedélzetén ápolta a Titanic összes túlélőjét.

A doktor számára akkora megrázkódtatást jelentett az az út, hogy soha többé nem szállt hajóra.

Szerettem a budafoki Törley üzemben is időzni: a gyár mögött a pezsgőmágnás Törley József építtetett magának egy középkori kastélyt, majd miután feleségül vett egy gazdag lányt, a hölgy felhúzott egy másikat a szomszéd telken, így akár integethettek is volna egymásnak. Hogy miért volt szükségük kettejüknek két kastélyra, azt már nem tudom megmondani.

De hosszasan sorolhatnám még az extra sztorikat, az Arizona (a Mai Manó Házban) felemelkedése Európa legpikánsabb és legfényesebb mulatói közé mindenképpen ott van a top háromban. Sajnálatos módon a végjáték is közép-európai módon brutális volt: a tulajdonos házaspár egyik tagja koncentrációs táborban végezte, a felesége pedig megpróbálta gyémántokkal kiszabadítani, de eltűnt, holtteste se került elő soha. Fiuk öngyilkos lett.

– Volt olyan épület, amit kinéztél, és nem sikerült becserkészni?

– Nem, mindenhova beengedtek, ahol szerettünk volna körbenézni. Amúgy is szokásom be-beszökni kapualjakba és csodálni az időnként hihetetlen belső tereket.

– Az egyik kedvencem mindjárt a könyv elején az Anker palota kupolájában lévő lakás. Erről például, hogy szereztél tudomást, és hogy sikerült bejutni?

– Mindig is kíváncsi voltam, hogy Budapest hatalmas fémből készült kupolái alatt mi lapul. A kupolák királya pedig alighanem az Anker-palota tetején van. Ez a hatalmas – egyesek szerint gyönyörű, mások szerint ritka rusnya – épület a Deák-téren magasodik a nyüzsgő városlakók fölé, egyszerűen nem lehet vele nem találkozni.

Kicsit utánanéztem az épületnek, és nemcsak arról olvastam, hogy Hofi Géza itt élte le élete nagy részét – ezt speciel tudtam –, hanem arról is, hogy a kupolában egy kis család él. Meglátogattuk őket.

Egészen szürreális az élmény, hiszen 19 méteres belmagasság, egykor egy festő műterme állt itt.

A család szereti a kupolaéletet, bár bizonyos dolgokat meg kell szokni, például azt, hogy az ereszen keresztül az esővíz hihetetlen erővel zúdul le, nyáron a vasszerkezet felmelegszik, télen pedig a fűtés okoz kihívást. Ha azonban az ember kimászik a tetőre, hihetetlen látvány fogadja.

– Van kedvenced a könyvben szereplő épületek között?

– Kimondott kedvencem nincs, de az egész könyv a józsefvárosi Palotanegyedből indult ki, így egy itteni csodás épület, a Gschwindt-ház jut elsőként az eszembe. 1900-ban építtette Gschwindt György szeszgyáros mágnás a saját otthonának, egy elvarázsolt kastélyra hasonlít és furcsa módon egy napóra látható a homlokzatán.

A milliárdos kedvelte a titkokat, az okkult tanulmányokat és a városi legenda szerint egy laboratóriumot működtetett a pincében –

itt is lelte a halálát, miközben az örök élet titkát kereste.

Lehet azonban, hogy a haláláról szóló legenda csak egy morbid reklám, mert a cég egyik fő terméke az Élet vize nevű ital volt.

– Sosem szoktál túl sokat pihenni két könyv között. Megvan már a következő?

– Nagyon kedvező az Egy város titkai című könyv fogadtatása, így fejben más készül a következő rész. Téma még van bőségesen, ez a város egy aranybánya.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Megijedt a sztárságtól, amikor tiniként a szoknyája alá akartak fotózni – A 35 éves Emma Watson visszavonult, és új kihívásokat keres
Oscar-díj helyett inkább PhD-t akar szerezni, a sok pénzt hozó filmek főszerepei helyett pedig inkább a nők egyenjogúságáért küzd.


Emma Charlotte Duerre Watson 1990. április 15-én született Párizsban, Jacqueline Luesby és Chris Watson angol ügyvédek gyermekeként. A családi háttere intellektuálisan és kulturálisan egyaránt gazdag, francia és angol hatások alakították Emma korai éveit. Ötéves koráig élt az öccsével, Alexszel együtt a Párizs melletti Maisons-Laffitte-ben, a szülők azonban ötéves korában elváltak, így a gyerekek ekkor Angliába költöztek, hogy az édesanyjukkal éljenek Oxfordshire-ben, a hétvégéket pedig apjuk londoni házában töltötték (később született még három féltestvére – Toby, Lucy és Nina – az apja új házasságából). Oxfordban a Dragon Schoolba járt 2003-ig, eddigre azonban már ismert színész volt az első két Harry Potter-filmnek köszönhetően.

Egyébként kb. hatéves korától kezdve a színészet érdekelte a leginkább, és szülei beleegyezésével a Stagecoach Theatre Arts oxfordi intézményében, egy részidős színházi iskolában képezte magát, ahol éneklést, táncot és színészetet tanult.

„Mindig is szerettem ezt a világot. Sokszor szerepeltem iskolai színdarabokban, és gyakran léptem fel a családom előtt. De 9 éves koromban kaptam először igazi ízelítőt a hivatásos színészetből. Akkor még nem tudtam, hogy ez megváltoztatja az életemet” – mesélte Watson a Vogue-nak egy 2018-as interjúban.

Tízéves korában már fellépett a Stagecoach produkcióiban és iskolai darabokban, de a Harry Potter-franchise előtt soha nem játszott hivatásszerűen.

Hermione 10 éve

A színészi útja aztán 1999-ben, kilencéves korában drámai fordulatot vett, amikor elkezdődött a szereplőválogatás J.K. Rowling Harry Potter-könyvsorozatának filmadaptációjához. Watsont a drámatanára bátorította, hogy próbálja ki magát a castingon, kezdetben azonban nem volt tisztában a projekt nagyságrendjével: „Nem éreztem az elején, hogy milyen nagyszabású dolgokról van szó. A könyvekről sem tudtam sokat, de azt igen, hogy Hermione karaktere zseniális. Amikor a drámatanárom azt javasolta, hogy jelentkezzek a meghallgatásra, azt gondoltam, hogy szórakoztató élmény lesz, de nem igazán számítottam arra, hogy bármi is lesz belőle. Csak a tőlem telhető legjobbat akartam nyújtani. Majd folyamatosan kérték, hogy jöjjek vissza, és kezdtem úgy érezni, hogy valami igazán különleges dolog részese vagyok. Amikor pedig felhívtak, hogy megkaptam a szerepet, akkor döbbentem rá igazán: az életem soha többé nem lesz ugyanaz, mint eddig."

Watson, akit 2000-ben választottak ki több ezer lány közül Hermione Granger szerepére, ez a döntés pedig kulcsfontosságúnak bizonyult a karrierje szempontjából. Az első rész, a Harry Potter és a bölcsek köve 2001-ben került a mozikba, Watson alakítása pedig széles körben váltott ki elismerést. A fantasyfilmek sikere egyik napról a másikra sztárrá tette őt, az újonnan szerzett hírnév azonban számos kihívással járt együtt.

Bár Watson már fiatalon reflektorfénybe került, eltökélt szándéka volt, hogy a népszerűség nem árnyékolja be a színészet iránti szenvedélyét. A Harry Potter-filmek (nyolc epizód 2001-től 2011-ig) alatt próbált egyensúlyozni az iskolai tanulmányai, a magánélete és a szakmai karrierje között. A világsztársággal járó nyomás ellenére ugyanis nagyon komolyan vette a tanulmányait, és keményen dolgozott azért, hogy megőrizze életében a normalitás érzését. „Tudatos döntést hoztam: nem akartam, hogy az életem csak a Harry Potterről szóljon. Fontos volt számomra, hogy folytassam a tanulmányaimat, és a színészkedésen kívül más érdeklődési körökkel is foglalkozzam. Nem akartam, hogy egyetlen szerep vagy film határozza meg az életemet” – mondta erről.

Mindenkit leiskolázott

A Dragon School, vagyis az általános suli 2003-as befejezése után Watson az oxfordi Headington Schoolba ment tovább. A Harry Potter-forgatásokon való tartózkodása során őt és színésztársait, Daniel Radcliffe-et (Harry Potter), Rupert Grintet (Ron Weasley), Tom Feltont (Draco Malfoy) és a többi gyereket naponta akár öt órán át korrepetálták.

Emma aztán 2006 júniusában tíz tantárgyból tett záróvizsgát, amelyek közül nyolcat A* (csillagos ötös), kettőt A (ötös) eredménnyel zárt.

A gimnázium befejezése, vagyis az érettségi után szünetet tartott a tanulmányaiban, hogy 2009 februárjától a Harry Potter és a Halál Ereklyéi 1. és 2. részének forgatására koncentráljon, de azt állította, hogy utána tovább akar tanulni.

Később megerősítette, hogy a Brown Egyetemet választotta Providence-ben, Rhode Islanden. 2011 márciusában, 18 hónapos egyetemi tanulmányok után aztán bejelentette, hogy „egy vagy két félévre” halasztást kér. Végül az utóbbira került sor, elmondása szerint így négy helyett öt évbe telt, hogy megszerezze a diplomáját angol irodalomból a színészi munkái miatt. 2014. május 25-én diplomázott a Brown Egyetemen. Ennyi azonban nem volt neki elég. Kilenc évvel később, 2023-ban elkezdte a mesterképzését az Oxfordi Egyetemen, idén pedig teljesítette a követelményeket, és továbblépett, hogy megszerezze a PhD-jét.

A Varázsvilág után

Az utolsó HP-film, a 2011-es Harry Potter és a Halál ereklyéi 2. rész után Emma nagy kihívás előtt állt: hogyan lépjen tovább a karrierjében, miután eljátszotta azt a karaktert, amely egy évtizeden át meghatározta őt. Úgy döntött, másféle szerepeket keres, és próbálja elkerülni a beskatulyázást. A poszt-Harry Potter-éra első filmje a 2011-es Egy hét Marilynnel lett a számára, bár abban még csak egy nagyobb mellékszerepeket alakított. Korábban a Harry Potter-epizódokon kívül csupán egy tévéfilmben szerepelt (2007: Ballet Shoes), és egy animációs filmben szinkronizált (2008: Cincin lovag). Az első főszerepét a 2012-es Egy különc srác feljegyzéseiben játszotta, amelyet Stephen Chbosky a saját regényéből írt és rendezett. Watson alakította Samet, egy összetett és sebezhető tinédzsert, aki a kamaszkor megpróbáltatásai között próbál navigálni. A szerep merőben eltért Hermionétól, és lehetővé tette Emma számára, hogy megmutassa az érzelmi mélységét és sokoldalúságát színésznőként. Sokan máig a legjobb alakításaként emlegetik.

A következő években Watson több filmben is szerepelt, köztük a Lopom a sztáromban (2013), az Itt a végében (2013), a Noéban (2014), A kolóniában (2015), a Regressionben (2015), A körben (2017) és a Kisasszonyokban (2019), bizonyítva, hogy képes alkalmazkodni a legkülönbözőbb műfajokhoz, a drámától a fantasyn át a pszichológiai thrillerekig. A Harry Potterekhez fogható legnagyobb sikerét a 2017-es A szépség és a szörnyeteggel, vagyis az 1991-es Disney-animáció élőszereplős feldolgozásával érte el, amelyben a főszerepelő Belle-t alakította, és amely több mint egymilliárd dolláros bevételt ért el szerte a világon. A 2019-es, Greta Gerwig-féle, 6 Oscar-díjra jelölt Kisasszonyok után azonban úgy döntött, egy időre visszavonul a színészkedéstől, és életének más aspektusaira, többek között a tanulmányaira és aktivista tevékenységeire koncentrál.

A sztárság amúgy is mindig megviselte, bár tisztában volt azzal, mekkora hatással van az emberek életére. „Találkoztam olyan rajongókkal, akiknek az arcom rá volt tetoválva a testükre, illetve olyan emberekkel is, akik a Harry Potter-könyvek segítségével vészelték át a rákot” – magyarázta a színésznő, akire a karrierje kezdete, vagyis kislánykora óta kiemelt médiafigyelem szegeződik.

A 18. születésnapján például a lesifitósok megpróbáltak a szoknyája alá fotózni, és számos zaklatás áldozata volt. A biztonsági aggályokra hivatkozva épp ezért nem is készít például szelfiket a rajongókkal, szívesebben beszélget velük szemtől szemben.

Aktívan a nőkért

Emma sok fontos társadalmi ügy mellé állt oda szenvedélyesen. Kiállt például a nemek közötti egyenlőség és a nők jogainak védelmében, az ENSZ jószolgálati nagyköveteként is tevékenykedett, és elindította a HeForShe nevű kampányt, amely arra ösztönzi a férfiakat, hogy vegyenek részt a nemek közötti egyenlőségért folytatott küzdelemben. „Mindig is hittem abban, hogy ha van egy platformod, akkor felelősséggel tartozol azért, amiben hiszel. Ez nemcsak a színészkedésről szól, hanem arról is, hogy használd a hangodat azért, hogy változást hozz létre a világban” – magyarázta a színésznő, aki emellett az oktatásra, a fenntartható divatra és a mentális egészségre összpontosító kezdeményezésekben is részt vett. Olyan ügyeket támogatott többek között, mint a Malala Alapítvány, amely a lányok oktatását segíti elő, 2016-ban pedig társalapítója volt a „Közös polcunk” nevű feminista könyvklubnak, ahol az egyenlőség, az identitás és a társadalmi igazságosság témáit feltáró olvasmánylisták felett kurátorkodott.

2019-ben Emma bekerült a Kering francia luxusdivat-konglomerátum igazgatótanácsába, ahol a divatipar fenntarthatóságáért és etikus gyakorlataiért szállt síkra. A Keringnél betöltött szerepe összhangban van a fenntartható divat iránti régi elkötelezettségével, s gyakran dolgozik együtt olyan márkákkal, amelyek a környezetbarát anyagokat és az etikus gyártási gyakorlatokat helyezik előtérbe.

Watson ugyanakkor beiratkozott egy kreatív írói programba is, feltett szándéka ugyanis, hogy a kamera mögötti szerepek felé is forduljon, szeretne forgatókönyveket írni és filmeket rendezni. Ki is próbálta már magát ezekben, a Pradának például készített egy reklámfilmet (2022: Prada Paradoxe), illetve már írt egy színdarabot is.

„Annyira örülök, hogy megtettem a színészkedéstől való eltávolodást, mert úgy érzem, hogy van saját hangom, kreatív terem és szuverenitásom, amikről korábban nem volt tudomásom” – mesélte erről.

Röviden együtt, vagy egyedül

Emma, bár már 35 éves, sosem volt 2 évnél hosszabb kapcsolata, és gyermekei sem születtek még. Egy interjúban azt mondta, a magánélete magánügy, így arról sosem szokott nyilatkozni, így általában akkor tudni csak, hogy van valakije, amikor megjelenik az illetővel egy hivatalos eseményen, vagy a fotósok elcsípik őket az utcán. 2015 és 2017 között pl. két éven át volt kapcsolatban a tech-vállalkozó William Knighttal, 2018 és 2019 között pedig a színész Chord Overstreettel (Glee – Sztárok leszünk, Acapulco) randevúzott. 2019-ben azt mondta magáról, hogy szingli, sőt, az „önpartner” kifejezéssel jellemezte magát, vagyis, hogy nem egyedülálló, hanem a saját maga társa. Aztán mégis jöttek további férfiak az életébe: 2021-től 2023-ig például az üzletember Brandon Greennel járt, a legújabb udvarlója pedig egy oxfordi iskolatársa, egy bizonyos Kieran Brown, akivel először 2024 júliusában látták csókolózni.

Az intenzív hírnévvel való megküzdésről egyébként fiatalkorától kezdve azt mondta, hogy a saját identitásában való gyökerezés segített neki végül „megtalálni a békét”, ebben pedig hatalmas segítségére volt a jóga. Emmát tehát már hat éve hiányolhatják a rajongói, és számukra rossz hír, hogy továbbra sem kereshetjük őt filmekben, sorozatokban, egyelőre nincsenek színészi előjegyzései. Nagyobb az esély arra, hogy a PhD-je megszerzése után forgatókönyvíróként és/vagy rendezőként olvashatjuk majd a nevét egy-egy film stáblistáján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A Bűnösök dögös, fülledt, bizsergető, véres, brutális, elképesztő – A Creed és a Fekete Párduc rendezőjének új zenés horrorja az év kiemelkedő mozis élménye
Képzeljük el az Alkonyattól pirkadatigot az 1930-as évek amerikai délvidékén fekete blueszenével és ír vámpírokkal! Vérbő 137 perc következik.


Csoda, hogy behozták a magyar mozikba a Bűnösöket. Persze nem azért, mert a főszereplő Michael B. Jordan vagy a rendező Ryan Coogler ne lennének itthon is ismertek. Hiszen egyrészt ők ketten együtt szinte elválaszthatatlanok, mivel közösen forgatták A megállót (2013), a Creed: Apollo fiát (2015) és a Marvel-féle Fekete Párducot (2018), másrészt Jordant még olyan további darabokban is megkedvelhettük, mint az Aranytartalék (2001), a Drót (2002-es epizódok), Az erő krónikája (2012), a Csajkeverők (2014), A Fantasztikus Négyes (2015), A kegyelem ára (2019), a Bűntudat nélkül (2021) és persze a további Creed-filmek (2018, 2023), amelyek közül a harmadikat ő is rendezte.

Szóval velük akár a magyar mozikba is be lehet csalogatni a nézőket.

Sokkal inkább azért volt merész vállalás a hazai forgalmazás, mivel a témára nem igazán tud rezonálni egy átlag hazai moziba járó: 1930-as évek, amerikai délvidék, fekete közösség, blueszene… Soroljuk még? A felszínen, pontosabban a Bűnösök első felében ezt kapjuk, bár már ez sem piskóta.

Egy Chicagóban gengszterkedő ikerpár, Smoke (Michael B. Jordan) és Stack (Michael B. Jordan) térnek haza pénzzel kitömve gyapotültetvényes szülővároskájukba a sztori elején azzal a céllal, hogy a helyi, használaton kívüli malomból egy szórakozóhelyet rittyentsenek a város fekete közössége számára: exkluzív piák és kaják, nem utolsósorban pedig a legjobb zenészek asszisztálásával. A talpalávalóról többek között a helyi veterán muzsikus, Delta Slim (Delroy Lindo) gondoskodik, valamint az ikrek unokaöccse, a már fiatalon is profi gitáros-énekes Sammie. (az énekes-dalszerző Miles Caton filmes debütálása), történetünk kvázi főhőse. A sztori első felében Smoke és Stack ezt a nyitóbulit próbálják összehozni, annak minden részletére kitérve, miközben a városbeli múltjukkal és annak szereplőivel, traumáival is szembe kell nézniük újra.

Majd hirtelen kapunk egy több, mint éles váltást. Valami természetfeletti erő üti fel ugyanis a fejét, pontosabban egy vámpír egy fiatal fehér fickó, Remmick (Jack O’Connell) testében, aki szeretné meghívatni magát az ikrek bulijába egy vérgőzös este reményében…

Igen, ha ez ismerősen hangzik, az nem véletlen, a Bűnösök dramaturgiája ugyanis erősen megidézi az 1996-os Alkonyattól pirkadatigot, ám míg Robert Rodriguez menő filmje a puszta szórakoztatás jegyében fogant, addig a Bűnösökbe Coogler nem kevés tematikát sűrített bele. Természetesen benne van a rasszizmus kérdése, a Jim Crow-féle szegregációs törvények, ugyanakkor a zene és az „ördög” kapcsolata is igen hangsúlyos.

Klasszikus toposzok bukkannak itt fel, miszerint az igazán tehetséges zenészek, előadók azért lettek ennyire kiemelkedők, mert eladták a lelküket a vén patásnak? Egyáltalán a blueszene (és bármilyen új, az előző generáció számára furcsa/értékelhetetlen/meg nem értett muzsika) az ördögtől való? Hogy annak hívására az emberek, kiszakadva a valóságból, áhítatban adják át magukat buja vágyaiknak, mint a tánc, a szex, az alkohol és a drogok?

E világi és túlvilági ösztönök, kultúrák (a vámpírok által megtestesített ír bevándorlók), rasszok, sőt idősíkok összeütközése, van itt minden. Mindezt pedig egészen parádés jelenetek kíséretében kapjuk az arcunkba. Az egyikben például tanúi lehetünk annak, ahogy a bulin a múlt, a jelen (’30-as évek) és a jövő zenei stílusai keverednek, s mindhárom kor képviselői egyszerre és együtt ropják egy nagyszabású, közös, időkön átívelő partin az épphogy nem kakofóniába hajló egyvelegben, hiszen a zene egy univerzális, közös nyelv, amely összeköt embereket, időket, helyszíneket. De említhetjük még azt a szcénát is, amikor a bejutásukra váró, s emiatt kint rostokoló vámpírhorda a saját maga által előadott ütős ír népzenére ropja – ilyet sem látni gyakran mozgóképen. Minderre jön rá pedig az utolsó, hosszabb felvonásban a kemény hentelés, nem árulunk el azzal ugyanis nagy titkot, hogy a vérszívók természetesen beszabadulnak a buliba…

A Bűnösök egy furcsa, a tetten érhető inspirációi ellenére mégis mással össze nem hasonlítható műfaji egyveleg, egy amolyan zenés horror-gengszter-dráma, ami egyszerre nagyon dögös, izzasztóan fülledt, kifejezetten brutális és kegyetlen, ugyanakkor sokatmondó, színes és megható is.

A csúcshatás eléréseben pedig óriási szerepe van az operatőr Autumn Durald Arkapaw (Loki, Fekete Párduc 2, Az utolsó táncosnő) csodálatos képeinek s legfőképp a kétszeres Oscar-díjas zeneszerző, Coogler állandó munkatársa, Ludwig Göransson elképesztő aláfestésének, amely a film teljes, 137 perces játékideje alatt egy lüktető, bizsergető, az alantas öszöntökre és az értelemre egyaránt ható csodás műfajmixszel ajándékozzák meg a nézőket. Az év egyik legkiemelkedőbb mozgóképe lesz, érdemes hát alkut kötni az ördöggel egy mozijegy erejéig.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk