KULT

„Óriási szükség van a táncmenedzserekre” - hiánypótló képzést indít a Werk Akadémia

A Werk Akadémia tavasszal induló táncművészeti menedzserképzésére nagy szükség van, mert óriási hiány van ezekből a szakemberekből Magyarországon.


A szakot a balett világából érkező Sándor Zoltán és a kortárs tánc közegében dolgozó Rácz Anikó vezeti, akik jövő évtől egy hiánypótló kurzust indítanak.

„Az ötlet már régóta megfogalmazódott, a Werk felkérése így kapóra is jött” – kezdi a beszélgetést a Győri Balett egykori táncosa, Sándor Zoltán. „A táncművészeti menedzsment egy hiányszakma, akkora a kereslet ezekre a szakemberekre, hogy cselekedni kell.”

A ma már sikeres táncmenedzserként dolgozó Zoltán örömmel vállalta a felkérést, hogy Rácz Anikó művészeti menedzserrel karöltve a februárban induló szak mentorai legyenek. A képzés létjogosultságát mi sem bizonyítja jobban, hogy Zoltán egy saját ügynökség vezetőjeként képtelen elvállalni a felkérések zömét, ráadásul ügyfeleit nem is tudja másokhoz irányítani.

„Számtalan táncos, társulat, mester keres meg, de kapacitás hiányában sokukat kénytelen vagyok elutasítani és nem is nagyon van, akihez küldhetném őket.”

Sándor Zoltán táncmenedzser

A képzés mentorai a tánc közegéből érkeztek, azonban az általuk képviselt két szegmens nem is lehetne különbözőbb. „Zoltánnal azért szövetkeztünk erre a kurzusra, mert míg neki nagyon jó rálátása van az állami intézmények működésére, addig én a független területekkel és a kortárs tánccal foglalkozom. A kettő együtt kiegészíti egymást, közösen jól lefedjük az egész tánc területét” - mondja Rácz Anikó, a SÍN Kulturális Központ nemzetközi kapcsolatokért felelős munkatársa.

A táncművészet válfajai közt a mai napig karakteres különbségek vannak a finanszírozás tekintetében. Míg az állami szegmensben több lehetőség adódik, és élnek az olyan lehetőségekkel, mint a támogatott turnék vagy fellépések, addig a független, kortárs együttesek szűkebb forrásokból működnek, és egy jó menedzser nélkül nehezen felelnek meg a kihívásoknak és követelményeknek.

„A 70-es években a táncot illetően szinte csak az Állami Operaház volt jelen Magyarországon - meséli Sándor Zoltán. -

Aztán kinyílt a világ, kitárult a Nyugat, megjelent a Pécsi, a Győri és a Szegedi Balett, majd elkezdődött a kortárs vonalak kialakulása is. Ezek a független társulatok azok, akik a mai napig rászorulnak arra, hogy legyen valamilyen képviseletük.”

Kifejezett táncmenedzsment képzés eddig nem is nagyon létezett Magyarországon. „Sok mindenben hasonlít a kulturális menedzsment feladataihoz, de mégis vannak speciális aspektusai és területei” – meséli Anikó, aki számos független táncművésszel dolgozott már együtt.

Abban mindkét mentor egyetért, hogy aki erre a kurzusra jön, az egy win-win helyzetbe kerül: a végzett hallgatók a megszerzett szakmai tudásukkal sokat adhatnak a művészeknek azzal, hogy képviselik őket. Cserébe a menedzserek rengeteg tapasztalatot és élményt szerezhetnek, valamint hozzájárulnak ahhoz is, hogy a produkciók eljussanak a közönséghez.

Rácz Anikó_tánc

A szak esetében – csakúgy, mint a Werk Akadémia valamennyi képzésében - a mentorok a gyakorlatorientációt, a megszerezhető kapcsolati tőkét, valamint az aktualitást emelik ki.

„Az a koncepciónk, hogy akik idejönnek, azokat megpróbáljuk olyan up-to-date kapcsolati tőkével és információkkal felruházni, amiket más intézmények csak elméleti szinten próbálnak átadni.

Szeretnénk helyszínbejárásokat tartani, az oktatók között pedig csak olyanok vannak, akik fontos szereplői a jelenlegi táncéletnek” - avat be a képzés részleteibe Zoltán, amit a kortárs vonalat képviselő Anikó is megerősít:

„Tervben van, hogy elmegyünk a Trafóba és az ottani kollégákkal arról beszélgetünk, hogy ők hogyan programozzák a táncot és hogyan gondolkoznak a meghívott alkotókról. A kortárs tánc másik fontos helyszíne a MU Színház, az ő képviselőjüket is szeretnénk meghallgatni arról, hogy ők hogyan dolgoznak a táncosokkal, de a Bethlen Téri Színház látogatását is tervezzük, ahol a Közép- Európa Táncszínház előadását nézzük meg.

Kihagyhatatlan külső helyszín a SÍN Kulturális Központ is, ahol Anikó jelenleg is dolgozik. „Fiatal táncosok projektjeit gondozzuk, a produkciós ház működés Magyarországon nem igazán elterjedt forma még. Ezt biztosan érinteni fogjuk, mert ez újszerű és a mai igényeknek megfelelő struktúra.”

A tanterv még formálódik, de az alapvető irányvonalak és tanórák már megvannak.

A hallgatók elsajátítják a szakmához szükséges alapvető jogi és pénzügyi ismereteket, megismerkednek a marketinggel, a PR-ral, valamint feltérképezik a táncművészet kiemelkedő alakjait, legyenek azok táncosok, menedzserek, társulatok vagy érdekvédelmi képviseletek.

„Az a cél, hogy a végzett hallgatóknak adjunk egy irányvonalat, melynek segítségével el tudnak helyezkedni. Már az oktatók összetétele is úgy lett felépítve, hogy a tanulók rajtuk keresztül egy olyan kapcsolati tőkéhez jussanak, ami később akár lehetőségeket is rejthet.”

A tanárok a táncélet krémjéből kerültek ki, a Werk növendékeit olyan kultikus alakok fogják majd tanítani, mint Kiss János, a Győri Balett igazgatója, Fodor Zoltán táncművész, koreográfus, az Inversedance – Fodor Zoltán Társulat igazgatója, Duda Éva táncművész, koreográfus, Török Jolán, a Táncpedagógusok Országos Szövetségének elnöke, Krámer György, a Veszprémi Kortárs Táncfesztivál igazgatója vagy Szögi Csaba, a Közép-Európa Táncszínház igazgatója. A lista nem teljes, a teljes névsort a Werk honlapján lehet megnézni.

Anikó és Zoltán óriási megtiszteltetésnek vette, hogy egy ennyire neves és sokrétű tanári kart sikerült felkérniük. „Egy komoly elismerés a Werk Akadémia felé, hogy a szakma nagyjai ennyire komolyan veszik az itt folyó oktatást, de annak a jelentőségét is tükrözi, hogy mennyire szükség van a táncmenedzserek kitermelésére.”

„Aki tánccal akar foglalkozni, annak javaslom, hogy jöjjön el, mert gyakorló szakemberektől fog gyakorlati betekintést nyerni, ami sokat fog segíteni neki abban, hogy ezen a területen jól tudjon működni. Jó, ha a jelentkezőnek van egy érdeklődése a tánc iránt, szeret emberek között lenni és kapcsolatokat teremteni. Fontos, hogy nagy munkabírása és állóképessége legyen, mert ez nem egy könnyű szakma, de cserébe rengeteg örömöt okoz!” - válaszol Anikó akkor, amikor a szakmához szükséges tulajdonságok vannak terítéken.

werk akademia logo
A képzés egyedülálló és hiánypótló lesz a hazai fronton.

„A magyar táncélet szerencsére fejlődő ágban van, egyre több a társulat és a tehetséges művész, ezzel párhuzamosan egyre nagyobb az igény a jó menedzserekre is. Az ő feladatuk az, hogy ezek a művészek megfelelő helyzetbe kerüljenek és meglegyen a képviseletük. Különben nagy az esély arra, hogy egyszerűen eltűnjenek a süllyesztőben. Rengeteg olyan egyéni táncművész van, aki nincs is tudatában annak, hogy mit tudnának elérni akkor, ha lenne egy jó menedzserük.”

Kereslet tehát van, az utánpótlás-nevelés pedig februárban elindul. Akit érdekel a kurzus és szívesen bepillantana a táncmenedzsment kulisszái mögé, a Werk honlapján további információkat talál sőt, jelentkezhet is!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: