KULT

Nem sok esélye lesz az Oscarra a törikönyvszagú Blokádnak

Taxisok kontra Antall „Jóska” kontra Árpi bácsi… A színészek szerencsére mentik a menthetőt, de az ideologikus, nem túl feszes rendezés és a közepes törijegyzet-szerű forgatókönyv esélytelenné teszik a filmet a sikerre.


A fokozatosan kivonuló szovjet csapatok által itt hagyott, demokratikus útra lépett Magyarország első komoly tömegtüntetése volt az 1990-es taxisblokád, amely az október 23-i 1956-os ünnepségek után két nappal, Antall József miniszterelnök kórházba vonulását követően bénította meg az országot. A polgári engedetlenség során több ezer taxis és fuvarozó három napra eltorlaszolta Budapest és az ország több nagyvárosának útjait és hídjait. A tüntetést az október 25-én bejelentett, kb. 65 százalékos benzináremelés generálta, aminek következtében 56 forintra emelkedett a normál motorbenzin literenkénti ára.

A kormány az intézkedést az öbölháború okozta olajár-növekedéssel és a szovjet olajszállítás akadozásával magyarázta, így próbálták elrettenteni az embereket a nagymértékű felvásárlástól, hiszen az országnak csupán néhány napra elegendő olajtartaléka volt.

Október 28-nak estéjére végül megszületett a megállapodás, amely szerint a kormány 12 forinttal csökkentette a megemelt benzinárakat, emellett a tévé nyilvánossága előtt megígérték, hogy nem vonják felelősségre a demonstrációban résztvevőket. A megállapodás aláírása után Antall József miniszterelnök a kórházi szobájában, az ún. "pizsamás interjúban" értékelte az országban kialakult állapotokat, elmondása szerint az előállt helyzetben nem voltak sem vesztesek, sem győztesek.

Ezek az ismert történelmi tények. Tősér Ádám rendező (Béke – A nemzetek felett) és Köbli Norbert forgatókönyvíró (A vizsga, A berni követ, Örök tél, Félvilág, Trezor, Apró mesék, A játszma) azonban ennél részletesebben, cizelláltabban szerették volna visszaadni a ’90-es évek elejének megváltozott Magyarországát és az akkori közhangulatot, amelyben a blokádot szervező taxisok és fuvarozók abszolút reális veszélynek tartották, hogy a rendőrség vagy a hadsereg erőszakot alkalmaz majd velük szemben.

Hiszen a demonstráció törvénytelen volt, és még természetesen nem szoktak hozzá az új állami berendezkedéshez, az előző elnyomó rendszer réme lebegett továbbra is előttük.
Hogy ezt a pattanásig feszült helyzetet végül sajnos nem sikerült megfelelőképp érzékeltetni a Blokádban, azzal a film az egyik legfőbb ütőkártyáját hagyta a pakliban.

Ez azért is szomorú, mert kevés egész estés hazai mozgókép tűzte ki eddig célul, hogy vászonra vigye a rendszerváltás utáni Magyarország akármelyik fontosabb mozzanatát, általában ennél korábbra próbálnak visszanyúlni (főképp az ’56-os eseményekre, vagy még korábbra, de maximum a Szovjetunió széteséséig bezárólag).

A Blokád tehát alapvetően egy filmes rést próbált betölteni, és ahogy például Oliver Stone filmjei engedtek betekintést az Egyesült Államok politikai és/vagy katonai hadszínterének kulisszái mögé, úgy Tősérék is nekiláttak feltérképezni az akkori hazai erőviszonyokat, bekukkantani az Országház zárt ajtajai mögé, hogy lássuk, miként próbálta megoldani a majdhogynem forradalomba hajló helyzetet a demokratikus Magyarország első megválasztott miniszterelnöke, Antall József (Seress Zoltán), a köztársasági elnök Göncz Árpád (Gáspár Tibor), a belügyminiszter Horváth Balázs (Görög László), vagy az MDF frakcióvezetője, Kónya Imre (Csőre Gábor).

Bizonyos szempontból pedig sikerült is visszaadni az akkori miliőt, és tűpontosan elhelyezni minket a korszakban.

Ráadásul mindjárt kettőben, hiszen flashback-jelenetekben az 1956-os forradalom előtti forrongó éra is megelevenedik, az akkor gimnáziumi tanárként dolgozó 24 éves Antall (ifj. Vidnyánszky Attila) szemén keresztül. Csak hogy jobban megértsük a későbbi miniszterelnök motivációit és döntéseinek előzményeit. Dicséret illeti tehát a díszleteseket, a látványtervezőt, a sminkeseket (Gáspár Tibor Göncz-maszkja például kifejezetten jól sikerült), a kellékeseket és mindenki mást, akinek az volt a feladata, hogy korhűséget kölcsönözzön a látottaknak.

Mindez azonban kevés volt ahhoz, hogy egy a taxisblokád, valamint az azt megelőző és azután következő események méltó mozgóképes emléket kapjanak.

Annál ugyanis feszültebb rendezésre, kevésbé részrehajló felfogásra (Antall a hős, Göncz csak a terhére van), és izgalmasabb párbeszédekre lett volna szükség. A Blokád így ugyanis egy törilecke felmondása lett, azzal pedig lehet vitatkozni, hogy mindez valóban így történt-e, ezeket cselekedték, mondták-e a politikai színtér akkori szereplői, avagy csak a filmes hatás és alkotói hozzáállás változtatott-e meg ezt-azt. Akárhogy is, a 2023-as Oscar-átadó legjobb nemzetközi játékfilmes kategóriájába nevezett mű kellő érzelmi töltet híján, a történelem inkább szárazan felskiccelt 105 percével bizonyára nehezen tud majd labdába rúgni a megmérettetésben.

A színészek szerencsére mentik a menthetőt, sok nagyszerű előadó kapott játékidőt, s közülük is kiemelkedik a két Antall, vagyis Seress Zoltán és ifj. Vidnyánszky Attila érzékeny, kellőképp átszellemült játéka.

Nehéz politikai hovatartozástól függetlenül nézni a Blokádot, ami mögött érezhetőek bizonyos, a mostani vezetés ideológiájának megfelelő törekvések. A legfőbb baj azonban, hogy szórakoztató, a korszakot hűen bemutató művészi alkotásként sem tud túlmutatni egy múltidéző törijegyzet átradírozgatott, átírogatott lapjain.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: