Minden idők legnagyobb Picasso-kiállítása Magyarországon!
Pablo Picasso festészetének eddigi legnagyobb hazai kiállítása nyílik meg Budapesten. Az avantgárd festészet mesterének furcsán groteszk alakjait, széttöredezett hölgyeit péntektől ti is megnézhetitek a Nemzeti Galériában.
A Picasso - Alakváltozások, 1895-1972 című tárlaton olyan híres festményeket is láthattok, mint az Olvasó nő, vagy az Avignoni kisasszonyok tanulmány festményei. A sajtóbejáráson mi már megcsodáltuk e páratlan kiállítást. Mutatjuk, mi vár rátok!
Picasso minden korszakában központi szerepet játszott az ember, legyen szó nőről, gondolkodóról vagy művészről. Éppen ezért a kiállítás fő témája is a figurális ábrázolás. A kiállításon nyomon követhettük, hogy a több mint hét évtizedet felölelő munkássága alatt hogyan változott folyamatosan a művész emberábrázolása a realisztikustól a széttöredezettig.
Picasso egész életében úgy tekintett a világra, mint egy gyerek: mindent értelmezett és újraértelmezett, minden, ami keze ügyébe került, tárgya lett az alkotásnak.
A tárlat végigvezetett bennünket Picasso életművének minden periódusán. A kiállításon ráadásul nem csak a művész festményeit csodálhattuk meg. Grafikáin, szobrain és fényképei keresztül végigkísérhettük Picasso művészetének lényegét, a folyamatos formai megújulást.
Az első teremben megnézhettük korai, kék és rózsaszín korszakának melankolikus képeit és a költőkről, művészekről készített portréit.
Érdekes volt szembesülni Picasso még realisztikus képeivel,
például a Mezítlábas lánykával, amelyet a művész tizennégy évesen festett.
Spanyol képzőművész, író, a párizsi iskola kiemelkedő képviselője, a 20. századi avantgárd egyik legjelentősebb festője.
A következő teremben Picasso kubista képeit csodálhattuk meg. A falról ismerős hölgyek néztek le ránk. A képek címeit olvasva be is ugrott, hol láttuk már ezeket az arcokat. E festmények az Avignoni kisasszonyokhoz festett tanulmányok voltak.
A következő szekcióban megfigyelhettük, hogy Picasso festészetében újra megjelent a klasszikusan egyszerű vonal, a táncosok, az aktok és a balett világa.
Számunkra az egyik legérdekesebb része a kiállításnak a Szürreális átváltozások terme volt. Itt azokat a műveket nézhettük meg, amiken már feltűnnek a metamorfózis jelei.
Picasso szerette felnagyítani az őt érdeklő részleteket, és az sem zavarta, hogy emiatt alakjai szörnyszerűek lesznek, minotauruszra, vagy éppen madárra hasonlítanak.
A Háborús alakok című terem Picasso legsötétebb időszakát, az 1937 és 1945 közötti korszakot idézi meg. A háború nagyon megviselte a művészt. Mint mindenkinek, neki is nélkülöznie kellett, sorban állnia élelmiszerért, a háború után pedig nem térhetett vissza hazájába.
A háború utáni években Picasso érdeklődése visszatért a primitív művészetekhez. A törzsi, illetve távol-keleti művészeteken keresztül akarta felfedezni az egyszerű, őseredeti formát, a művészet ősforrását. Az afrikai maszkok, és az őskorból ránk maradt művek nyomán azt a nyelvet kereste, amelyen a testről tud beszélni. Erről tanúskodnak az életművében megfigyelhető visszatérő elemek is.
A kiállítás utolsó egységében főként olyan műveket láthattunk, amelyek a férfi és nő kapcsolatát, a művész és modellje témát dolgozzák fel. Illetve itt nézhettük meg Picassonak azokat a kései alkotásait is, amelyek régi mesterek műveit idézik meg.
A kiállítást és a hozzá kapcsolódó eseményeket mindenkinek csak ajánlani tudjuk. Hiszen műkedvelőknek és laikusoknak egyaránt rendkívül különleges élmény egy ilyen nagy hatású művész alkotásait eredetiben megcsodálni.
A Picasso - Alakváltozások, 1895-1972 című tárlatot április 22-től július 31-ig ti is megnézhetitek a Nemzeti Galériában. A részletekről a Galéria honlapján tájékozódhattok.
Horváth Emese írása, Fotók: Mervai Mark
Ha érdekesnek találtad a hírt, oszd meg ezt a cikket barátaiddal is.