KULT
A Rovatból

„Menet közben jöttem rá, hogy a művészet személyiségformálásként is működik” - Füsti Molnár Sándor és hajléktalanszínháza



- Vannak időnként nehéz pillanataitok, alkotói válságaitok?

- Életem egyik legnagyobb alkotói válsága akkor jött el, amikor ki kellett találni a második karácsonyi darabunkat. Áldom az újpesti Szabó Ervin Gyermekkönyvtár dolgozóit, mert amikor sokat dolgoztam, és nehezen tudtuk elhelyezni a gyerekeinket, akkor ott hagyhattam őket a könyvtárban, így jóban lettünk. Egyik ilyen alkalommal nekik meséltem a problémámról, és ők javasolták Dickens Karácsonyi énekét. Az első válaszom határozott nem volt, de aztán addig szenvedtem-kínlódtam, hogy végül belementem.

Aztán mikor elolvastam az első bekezdéseket (máig fejből tudja idézni – M. A.), egyszerre életre kelt bennem a darab, megjelent lelki szemeim előtt az összes játszóm. Végül elementárisan jól sikerült az előadás. Ezzel 2003-ban már országos bronz minősítést szereztünk. Bár furcsán hangzik, de mégis szerencse, hogy ebben a szakmában nincsen könyörület: az, hogy hajléktalanok játszanak, sem ekkor, sem később nem számított.

Ha kellett, építő kritikát kaptunk, ha kellett, összeszidtak bennünket, de mindig a helyére került, amit bármelyik zsűri mondott. Közben a játszókban kialakult egy komoly felelősségérzet is – és innentől ez már szakma is, nem csak játék és művészet.

Mert ha egy hajléktalan emberben kialakul egy érzés, hogy ez az enyém, ehhez nekem közöm van, akkor elkezdi védeni.

Egy csomó olyan dolog alakul ki, amit egy jó csoportdinamika hoz magával. Sosem gondoltam volna, hogy egy ilyet indítok el ezzel az egésszel. Mert az, hogy innen az utca végéig ki tudom rakni az okleveleinket, annyi van, az egy nagyon nagy dolog. De az hogy emberileg mit értünk el, az az igazán komoly. Volt olyan év, hogy 50% felett volt az aránya azoknak, akik emeltebb szintű ellátásba, vagy éppen lakásba vagy családhoz kerültek vissza tőlünk. És ha van, aki megbotlik vagy visszazuhan, az jó eséllyel ide, ebbe a fészekbe fog visszatalálni.

Ha őszinte akarok lenni, nem tudom megmondani, hogy akartam-e én ezt. A hajléktalanszállóra is véletlenül kerültem, eleinte úgy éreztem, nem is biztos, hogy végig bírni fogom, csak a kötelesség vitt be az első napokban. A színpad is tulajdonképpen egy véletlen lehetőségből született, és ez lett az életem, ebben is tanultam tovább.

- Valóban tovább tanultál, sőt, leírtál egy általad az évek alatt kifejlesztett módszert is…

- Nos, ez persze nem úgy történt, hogy Fecske bácsi komolyan, egy íróasztal mögött egyszer csak kidolgozta az indirekt színjátszó technikát… Nagyon sok mindenben azt kell használnom, ami elém kerül. Utólag már tudom, hogyan kell tervezni, minek milyen hozadéka van, de annak idején a játszókkal együtt éltünk meg egy csomó mindent, és velük együtt dolgozódott ki maga a technika. Azt vettem észre, hogy a játszók élete nem csak abban változott meg, hogy szeretnek itt lenni és dolgozni, hanem visszanézve a felvételeket, évről évre láttam a változást a személyiségükben. Másak lettek a megoldásaik, higgadtabbak lettek, jobb lett a konfliktuskezelésük. Szükségünk lett egymásra.

Arra is menet közben jöttem rá, hogy a művészet személyiségformálásként is működik.

Másképp érvényesítik az érdekeiket, segít az agresszió kezelésében, nevet és mosolyog ott, ahol máskor dühöngve ütött volna. Egy csomó olyan dolgot használ, amit egy szereplő jelleme tanított meg neki. És ez direkt dolog? Természetesen nem. Én nem vágyom a kiváló pszichológiai szakemberek munkáját elvenni, nem is ez a dolgom, én más oldalról közelítem meg a kérdést. A szociális munkát (annak minden válfajával) és a művészetet vegyítem, és ebből lett ez az indirekt színjátszó technika. Ez egy nagyon hosszú munka, igyekszem a szakmával is elfogadtatni a kifejezést vele kapcsolatban: folyamatsegítés. A pszichodrámát, szociodrámát ismerjük: irányítottan, fókuszáltan azonnali segítést jelent, a drámapedagógia is hasonló ehhez. De az indirekt színháztechnikai módszer egyelőre inkább csak külföldön jelenik meg.

- Tulajdonképpen hogyan írnád le a szereped a színpad életében?

- Nekem egyszerre kell rendezőnek és szociális szakembernek lennem. Olyannak, aki nem csak azt ismeri, hogy hogyan kell két kerek mondatot egyformán elmondani, hanem azt is, hogy kihez fordulhat a játszó a bajban. Itt elmosódnak a határok. A szociális szakma alapvetően azt mondja, hogy tartsunk meg határokat, kereteket, távolságot. Nekem azonban rá kellett jönnöm, hogy ebben az esetben ez nem működik. A művészet, amit tolmácsolunk, sokkal nagyobb szabadságot kíván meg. A határok és keretek itt azon a mintán dőlnek el, amit én mint rendező, mint szociális munkás, ad absurdum mint barát mintaként ajánlok fel nekik. A jó szociális munkás mindig minta.

Lőkös Ildikó, a Magyar Színház dramaturgja, aki nagyon sokat zsűrizett bennünket, azt mondta egyszer:

"Fecske, a te sikered egyben a te legnagyobb tragédiád is."

Ha végig gondolod, ez tényleg így van: ha valaki megtalálja a helyét a társadalomban, jó eséllyel már nem lesz a játszóm. (Ellenpélda azért akad.) Ez színpadilag tragédia, de emberileg mindenképp siker.

Az AHA Színpad által elnyert elismerések egy része

- Az Error Fesztivál kapcsán volt már szó a külföldi hajléktalan színpadokról. Lehet tudni valamit arról, hogy hol hogyan működik ez?

- Több olyan európai ország van, ahol a színészet, a szórakoztatás kedvéért játszik a hajléktalan. Ilyen például a Ratten 07 Berlinben, ami úgy alakult, hogy a hajléktalanok nagyon fáztak, behúzódtak egy színházépületbe, és ott egyszer csak elkezdtek játszani. Nagyon szuperül játszanak, de ott nem jelenik meg mögötte az a szociális munka, ami a mi esetünkben. A korábban említett Patrik Krebs a színpadával addig kilincselt és házalt, hogy kapott egy jó színvonalú próbahelyet. A szlovénok viszont példásul családsegítőn keresztül kapnak támogatást. Londonban pedig a Cardboard Citizens már komoly társulattá nőtte ki magát, rendszeresen játszanak kőszínházakban.

- Ha néhány mérföldkövet ki lehet emelni az elmúlt 18 évből, mik volnának azok?

- Ez egy baromi jó utazás, minden egyes pillanatában más és más, mindig újat tanulok. Az egyik nagy mérföldkő mindenképp a Karácsonyi ének. Aztán egy másik ilyen a gyerekek megjelenése: a rendezett körülmények között élőké és az állami gondoskodásban élőké is. Aztán persze Róma, 2006.

XVI. Benedek pápa őszentsége nyilvános audiencián adott áldást magyarul a csoportunkra.

Vagy például a Tankcsapda adományszáma, az Ez az a ház. Egykori rockzenészként földimmel, Lukács Lacival elintéztem, hogy nekünk adják a szám bevezetőjét adományba – ezt azóta is gyakran használjuk, rengeteg áthallása van. De ilyen mérföldkőnek számítanak az első külföldi előadások: amikor a társulat tagjai először látták életükben a tengert, amikor bejártuk Európát, és együtt dolgoztunk külföldi társulatokkal – csehekkel, szlovákokkal, portugálokkal, finnekkel. Az is fantasztikus volt, amikor az ügyünk mellé ismert emberek álltak: Bach Szilvia, Varga Ferenc József, Nádas György, Magyar Attila vagy épp Selmeczi Tibor, akivel rengeteg közös projektünk, fellépésünk volt.

- Amennyi munkát, teendőt eddig megismertünk, ez minimum napi 24 órás feladat - bár ismerve téged, nem tartom kizártnak, hogy neked valahonnan még van pár dugi órád… Viszont említetted már a családod. Ezt az életformát egy családdal hogyan lehet összeegyeztetni?

Mindkét lányom kisgyerek kora óta tagja a színpadnak: a kisebbik rendszeresen énekel fellépéseken, ha úgy adódik, a nagyobbik pedig egy szociálisan nagyon érzékeny pszichológus lett. Vele a mai napig megyünk hajléktalansági prevenciós előadásokat tartani állami gondoskodásban élő gyerekekhez. Nagyon fontos ebben a feleségem szerepe is: nem elég, hogy van egy idióta férje, aki kitalálta, hogy hajléktalanokból csinál egy színházat, hanem mellette közgazdasági, pályázatírási, elszámolástechnikai és szemlélet béli kérdésekben tud támogatni engem. Nélküle rövid úton tönkre mennénk.

- Hogy álltok most, a 18. születésnap után?

Minél szélesebb körben akarjuk terjeszteni a dolgunkat. Támogatást nem könnyű előteremteni. A szociális szakmának jó eséllyel túl művésziek vagyunk, a művészetnek viszont túl szakmaiak. A forrásteremtés a hajléktalan emberek irányába egyébként is igen nehéz és pokoli munkát kíván, nagyon sok minden prioritást élvez velünk szemben. De ha kicsit józan fejjel gondolkozunk, be kell látni, hogy a hajléktalanellátásban elsőbbséget kell, hogy élvezzen egy utcán fagyoskodó ember, mint az, hogy színházat gyártsunk. Függetlenül attól, hogy ez a színpad az én gyerekem, és elég nagy hatékonysággal dolgozunk.

De emellett látjuk azt, hogy más országokban máshogy mennek a dolgok, Portoban például megfér egymás mellett a szociális és a művészeti gondolkodás. Jelen pillanatban sajnos forráshiánnyal küszködünk, és iszonyú kínzó kérdés, hogy megérjük-e a 20. életévét a színpadnak. Hihetetlen, de korábban is volt már rá példa, hogy

maguk a hajléktalanok szálltak be valamicske pénzzel, csak hogy tovább tudjunk működni. Érted ennek az anomáliáját?

A pályázati rendszer és annak változása sem segíti épp a munkánkat, mert nálunk nagyon sok a változó, ami egy pályázat megírásakor nem feltétlenül előny. Valamint a végeredményt sem tudjuk számokkal garantálni.

Azt azért el kell mondjam, hogy bajban ismerszik meg a jóakaró. Szerencsére elég sokszor hívnak a médiába: szerepeltünk a Kossuth Rádióban, a Katolikus Rádióban, tulajdonképpen médiatámogatónknak mondhatom a Tilos Rádiót, ahol a színpad közvetett környezetével is gyakran foglalkozunk. És az én két közvetlen vezetőm és a Magyar Vöröskereszt mögénk állt, így talán nem érzi magát olyan rohadtul egyedül az ember. Jelenleg a P Műhely Egyesület a fenntartónk, aki most egy kicsit megtorpant, mert őket is elérte a kis egyesületekre jellemző forráshiány…

Pánikba nem esem, de kétségtelenül megnyugtató lenne, ha akár csak kisebb támogatók is megjelennének a horizonton.

Időközben megjártuk utunkat, Fecske még összeszedett ezt-azt, elintézett pár dolgot. Pörgött a keze és az agya, mint ahogy mindig szokott. Az interjúban egyedül arra nem szeretett volna vállalkozni, hogy egy-két embert vagy támogatót kiemeljen. Érthető módon, hiszen annyian tettek hozzá ehhez a történethez az elmúlt 18 évben, hogy nehéz senkit nem kihagyni. Sajnos ennyi idő alatt vannak már néhai tagok is, de szerencsére olyanok is, akik a hajléktalan létből való kikerülés okán nincsenek velük. A sorsok változatosak, ami állandó és töretlen az a szenvedély és az optimizmus, ami Fecskéből, és ennek köszönhetően a színpad tagjaiból árad. Az emlékek és az élmények viszik előre a színpadot – komoly igazságtalanság lenne az élettől, ha a nagykorúságból a felnőttkorba anyagiak hiányában nem tudnának átlépni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Itt még a TikTok-generáció is figyel – Rendhagyó irodalomórán jártunk a New York Kávéházban
Juhász Anna irodalmár órái 2017-es indulása óta hatalmas népszerűségnek örvendenek. Azóta több mint száz alkalommal tartott olyan órákat, ahol a diákok személyesen is megismerkedhetnek a kávéházi irodalom különleges világával.


Nyüzsgő diákhangok, izgatott tekintetek lepik el a New York Kávéház Vörös-termét, ahol most éppen egy taksonyi iskola nyolcadik osztályos diákjai várják Juhász Anna irodalmár és kulturális menedzser nem mindennapi tanóráját. A program 2017-es indulása óta Anna több mint száz ilyen rendhagyó irodalomórát tartott már a New York Kávéházról a helyszínen, programja pedig hatalmas népszerűségnek örvend.

Egy-egy tanév elején a program meghirdetésekor annyian jelentkeznek, hogy beosztani is nehéz az iskolákat. Közöttük vannak vidéki és fővárosi intézmények egyaránt, sokan több száz kilométert is utaznak ezért a lehetőségért. Ilyenkor Annáék a tanárokkal közösen gondolkodva kitalálják, hogy milyen programokkal lehetne egybekötni még az alkalmat, milyen helyszínre tudnak még átmenni, ami izgalmas lehet irodalmilag. Az ékkő viszont, ahogy Anna fogalmaz, mindig az, hogy

a gyerekek el tudnak jutni a New York Kávéházba, és egy picit közelebbről megismerhetik azoknak a műveknek a hátterét, amelyek itt születtek.

Elhangzik Kosztolányi és Karinthy neve, akik a Kávéház előtt ismerkedtek meg, és megtudjuk, hogy sok híres lap szerkesztősége volt az épületben. Anna változatos történetekkel, érdekes legendákkal fűszerezi az órát, miközben nemcsak a Vörös Szalonban ülünk, hanem elsétálunk a Hotel lobbyjába - a New York Palota egykori legendás aulájába - és a Kávéház patinás belsejébe is.

A rendhagyó irodalomórákra mindenféle korosztályú iskolai csoportok jönnek.

A tizenkettedikes diákoknak például a kávéházi irodalomról szóló érettségi tétel miatt lehet érdekes egy ilyen alkalom.

„Sokan emiatt az érettségi előttre időzítik a látogatást a kávéházban, hogy valami pluszt, valami történeti adalékot kapjanak, és így minél inkább élményszerűen tudják majd az érettségin ezt a tudást visszaadni” – mondja Anna, aki mindig változatosan tartja meg az órákat.

Van, amikor több történetre, több felolvasásra van szükség, ez attól függően változik, hogy az alap műveken felül, mint például A New York-tól a Hungáriáig című kötet, milyen könyveket visz az adott órára.

„Volt olyan osztály, aki eléggé vizuális volt, úgyhogy olyan versek kerültek elő, amik nagyon vizuálisan mutatják be Budapestet. Vagy például Babits Mihály feleségének, Török Sophie-nak azaz Tanner Ilonának a fotográfiáin keresztül is szemléltettem már a mondandómat.” Kissé tehát mindig változik a felépítés, de vannak törzsanyagok, törzsszereplők, akik nemcsak egykoron a New York Kávéházban, hanem egy irodalomórán is törzsvendégnek számítanak. Heltai Jenő, Osvát Ernő, Böhm Aranka vagy Molnár Ferenc minden beszélgetésben fókuszba kerül.

A Kávéház és Anna is nagyon szeretik, és szívükön viselik a programot.

Ez már valami olyan misszió, ami által a magyar diákoknak, fiataloknak is vissza tudjuk adni azt a kávéházi élményt, amelyen keresztül a tankönyveikben szereplő művek és szerzők felélednek.”

– teszi hozzá Anna, aki szerint az órák által kicsit azt érezheti mindenki, hogy ez tényleg több mint egy helyszín. „Ma már úgy hívjuk ezeket, hogy offline terek, miközben régen egy ilyen kávéház volt az élet közepe, és minden, ami itt történt.”

És hogy hogyan élik meg mindezt a diákok?

Egy ilyen rendhagyó irodalomóra átlendülés tud lenni. Sokan el szokták mondani, hogy mennyire tetszett nekik egyáltalán az, hogy bejöttek egy olyan térbe, ahová korábban nem is gondolták volna, hogy be lehet jutni. A diákok így közelebb érzik magukat a századfordulós szerzőkhöz, és így ők is meg tudnak nyílni.

Gyakran előfordul, hogy az órák után a közösségi oldalán keresik fel Annát, és küldik el neki a verseiket, naplórészleteiket.

„Sok diákkal van ezért élő kapcsolatom. Ez egy nagy dolog, hogy egy számukra vadidegen embernek elküldik a verseiket és tanácsot kérnek tizenévesen” – véli Anna. Szerinte még jó helyen van a világ, mert nagyon sokan írnak, és fejezik ki magukat még mindig, nem csak emojikkal, hanem rendes szavakkal. „Ahogy Juhász Gyulától tudjuk: „szavak, szavak csodálatos szavak”, amik tényleg békítenek, és mindent helyre tudnak hozni. Szóval van remény, és ezt nagyon sok ilyen irodalomórán tapasztaljuk.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Őrületes siker: Ilyen volt a Csurran-cseppen Majkától a Papp László Sportarénában
A Papp László Sportarénában adott látványos koncertet a rapper, ahol persze megszólalt a Csurran, cseppen is. A bulin szó szerint pénz hullott az égből.


Péntek este a Papp László Sportarénában adott nagyszabású koncertet Majka. A buliból természetesen nem maradhatott ki a rapper legutóbbi slágere, a Csurran, cseppen se.

A koncerten nem is aprózták el a dolgot:

Majka egy platformon ereszkedett le a közönség elé, egy ponton pedig újra a magasba emelkedett és pénzt szórt a zsebéből a közönség közé.

Mindez egészen pontosan így nézett ki:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
14 évesen nem akart Richard Gere-rel játszani, és sokak szerint megcsalta híres rendező szerelmét Daniel Craiggel – Rachel Weisz 55 éves
A magyar származású színésznő kétségbeesetten kerüli a hasonló szerepeket, mivel attól retteg a legjobban, hogy beskatulyázzák.


Rachel Hannah Weisz 1970. március 7-én született a londoni Westminsterben, és Hampstead Garden Suburbben nőtt fel. Apja, Weisz György magyar zsidó gépészmérnök volt, édesanyja, Edith Ruth Teich pedig tanárból lett pszichoterapeuta, aki eredetileg Bécsből származott. A tudós és társadalmi aktivista James Parkes segített az édesanyja családjának abban, hogy elhagyják Ausztriát, és Angliába költözzenek. Edith katolikus neveltetésben részesült, majd a Györggyel kötött házassága után hivatalosan is áttért a zsidóságra.

A szülők 1938 körül, még a II. világháború kitörése előtt, kisgyermekként vándoroltak ki az Egyesült Királyságba, hogy elmeneküljenek a náci fenyegetés elől. György és Edith egyébként mindig nagyra értékelték a művészeteket, a családi beszélgetéseik, vitáik során pedig bátorították a gyermekeiket (Rachelnek van egy 3 évvel fiatalabb, Minnie nevű húga, aki neves fényképész lett), hogy alakítsanak ki saját véleményt. „Mindig is érdekelt a színészet” – emlékezett vissza Weisz a The Guardiannek adott interjújában. „Nagyon fiatal koromtól kezdve lenyűgözött az ötlet, hogy különböző személyiségű emberek bőrébe bújjak, hogy egy másik világba meneküljek. Nem arról szólt ez nálam, hogy híres akarok lenni, hanem inkább arról, hogy szerettem valaki mást játszani.”

Weisz 14 éves korában kezdett el modellkedni, majd gyorsan ráaggatták az „angol rózsa” elnevezést (az angol kultúrában így hívják az Angliából származó természetes szépségeket).

Ekkor, 1984-ben hívta fel magára először a figyelmet, amikor visszautasított egy ajánlatot, Richard Gere mellett szerepelt volna a Dávid király című Bruce Beresford-filmben. Vagyis akkor még passzolta a rivaldafényt.

Bár álmai között szerepelt a hivatásos színészet, kezdetben inkább a Cambridge-i Egyetem Trinity Hall angol irodalom szakát választotta. Úgy gondolta, hogy a hagyományosabb tudományos pálya stabilitást nyújtana neki, de még Cambridge-ben sem tudott ellenállni a színház vonzásának.

„Az egyetemen jöttem rá, hogy kétfelé húz a szívem. Irodalmat tanultam, amit imádtam, de folyamatosan éreztem a színészet vonzását. Végül nem tudtam tovább figyelmen kívül hagyni. Ezt az utat kellett követnem” – nyilatkozta erről 2019-ben.

Az egyetemi évei alatt többek között Sacha Baron Cohen, Sue Perkins, Richard Osman és Ben Miller (akivel egy rövid ideig randizott is) voltak többek között az évfolyamtársai. Ekkor már különböző iskolai színjátszó előadásokban is szerepelt, s társalapítója volt a Cambridge Talking Tongues nevű diákszínjátszó csoportnak. A társulat elnyerte a Guardian Student Drama Awardot az 1991-es Edinburgh Festival Fringe-en egy improvizált darabért, amelyet Weisz maga írt Slight Possession címmel.

Áttörés a színpadon

Miután megszerezte a diplomáját, Weisz úgy döntött, hogy a színészetre koncentrál, ebben pedig a barátai és a mentorai is támogatták. Színházi karrierjét a Royal National Theatre és a Royal Court Theatre-ben, vagyis London két legnevesebb színházi társulatában kezdte. Az áttörését az 1994-es év hozta meg, amikor megkapta Tennessee Williams Múlt nyáron, hirtelen című darabjának egyik szerepét a Royal Court Theatre-ben, amivel sikerült felhívnia magára a figyelmet. A színházban Weisz megtanult kapcsolatot teremteni a közönséggel, és hiteles, többdimenziós alakításokat nyújtani.

„Mindig is szerettem a színpadot” – mondta a The New York Timesnak adott interjújában. „Van valami az élő színházban, amitől a színészi játék azonnali és elektromos érzéssé válik. Nemcsak szavakat mondasz egy forgatókönyvből, hanem párbeszédet folytatsz a közönséggel, ami hihetetlenül kifizetődő.”

Weisz tehetsége pedig nem maradt észrevétlen, s hamarosan számos szerepet ajánlottak neki a színházban és a televízióban egyaránt. Első tévés szerepét a The Advocates című sorozat egyik 1992-es epizódjában játszotta, majd feltűnt a Morse felügyelő, a Trópusi hőség (Kenya Campbell álnéven!!) vagy a Vörös és fekete című sorozatokban. De nem telt el sok idő addig sem, mire sikerült felpattannia a mozivásznakra.

Oscarral a csúcsra

Első kisebb mozifilmes szerepét az 1994-es Gyilkológép című akció-hororrban kapta, de még neve sem volt a karakterének, szóval mondhatjuk, hogy a mozis karrierje 1996-ban indult, ekkor tűnt fel ugyanis Bernardo Bertolucci Lopott szépség című filmjében, valamint a Láncreakció női főszerepében Keanu Reeves és Morgan Freeman mellett. S noha a filmért nem voltak oda a kritikusok, Weisz alakítását többségében méltatták. Ezután pedig, bár folyamatosan kapta a szerepeket, a nagy hollywoodi áttörés csak 1999-ben következett be, amikor a Stephen Sommers által rendezett A múmia című kasszasikernek bizonyuló kalandfilmben játszott. Evelyn Carnahan, az okos, találékony könyvtáros és kalandor szerepében Weisz a nemzetközi reflektorfénybe került.

„A múmia hatalmas változást hozott az életembe. Az intimebb, karakterközpontú filmekből egy hatalmas akciófranchise-ba kerültem. Hihetetlen tanulási tapasztalat volt, és még mindig büszke vagyok rá. Ez a film is része volt annak a hozzáállásomnak, hogy olyan filmeket csináljak, amelyek nagyobb kihívást jelentenek számomra és a közönség számára is” – mesélte egy interjúban.

Az akciófilmekben elért sikerei ellenére Weisz azonban eltökélte, hogy a karrierjét olyan szerepekkel egyensúlyozza ki, amelyek lehetővé teszik számára, hogy összetettebb, árnyaltabb karakterekben mutathassa meg magát. A múmia után olyan filmekben tűnt fel, mint a Szabó István által rendezett A napfény íze (1999), az Ellenség a kapuknál (2001) vagy az Egy fiúról (2002), amelyekben bebizonyította, hogy a műfajok széles skálájával képes megbirkózni.

A Fernando Meirelles (Isten városa, 360) által rendezett Az elszánt diplomata (2005) című filmben nyújtott alakítása pedig meghatározó volt a karrierje szempontjából. Ő játszotta Tessa Quayle-t, egy szenvedélyes aktivistát, aki egy gyógyszergyár összeesküvését leplezi le.

A játékát a kritikusok széleskörű elismeréssel fogadták, és a filmben nyújtott munkájáért elnyerte többek között a legjobb női mellékszereplőnek járó Oscar-díjat 2006. március 5-én, mindössze két nappal a 36. szülinapja előtt.

„Az elszánt diplomata meghatározó pillanat volt a karrieremben. Ez egy olyan szerep volt, amely érzelmileg mindent megkövetelt tőlem. Tessa egy olyan idealista nő, aki kénytelen szembesülni a nagyon kemény valósággal. Egyszerre volt szívszorító és felemelő őt játszani. Az Oscar-díj elnyerése váratlan bónusz volt, nem ezért vállaltam el a szerepet. Egyszerűen csak egy fontos történetet akartam elmesélni” – tette hozzá.

Egyensúly mindenekfelett

Az Oscar-díj után Weisz kedvére válogathatott a szerepekből, s ő megpróbált továbbra is azon az úton maradni, ahol megmutathatta színésznői sokoldalúságát. Feltűnt A forrás (2006) című filmben, ahol Hugh Jackman oldalán játszott a szerelem, a halandóság és az örök élet keresésének témái között; illetve elvállalt olyan kisebb, karakterközpontú filmeket is, mint a Szélhámos fivérek (2008), a Hallatlan igazság (2010) vagy az Örvény (2011), miközben a szélesebb közönségtől sem próbált eltávolodni: pl. Constantine: A démonvadász (2005), Télbratyó (2007), Mindenképpen talán (2008), Agora (2009), Komfortos mennyország (2009), A Bourne-hagyaték (2012), Óz, a hatalmas (2013).

A 2010-es évek második felére már nagyobb hangsúlyt fektetett a szerzői filmekre, drámákra, Oscar-matériákra. Ebben az időszakban készült A homár (2015), az Ifjúság (2015), a Fény az óceán felett (2017), A rabbi meg a lánya (2017), nem utolsósorban pedig a 2018-as A kedvenc, Yorgos Lanthimos filmje (akárcsak A homár), amelyért Weisz újabb Oscar-jelölést kapott a legjobb női mellékszereplő kategóriájában (akkor Regina Kingé lett a díj a Ha a Beale utca mesélni tudnáért).

„Mindig próbára teszem magam. Akár egy olyan történelmi személyiséget kell játszanom, mint A kedvencben Lady Sarah, akár egy olyan nőt, aki személyes küzdelmekkel néz szembe, olyan szerepek után kutatok, amelyek kihívást jelentenek számomra. Nem szeretném, ha beskatulyáznának egyféle karaktertípusba. Szeretek olyan nőket játszani, akik bonyolultak és akik nehéz döntéseket hoznak” – nyilatkozta.

Az utóbbi években Rachel Weisz egy kicsit hátrébb lépett a szakmától. A kedvenc óta például csak egyetlen mozifilmben, a 2021-es Fekete Özvegyben láthattuk, amellyel hosszú idő után próbált ismét kapcsolatot teremteni a szélesebb közönséggel. Azóta azonban, vagyis az utóbbi négy évben hiába kerestük a mozik vásznain. Csupán a tévék képernyőin találkozhattunk vele egyszer, a 2023-as Két test, egy lélek című minisorozat főszerepében, amelyért Golden Globe-díjra is jelölték. De nem kell félni, nincs szándékában felhagyni a színészettel. Már két projektje is előkészületi fázisban van, az egyik a Vladimir című vicces-könnyes sorozat lesz, a másik pedig a Tomas Alfredson (Engedj be!, Suszter, szabó, baka, kém) rendezésében készülő Seance on a Wet Afternoon című dráma, amely Mark McShane azonos című könyvéből készül.

Megcsalás, nem ámítás

Weisz magánélete ritkán került a bulvárlapok célkersztjébe (talán csak egy ízben), mivel próbált nem adni rá alkalmat. A filmes karrierje elején randizott néhány színésszel, pl. Alessandro Nivolával 1997-ben, Neil Morrissey-vel pedig 1998 és 2000 között, az első nagyobb kapcsolatát azonban az amerikai filmrendező és producerrel, Darren Aronofskyval (Rekviem egy álomért, A pankrátor, Fekete hattyú, A bálna) élte meg, akivel a londoni Almeida Színház színpadán találkozott 2001-ben, ahol a színésznő a Faragjunk férfit! című Neil LaBute-színdarabban játszott (amelyből 2003-ban filmet is forgatott LaBute-tal). Weisz a következő évben New Yorkba költözött Aronofskyval, 2005-ben pedig eljegyezték egymást, esküvőre azonban végül nem került sor. Fiuk, Henry 2006 májusában született New Yorkban, egyébként a manhattani East Village-ben laktak. Közös munkájuk is volt, a 2006-os A forrást együtt forgatták. Az idill azonban csak 2010-ig tartott, az év novemberében ugyanis Weisz és Aronofsky bejelentették, hogy már hónapok óta külön élnek, de továbbra is közeli barátok maradtak, és elkötelezték magukat amellett, hogy együtt nevelik a fiukat New Yorkban.

Rachel és Daniel Craig akkor már kb. 16 éve ismerték egymást, és jó ideje barátok is voltak, majd közös filmjük, az Álmok otthona (2011) 2010-es forgatásán közelebb kerültek egymáshoz.

A hivatalos álláspont szerint 2010 decemberében kezdtek el randizni, ám sokak szerint már a közös munka során kialakult köztük valami, vagyis Weisz megcsalta Aronofskyt Daniel Craiggel (ahogy a színész is az akkori barátnőjét, Satsuki Mitchellt). Akárhogy is, 2011 júniusában ők ketten már össze is házasodtak egy zártkörű New York-i ceremónia keretében, amelyen összesen négy vendég vett részt, köztük Weisz fia, Henry és Craig lánya, Ella. A sztárpár 2018. szeptember 1-jén jelentette be, hogy hét év házasság után megszületett azt első közös gyermekük, egy kislány, akinek annyira védik a magánéletét azóta is, hogy még a nevét sem osztották meg a nyilvánossággal, pedig idén már a hetedik életévét tölti be a sztárcsemete.

Minden személyes

Rachel Weisz színészi megközelítése mindig is mélyen személyes volt. Gyakran beszélt arról, hogy a munkája lehetővé teszi számára, hogy olyan részeit fedezze fel önmagának, amelyekhez egyébként talán nem férne hozzá. „A színészet bizonyos értelemben olyan, mint egy terápia” – magyarázta a Vanity Fairnek adott interjújában. „Általa különböző érzelmeket és tapasztalatokat fedezhetek fel, és ezáltal jobban megérthetem magamat és a körülöttem lévő világot.”

Emellett Weisz arról is beszélt, hogy mennyire fontos a tehetséges filmkészítőkkel való együttműködés, például Yorgos Lanthimosszal vagy Fernando Meirellesszel, akik arra bátorították, hogy vállaljon szokatlan, kihívást jelentő szerepeket. „A legjobb rendezők azok, akik megengedik, hogy belevihesd a saját értelmezésedet a karakteredbe. Nem mondják meg, hogyan kell játszani, hanem olyan környezetet teremtenek, amely lehetővé teszi, hogy mélyebben beleássuk magunkat a szerepbe.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Fotók: Először szólalt meg élőben a Csurran, cseppen – ilyen volt Majka arénás koncertje
Elképesztő látványvilággal készültek a koncertre, ahol a rapper kormánykritikus slágere is megszólalt. Szombat este jön a második buli.


Látványos koncertet adott Majka péntek este a Papp László Sportarénában, ami zsúfolásig megtelt rajongókkal. A rapper és csapata valóban nem viccelt:

futurisztikus látványvilággal és fesztiválokra illő lézershow-val készültek a bulira.

Azonban nemcsak a látványvilág volt különleges, a meglévő dalokat is újragondolva adták elő.

Persze a legnagyobb várakozás Majka legutóbbi, kormánykritikus slágerét előzte meg: a Csurran, cseppen ugyanis először szólalt meg élőben. A rapper eléggé oda is tette magát, a dal elején egy platformról ereszkedett le, majd a nóta közben újra a közönség fölé emelkedett és a magasból pénzt szórt a rajongók közé.

Szombat este a rapper újra színpadra áll majd az arénában este 8 órától.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk