KULT
A Rovatból

Marsalkó Dávid a Halott Pénz 15 évéről: „A közönség összeforrasztotta a sebeimet”

Fartek Patrícia - szmo.hu
2019. június 22.



Tulajdonképpen ezzel be is kerültél mindjárt egy skatulyába, mert mindenki a “fenekes csávóként” emlegetett.

Igen, de szerintem sikerült ebből nagyon hamar kitörni, ez egy nagy feladatom is volt egyébként, hogy ne ragadjak benne ebben a skatulyában. Nyilván, ha valamivel nagyon sokan, hirtelen megismernek és egy ilyen karakteres dal, akkor az emberek hajlamosak beskatulyázni. Utána a Feltámad a tenger vagy a Minden szobába kell álom című dalok viszonylag gyorsan jöttek, és szerintem egy teljesen más arcomat mutatták meg. Ez egyrészt össze is zavarta az embereket, másrészt meg jól is sült el. Utána pedig ezek a dalok adtak arra lehetőséget, hogy elkezdjek fellépni is. Sikerült összeverbuválni egy mini csapatot, elindultak az elő fellépések 2012-től és ennek a része lett Márk, mint énekes. Már, ahol volt énekes refrén ugye, mert például a Feneked a gyengémnél sem volt. De elkezdtünk dolgozni, sorban jöttek olyan dalok, amik el tudták indítani azt a folyamatot, amivel eljutottunk a jelenlegi Halott Pénzig. Az Ugyanúgy hallasz című dal után volt egy nagy szintlépés 2013-ban, amikor a Halott Pénz zenekarrá alakult. Visszagondolva ez volt talán az eddigi legjobb döntésem.

Tudatos döntés volt?

Mindig is az élőzenéhez vonzódtam, és az elejétől kezdve szerettem volna teljesen élőben előadni a dalokat, de erre korábban nem volt lehetőségem. Akkoriban viszont már összegyűlt egy-két országosan is ismert dal, egyre több bizalmat kaptam a szakmai körökben is, és ez egy jó lehetőség volt arra, hogy össze tudjunk rakni egy zenekart. Fontos, hogy amíg nem voltak fellépési lehetőségek és olyan dalok, amik bizalmat adtak volna például gitárosoknak, dobosoknak, hogy komolyan vegyenek, addig nem is volt erre lehetőségem. Viszont utána nagyon gyorsan összeállt az egész.

Bár a 2013-as album, a Szóljanak anyunak, hogy a városban vagyok még egyfajta szólóalbum volt, de annak az élő megszólalása már abszolút zenekaros formában készült, és ott már két fronton haladt a történet. Egyrészt zenekar lettünk, de akkor még alapvetően az élő felállásban, maga az album viszont még inkább szólóalbum volt, közreműködésekkel. Aztán a kettő körülbelül 2014-re, 2015-re ért össze. 2014-től pedig már a billentyűsünk, Samu, vagy Barni, a gitárosunk is jobban beszállt a dalszerzés részébe, pontosabban inkább ők is beletettek olyan dolgokat, amiktől kerek lett a történet, és akkor kezdtünk el igazán zenekarrá válni.

Te hogy élted meg, hogy zenekarrá váltatok? Hiszen azelőtt te készítetted a dalokat, tényleg mindent egyedül csináltál, most meg itt egy csomó másik ember is, aki beleszólhat.

Az alapvető része, a magja nem annyira változott. A mai napig azt érzem, hogy nagy szabadságom van ezen a téren. A dalszerzés fő alkotóelemei úgy állnak össze, hogy én írom a szövegeket, én hozom a témát, én vagyok a producer, én alakítom ki a végleges dalszerkezetet, a koncepciót, én vagyok az, aki az alapot, a hangszerelést hozza, viszont tartalomban formálják a többiek. Ők hozzájárulnak például gitártémákkal, billentyűtémákkal, basszusgitárral, vannak észrevételeik is, amikre mindig figyelek. Ez olyan, mint a színezés, én felskiccelek valamit, és együtt színezzük ki.

És ez nem abból fakad, hogy mindenáron én akarom csinálni, hanem egyszerűen így indult az egész Halott Pénz, és valahogy ez természetes módon így alakult ki. Szerintem egy zenekarban lennie kell valakinek, aki terelgeti a dolgokat vagy legalábbis van egy víziója, koncepciója, és nálunk én töltöm be ezt a feladatot. Viszont a srácok nélkül meg soha nem tartott volna itt az egész, szóval ezzel is azt mondom, hogy nagyon jól kiegészítettük egymást. Az arányok meg, hogy ki mennyit vett ki az egészből, szerintem lényegtelenek, mert az “összkémia” számít, és azt én jónak érzem.

De ahhoz, hogy ennyit bele tudj adni, nagyon sok idő kell. Az elején még volt “civil” munkád is. Mikor adtad fel a zenélésért?

2014-ben mondtam fel az akkori munkahelyemen, hogy ezer százalékban zenével foglalkozzak. Anyukám szerint persze ez még nem tartott ott. És valóban nem tartott ott a Halott Pénz akkor, viszont addig a munkám miatt csak 50 százalékot tudtam beleadni. Kockáztattam, de máshogy nem tudtunk volna továbblépni. A menedzselésből is kiveszem a részem, a stratégiai, kommunikációs dolgok tartoznak hozzám. Eleve ott van a dalszerzés, de a csapatot össze kell tartani. Ma, ha a Halott Pénz elindul valahova fellépni, az 30 fő, és nagy meló egy ekkora társaságot összetartani. Akkor persze nem voltunk ennyien, de ahhoz, hogy ma harmincan legyünk, akkor nekem ezt meg kellett lépni.

És most, 15 évvel a kezdetek után mit csinálsz akkor, amikor épp nem a színpadon állsz?

Vicces, mert nagyon sokan azt gondolják, hogy a koncertezés a legtöbb idő, de az életemnek ez csak 20 százaléka körülbelül. Az összes többi az a rengeteg egyéb dolog, ami a zenekarhoz köthető: menedzselés, megbeszélés, interjúk, forgatások, stúdiózás, állandó agyalás. Itt igazából nincs kikapcsolás, folyamatosan jár az agyam a Halott Pénz dolgain, és tényleg azt mondom, hogy 0-24-ben ezzel foglalkozom, de ezt egyáltalán nem érzem tehernek. Ezenkívül pedig próbálok besuvasztani néha egy-két edzést egy héten, próbálok kikapcsolódni. Szeretem a filmeket, a sorozatokat is próbálom követni, hogy képben legyek.

Az utóbbi pár évben pedig nagy szerelmem lett a Balaton.

Amikor van akár egy délutánom vagy egy szabadnapom, akkor legurulok a Balcsira. Ilyenkor csak ott vagyok, mert egyszerűen kikapcsol a közelsége, jó ott lenni.

Ha visszagondolsz az elmúlt 15 évre, akkor mi volt a legfelemelőbb élmény?

Nagyon sok ilyen volt szerencsére, de talán az, amikor anyukán kijött velem a színpadra a Budapest Parkban. Az egy nagyon megható pillanat volt, lenéztem, és láttam, hogy rengetegen sírnak. Az a mai napig bekeretezve ki van téve otthon. De egyébként meg nagyon vicces volt, mert anya nagyon készült rá, napokig nem aludt, nagyon izgult.

Ez a te ötleted volt egyébként? Mert a családodról, a magánéletedről nem igazán szoktál megosztani semmit.

Igen, az én ötletem volt. Ez a Szólj anyunak, hogy a városban vagyok után volt körülbelül egy-két évvel, és akkor ez a duma úgy adta magát, hogy szóltam anyunak, és feljött a színpadra. De nagyon jó, hogy ez így létrejöhetett. Számomra ez is azt bizonyítja, hogy mennyire alulról építkezett ez az egész. Az, hogy a magánéletemről nem beszélek, annak két része van. Egyrészt ez egy tudatos döntés volt, hogy távol tartom magam mindenféle bulvárlaptól, véleményem szerint egy zenekarnak arról kell kommunikálni, hogy hol lesz fellépés, milyen dalok jönnek, milyen album jelenik meg.

Én mindig hittem a zeneközpontúságban, abban, hogyha jó a zene, akkor az talán eladja magát, és nem kell a kiskutyámat, a csajomat vagy a családomat kiteregetni ahhoz, hogy emberek legyenek a koncerteken. És azt gondom, hogy nincs is összefüggés.

A Halott Pénz mindig egy koncertközpontú projekt volt, mindig az volt lényeg, hogy minél többen legyenek a koncerten, mert az a legnagyobb visszajelzés. A másik része pedig, hogy alkatilag sem vagyok erre alkalmas, mert alapvetően egy visszahúzódó ember vagyok, és nem nekem való a bulvármédia. Egy kicsit távol is tartom magam azoktól a megnyilvánulástól is, amiből bárki azt gondolhatja, hogy én egy celeb vagyok. Én azt mondom, hogy egyáltalán nem vagyok az, egy előadó vagyok egy zenekarral, és részemről itt vége a történetnek.

Egy kicsit még talán ez is személyes, de mennyit változtál te ezalatt a 15 év alatt?

Rengeteget változtam, de szerintem ez normális is. Ugyanakkor azt gondolom, hogy elsősorban nem én, hanem a rám nehezedő nyomás változott meg. Az elmúlt 15 évben a vállamon lévő teher, mondjuk egymilliószor akkora, mint az elején volt. És ezt értem a szakmai részre és az emberi oldalára is, mert minden szempontból átalakult ez a dolog. Az elején nyilván teljesen tét nélkül csinálja az ember, aztán onnantól, hogy nagyon betalál egy-két sláger, már megváltozik az ember lelke.

Mert egyszerűen érkeznek nyomások a közönség és a szakma irányából. Előjön, hogy képes vagy-e megint írni egy sikeres és jó dalt. Mert jó dalt írni nem egy könnyű feladat, és időről-időre írni jó dalokat, és meglepni a közönséget - ez adja leginkább a kihívást. A legtöbbet mégis az változtatott rajtam, hogy a Halott Pénz sikeressé vált.

A közönség összeforrasztotta a sebeimet, a lelkemet és az elmúlt pár évben sokkal kiegyensúlyozottabb, boldogabb vagyok, mint korábban bármikor az életem során.

Helyrebillentették bennem a dolgokat, emiatt is változtam rengeteget. Az a frusztráció, ami egész életemben bennem volt, alábbhagyott, és ez annak köszönhető, hogy velünk együtt éneklik a dalokat.

Milyen terveid vannak még a jövőben? Van még olyan nagy álom, vagy nagy cél, amit mindenképp szeretnél elérni?

Minél tovább szeretném ilyen, vagy még magasabb szinten folytatni tovább. Azt várom el magamtól a következő egy-két évben, hogy elinduljon pár olyan projekt, ami a Halott Pénz mellett egy kiegészítő, kísérletezős vonalam lesz. Ez idén el is indul és Dedmani Projekt néven fut majd. Ebben kedvenc producerekkel, barátokkal fogunk együtt kísérletezgetni. Alapvetően szeretnék egyfajta lazulós dolgot magamnak, ahol teljesen mást is kipróbálhatok. Érdekel az elektronikus zene, a Dedmani Projekttel is pont erre vonalra akarok rámenni. A legnagyobb cél, hogy minél tovább élvezzem, hogy zenélhetek, és hogy egyben tartsam a zenekart.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Jöhet?? #dedmani #jumodaddy #beyonce #hamarosan

Dávid | Halott Pénz (@dedmani) által megosztott bejegyzés,


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Edzés közben szívrohamot kapott és meghalt a Netflix 44 éves sztárja
Vittorio Pirbazari egy edzőteremben esett össze. A tragédia előtt nem sokkal még képeket posztolt a közösségi médiában.


Tragikus hirtelenséggel, 44 éves korában meghalt Vittorio Pirbazari német testépítő és színész, akit a Netflix Berlin kopói című sorozatából ismerhettek a nézők, írja a Bild. A színész egy edzőteremben, futópad használata közben esett össze, miután szívrohamot kapott. Halálhírét kollégája, Said Ibrahim színész és rendező közölte a közösségi oldalán.

Pirbazari nem sokkal a tragédia előtt még fotókat osztott meg az Instagram-oldalán. Néhány héttel korábban egy súlyos autóbalesetet is túlélt, amelyben csigolyatörést szenvedett, és mindkét lába megsérült. Akkor még úgy tűnt, hogy sikeresen felépülhet.

Said Ibrahim a közösségi bejegyzésében úgy fogalmazott, hogy barátja a futópadon esett össze. Azt is hozzátette:

„Sok erőt kívánok a családnak és a barátoknak.”

Egy videóban arról is beszélt, hogy Pirbazari „hatalmas és izmos ember volt”, de valójában lágyszívű, rendkívül kedves emberként ismerték.

Vittorio Pirbazari négy epizódban szerepelt a Berlin kopóiban, emellett feltűnt a 2019-es Tetthely című sorozatban is, valamint a Jokah & Tutty című produkció tíz részében. A teheráni születésű színész egy kisfiú édesapja volt.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Egzotikus táncos volt, az anyja öngyilkos lett, és nem akar gyereket – 50 dolog, amit nem biztos, hogy tudtál az 50 éves Pedro Pascalról
A mandalóri, a The Last of Us és a Trónok harca sztárja chilei menekültként erős hátrányból indult, azonban kitartásának hála, meghódította Hollywoodot is.


1. Az eredeti neve: José Pedro Balmaceda Pascal.

2. 1975. április 2-án született, a csillagjegye tehát: Kos.

3. Az édesanyja, Veronica Pascal Ureta gyermekpszichológus volt, és nagyon közel állt Pedróhoz.

4. Az anyja miatt hagyta meg a nevében csupán a Pascal vezetéknevet az apjáé (Balmaceda) helyett, amit olyan sokan nem tudtak kiejteni a karrierje elején, hogy elege lett belőle.

5. Épp ezért 1999 eléggé tragikus év volt a számára, az édesanyja ugyanis ekkor lett öngyilkos. „Ő volt életem szerelme" – nyilatkozta róla később.

6. Van egy Javiera nevű nővére, egy Nicolás nevű öccse és egy Lux nevű húga, utóbbi szintén színész, többek között feltűnt a Narcos című sorozatban is.

7. Javiera pedig az Amazon Studios egyik producere, és többek között részt vett az Oscar-jelölt Argentína, 1985 (2022) című film készítésében is.

8. Nicolás az egyetlen a négy testvér közül, aki nem a showbizniszben helyezkedett el.

9. Még kicsi volt, amikor a családja kénytelen volt Chiléből Dániába menekülni a diktátor Augusto Pinochet brutális rezsimje elől, majd onnan költöztek Texasba.

10. Pedro így a texasi San Antonióban és a kaliforniai Orange Countyban nőtt fel.

11. Az iskolában gyakran zaklatták a diáktársai a származása miatt (ráadásul az angolt is törte még), ezért a filmekben talált menedéket a való világ elől.

12. Imádott filmeket nézni az apjával, Joséval. „Apám minden héten elvitt minket moziba, vagy szerzett jegyüzérektől jegyet a San Antonio Spurs (kosárlabdacsapat – a szerk.) meccseire.”

13. José azonban nem engedte neki megnézni a Nulladik óra című 1985-ös tinifilmet (noha a Rambóra például gond nélkül beülhetett), mivel úgy gondolta, hogy az „egy rakás gyerekről szól, akik a szüleikre panaszkodnak”, így tiltólistára került.

14. Gyerekkorában tehetséges úszó volt, 11 évesen eljutott a texasi állami bajnokságra is. Elmondása szerint még mindig imád úszni, de nem tervezi, hogy újra komolyan elkezdje űzni e sportot, mert ahhoz túl lusta.

15. Már gyerekként tudta, hogy a színészi pályára akar lépni. A Poltergeist: Kopogó szellem (1982) című horrorfilm jeleneteit gyakran eljátszotta újra, és kétszer is eltörte a karját, miközben Indiana Jones valamelyik kunsztját próbálta leutánozni.

16. Még főiskolás volt, amikor a termékenységi klinikán dolgozó apját megvádolták adócsalással, valamint azzal, hogy nők lefagyasztott embrióit a tudtuk nélkül kicserélte. Jose emiatt még a tárgyalása előtt elmenekült az országból.

17. Pedro, mielőtt New Yorkba költözött volna, Madridban is élt és dolgozott egy darabig.

18. Mielőtt színész lett, még Spanyolországban egzotikus táncosként egészítette ki a jövedelmét.

19. Pincérkedett is, hogy meg tudjon élni. Visszatekintve erre a nehéz időszakra azonban bevallotta, hogy egyenesen szörnyű pincér volt. „Gyakran rúgtak ki, talán kb. tíz alkalommal is” – mesélte.

20. 1999-ben szerepelt a Buffy, a vámpírok réme című sorozat egyik epizódjában.

21. 179 centiméter magas.

22. Nincsenek gyermekei. A mandalóriban a karaktere a kis Grogu apjaként is funkcionál, míg a The Last of Usban Joelként lett a Bella Ramsey által játszott Ellie pótapja. „Ezek apaszerepek. Én magam nem vagyok apuka, sőt nem is leszek” – mondta nevetve egy 2023-as interjúban, majd hozzátette, nem biztos benne, hogy szeretne-e gyereket valaha.

23. A magánéletét is annyira titokban tartja, hogy egyetlen hivatalos kapcsolatáról sem tudni. A kilencvenes években összehozták Maria Dizziával (Narancs az új fekete), 2014-ben Lena Headyvel (akivel a Trónok harcában játszottak együtt), 2015-ben pedig Robin Tunney-val (A mentalista), de egyik viszonyt sem erősítették meg.

24. Állítása szerint az emberi tulajdonságok közül a rossz modort tudja a legkevésbé elviselni.

25. Az Orange County School of the Arts nevű iskolában kezdte el kitanulni a színész mesterség fortélyait.

26. 1997-ben diplomázott a New York-i Művészeti Egyetem Tisch School of the Arts szakán.

27. Olyan sorozatokban tűnt fel először 1999-ben és 2000-ben, mint az Angyal kontra Démon, az Undressed: Alul semmi, vagy az Angyali érintés (ezekben még Pedro Balmaceda néven).

28. Majd következett (immár Pedro Pascalként) a Nyomtalanul, az Esküdt ellenségek, az Esküdt ellenségek: Bűnös szándék, a New York rendőrei, a Jackie nővér, A férjem védelmében, a Testvérek, a Különleges ügyosztály, a Charlie angyalai, A hidegsebész, a CSI: A helyszínelők, a Vörös özvegy, a Nikita, a Homeland: A belső ellenség, a Graceland: Ügynökjátszma és A mentalista.

29. A New York rendőrei egyik 2001-es epizódjában egy Dio nevű goth srác szerepében tűnt fel, akinek a tenyerére egy pentagramma volt rajzolva. Amikor a rendőrök kihallgatják, megnyalja a tenyerét, és elkezd kántálni. Pedro azonban nem tanult meg latin szavakat emiatt, ezért ott a helyszínen imprózta azt a sátáni hangzású nyelvet.

30. A nagy kiugrását jelentő Trónok harca s benne pedig Oberyn Martell szerepe 2014-ben csinált belőle sztárt.

31. Legelső mozifilmje a 2005-ös Nővérek című argentin-spanyol-brazil dráma volt.

32. Az első angol nyelvű mozifilmje az I Am That Girl 2008-ból, az első nagyszabású hollywoodi projektje pedig a 2011-es Sorsügynökség Matt Damonnal és Emily Blunttal.

33. Elmondása szerint jobban kedveli a pókert, mint a pasziánszot.

34. Az egyik legrégibb és legjobb barátja, Oscar Isaac javasolta neki, hogy vállalja el A mandalóri című Star Wars-sorozatban a főhős Din Djarin szerepét.

35. Amikor pedig először találkozott A mandalóri kreátorával, Jon Favreau-val, azt hitte, Boba Fettet fogja játszani, mert teljesen úgy nézett ki a karakter páncélja.

36. Hogy Pascal megtestesítse a The Last of Us főszereplőjének fizikai és mentális erejét, David Higgins sztáredzővel dolgozott, aki egy intenzív edzésprogrammal „kedveskedett” neki. Higgins szerint Pedro kiválóan teljesített: „Annyira atletikus, és annyi potenciál van benne! Nem feltétlenül veszi észre, hogy mennyire jó.”

37. Amúgy a The Last of Us alkotója, Craig Mazin megkérte, hogy ne játsszon a videójátékkal (amiből a sorozat készült) a forgatás előtt, Pedro azonban mégis kipróbálta azt, de állítása szerint volt egy pálya, ahol elakadt.

38. Imád olvasni! Íme néhány a kedvenc könyvei közül: Jane Eyre, Bűn és bűnhődés, Gesztenye, a honalapító, A Mester és Margarita, Száz év magány.

39. Nem a 2020-as Wonder Woman 1984 volt az első Csodanő-projektje, mivel szerepelt egy Wonder Womanről szóló 2011-es NBC-sorozat pilotjában (a címszerepben Adrianne Palickivel, valamint Cary Elwesszel és Elizabeth Hurley-vel), ami sosem került adásba, csak videómegosztókon lehet elcsípni.

40. A Wonder Woman 1984-ben játszott gazfickószerepét saját bevallása szerint a jelenlegi amerikai elnökről, Donald Trumpról mintázta.

41. Az egyik legközelebbi barátja Sarah Paulson (Amerikai Horror Story, Üveg, 12 év rabszolgaság).

42. Állítólag van egy titkos TikTok-fiókja.

43. Utálja a tejet.

44. Elmondása szerint összesen 34 első unokatestvére van, akik mind a Sinvergüenzas (Gazemberek) nevű chatcsoport tagjai. „Minden nap kapok üzeneteket tőlük, nagyon büszkék rám. Szeretlek titeket, hiányoztok, és ne adjátok ki a telefonszámomat!” – üzente a rokonoknak egyszer Graham Norton talkshow-jában.

45. A Trónok harcában a karaktere, Oberyn Martell (SPOILER) elég csúf halált hal, kinyomják a szemeit, és összezúzzák a koponyáját. Ezt pedig a rajongók is szerették volna újraalkotni, amikor találkoztak vele. Így mesélt erről: „Az emberek  szerettek szelfizni a hüvelykujjukkal a szememben, és én hagytam nekik. Emlékszem, egy kicsit el is fertőződött a szemem."

46. Szeretné, ha a temetésén Prince Purple Rain című dala szólna. „Számomra a Purple Rain az érzelmileg legkatartikusabb, zeneileg pedig a legkifinomultabb dal, amit csak el tudok képzelni” – mondta erről.

47. Soha nem hagy ki egyetlen alkalmat sem, hogy megmutassa, feltétel nélkül támogatja az LMBTQ+ közösséget. Például teljes mértékben támogatja a húgát, Luxot is, aki Lucasként született 1992-ben, és 2021-ben vállalta fel transzneműségét. „Ő az egyik legerősebb ember, akit valaha ismertem, és mindig is az volt” – mesélte róla.

48. Jóval azelőtt, hogy a kritikusok által is elismert 2022-es A gigantikus tehetség elviselhetetlen súlya című filmben egy gazdag, megszállott Nicolas Cage-rajongót játszott, Pascal valóban óriási Cage-őrült volt, aki a Holdkórosok, az Las Vegas, végállomás és A szikla sztárját tartja a legnagyobb karrierinspirációjának.

49. Pascal népszerű, jelenleg 9,2 millió követővel rendelkező Instagram-fiókjának azonosítója: @pascalispunk, de a színész elárulta, hogy ez valójában egy elírás. Azt akarta írni, hogy „Pascal is a punk”.

50. Nagy kutyabarát, és imád a saját négylábúival, vagy azokkal az ebekkel fotózkodni, akikkel a forgatásai során találkozik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt a Top Gun sztárja, Val Kilmer, 65 éves volt
A színészt hosszú betegség után érte a halál Los Angelesben. Egykor Batmanként és Icemanként is meghódította a világot.


65 éves korában, Los Angelesben elhunyt Val Kilmer számolt be róla a Daily Star. A színész halálhírét a lánya erősítette meg.

Kilmer olyan filmekkel vált ismertté, mint a Top Gun, a The Doors, a Batman örökké vagy a Tombstone. A rajongók emlékezetébe leginkább Tom "Iceman" Kazansky szerepével égett be, akit 1986-ban alakított először a Top Gunban, majd 2022-ben visszatért a karakterhez a Top Gun: Maverick című filmben.

A színész az évek során több egészségügyi problémával is küzdött. 2015-ben torokrákot diagnosztizáltak nála, a kezelések miatt hangja jelentősen megváltozott.

Ennek ellenére visszatért a filmvászonra, és újra eljátszotta egyik legismertebb szerepét.

Val Kilmer közel négy évtizedes karriert tudhatott maga mögött, ez idő alatt számos ikonikus karaktert formált meg. Halálhíre után sokan emlékeztek meg róla a közösségi médiában is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Végre egy film, amiért megéri elmenni a moziba – Fekete táska kritika
Kiváló színészek, remek rendezés, csavaros forgatókönyv. Mi kell még egy kellemes esti mozizáshoz?
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 03.



Egy új Steven Soderbergh filmre mindig érdemes odafigyelni. Van, hogy egy kísérleti horrorfilmet forgat egy szellem szemszögéből (Jelenlét), máskor Channig Tatummal táncolgat (Magic Mike-sorozat), vagy sztárparádéval mókázgat (Ocean’s Eleven-sorozat).

Rendezőnk általában nem csinál rossz filmeket, és mindig próbál valami pluszt adni a sima szórakoztatáson felül.

Akadnak ugyan kevésbé jól sikerült produkciói, de ettől függetlenül is inkább pozitív a mérlege, ellenben a legtöbb mai rendezővel. Most is szerencsénk van, mert egy kimondottan jó darab került célkeresztünkbe. A Fekete táska tökéletesen megmutatja, hogy mi hiányzik manapság a moziműsorról: az ilyen filmek.

Már a szereplőgárda is megér egy misét. Michael Fassbender, Cate Blanchett, Regé-Jean Page, Pierce Brosnan, Tom Burke és Gustaf Skarsgård. Rengeteg elismert és díjnyertes karakterszínész. Emellett a forgatókönyvíró nem más, mint David Koepp. A Koepp és Soderbergh kettős már a Jelenlétben is együtt dolgozott, ám a szövegkönyvíró nevével sok, nagyon sikeres film stáblistáján találkozhattunk korábban.

Ő írta a Jurrasic Park, a Jól áll neki a halál, a Carlito útja, az első Mission Impossible, vagy a Hatodik érzék forgatókönyvét is.

Természetesen előfordult nála is egy-egy ballépés, de bátran elmondhatjuk, hogy a Fekete táska az egyik legjobb filmje. Már csak ezért is megéri elmenni a moziba. Nagy nevű sztárok, egy csavaros és lebilincselő történetben, remek tempóban előadva.

Történetünk szerint George (Michael Fassbender) feleségével, Kathrynnel (Cate Blanchett) együtt kémként dolgozik Angliában. Nem specifikálják melyik ügynökségnél, de mindketten magasabb szintű vezetők, igazi rutinos, ravasz rókák. Amikor otthon valamelyikük szakmailag érzékeny témát érint, csak annyit mondanak, hogy fekete táska, és befejezik a beszélgetést, mert mindketten tudják: erről nem beszélhetnek.

A nemzetbiztonságnál csak egy dolog fontosabb számukra: kettejük kapcsolata.

Ezért is üt akkorát a film eleje, mert George megtudja egy másik ügynöktől, Philiptől (Gustaf Skarsgård), hogy valaki ellopott egy nagyon érzékeny anyagot, a Severust, aminek mibenléte ugyan elsőre nem derül ki számunkra, de nagyon veszélyes. Ám itt az első csavar: Kathryn neve is ott van a lehetséges elkövetők listáján. George rögtön el is kezd nyomozni, és az összes gyanúsítottat meghívja egy vacsorára. Itt megismerkedünk a teljes szereplőgárdával, akik közül mind egytől egyig zseniális. Nagyon működik a színészek közötti kémia, jók a párbeszédek, még humort is visznek az amúgy feszült légkörbe.

Számomra az enyhén pszichopata hangulatot árasztó Clarissa (Marisa Abela) karaktere volt a legnagyobb meglepetés, de a legutóbb a Furiosában látott Tom Burke is brillírozott a nőcsábász Freddie szerepében.

Először azt gondoltam, hogy az egész film a vacsora alatt fog játszódni, de a Sodernergh-Koepp kettős kellemesen meglepett. Egy kimondottan fordulatos és szórakoztató kémthriller lett a végeredmény, remek alakításokkal és egy csipetnyi intrikával.

Ezért a filmért érdemes elmenni moziba! Ez nem vicc! Ugyan nem látványos, de elképesztően szórakoztató, igazi régi típusú hollywoodi film. Nem a világ legnagyobb durranása, de számomra egyértelműen az év eddigi legjobb filmje. Mindkét főszereplő remek, a forgatókönyv csavaros, de mégis követhető és a cselekmény kimondottan friss.

Soderbergh ügyesen keveri a lapjait, kellően feszült atmoszférát teremt és jó tempóval mozgatja karaktereit.

Ha muszáj lenne belekötni, talán csak a végén lévő nagy fordulatot emelném ki. Eléggé kitalálható volt a nagy csavar. Nem rejtegették túlzottan és a szereplők is viszonylag hamar rájöttek a történésekre. Talán kicsit túl okos is a Blanchett-Fassbender házaspár, de ez valószínűleg a rövid, amúgy tökéletes 90 perces játékidőnek köszönhető. Haladni kell a cselekménnyel, itt nincs idő gondolkodni és szenvedni.

Mindenkit csak biztatni tudok, hogy menjen el a moziba a Fekete táskára, mert ez a film megérdemli, hogy nyereséges legyen. A büdzséje kimondottan racionális (60 millió dollárra rúgott), miközben még egy kevés akció is belefért. Tényleg csak szuperlatívuszokban tudok a filmről beszélni, valószínűleg azért, mert szerintem az ilyen filmek kimondottan hiányoznak a mozik repertoárjából. Ezek a közepes 50-70 millió dolláros filmek teljesen átköltöztek a streamingre, ahol pedig a minőség kopott meg.

Eddig a mennyiség győzött a minőség felett. Most Soderbergh megmutatta, így is lehet mozifilmet forgatni.

Nem kell sok 100 millió dollárt eltapsolni szörnyen kinéző vizuális effektekre és hatalmas nevű mozisztárokra. Elég egy maroknyi kiemelkedő színész és egy tisztességes forgatókönyv a szórakoztató mozizáshoz.

A Fekete táska megtekinthető a mozikban és ha lehet hinni a nemzetközi véleményeknek, mindenki jobban jár, ha erre ül be és nem a másik nagynevű heti premierre...


Link másolása
KÖVESS MINKET: