KULT
A Rovatból

Marilyn: ahogy eddig még nem láthattad

Az életrajzi ihletésű, ámbár fiktív regényben a díva felkeresi a jónevű pszichológust, hogy segítsen neki, mentse meg őt.


Talán nem tévedünk nagyot, ha azt mondjuk, Marilyn Monroe egyike a világ legismertebb színésznőinek. Kinek ne lenne ismerős a szőke haj, az ábrándos búzavirágkék szempár, az oly’ jellegzetes szépségpötty, vagy a talán még híresebb hófehér szoknya, melyet fellibbent a metró szele.

Szinte megszámlálhatatlan könyv, képzőművészeti alkotás és film – sőt sorozat – íródott az életéről, karrierjéről, végtelen vonzerejéről és arról a különös bájról, ami sugárzott belőle. Az utóbbi években az is egyre népszerűbbé vált, hogy megpróbálták Marilyn Monroe emberi, törékeny oldalát bemutatni, mindazt, aki ő valójában volt a ragyogó szexszimbólum mögött.

A díványon: Marilyn Monroe azonban még ennél is többet ad az olvasóknak. Dr. Alma H. Bond amerikai írónő és pszichológus 37 éven keresztül folytatott magánpraxist New Yorkban. Darcey Dale pszichoanalitikus bőrébe bújva azt az oldalát tárja fel Marilyn Monroe-nak, amelyet eddig még nem láthattunk. Az életrajzi ihletésű, ámbár fiktív regényben a díva felkeresi a jónevű pszichológust, hogy segítsen neki, mentse meg őt. Dr. Darcey Dale-t egyszerre vonzza és rémiszti meg a feladat, hogy páciensei közé fogadja a köztudottan labilis színésznőt, ám végül úgy gondolja, meg kell próbálnia segíteni neki.

MM_5386

A könyv 1959 februárjától egy éven keresztül vezet minket végig az üléseken, ahol Marilyn személyesen meséli el gyerekkorát, szerelmeit, vágyait és félelmeit. Ezután egészen haláláig levélben tartja a kapcsolatot az analitikussal. Az üléseken hol szórakoztatóan, hol meghatóan tárul fel a világ egyik legragyogóbb színésznőjének sorsa.

A könyv által az olvasók végre megismerhetik a valódi Norma Jeane Mortensont, az elhagyott gyermeket, aki sosem ismerte az apját, akinek az anyja neurotikus volt, és aki a róla kialakított képpel ellentétben nagyon intelligens volt. A könyv minden sorából kiolvasható Marilyn kétségbeesett vágyódása a szeretet, az elfogadás és az elismerés iránt, ugyanakkor jókora adag pikáns humorral is fűszerezettek a hosszabb-rövidebb beszélgetések.

Részletek a könyvből:„Az egyik kritikus azt írta, hogy nem egyszerűen az egyik szexszimbólum vagyok a többi között, hanem én vagyok a szexszimbólum, aki olyan szexepillel rendelkezik, amit kifejezetten én fejlesztettem tökélyre. Na, az ilyen kritikákat szeretem én hallani! Azt mondták, folyton riszáltam a fenekemet a filmben. Nem tudom, miről beszélnek. Valahogy csak muszáj járnom. Soha életemben nem riszáltam a fenekemet, de folyton azt hallom, hogy direkt csinálom.

Én meg mindig megkérdezem, mire gondolnak. Tíz hónaposan kezdtem járni, és azóta sem tanította senki, hogyan járjak. Lefogadom, hogy egyetlen lány sem képes fenékriszálás nélkül végigmenni magas sarkúban a macskakövön! Erről jut eszembe, hogy gyakran vádolnak meg még valamivel. Az egyik macskaszemű színésznő (szerintem maga pontosan tudja, kire gondolok) azt nyilatkozta egyszer, hogy szivacsbetétet teszek a melltartómba. Erre én azt feleltem, hogy »Aki jobban ismer, az jobban tudja«”.

mmkorai1

mmkorai2

Korai fotók Marilynről

„Egyszer elhatároztam, hogy meglepem Arthurt egy csokoládétortával. Az utolsó pillanatban az a remek ötletem támadt, hogy inkább narancsos-csokoládés tortát sütök, ezért lereszeltem néhány narancs héját, és azt is belekevertem a cukormázba. Később néztem, hogyan eszi Arthur a tortát, vagy talán helyesebb lenne azt mondanom, hogyan próbálja megenni a tortát. Különös ábrázattal grimaszolt, mert képtelen volt kinyitni a száját. Úgy tűnik, a cukormáz megzselésedett, és összeragasztotta a két fogsorát. Megígértem neki, hogy »Arthur, soha, de soha nem fogok neked még egyszer tortát sütni!« Hát nem is sütöttem.

Máskor Arthur arra lépett be a házba, hogy a házi készítésű tésztát a székek háttámlájára hajtva szárítom egy hajszárítóval. Valami miatt csak nem akart olyan íze lenni, mint a Frank Sinatra Villa Capri éttermében felszolgált spagettinek. Mit gondol, doktornő? Váltsak pályát, legyek inkább szakács? – mosolygott rám az ülés végén.”

mm1

mm3

„Marilyn következő ülése meglehetősen különösen zajlott. Nem Marilyn miatt, hanem miattam. Furcsa vágyódás fogott el, amit sosem éreztem még, egyetlen páciensem jelenlétében sem. Erős késztetést éreztem arra, hogy megöleljem Marilynt és megvigasztaljam. Az analitikusokból általában a páciensek tettei váltanak ki erős érzelmeket. A szakzsargonban ezt a reakciót nevezzük „viszontáttételnek”. Alaposan szemügyre vettem Marilynt.

Sírt, és könyörögve szólt hozzám:

– Maga miért nem ölel meg soha, mint régen Ana néni? Milyen h-h-hitvány nőszemély maga! Nem értem, miért fukarkodik ennyire az érzéseivel! Belehalna, ha pár percig megölelne egy lányt?

Két kezét maga köré fonta, a fejét hátravetette, mellkasát előrenyomta, átható kék tekintetét pedig rám függesztette. Tudtam, hogy könyörög, hogy szeressem. Eluralkodott rajtam az egyik legerősebb érzés, amelyet valaha is ismertem. Mi ennek a nőnek a titka? – tűnődtem magamban. – Mi ez a különös erő, amivel el tudja érni, hogy az egész világ neki udvaroljon? Itt vagyok én, egy száz százalékig heteroszexuális nő, de ez… ez a gyermeki nő áraszt magából valamit, ami miatt majd megveszek, hogy megölelhessem. Úgy érzem, mintha Marilyn némán esdekelne: »Ha megvigasztalna, akkor minden problémám megszűnne.«”

mm2

A leghíresebb fotója

„A Fox sajtóosztálya elhatározta, hogy készít reklámcélokra egy fotósorozatot rólam a Lexington sugárúton levő Trans-Lux mozi közelében. Mellesleg Joe-val épp abba a moziba jártunk, amikor nagyritkán elmentünk filmet nézni. Végül ez a fényképsorozat lett a leghíresebb sorozat rólam, sőt valószínűleg az összes színésznőről együttvéve. Nagyon meleg volt, és az volt a feladatom, hogy álljak a metrószellőző fölé lehűteni magamat. Biztosan látta a képeket.

– Mindenki látta – bólintottam.

– Akkor azt is tudja, hogy a filmben van egy hasonló jelenet, és amikor a metró elhalad a szellőző alatt, akkora szél kerekedik, hogy egész magasra libbenti a szoknyámat, annyira, hogy még a fehér bugyim is kilátszik. Igazából akkor nem járt ott a metró, szélgépet használtak a fotózás és a forgatás alatt. Na, ezektől a képektől és ettől a jelenettől Joe teljesen kiakadt! Sajnos a bugyim átlátszóbb volt, mint gondoltam.”

mmutolso

Ez pedig egyike az utolsó fotóinak

A szerzőről:A New York-ban élő Dr. Alma H. ​​Bond 37 éves pszichoterapeutai pályafutást tudhat maga mögött. Húsz könyvet írt, többnyire ismert emberekről. Írói karrierje rendkívül sikeres, magyarul még nem jelentek meg művei. Hosszú ideig lakott New Yorkban, majd majdnem 12 évig Florida déli részén, jelenleg pedig a Pennsylvania állambeli Carlisle-ban él.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Az első rész a legerősebb a hat közül - Megjelent a Fekete tükör legújabb szezonja, de nem örülhetünk neki felhőtlenül…
A Fekete tükör minden epizódja gyakorlatilag egy különálló rövidfilm, amely a társadalom és a technológia kapcsolatának a sötét oldalát vizsgálja. Egy igazi zsánereken átívelő depresszív kaland. Lássuk milyen lett a hetedik évad!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 14.



A Fekete tükör egy brit kezdeményezés volt 2011-ben. Megpróbálták Az alkonyzóna hangulatát átemelni az angol Channel 4 csatorna segítségével. 2014 után úgy tűnt, a csatorna nem tudja finanszírozni az emelkedő költségeket, egy pár év kihagyás után jött a Netflix, és új életet lehelt a sorozatba, természetesen mérhetetlen mennyiségű pénzzel karöltve.

Amint megnyíltak a pénzcsapok, Charlie Brooker alkotó előtt kinyílt a világ, és a visszafogottabb brit költségvetés után igazán el tudott szabadulni a képzelete.

Több nagynevű sztár is szerepelt egy-egy epizódban. Sokak szerint ez nem tett feltétlenül jót a sorozatnak, mert sokkal kommerszebb részeket eredményezett. Én nem így gondoltam, alapvetően mindig jól szórakoztam a Fekete tükrön, már ha lehet ilyet írni egy hihetetlenül depresszív műről.

Mert mi is a Fekete tükör? Kell hozzá egy speciális hangulat, az biztos. Egy kegyetlen, maró humorú, sokszor disztópikus jövőt lefestő antológia-sorozat. Ez azt jelenti, hogy az epizódok ugyanazon a Földön játszódnak, de mégsincs igazán kapcsolat a részek között. Zsánereit is folyamatosan váltogatja, az egyik rész horror, a másik sci-fi, de lehet szatíra is.

Ami sokszor közös a történetekben, az egy új technológia, ami a jövőben megváltoztatja a világot. Egy külső agyi szinopszischip, ami rengeteg lehetőséget ad a forgatókönyvíróknak.

Sok rész azt mutatja be, hogy ennek az új technológiának milyen felhasználási lehetőségei vannak, és milyen visszaéléseknek nyit kapukat, akár az igazságszolgáltatásban, vagy a szórakozásban. A Fekete tükör nem szégyenlősködik, a sorozat nagy része erősen 18+-os, főleg, ha a brit epizódokat is nézzük. A Netflix úgy érzem, visszavett azért a bemutatott szörnyűségekből.

Eddig minden új évadot ünnepként kezeltem, engem nem idegenített el a piros streamingszolgáltató jelenléte, örültem, hogy újabb részeket tartogat számomra a Tükör. Legalábbis eddig. Az előző évad sem töltött el teljes megelégedettséggel, de úgy gondoltam, ez biztos csak egy gyengébb eresztésre sikeredett. Mostanra viszont elértünk oda, hogy ebben a szezonban több az elmegy/rossz epizód, mint a kiemelkedő rész. A hetedik évad szerintem még gyengébbre sikerült, mint az előző. Az első rész a legerősebb a hat közül.

Úgy éreztem, ez az epizód nemcsak egyszerre fricska a Netflix és mindenféle előfizetéses szolgáltatás orra alá, hanem egyben az egészségügy komoly problémáit is górcső alá vevő dráma.

Tényleg remek rész, a színészek is szuperek, a forgatókönyv ugyan kitalálható, de nagyon hatásos. Egészen meglepődtem, milyen jól sikerült a Mindennapi emberek című rész. Nem teljesen a szokásos agyi szinapszis modult használta, hanem ennek egy „streaming” orvosi verzióját, ami adott valami pluszt az eddig megismertekhez, és tényleg izgalmas nyitányt eredményezett.

Aztán jött a második rész, egy csavaros paranoid thriller, amely ugyan minőségben visszaesés az elsőhöz képest, de szórakoztatásban úgy éreztem, magas szinten tudott maradni. A végén lévő fordulat és a magyarázata ugyan elképesztően bénára sikerült, de az odáig vezető út megéri, hogy megnézzük. Nem kiemelkedő, de szórakoztató darab lett. Ekkor még bizakodtam. Ami rögtön el is tűnt a harmadik epizódra. Itt előkerült a szokásos technológia, csak megint egy másik felhasználási módját találták ki. Ám az alapötlet szerintem nagyon erőltetett.

Egy filmforgatáshoz használták fel a virtuális teret mesterséges intelligenciával irányított színészek alkalmazásával.

Akik tudják, hogyan zajlik egy forgatás, azok valószínűleg szörnyülködtek a Hotel Reverie epizódon. Emellett a casting is nagyon félrement. Awkwafina semmit nem tett hozzá a részhez, Issa Rae pedig mint főszereplő színész, aki egy színészt alakít, borzasztó. Egyedül Emma Corrint tudom dicsérni, mint az egyik főszereplőt, aki egy mesterséges intelligencia által alakított színészt játszik. Értem, mi volt a cél, Hollywood aranykorát kicsit dicsőíteni, és a problémáit elővenni, de szerintem ez a rész teljesen félrement. Nemcsak, hogy tisztelgés nem volt az igazi a téma iránt, de a kritika is gyenge volt. A remake-ek feleslegességére is rosszul hívta fel a figyelmet, pedig lehetett volna ezzel mit kezdeni. A vége hatásos, de nem érte meg az utazást sajnos. Itt kicsit alább hagyott a lelkesedésem.

A negyedik résznél egy pillanatra örültem, majd gyorsan elkámpicsorodtam. Én nagyon szerettem a 2018-as interaktív, tévén játszható, különálló kalandjáték részt, a Bandersnach-et. Úgy kell elképzelni, mint a 80-as években divatos kalandjáték-kockázat könyveket, csak tévére átültetett mechanikával. Nagyon érdekes, de maga a történet nem volt annyira jó.

Nos a negyedik epizód a Bandersnach spirituális folytatása.

Eléggé hasonló a hangneme és a stílusa, természetesen a kalandjáték-trükkön kívül. Ám itt is elcsúsztak sok banánhéjon. A csavar az első pillanatban kitalálható, a múltban játszódó részekben pedig nincs igazi újdonság, és az egésznek nagyobb a füstje, mint a lángja. A színészek jók, de ennyit tud.

A folytatásban megint a szokásos ötletet használják fel új köntösben. Ám itt működik a dolog! Az ötödik részben most egy elhunyt halotti beszédében ad segítséget az agyi chip, egy volt szerelem szemszögéből. Paul Giamatti fiatalkori, első és igazi szerelme elhunyt.

Elsodorta őket egymástól az élet, de a férfi mindig is szerette a nőt. Fényképek és egy mesterséges intelligencia segítségével Giamatti visszaemlékszik a történtekre.

Elképesztően melankolikus és hatásos a sztori. Oda merem tenni a legjobb Fekete tükör-epizódok mellé. Nem a megszokott maró, rosszindulatú történet, hanem a keserédes, szomorkás, drámai darab. Gyakorlatilag az egész egy kamaradráma Giamattival és Patsy Ferrannal, ami nagyon működik.

Végül elérkeztünk a nagy fináléhoz. A duplarész hosszúságú utolsó epizód a nagy sikerű negyedik évad USS Callister című epizódjának a közvetlen folytatása. A sorozat életében ez az első ilyen direkt „második rész”. Hangulatos, de nem tud igazán semmi újat mutatni.

Kicsit még úgy is érzem, hogy visszamenőleg leminősíti a USS Callistert. Az akkor lezárt történetet gyakorlatilag semmissé teszi, nem épít rá, hanem elszúrja annak befejezését.

Kicsit olyan érzésem támadt, hogy kötelező volt ez az epizód, mert Cristin Milioti és Jesse Plemons is azóta nagyobb név lett. Emiatt már egy rossz szájízzel kezdődik az egész. A régi epizódból szinte mindenki visszatér, egyedül az érdekes arcú Michaela Coel hiányzik, de ha igazak a hírek, akkor egy másik forgatás miatt nem tudott részt venni ebben. Úgy érzem, a USS Callister: Into Infinity elköveti az összes hibát, amit egy folytatás el tud: nagyobb, hosszabb és totál felesleges. A színészek ügyesek, de itt is ennyit tudok kiemelni. A sci-fi téma működik, a szokásos technológia itt is jelen van, a befejezés próbál nagyot húzni, de nem érzem jónak a megoldást. Kicsit inkább béna.

Tehát összegzésként, ha valaki csak a jó részeket akarja megnézni, akkor elég az első és az ötödik epizódot elindítania. Minden más csak felesleges sallang. Amit nagyon sajnálok. Az igazság az, hogy egyre több jobbnál-jobb antológiasorozat készül, az Amazonos Secret Level, a Tales from the Loop, vagy a szintén Netflixes Love Death and Robot is jobb részeket adott nekünk az utóbbi időben, mint a Fekete tükör az elmúlt pár évadban. Ha sikeres lesz, biztos érkezik majd a nyolcadik évad, de valami újat kellene mutatnia Brookeréknek, mert ez a biztonsági játék túl unalmas, és nem lesz elég hosszútávon. Tényleg sajnálom…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Megijedt a sztárságtól, amikor tiniként a szoknyája alá akartak fotózni – A 35 éves Emma Watson visszavonult, és új kihívásokat keres
Oscar-díj helyett inkább PhD-t akar szerezni, a sok pénzt hozó filmek főszerepei helyett pedig inkább a nők egyenjogúságáért küzd.


Emma Charlotte Duerre Watson 1990. április 15-én született Párizsban, Jacqueline Luesby és Chris Watson angol ügyvédek gyermekeként. A családi háttere intellektuálisan és kulturálisan egyaránt gazdag, francia és angol hatások alakították Emma korai éveit. Ötéves koráig élt az öccsével, Alexszel együtt a Párizs melletti Maisons-Laffitte-ben, a szülők azonban ötéves korában elváltak, így a gyerekek ekkor Angliába költöztek, hogy az édesanyjukkal éljenek Oxfordshire-ben, a hétvégéket pedig apjuk londoni házában töltötték (később született még három féltestvére – Toby, Lucy és Nina – az apja új házasságából). Oxfordban a Dragon Schoolba járt 2003-ig, eddigre azonban már ismert színész volt az első két Harry Potter-filmnek köszönhetően.

Egyébként kb. hatéves korától kezdve a színészet érdekelte a leginkább, és szülei beleegyezésével a Stagecoach Theatre Arts oxfordi intézményében, egy részidős színházi iskolában képezte magát, ahol éneklést, táncot és színészetet tanult.

„Mindig is szerettem ezt a világot. Sokszor szerepeltem iskolai színdarabokban, és gyakran léptem fel a családom előtt. De 9 éves koromban kaptam először igazi ízelítőt a hivatásos színészetből. Akkor még nem tudtam, hogy ez megváltoztatja az életemet” – mesélte Watson a Vogue-nak egy 2018-as interjúban.

Tízéves korában már fellépett a Stagecoach produkcióiban és iskolai darabokban, de a Harry Potter-franchise előtt soha nem játszott hivatásszerűen.

Hermione 10 éve

A színészi útja aztán 1999-ben, kilencéves korában drámai fordulatot vett, amikor elkezdődött a szereplőválogatás J.K. Rowling Harry Potter-könyvsorozatának filmadaptációjához. Watsont a drámatanára bátorította, hogy próbálja ki magát a castingon, kezdetben azonban nem volt tisztában a projekt nagyságrendjével: „Nem éreztem az elején, hogy milyen nagyszabású dolgokról van szó. A könyvekről sem tudtam sokat, de azt igen, hogy Hermione karaktere zseniális. Amikor a drámatanárom azt javasolta, hogy jelentkezzek a meghallgatásra, azt gondoltam, hogy szórakoztató élmény lesz, de nem igazán számítottam arra, hogy bármi is lesz belőle. Csak a tőlem telhető legjobbat akartam nyújtani. Majd folyamatosan kérték, hogy jöjjek vissza, és kezdtem úgy érezni, hogy valami igazán különleges dolog részese vagyok. Amikor pedig felhívtak, hogy megkaptam a szerepet, akkor döbbentem rá igazán: az életem soha többé nem lesz ugyanaz, mint eddig."

Watson, akit 2000-ben választottak ki több ezer lány közül Hermione Granger szerepére, ez a döntés pedig kulcsfontosságúnak bizonyult a karrierje szempontjából. Az első rész, a Harry Potter és a bölcsek köve 2001-ben került a mozikba, Watson alakítása pedig széles körben váltott ki elismerést. A fantasyfilmek sikere egyik napról a másikra sztárrá tette őt, az újonnan szerzett hírnév azonban számos kihívással járt együtt.

Bár Watson már fiatalon reflektorfénybe került, eltökélt szándéka volt, hogy a népszerűség nem árnyékolja be a színészet iránti szenvedélyét. A Harry Potter-filmek (nyolc epizód 2001-től 2011-ig) alatt próbált egyensúlyozni az iskolai tanulmányai, a magánélete és a szakmai karrierje között. A világsztársággal járó nyomás ellenére ugyanis nagyon komolyan vette a tanulmányait, és keményen dolgozott azért, hogy megőrizze életében a normalitás érzését. „Tudatos döntést hoztam: nem akartam, hogy az életem csak a Harry Potterről szóljon. Fontos volt számomra, hogy folytassam a tanulmányaimat, és a színészkedésen kívül más érdeklődési körökkel is foglalkozzam. Nem akartam, hogy egyetlen szerep vagy film határozza meg az életemet” – mondta erről.

Mindenkit leiskolázott

A Dragon School, vagyis az általános suli 2003-as befejezése után Watson az oxfordi Headington Schoolba ment tovább. A Harry Potter-forgatásokon való tartózkodása során őt és színésztársait, Daniel Radcliffe-et (Harry Potter), Rupert Grintet (Ron Weasley), Tom Feltont (Draco Malfoy) és a többi gyereket naponta akár öt órán át korrepetálták.

Emma aztán 2006 júniusában tíz tantárgyból tett záróvizsgát, amelyek közül nyolcat A* (csillagos ötös), kettőt A (ötös) eredménnyel zárt.

A gimnázium befejezése, vagyis az érettségi után szünetet tartott a tanulmányaiban, hogy 2009 februárjától a Harry Potter és a Halál Ereklyéi 1. és 2. részének forgatására koncentráljon, de azt állította, hogy utána tovább akar tanulni.

Később megerősítette, hogy a Brown Egyetemet választotta Providence-ben, Rhode Islanden. 2011 márciusában, 18 hónapos egyetemi tanulmányok után aztán bejelentette, hogy „egy vagy két félévre” halasztást kér. Végül az utóbbira került sor, elmondása szerint így négy helyett öt évbe telt, hogy megszerezze a diplomáját angol irodalomból a színészi munkái miatt. 2014. május 25-én diplomázott a Brown Egyetemen. Ennyi azonban nem volt neki elég. Kilenc évvel később, 2023-ban elkezdte a mesterképzését az Oxfordi Egyetemen, idén pedig teljesítette a követelményeket, és továbblépett, hogy megszerezze a PhD-jét.

A Varázsvilág után

Az utolsó HP-film, a 2011-es Harry Potter és a Halál ereklyéi 2. rész után Emma nagy kihívás előtt állt: hogyan lépjen tovább a karrierjében, miután eljátszotta azt a karaktert, amely egy évtizeden át meghatározta őt. Úgy döntött, másféle szerepeket keres, és próbálja elkerülni a beskatulyázást. A poszt-Harry Potter-éra első filmje a 2011-es Egy hét Marilynnel lett a számára, bár abban még csak egy nagyobb mellékszerepeket alakított. Korábban a Harry Potter-epizódokon kívül csupán egy tévéfilmben szerepelt (2007: Ballet Shoes), és egy animációs filmben szinkronizált (2008: Cincin lovag). Az első főszerepét a 2012-es Egy különc srác feljegyzéseiben játszotta, amelyet Stephen Chbosky a saját regényéből írt és rendezett. Watson alakította Samet, egy összetett és sebezhető tinédzsert, aki a kamaszkor megpróbáltatásai között próbál navigálni. A szerep merőben eltért Hermionétól, és lehetővé tette Emma számára, hogy megmutassa az érzelmi mélységét és sokoldalúságát színésznőként. Sokan máig a legjobb alakításaként emlegetik.

A következő években Watson több filmben is szerepelt, köztük a Lopom a sztáromban (2013), az Itt a végében (2013), a Noéban (2014), A kolóniában (2015), a Regressionben (2015), A körben (2017) és a Kisasszonyokban (2019), bizonyítva, hogy képes alkalmazkodni a legkülönbözőbb műfajokhoz, a drámától a fantasyn át a pszichológiai thrillerekig. A Harry Potterekhez fogható legnagyobb sikerét a 2017-es A szépség és a szörnyeteggel, vagyis az 1991-es Disney-animáció élőszereplős feldolgozásával érte el, amelyben a főszerepelő Belle-t alakította, és amely több mint egymilliárd dolláros bevételt ért el szerte a világon. A 2019-es, Greta Gerwig-féle, 6 Oscar-díjra jelölt Kisasszonyok után azonban úgy döntött, egy időre visszavonul a színészkedéstől, és életének más aspektusaira, többek között a tanulmányaira és aktivista tevékenységeire koncentrál.

A sztárság amúgy is mindig megviselte, bár tisztában volt azzal, mekkora hatással van az emberek életére. „Találkoztam olyan rajongókkal, akiknek az arcom rá volt tetoválva a testükre, illetve olyan emberekkel is, akik a Harry Potter-könyvek segítségével vészelték át a rákot” – magyarázta a színésznő, akire a karrierje kezdete, vagyis kislánykora óta kiemelt médiafigyelem szegeződik.

A 18. születésnapján például a lesifitósok megpróbáltak a szoknyája alá fotózni, és számos zaklatás áldozata volt. A biztonsági aggályokra hivatkozva épp ezért nem is készít például szelfiket a rajongókkal, szívesebben beszélget velük szemtől szemben.

Aktívan a nőkért

Emma sok fontos társadalmi ügy mellé állt oda szenvedélyesen. Kiállt például a nemek közötti egyenlőség és a nők jogainak védelmében, az ENSZ jószolgálati nagyköveteként is tevékenykedett, és elindította a HeForShe nevű kampányt, amely arra ösztönzi a férfiakat, hogy vegyenek részt a nemek közötti egyenlőségért folytatott küzdelemben. „Mindig is hittem abban, hogy ha van egy platformod, akkor felelősséggel tartozol azért, amiben hiszel. Ez nemcsak a színészkedésről szól, hanem arról is, hogy használd a hangodat azért, hogy változást hozz létre a világban” – magyarázta a színésznő, aki emellett az oktatásra, a fenntartható divatra és a mentális egészségre összpontosító kezdeményezésekben is részt vett. Olyan ügyeket támogatott többek között, mint a Malala Alapítvány, amely a lányok oktatását segíti elő, 2016-ban pedig társalapítója volt a „Közös polcunk” nevű feminista könyvklubnak, ahol az egyenlőség, az identitás és a társadalmi igazságosság témáit feltáró olvasmánylisták felett kurátorkodott.

2019-ben Emma bekerült a Kering francia luxusdivat-konglomerátum igazgatótanácsába, ahol a divatipar fenntarthatóságáért és etikus gyakorlataiért szállt síkra. A Keringnél betöltött szerepe összhangban van a fenntartható divat iránti régi elkötelezettségével, s gyakran dolgozik együtt olyan márkákkal, amelyek a környezetbarát anyagokat és az etikus gyártási gyakorlatokat helyezik előtérbe.

Watson ugyanakkor beiratkozott egy kreatív írói programba is, feltett szándéka ugyanis, hogy a kamera mögötti szerepek felé is forduljon, szeretne forgatókönyveket írni és filmeket rendezni. Ki is próbálta már magát ezekben, a Pradának például készített egy reklámfilmet (2022: Prada Paradoxe), illetve már írt egy színdarabot is.

„Annyira örülök, hogy megtettem a színészkedéstől való eltávolodást, mert úgy érzem, hogy van saját hangom, kreatív terem és szuverenitásom, amikről korábban nem volt tudomásom” – mesélte erről.

Röviden együtt, vagy egyedül

Emma, bár már 35 éves, sosem volt 2 évnél hosszabb kapcsolata, és gyermekei sem születtek még. Egy interjúban azt mondta, a magánélete magánügy, így arról sosem szokott nyilatkozni, így általában akkor tudni csak, hogy van valakije, amikor megjelenik az illetővel egy hivatalos eseményen, vagy a fotósok elcsípik őket az utcán. 2015 és 2017 között pl. két éven át volt kapcsolatban a tech-vállalkozó William Knighttal, 2018 és 2019 között pedig a színész Chord Overstreettel (Glee – Sztárok leszünk, Acapulco) randevúzott. 2019-ben azt mondta magáról, hogy szingli, sőt, az „önpartner” kifejezéssel jellemezte magát, vagyis, hogy nem egyedülálló, hanem a saját maga társa. Aztán mégis jöttek további férfiak az életébe: 2021-től 2023-ig például az üzletember Brandon Greennel járt, a legújabb udvarlója pedig egy oxfordi iskolatársa, egy bizonyos Kieran Brown, akivel először 2024 júliusában látták csókolózni.

Az intenzív hírnévvel való megküzdésről egyébként fiatalkorától kezdve azt mondta, hogy a saját identitásában való gyökerezés segített neki végül „megtalálni a békét”, ebben pedig hatalmas segítségére volt a jóga. Emmát tehát már hat éve hiányolhatják a rajongói, és számukra rossz hír, hogy továbbra sem kereshetjük őt filmekben, sorozatokban, egyelőre nincsenek színészi előjegyzései. Nagyobb az esély arra, hogy a PhD-je megszerzése után forgatókönyvíróként és/vagy rendezőként olvashatjuk majd a nevét egy-egy film stáblistáján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Mario Varga Llosa
A Nobel-díjas író családja körében, békében hunyt el Limában. Vargas Llosa nemcsak regényeivel, de politikai szerepvállalásával is beírta magát a történelembe.


Vasárnap délután elhunyt Mario Vargas Llosa. A Nobel-díjas író a perui fővárosban, Limában hunyt el családja körében, békében – közölte fia, Álvaro Vargas Llosa az X-en.

Vargas Llosa 1936. március 28-án született a perui Arequipában. Gyakran merített saját élményeiből és családjából, szereplői között sokszor megjelentek az életéből ismert alakok. Első regénye, A város és a kutyák egy katonai akadémián töltött fiatalkori időszakát dolgozta fel. Egy hal a vízben című önéletrajzi könyvében az 1990-es elnökjelöltségéről írt.

1990-ben elindult Peru elnöki posztjáért, mert szerette volna megmenteni az országot a gazdasági válságtól és a marxista felkeléstől. A második fordulóban azonban vereséget szenvedett Alberto Fujimoritól, aki akkor még ismeretlen agronómus és egyetemi tanár volt. Fujimori később leverte a lázadókat, majd elnöki cilkusai után börtönbe került emberi jogi visszaélések és korrupció miatt.

A választási vereség után Vargas Llosa Spanyolországba költözött, de továbbra is hatással volt a latin-amerikai közéletre. Élesen bírálta a baloldali vezetőket, köztük Hugo Chávezt is. Egy korábbi nyilatkozatában így fogalmazott:

„Valójában sosem volt politikai pályám. Nagyon különleges körülmények között vettem részt a politikában... és mindig is úgy nyilatkoztam, hogy akár nyerek, akár veszítek, visszatérek az irodalmi, szellemi munkámhoz, nem maradok a politikában.”

Műveiben gyakran foglalkozott a vezetők és alattvalóik közötti kapcsolat feszültségeivel. A Háború a világ végén a 19. századi Brazíliában játszódik, ahol egy fanatikus prédikátor és követői szembekerülnek a hadsereggel. A kecske ünnepe című regénye Rafael Trujillo dominikai diktátor rendszerét mutatja be.

A hatvanas években több latin-amerikai íróval együtt új lendületet adott a régió irodalmának. 2010-ben irodalmi Nobel-díjat kapott olyan műveiért, mint a Júlia néni és a tollnok, a Halál az Andokban vagy Háború a világ végén. Számos regényében és esszéjében kísérletezett a formával, időben előre-hátra haladt, különböző elbeszélőket váltogatott. A rossz kislány csínytevései  című, 2006-ban megjelent regénye szerelmi történetként aratott sikert.

A hetvenes években elhatárolódott Fidel Castrótól, amit sok korábbi baloldali írótársa nehezményezett. 1976-ban Mexikóvárosban összeszólalkozott Gabriel García Márquezzel, és az eset tettlegességig fajult.

Az író a szabad piacot és a libertariánus eszméket támogatta. „Egy író munkáját saját tapasztalatai táplálják, és ezek az évek során egyre gazdagabbá válnak” – mondta 2001-ben a Reutersnek adott interjúban Madridban.

Magánélete is figyelmet kapott. 19 évesen feleségül vette a nála tíz évvel idősebb Julia Urquidit, aki korábban az anyja bátyjának felesége volt. Második felesége unokatestvére, Patricia lett, akitől három gyermeke született, köztük Álvaro. 2015-ben, 50 év házasság után elvált Patriciától, és kapcsolatot kezdett Isabel Preyslerrel, Enrique Iglesias édesanyjával. Ez a kapcsolat 2022-ben véget ért.

Dina Boluarte perui elnök az X-en azt írta: „Szellemi zsenialitása és hatalmas életműve örök örökséget jelent a jövő nemzedékei számára”, majd bejegyzése végén „minden idők legragyogóbb peruiaként” emlékezett meg róla.

Mario Varga Llosa 89 éves volt.

(via Reuters)


Link másolása
KÖVESS MINKET: