KULT
A Rovatból

Lóci játszik: Ebben a zenekarban voltaképpen 7600-an vagyunk

Bulis, táncolható dalok és mindenre elszánt, fanatikus rajongótábor – a kettő együtt egészen a Sziget nagyszínpadáig juttatta az együttest. De hogyan tovább?
Láng Dávid - szmo.hu
2017. június 07.



Csorba Lóci egy szál gitáros előadóként már jó ideje stabil szereplője a budapesti klubéletnek, néhány éve azonban elkezdtek felpörögni körülötte az események.

A Lóci játszik szólóprojektből teljes felállású, fúvósokkal és billentyűvel felturbózott zenekarrá vált, amely sorra nyerte az elismeréseket a Ki Mit Tube-tól a Veszprémi Utcazene Fesztiválon át a Fonogram-díjig. A közelmúltban pedig a Nagyszínpad verseny idei kiadásában végeztek az első helyen.

A frontember emellett a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című film zenéjével is jó néhány rajongóra tett szert. A dalokat élőben előadó VAN filmzenekar június 8-án hosszú kihagyás után lép fel újra, ezúttal már Reisz Gábor következő filmjének hanganyagából is ízelítőt adva. Ezek a témák mind szóba kerülnek az alábbi interjúban.

– Hogy teltek a döntő utáni napok?

– Főleg ünnepléssel, illetve interjúról interjúra rohangálással. Arra például egy percem nem jutott, hogy elmenjek edzeni, vagy futni. Azért kedden belefért egy Bruno Mars koncert, ami szintén hatalmas élmény volt. Talán jövő héten már kicsit levegőhöz jutunk, és főleg úgy igazán leesik majd nekünk, hogy basszus, tényleg megnyertük a Nagyszínpadot… (nevet)

– Több emberrel is beszéltem még az elődöntők előtt, akik már akkor biztosak voltak benne, hogy ti fogtok győzni. Nektek ez mennyire volt egyértelmű?

– Az esélytelenek nyugalma nyilván az esélyteleneket illeti meg – mi annyit éreztünk, hogy valami lehetőségünk azért van, ebből adódóan izgultunk is rendesen. A felkészülést úgy képzeld el, hogy

"
pénteken volt az első koncertünk, azelőtt már egy hetet dolgoztunk rajta, onnantól a döntőig pedig gyakorlatilag 0-tól 24-ig erre fordítottuk minden energiánkat. Ezt nyilván csak úgy lehet bírni, ha hiszel benne, hogy a végén akár meg is nyerheted.

A legnagyobb köszönet persze a rajongóinkat illeti. Kiépítettünk egy úgynevezett Krokodíler-hálózatot – Krokodil a legutóbbi lemezünk címe – a legelszántabb arcokból, akiket az elmúlt két országos turnén ismertünk meg, ők végezték a mozgósítást. Elképesztően profik voltak, ezért hálából a közeljövőben tartunk is nekik egy zártkörű, ottalvós koncertet Gárdonyban. Azért is nagy dolog, amit véghez vittek, mert ha csak a Facebook-követöket nézem, Verának is több van nálunk, Senának meg majdnem a négyszerese. Számolgattam is, hogy ha közülük csak minden második ember szavaz, tőlünk pedig mindenki, már nyert ügyük van. Tehát egyáltalán nem volt lefutott meccs, de hatalmas szerencsénk, hogy a közönségünk nagyon jól aktivizálható.

loci4

– Mennyire következett egyenesen a kezdeti egy szál gitáros fellépéseidből a mostani grandiózus, fúvósokkal kibővített hangzásvilág?

– A Lóci játszik tagjaiban közös, hogy mindannyiunknak volt már legalább egy előző zenekara, ami nem sikerült. Én személy szerint kényszerűségből kezdtem szólóban fellépni, miután nem maradt körülöttem senki. Ekkoriban épp azon a ponton voltam, hogy saját dalokat játszani hülyeség, ezért inkább a szórakoztatásra mentem rá. Például Britney Spears-eket adtam elő stand upos körítéssel, ilyesmi.

"
De amikor mégis elővettem egy-egy saját számot, mindig az derült ki, hogy baromira bejön az embereknek. Következő alkalommal már elkezdték direkt kérni is ezeket. Én viszont éreztem, hogy ezek nem egy szál gitáros dalok, annál több bennük a bugi.

Ahhoz pedig, hogy táncolni lehessen rájuk, elengedhetetlen a dob és a basszus. A fúvósokhoz pedig a Los Hermanos nevű brazil zenekar adta az ihletet, akik nagyjából olyanok ott, mint nálunk a Quimby. Az ő hangzásuk iszonyúan bejött, akkor fogadtam meg, hogy ha egyszer valaha újra lesz együttesem, abban biztos lesznek fúvósok.

– A névből is adódik, hogy eléggé rád épül a zenekar. A többieknek mennyi beleszólásuk van a dolgokba?

– Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nagyon szeretjük egymás társaságát: akkor is sok időt töltünk együtt, amikor amúgy nem lenne kötelező. Mindent alaposan megbeszélünk. nekem hatalmas segítséget is nyújt, hogy ha bármikor eltévedek abban, merre kéne tovább haladnunk, a másik öt tag mindig segít dönteni. Egyedül abban különleges a helyzetem, hogy egyedül nekem van teljes vétójogom, tehát ha valamit semmiképp nem akarok, azt elfogadják.

– A szövegeid mennyire önéletrajzi ihletésűek?

– Különbözőképpen születnek, de általában odafigyelésből. Tehát nem feltétlenül velem történtek meg, gyakran a barátaimmal, ismerősökkel, vagy akár csak véletlenül elkapott párbeszéd-részletekből merítek és ezeket próbálom dallá kerekíteni. Bizonyos számoknak konkrét sztorijuk van, mint például a Nem táncolsz jobban, amit valóban egy táncpárbaj ihletett, és vannak költőibb dalaim is, mondjuk a Napölel. Annak is van sztorija, de elvontabb, egy ébredés utáni furcsa állapotról szól.

– Említetted a rajongóitokat, akik tényleg iszonyú fanatikusak, végigtombolják-sikítozzák a koncerteket. Hogyan éled ezt meg?

– Sokféleképpen hozzá lehet állni a rajongókhoz, én azt vettem alapul, hogy ha valaki eljön megnézni minket, jól érzi magát és utána szeretne váltani néhány szót, nem lehetek olyan nagyképű, hogy visszavonulok az öltözőbe. A fő célunk, hogy mindenki azzal az érzéssel térjen haza, hogy „hú, ez annyira király volt, legközelebb elhozom a haverjaimat is!” És ha ebbe beletartozik, hogy koncert után ott maradunk a helyen és táncolunk hajnalig, akkor mindenki beleveti magát és tényleg táncolunk hajnalig. Az, hogy a rajongóink ilyen jó fejek és nyitottak rá, hogy együtt csináljunk dolgokat, számomra külön öröm.

Iszonyatosan hálás vagyok nekik, hogy eddig juttattak bennünket. És tudod, mi volt még az érdekes? Miután lezajlott az eredményhirdetés és bemondták, hogy győzött a Lóci játszik, másnap néztem a Facebook-kommenteket, és

"
a többség nem azt írta, hogy „ez az, nyertek Lóciék!”, hanem sokkal inkább „ez az, megcsináltuk!” Tehát mindenki magáénak érezte a sikert, és számomra ez az igazi elismerés. Ebben a zenekarban voltaképpen 7600-an vagyunk.

– Mennyire volt egyenletes a népszerűségetek növekedése? Volt valami, ami különösen nagyot dobott rajta?

– Azt gondolom, nincs olyan szinten a népszerűségünk, amit ne érdemeltünk volna ki. Mindannyiunknak rengeteg munkája van ebben, nagyképűség nélkül mondhatom, hogy kifizetődtek a szakmában töltött tizenévek. Abból a szempontból viszont szerencsénk is volt, hogy mindig jókor jött egy-egy olyan mérföldkő, amivel sikerült kicsit tovább lépnünk. Ilyen volt az elején a Ki Mit Tube-on elért második hely, utána a Veszprémi Utcazene Fesztivál közönségdíj, egy Fonogram-díj, most pedig a Nagyszínpad.

– Előfordul, hogy felismernek az utcán?

– Igen, és iszonyatosan király érzés... (nevet) Ráadásul közel sem csak rajongó tekintetű fiatal lányok jönnek oda, simán anyukák és kismamák. Mondván „annyira imádlak benneteket, folyton a ti számaitokat hallgatom otthon, szabad egy aláírást?” Mire én azt szoktam felelni, toljunk inkább egy szelfit! Imádom ezeket a szituációkat, mert azt jelentik, hogy megint sikerül valakinek a napját feldobni.

loci1

– Hol áll most az életedben a zenekar? Van más munkád mellette?

– Minden amit csinálok a zenéhez köthető. Abszolút a Lóci játszik van a középpontban, de mellette más projektjeim is futnak, például a VAN Filmzenekar, amivel hosszú idő után június 8-án fogunk újra fellépni a Margó Fesztivál keretében. Itt a fókuszban már Reisz Gábor következő filmje, a Rossz versek dalai lesznek, de persze azért a már jól ismert slágereket sem hagyjuk ki.

– Beszéltetek már róla, milyen lesz a Sziget nagyszínpadán játszani?

– Hú, még csak tapogatózunk, de azt mondják róla, hogy akkora, mint egy kézilabdapálya… (nevet) Igyekszem mindenkitől tanácsokat kérni, aki volt már ilyen helyzetben. Legutóbb Boros Csaba mondta azt a Republicból, hogy egy titka van: nem szabad túltolni. Nyilván alapból sokkal jobban akarsz majd mindent többet beszélsz, hangosabban énekelsz, jobban berekedsz és valószínűleg nagyon el is fogsz fáradni. Szóval próbálok majd egy arany középutat találni, hogy jó is legyen a műsor, de bírjam is szusszal a végéig.

Ami még fontos ezzel kapcsolatban: van egy felfújható krokodilunk, amit mindig viszünk magunkkal a koncertjeinkre. Így lesz ez a nyári nagyszínpados fellépéseken is, ráadásul azt találtuk ki, hogy mindenhol lefotózzuk és akivel tudjuk aláíratjuk– például Linkin Park, Pink, stb. Végül pedig egy jótékonysági akció keretében elárverezzük, és a bevételt arra fordítjuk, hogy rászoruló gyerekek álmai teljesülhessenek.

"
Nekünk egy álmunkat valóra váltotta a Nagyszínpad, ezért most szeretnénk ebből egy kicsit visszaadni!loci2

– Mit vársz hosszabb távon a győzelemtől? Hol látod magatokat mondjuk egy év múlva?

– Sokat gondolkodtam mostanában ezen, hiszen nem állhatunk meg azzal, hogy elértük ezt a célt – ideje újabbakat kitűzni. Annyi biztos, hogy ez a fellépési lehetőség egy hatalmas ajándék, hiszen rengeteg zenekar van, aki régebb óta pályán van, vagy nálunk sokkal többet tett le az asztalra, de lehet, hogy soha nem fog a Sziget nagyszínpadán játszani. Szerintem legközelebb mi is maximum a búcsúkoncertünkön fogunk, 30 év múlva, ha minden jól alakul. (nevet) Tehát ez tényleg egyszeri különleges alkalom lesz, utána nyilvánvalóan csak ennél kisebb színpadokon állunk majd. Ezért kell a lehető legtöbbet kihoznunk belőle. Én azt szeretném, hogy ha egy év múlva újra beszélünk, azt mondhassam, hogy az ország minden szegletében megfordultunk – sőt a határon túl is –, az összes krokodílerrel sikerült pacsiznunk és mindenhol emlékezetes bulit csináltunk.

"
Ha rajtam múlna, az év 365 napjából 366-ot koncerteznék.

(Koncertfotók: Hegyi Júlia Lily, zenekari sajtófotó: Nagy Márton)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Megijedt a sztárságtól, amikor tiniként a szoknyája alá akartak fotózni – A 35 éves Emma Watson visszavonult, és új kihívásokat keres
Oscar-díj helyett inkább PhD-t akar szerezni, a sok pénzt hozó filmek főszerepei helyett pedig inkább a nők egyenjogúságáért küzd.


Emma Charlotte Duerre Watson 1990. április 15-én született Párizsban, Jacqueline Luesby és Chris Watson angol ügyvédek gyermekeként. A családi háttere intellektuálisan és kulturálisan egyaránt gazdag, francia és angol hatások alakították Emma korai éveit. Ötéves koráig élt az öccsével, Alexszel együtt a Párizs melletti Maisons-Laffitte-ben, a szülők azonban ötéves korában elváltak, így a gyerekek ekkor Angliába költöztek, hogy az édesanyjukkal éljenek Oxfordshire-ben, a hétvégéket pedig apjuk londoni házában töltötték (később született még három féltestvére – Toby, Lucy és Nina – az apja új házasságából). Oxfordban a Dragon Schoolba járt 2003-ig, eddigre azonban már ismert színész volt az első két Harry Potter-filmnek köszönhetően.

Egyébként kb. hatéves korától kezdve a színészet érdekelte a leginkább, és szülei beleegyezésével a Stagecoach Theatre Arts oxfordi intézményében, egy részidős színházi iskolában képezte magát, ahol éneklést, táncot és színészetet tanult.

„Mindig is szerettem ezt a világot. Sokszor szerepeltem iskolai színdarabokban, és gyakran léptem fel a családom előtt. De 9 éves koromban kaptam először igazi ízelítőt a hivatásos színészetből. Akkor még nem tudtam, hogy ez megváltoztatja az életemet” – mesélte Watson a Vogue-nak egy 2018-as interjúban.

Tízéves korában már fellépett a Stagecoach produkcióiban és iskolai darabokban, de a Harry Potter-franchise előtt soha nem játszott hivatásszerűen.

Hermione 10 éve

A színészi útja aztán 1999-ben, kilencéves korában drámai fordulatot vett, amikor elkezdődött a szereplőválogatás J.K. Rowling Harry Potter-könyvsorozatának filmadaptációjához. Watsont a drámatanára bátorította, hogy próbálja ki magát a castingon, kezdetben azonban nem volt tisztában a projekt nagyságrendjével: „Nem éreztem az elején, hogy milyen nagyszabású dolgokról van szó. A könyvekről sem tudtam sokat, de azt igen, hogy Hermione karaktere zseniális. Amikor a drámatanárom azt javasolta, hogy jelentkezzek a meghallgatásra, azt gondoltam, hogy szórakoztató élmény lesz, de nem igazán számítottam arra, hogy bármi is lesz belőle. Csak a tőlem telhető legjobbat akartam nyújtani. Majd folyamatosan kérték, hogy jöjjek vissza, és kezdtem úgy érezni, hogy valami igazán különleges dolog részese vagyok. Amikor pedig felhívtak, hogy megkaptam a szerepet, akkor döbbentem rá igazán: az életem soha többé nem lesz ugyanaz, mint eddig."

Watson, akit 2000-ben választottak ki több ezer lány közül Hermione Granger szerepére, ez a döntés pedig kulcsfontosságúnak bizonyult a karrierje szempontjából. Az első rész, a Harry Potter és a bölcsek köve 2001-ben került a mozikba, Watson alakítása pedig széles körben váltott ki elismerést. A fantasyfilmek sikere egyik napról a másikra sztárrá tette őt, az újonnan szerzett hírnév azonban számos kihívással járt együtt.

Bár Watson már fiatalon reflektorfénybe került, eltökélt szándéka volt, hogy a népszerűség nem árnyékolja be a színészet iránti szenvedélyét. A Harry Potter-filmek (nyolc epizód 2001-től 2011-ig) alatt próbált egyensúlyozni az iskolai tanulmányai, a magánélete és a szakmai karrierje között. A világsztársággal járó nyomás ellenére ugyanis nagyon komolyan vette a tanulmányait, és keményen dolgozott azért, hogy megőrizze életében a normalitás érzését. „Tudatos döntést hoztam: nem akartam, hogy az életem csak a Harry Potterről szóljon. Fontos volt számomra, hogy folytassam a tanulmányaimat, és a színészkedésen kívül más érdeklődési körökkel is foglalkozzam. Nem akartam, hogy egyetlen szerep vagy film határozza meg az életemet” – mondta erről.

Mindenkit leiskolázott

A Dragon School, vagyis az általános suli 2003-as befejezése után Watson az oxfordi Headington Schoolba ment tovább. A Harry Potter-forgatásokon való tartózkodása során őt és színésztársait, Daniel Radcliffe-et (Harry Potter), Rupert Grintet (Ron Weasley), Tom Feltont (Draco Malfoy) és a többi gyereket naponta akár öt órán át korrepetálták.

Emma aztán 2006 júniusában tíz tantárgyból tett záróvizsgát, amelyek közül nyolcat A* (csillagos ötös), kettőt A (ötös) eredménnyel zárt.

A gimnázium befejezése, vagyis az érettségi után szünetet tartott a tanulmányaiban, hogy 2009 februárjától a Harry Potter és a Halál Ereklyéi 1. és 2. részének forgatására koncentráljon, de azt állította, hogy utána tovább akar tanulni.

Később megerősítette, hogy a Brown Egyetemet választotta Providence-ben, Rhode Islanden. 2011 márciusában, 18 hónapos egyetemi tanulmányok után aztán bejelentette, hogy „egy vagy két félévre” halasztást kér. Végül az utóbbira került sor, elmondása szerint így négy helyett öt évbe telt, hogy megszerezze a diplomáját angol irodalomból a színészi munkái miatt. 2014. május 25-én diplomázott a Brown Egyetemen. Ennyi azonban nem volt neki elég. Kilenc évvel később, 2023-ban elkezdte a mesterképzését az Oxfordi Egyetemen, idén pedig teljesítette a követelményeket, és továbblépett, hogy megszerezze a PhD-jét.

A Varázsvilág után

Az utolsó HP-film, a 2011-es Harry Potter és a Halál ereklyéi 2. rész után Emma nagy kihívás előtt állt: hogyan lépjen tovább a karrierjében, miután eljátszotta azt a karaktert, amely egy évtizeden át meghatározta őt. Úgy döntött, másféle szerepeket keres, és próbálja elkerülni a beskatulyázást. A poszt-Harry Potter-éra első filmje a 2011-es Egy hét Marilynnel lett a számára, bár abban még csak egy nagyobb mellékszerepeket alakított. Korábban a Harry Potter-epizódokon kívül csupán egy tévéfilmben szerepelt (2007: Ballet Shoes), és egy animációs filmben szinkronizált (2008: Cincin lovag). Az első főszerepét a 2012-es Egy különc srác feljegyzéseiben játszotta, amelyet Stephen Chbosky a saját regényéből írt és rendezett. Watson alakította Samet, egy összetett és sebezhető tinédzsert, aki a kamaszkor megpróbáltatásai között próbál navigálni. A szerep merőben eltért Hermionétól, és lehetővé tette Emma számára, hogy megmutassa az érzelmi mélységét és sokoldalúságát színésznőként. Sokan máig a legjobb alakításaként emlegetik.

A következő években Watson több filmben is szerepelt, köztük a Lopom a sztáromban (2013), az Itt a végében (2013), a Noéban (2014), A kolóniában (2015), a Regressionben (2015), A körben (2017) és a Kisasszonyokban (2019), bizonyítva, hogy képes alkalmazkodni a legkülönbözőbb műfajokhoz, a drámától a fantasyn át a pszichológiai thrillerekig. A Harry Potterekhez fogható legnagyobb sikerét a 2017-es A szépség és a szörnyeteggel, vagyis az 1991-es Disney-animáció élőszereplős feldolgozásával érte el, amelyben a főszerepelő Belle-t alakította, és amely több mint egymilliárd dolláros bevételt ért el szerte a világon. A 2019-es, Greta Gerwig-féle, 6 Oscar-díjra jelölt Kisasszonyok után azonban úgy döntött, egy időre visszavonul a színészkedéstől, és életének más aspektusaira, többek között a tanulmányaira és aktivista tevékenységeire koncentrál.

A sztárság amúgy is mindig megviselte, bár tisztában volt azzal, mekkora hatással van az emberek életére. „Találkoztam olyan rajongókkal, akiknek az arcom rá volt tetoválva a testükre, illetve olyan emberekkel is, akik a Harry Potter-könyvek segítségével vészelték át a rákot” – magyarázta a színésznő, akire a karrierje kezdete, vagyis kislánykora óta kiemelt médiafigyelem szegeződik.

A 18. születésnapján például a lesifitósok megpróbáltak a szoknyája alá fotózni, és számos zaklatás áldozata volt. A biztonsági aggályokra hivatkozva épp ezért nem is készít például szelfiket a rajongókkal, szívesebben beszélget velük szemtől szemben.

Aktívan a nőkért

Emma sok fontos társadalmi ügy mellé állt oda szenvedélyesen. Kiállt például a nemek közötti egyenlőség és a nők jogainak védelmében, az ENSZ jószolgálati nagyköveteként is tevékenykedett, és elindította a HeForShe nevű kampányt, amely arra ösztönzi a férfiakat, hogy vegyenek részt a nemek közötti egyenlőségért folytatott küzdelemben. „Mindig is hittem abban, hogy ha van egy platformod, akkor felelősséggel tartozol azért, amiben hiszel. Ez nemcsak a színészkedésről szól, hanem arról is, hogy használd a hangodat azért, hogy változást hozz létre a világban” – magyarázta a színésznő, aki emellett az oktatásra, a fenntartható divatra és a mentális egészségre összpontosító kezdeményezésekben is részt vett. Olyan ügyeket támogatott többek között, mint a Malala Alapítvány, amely a lányok oktatását segíti elő, 2016-ban pedig társalapítója volt a „Közös polcunk” nevű feminista könyvklubnak, ahol az egyenlőség, az identitás és a társadalmi igazságosság témáit feltáró olvasmánylisták felett kurátorkodott.

2019-ben Emma bekerült a Kering francia luxusdivat-konglomerátum igazgatótanácsába, ahol a divatipar fenntarthatóságáért és etikus gyakorlataiért szállt síkra. A Keringnél betöltött szerepe összhangban van a fenntartható divat iránti régi elkötelezettségével, s gyakran dolgozik együtt olyan márkákkal, amelyek a környezetbarát anyagokat és az etikus gyártási gyakorlatokat helyezik előtérbe.

Watson ugyanakkor beiratkozott egy kreatív írói programba is, feltett szándéka ugyanis, hogy a kamera mögötti szerepek felé is forduljon, szeretne forgatókönyveket írni és filmeket rendezni. Ki is próbálta már magát ezekben, a Pradának például készített egy reklámfilmet (2022: Prada Paradoxe), illetve már írt egy színdarabot is.

„Annyira örülök, hogy megtettem a színészkedéstől való eltávolodást, mert úgy érzem, hogy van saját hangom, kreatív terem és szuverenitásom, amikről korábban nem volt tudomásom” – mesélte erről.

Röviden együtt, vagy egyedül

Emma, bár már 35 éves, sosem volt 2 évnél hosszabb kapcsolata, és gyermekei sem születtek még. Egy interjúban azt mondta, a magánélete magánügy, így arról sosem szokott nyilatkozni, így általában akkor tudni csak, hogy van valakije, amikor megjelenik az illetővel egy hivatalos eseményen, vagy a fotósok elcsípik őket az utcán. 2015 és 2017 között pl. két éven át volt kapcsolatban a tech-vállalkozó William Knighttal, 2018 és 2019 között pedig a színész Chord Overstreettel (Glee – Sztárok leszünk, Acapulco) randevúzott. 2019-ben azt mondta magáról, hogy szingli, sőt, az „önpartner” kifejezéssel jellemezte magát, vagyis, hogy nem egyedülálló, hanem a saját maga társa. Aztán mégis jöttek további férfiak az életébe: 2021-től 2023-ig például az üzletember Brandon Greennel járt, a legújabb udvarlója pedig egy oxfordi iskolatársa, egy bizonyos Kieran Brown, akivel először 2024 júliusában látták csókolózni.

Az intenzív hírnévvel való megküzdésről egyébként fiatalkorától kezdve azt mondta, hogy a saját identitásában való gyökerezés segített neki végül „megtalálni a békét”, ebben pedig hatalmas segítségére volt a jóga. Emmát tehát már hat éve hiányolhatják a rajongói, és számukra rossz hír, hogy továbbra sem kereshetjük őt filmekben, sorozatokban, egyelőre nincsenek színészi előjegyzései. Nagyobb az esély arra, hogy a PhD-je megszerzése után forgatókönyvíróként és/vagy rendezőként olvashatjuk majd a nevét egy-egy film stáblistáján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A Bűnösök dögös, fülledt, bizsergető, véres, brutális, elképesztő – A Creed és a Fekete Párduc rendezőjének új zenés horrorja az év kiemelkedő mozis élménye
Képzeljük el az Alkonyattól pirkadatigot az 1930-as évek amerikai délvidékén fekete blueszenével és ír vámpírokkal! Vérbő 137 perc következik.


Csoda, hogy behozták a magyar mozikba a Bűnösöket. Persze nem azért, mert a főszereplő Michael B. Jordan vagy a rendező Ryan Coogler ne lennének itthon is ismertek. Hiszen egyrészt ők ketten együtt szinte elválaszthatatlanok, mivel közösen forgatták A megállót (2013), a Creed: Apollo fiát (2015) és a Marvel-féle Fekete Párducot (2018), másrészt Jordant még olyan további darabokban is megkedvelhettük, mint az Aranytartalék (2001), a Drót (2002-es epizódok), Az erő krónikája (2012), a Csajkeverők (2014), A Fantasztikus Négyes (2015), A kegyelem ára (2019), a Bűntudat nélkül (2021) és persze a további Creed-filmek (2018, 2023), amelyek közül a harmadikat ő is rendezte.

Szóval velük akár a magyar mozikba is be lehet csalogatni a nézőket.

Sokkal inkább azért volt merész vállalás a hazai forgalmazás, mivel a témára nem igazán tud rezonálni egy átlag hazai moziba járó: 1930-as évek, amerikai délvidék, fekete közösség, blueszene… Soroljuk még? A felszínen, pontosabban a Bűnösök első felében ezt kapjuk, bár már ez sem piskóta.

Egy Chicagóban gengszterkedő ikerpár, Smoke (Michael B. Jordan) és Stack (Michael B. Jordan) térnek haza pénzzel kitömve gyapotültetvényes szülővároskájukba a sztori elején azzal a céllal, hogy a helyi, használaton kívüli malomból egy szórakozóhelyet rittyentsenek a város fekete közössége számára: exkluzív piák és kaják, nem utolsósorban pedig a legjobb zenészek asszisztálásával. A talpalávalóról többek között a helyi veterán muzsikus, Delta Slim (Delroy Lindo) gondoskodik, valamint az ikrek unokaöccse, a már fiatalon is profi gitáros-énekes Sammie. (az énekes-dalszerző Miles Caton filmes debütálása), történetünk kvázi főhőse. A sztori első felében Smoke és Stack ezt a nyitóbulit próbálják összehozni, annak minden részletére kitérve, miközben a városbeli múltjukkal és annak szereplőivel, traumáival is szembe kell nézniük újra.

Majd hirtelen kapunk egy több, mint éles váltást. Valami természetfeletti erő üti fel ugyanis a fejét, pontosabban egy vámpír egy fiatal fehér fickó, Remmick (Jack O’Connell) testében, aki szeretné meghívatni magát az ikrek bulijába egy vérgőzös este reményében…

Igen, ha ez ismerősen hangzik, az nem véletlen, a Bűnösök dramaturgiája ugyanis erősen megidézi az 1996-os Alkonyattól pirkadatigot, ám míg Robert Rodriguez menő filmje a puszta szórakoztatás jegyében fogant, addig a Bűnösökbe Coogler nem kevés tematikát sűrített bele. Természetesen benne van a rasszizmus kérdése, a Jim Crow-féle szegregációs törvények, ugyanakkor a zene és az „ördög” kapcsolata is igen hangsúlyos.

Klasszikus toposzok bukkannak itt fel, miszerint az igazán tehetséges zenészek, előadók azért lettek ennyire kiemelkedők, mert eladták a lelküket a vén patásnak? Egyáltalán a blueszene (és bármilyen új, az előző generáció számára furcsa/értékelhetetlen/meg nem értett muzsika) az ördögtől való? Hogy annak hívására az emberek, kiszakadva a valóságból, áhítatban adják át magukat buja vágyaiknak, mint a tánc, a szex, az alkohol és a drogok?

E világi és túlvilági ösztönök, kultúrák (a vámpírok által megtestesített ír bevándorlók), rasszok, sőt idősíkok összeütközése, van itt minden. Mindezt pedig egészen parádés jelenetek kíséretében kapjuk az arcunkba. Az egyikben például tanúi lehetünk annak, ahogy a bulin a múlt, a jelen (’30-as évek) és a jövő zenei stílusai keverednek, s mindhárom kor képviselői egyszerre és együtt ropják egy nagyszabású, közös, időkön átívelő partin az épphogy nem kakofóniába hajló egyvelegben, hiszen a zene egy univerzális, közös nyelv, amely összeköt embereket, időket, helyszíneket. De említhetjük még azt a szcénát is, amikor a bejutásukra váró, s emiatt kint rostokoló vámpírhorda a saját maga által előadott ütős ír népzenére ropja – ilyet sem látni gyakran mozgóképen. Minderre jön rá pedig az utolsó, hosszabb felvonásban a kemény hentelés, nem árulunk el azzal ugyanis nagy titkot, hogy a vérszívók természetesen beszabadulnak a buliba…

A Bűnösök egy furcsa, a tetten érhető inspirációi ellenére mégis mással össze nem hasonlítható műfaji egyveleg, egy amolyan zenés horror-gengszter-dráma, ami egyszerre nagyon dögös, izzasztóan fülledt, kifejezetten brutális és kegyetlen, ugyanakkor sokatmondó, színes és megható is.

A csúcshatás eléréseben pedig óriási szerepe van az operatőr Autumn Durald Arkapaw (Loki, Fekete Párduc 2, Az utolsó táncosnő) csodálatos képeinek s legfőképp a kétszeres Oscar-díjas zeneszerző, Coogler állandó munkatársa, Ludwig Göransson elképesztő aláfestésének, amely a film teljes, 137 perces játékideje alatt egy lüktető, bizsergető, az alantas öszöntökre és az értelemre egyaránt ható csodás műfajmixszel ajándékozzák meg a nézőket. Az év egyik legkiemelkedőbb mozgóképe lesz, érdemes hát alkut kötni az ördöggel egy mozijegy erejéig.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Micsoda nap! – Új klipes dallal megy neki a FISH! a fesztiválszezonnak
Köztudottan a legjobb nap a koncertnap, így ez a dal is egy szerelmeslevél a közönséghez, jöhet a lábdob! - üzeni a banda a rajongóknak.


Új lemez készül a Fish! háza táján, amit egy hét alatt két bulival is megünnepelnek: a teltházas Dürer Kert mellett egy húsvéti, rozsdamaró-elő-elő-intimbuli a Barhole színpadán is, ami már belemutat az új korong számaiba.

Klippremierben érkezik az új dal, a Micsoda Nap, ahol elsősorban egy klasszikus Fish! buli pillanatait kapjuk, a tavalyi, szintén soldoutos A38-ról, minimál szövegvideó mellett.

Köztudottan a legjobb nap a koncertnap, így ez a dal is egy szerelmeslevél a közönséghez, jöhet a lábdob!

VIDEÓ: FISH! - Micsoda nap

A szavakat lehetne szaporítani, de minek, az együttes úgyis a színpadon beszél elnyúlt cikkek helyett, a Micsoda Nap pedig a már megjelent Kösz Szépen, és a kereken 4 másodperces Utolsó Szám mellett egy újabb előfutára mindannak, ami miatt érdemes várni az őszi időszakot is.

VIDEÓ: FISH! - Kösz szépen

VIDEÓ: Fish! - Az utolsó szám

A klip Matyovszky Benedek és Kum Dominik munkája, a köszönet pedig szóljon Egle Gyula Koppánynak, Botlik Mátyásnak és Vári Gábornak - üzeni a Fish!


Link másolása
KÖVESS MINKET: