KULT
A Rovatból

"Budapest nekünk ugyanannyira vidék, mint Debrecen vagy Szeged" – interjú a 10 éves Kubalibrével

Kerek évfordulót ünnepel Pécs egyik legnépszerűbb helyi zenekara, ebből az alkalomból kérdeztük frontemberüket.
Láng Dávid - szmo.hu
2018. október 30.



Viszonylag kevés olyan magyar zenekar létezik, akik szűkebb környezetükben igazi sztárnak számítanak, mégsem kacérkodtak soha az országos turnézás gondolatával.

A Kubalibre az egyik kivétel: annak ellenére nem lépnek fel szinte sehol máshol, hogy Pécsen és környékén rendszeresen telt házat csinálnak koncertjeikkel, annyira masszív rajongótáboruk van.

10. születésnapi bulijukat november 2-án tartják a Nappali Bárban, ennek felvezetéseként mesélt frontemberük, Püspöki Péter a kezdetektől a csapat jelenlegi működéséig sok mindenről.

– Hogy emlékszel vissza a zenekar megalapítására?

– Amikor már próbáltunk, talán a második vagy harmadik után Balázzsal éppen hazafelé tartottunk. Én közelebb laktam, de így is 20 perc séta volt, neki onnan már csak 10 perc volt hazáig. Mehetett volna busszal is, de inkább jött velem és dumáltunk. Amikor elbúcsúztunk, megöleltem, megveregettem a hátát és megköszöntem, hogy együtt zenélünk, hogy a dalaimat zenekarral játszhatom el, hogy van, akinek ez tetszik és ráadásul úgy éreztem, hogy az első találkozás óta működik a kémia is. Úgy éreztem, hogy barátokat találtam.

– Sosem törekedtetek arra, hogy Baranya megyén kívül koncertezzetek, Budapesten is talán két alkalommal léptetek fel 10 év alatt. Ez tudatos elhatározás volt?

– Mindig azt mondjuk mostanában, hogy tudatosan menedzseljük a zenekart, és így a kérdésre a válasz igen. Viszont akkor meg jöhet a következő kérdés, hogy miért, talán nekünk Budapest büdös? Persze, hogy nem ilyen egyszerű.

Budapest nekünk ugyanannyira vidék, mint Debrecen, Szeged, vagy még akár Szekszárd is. Semmi értelme úgy előzenekarozni, meg országos turnézni, ha tudod, hogy a kutya se lesz kíváncsi a koncertedre.

Főleg akkor nincs értelme, ha ez még csak nem is a foglalkozásod, hanem a hobbid. Olyanokat lehet olvasni, hogy régen több klub volt, több koncert volt, az emberek többet jártak koncertekre, volt ennek egy kultúrája. Most azt látom, hogy az emberek el-elvetődnek ide oda, de például a vidéki városokban, egy-két megyeszékhely kivételével kb. megszűnt a klubélet. Nekünk szerencsénk van, mert pécsiek vagyunk, és hiába nehezebb itt is évről évre a helyzet, még mindig ez Magyarország Liverpoolja. És ha innen nézzük, akkor a saját szubkultúránk szcénateremtő színterén jelenleg az egyik legkedveltebb zenekar vagyunk.

– Milyennek látod most a pécsi zenei színteret?

– Amíg működik az egyetem, addig nem lesz baj a pécsi zenei színtérrel. Aki innen befutott, annak mind van köze az egyetemhez. Vagy pécsi és idejárt, vagy az egyetem miatt jött ide. Ha nem lenne egyetem, nem lett volna se Kispál, se 30Y, se alter, se rockzene.

Jelenleg is vég nélkül lehetne sorolni az alakuló zenekarokat, folyamatosan pezseg a közeg, még akkor is, ha sokak szerint hiába van 100 zenekar, ha abból maximum 10 a jó. Erre viszont az a válasz, hogy ahhoz, hogy legyen 10 jó, kell 100, hogy összejöjjön. Olyan nincs, hogy egy városban van 10 zenekar és mind kurva jó.

De nem is az a lényeg, hogy ki a jó, meg ki nem, hanem hogy Pécsett van egy légkör, amiben a fiatalok zenekarokat akarnak alapítani, és dalokat akarnak írni, mondani akarnak valamit az életükről. És közben sokszínű Pécs zenéje, mert nem csak ez az alterkultúra él, hanem van egy csomó vendéglátós, vagy partyzenekar is. Ebbe a szegmensbe is sok fiatal kerül, és tényleg jó zenészek is vannak köztük. De ha például a város és talán a régió egyetlen punkklubjában játszik egy ismertebb zenekar, akkor a környék összes szakadt arca az Árkád előtt hesszel, és kb. nekik is Pécs az egyetlen hely, ahol találkozhatnak, mintegy negyedéves nagy punk-összetartásként. Szóval biztos lehetne jobb és termékenyebb az egész magyar zenei színtér, de szerintem az egészhez képest Pécs még mindig a legjobb.

– Nehéz volt számodra annak idején mindent – közte a zenélést is – magad mögött hagyva Írországba költözni?

– Na ez egy személyes kérdés, annyira nem kötődik a zenekarhoz, hiszen amikor kimentem, akkor már nem a Kubalibre, hanem egy másik zenekarom volt, sőt kettő is, de akkor még nem teljesedett ki a Kubalibre és az én életem közti viszony. Most nehezen döntenék a disszidálás mellett, de ha annyira nagy lenne a csábítás, akkor megoldanám, mint ahogy Balázs is pár hónapra Bécsbe költözött. Ritkábban vannak így koncertek, de működünk.

– Utólag visszatekintve mit adott neked az ott töltött 2 év?

– Megtanultam merni angolul beszélni. Végignéztem a összes filmet, ami valaha is érdekelt addig. Láttam az óceánt. Bizonytalanabb lettem. Magabiztosabb lettem. Írtam vagy 30 dalt! Lezártam egy nagyon negatív és önsorsrontó korszakot.

Új életet kezdtem, megváltoztattam a gondolkodásom, és most is törekszem rá, hogy tovább fejlődjek és haladjak ezen az úton. Sokszor nehéz, de nem adom fel.

– Milyen volt az újrakezdés, miután hazajöttél? Könnyű volt felvenni a fonalat?

– Nagyon könnyű volt. Az első próbán ugyanott folytattuk, ahol azelőtt két és fél évvel abbahagytuk. Mindenki tudta a számokat, mintha mi sem történt volna.

– Mennyire vagy vezéregyéniség a zenekarban, akár a döntések, akár a dalszerzés terén?

– Ez két totál különböző témakör nálunk. A döntések terén teljes a demokrácia, mindenről szavazunk. Az igaz, hogy az elmúlt 1-2 évben egyre több dolog történt velünk és egyre nehezebb volt mindenről szavazni, mert egyre ritkábban találkoztunk. Hogy kivel vegyük fel a lemezt, hogy milyen koncertet vállaljunk el, vagy mire jelentkezzünk, hogy mire használjuk a zenekari pénzt stb. Úgyhogy mostanában egyre többször állítom kész tények elé a bandát, de mindig meg tudjuk egymást győzni érvekkel. Még így is sok feladat adódik, hogy csak hobbiból csináljuk. Koncertszervezés, médiakapcsolat, produkciós tevékenységek, logisztika, ilyesmik.

Ezek mellett csak egy dolog a dalszerzés, ami nálunk úgy alakult, hogy egyedül az én feladatom, de nem is feladat ez nekem, hanem igazából ez volt a magja az egész zenekarnak. Nekem voltak dalaim, nekik volt zenekaruk, uzsgyi!

Régebben interjúkat is együtt adtunk, aztán úgy alakult, hogy megbíztak bennem a srácok és ma már én válaszolok mindenre, de a Facebookon a mai napig E/3-ban beszélek magamról és mindig királyi többesben posztolok. Sok mindent intézek tehát, de nem hatalmasodik el az egóm a Kubalibre felett.

– A kezdeti alapfelálláshoz képest nagyon kibővültetek, időnként már közel 10-en álltok a színpadon. Mi volt ennek a folyamata?

– Csak röviden akkor a tagokról. A zenekart Hajdu Balázs, Kovács Marci és Püspöki Péter alapította. Sasvári Gergő és Bandi Szabolcs fél év múlva csatlakoztak. Ez az ötös oszlott fel 2011 januárban. 2013 júniusban Balázs, Marci, Peti és Szabi újra összeálltak, majd fél év múlva csatlakozott Gallyas Bence és Bandi Bálint. Egy év múlva Budai Berni és Dobó Nadin szálltak be, és ezzel kialakult a mai felállás. Hogy ki, mikor, miért, hova ment és jött, az nekünk érdekes, de nem untatnám vele a nagyérdemű internet népét.

– Van-e igazán emlékezetes koncert, amit ki tudsz emelni az elmúlt tíz évből?

– Igazán vad, bulvárértékű koncertünk nem volt, gusztustalan dolgokról meg nem szeretnék beszélni. Persze voltak jó bulik, amikor együtt izzadtuk tele a helyiséget a közönségünkkel, vagy mondjuk valakinek utána jó estéje volt, vagy biztos ki tudnánk választani párat, amin nagyon jónak éreztük a produkciót, vagy éppen a vállalhatatlansága miatt emlékezetesnek.

Én inkább egy aranyos emléket említek meg. 2009 júliusában az első fishinges koncert után újra az orfűi Panoráma kempingben találtuk magunkat.

Rizsa becenevű fogadatlan menedzserünk és haverunk zsíros bulit szervezett le: az orfűi lovastáborban 10-14 éves gyerekeknek kellett egy szalmával felszórt sátorban játszani a nagy slágereket, mint a Fasz vagy, meg a Baszódj meg...

Szerencsére már akkor elég széles volt a repertoárunk, így ki tudtuk hagyni a káromkodós szövegeket. Nem akarom fényezni magamat, de elég jól tudok bánni bármilyen közönséggel, és ez akkor is ment. A koncert végén már ott táncoltak a gyerekek, majd fél órán keresztül autogramot osztogattunk.

– A Baszódj meg alig másfél perc hosszú, mégis ebből lett a legnagyobb slágeretek. Mi a titka szerinted?

– Nincs titka. Ez egy trash mém. Ennyi.

– A Kubalibre mellett több másik projekt is fűződött a nevedhez az évek során. Ezek hogy állnak mostanában?

– Jelenleg a Kubalibre mellett Szabó Gyula és Teknyős Krisztián barátaimmal évente 2-3 alkalommal Robotok néven koncertezünk. Ennyit a rockbizniszről, hiszen van egy gyerekzene projektem is Bernivel: ez a Pepita család, amivel épp készül a második lemez, amit az egykori Jimlemon hálószobaprojektem mintájára otthon rögzítünk.

– Mi várható a születésnapi koncerten, miben lesz több egy "átlagos" pécsi klubbulinál?

– Eddig három lemezünket adtuk ki YouTube-on és kb. 30-40 dal forgott a tíz év alatt a repertoárunkban. Ebből válogattunk ki két tucatot, amit úgy éreztünk, hogy az évek során megkedveltek a követőink. Ezeket fogjuk előadni hamisítatlan vehemenciával és lelkesedéssel. Lesznek vendégművészek, akikkel egy-egy régi dalunkat öltöztettük új köntösbe, a személyük legyen meglepetés, hogy legyen mit várni!

– Milyen terveitek vannak még rövid- és középtávon?

– Nincs terv. Csak hang legyen és fény...


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Az első rész a legerősebb a hat közül - Megjelent a Fekete tükör legújabb szezonja, de nem örülhetünk neki felhőtlenül…
A Fekete tükör minden epizódja gyakorlatilag egy különálló rövidfilm, amely a társadalom és a technológia kapcsolatának a sötét oldalát vizsgálja. Egy igazi zsánereken átívelő depresszív kaland. Lássuk milyen lett a hetedik évad!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 14.



A Fekete tükör egy brit kezdeményezés volt 2011-ben. Megpróbálták Az alkonyzóna hangulatát átemelni az angol Channel 4 csatorna segítségével. 2014 után úgy tűnt, a csatorna nem tudja finanszírozni az emelkedő költségeket, egy pár év kihagyás után jött a Netflix, és új életet lehelt a sorozatba, természetesen mérhetetlen mennyiségű pénzzel karöltve.

Amint megnyíltak a pénzcsapok, Charlie Brooker alkotó előtt kinyílt a világ, és a visszafogottabb brit költségvetés után igazán el tudott szabadulni a képzelete.

Több nagynevű sztár is szerepelt egy-egy epizódban. Sokak szerint ez nem tett feltétlenül jót a sorozatnak, mert sokkal kommerszebb részeket eredményezett. Én nem így gondoltam, alapvetően mindig jól szórakoztam a Fekete tükrön, már ha lehet ilyet írni egy hihetetlenül depresszív műről.

Mert mi is a Fekete tükör? Kell hozzá egy speciális hangulat, az biztos. Egy kegyetlen, maró humorú, sokszor disztópikus jövőt lefestő antológia-sorozat. Ez azt jelenti, hogy az epizódok ugyanazon a Földön játszódnak, de mégsincs igazán kapcsolat a részek között. Zsánereit is folyamatosan váltogatja, az egyik rész horror, a másik sci-fi, de lehet szatíra is.

Ami sokszor közös a történetekben, az egy új technológia, ami a jövőben megváltoztatja a világot. Egy külső agyi szinopszischip, ami rengeteg lehetőséget ad a forgatókönyvíróknak.

Sok rész azt mutatja be, hogy ennek az új technológiának milyen felhasználási lehetőségei vannak, és milyen visszaéléseknek nyit kapukat, akár az igazságszolgáltatásban, vagy a szórakozásban. A Fekete tükör nem szégyenlősködik, a sorozat nagy része erősen 18+-os, főleg, ha a brit epizódokat is nézzük. A Netflix úgy érzem, visszavett azért a bemutatott szörnyűségekből.

Eddig minden új évadot ünnepként kezeltem, engem nem idegenített el a piros streamingszolgáltató jelenléte, örültem, hogy újabb részeket tartogat számomra a Tükör. Legalábbis eddig. Az előző évad sem töltött el teljes megelégedettséggel, de úgy gondoltam, ez biztos csak egy gyengébb eresztésre sikeredett. Mostanra viszont elértünk oda, hogy ebben a szezonban több az elmegy/rossz epizód, mint a kiemelkedő rész. A hetedik évad szerintem még gyengébbre sikerült, mint az előző. Az első rész a legerősebb a hat közül.

Úgy éreztem, ez az epizód nemcsak egyszerre fricska a Netflix és mindenféle előfizetéses szolgáltatás orra alá, hanem egyben az egészségügy komoly problémáit is górcső alá vevő dráma.

Tényleg remek rész, a színészek is szuperek, a forgatókönyv ugyan kitalálható, de nagyon hatásos. Egészen meglepődtem, milyen jól sikerült a Mindennapi emberek című rész. Nem teljesen a szokásos agyi szinapszis modult használta, hanem ennek egy „streaming” orvosi verzióját, ami adott valami pluszt az eddig megismertekhez, és tényleg izgalmas nyitányt eredményezett.

Aztán jött a második rész, egy csavaros paranoid thriller, amely ugyan minőségben visszaesés az elsőhöz képest, de szórakoztatásban úgy éreztem, magas szinten tudott maradni. A végén lévő fordulat és a magyarázata ugyan elképesztően bénára sikerült, de az odáig vezető út megéri, hogy megnézzük. Nem kiemelkedő, de szórakoztató darab lett. Ekkor még bizakodtam. Ami rögtön el is tűnt a harmadik epizódra. Itt előkerült a szokásos technológia, csak megint egy másik felhasználási módját találták ki. Ám az alapötlet szerintem nagyon erőltetett.

Egy filmforgatáshoz használták fel a virtuális teret mesterséges intelligenciával irányított színészek alkalmazásával.

Akik tudják, hogyan zajlik egy forgatás, azok valószínűleg szörnyülködtek a Hotel Reverie epizódon. Emellett a casting is nagyon félrement. Awkwafina semmit nem tett hozzá a részhez, Issa Rae pedig mint főszereplő színész, aki egy színészt alakít, borzasztó. Egyedül Emma Corrint tudom dicsérni, mint az egyik főszereplőt, aki egy mesterséges intelligencia által alakított színészt játszik. Értem, mi volt a cél, Hollywood aranykorát kicsit dicsőíteni, és a problémáit elővenni, de szerintem ez a rész teljesen félrement. Nemcsak, hogy tisztelgés nem volt az igazi a téma iránt, de a kritika is gyenge volt. A remake-ek feleslegességére is rosszul hívta fel a figyelmet, pedig lehetett volna ezzel mit kezdeni. A vége hatásos, de nem érte meg az utazást sajnos. Itt kicsit alább hagyott a lelkesedésem.

A negyedik résznél egy pillanatra örültem, majd gyorsan elkámpicsorodtam. Én nagyon szerettem a 2018-as interaktív, tévén játszható, különálló kalandjáték részt, a Bandersnach-et. Úgy kell elképzelni, mint a 80-as években divatos kalandjáték-kockázat könyveket, csak tévére átültetett mechanikával. Nagyon érdekes, de maga a történet nem volt annyira jó.

Nos a negyedik epizód a Bandersnach spirituális folytatása.

Eléggé hasonló a hangneme és a stílusa, természetesen a kalandjáték-trükkön kívül. Ám itt is elcsúsztak sok banánhéjon. A csavar az első pillanatban kitalálható, a múltban játszódó részekben pedig nincs igazi újdonság, és az egésznek nagyobb a füstje, mint a lángja. A színészek jók, de ennyit tud.

A folytatásban megint a szokásos ötletet használják fel új köntösben. Ám itt működik a dolog! Az ötödik részben most egy elhunyt halotti beszédében ad segítséget az agyi chip, egy volt szerelem szemszögéből. Paul Giamatti fiatalkori, első és igazi szerelme elhunyt.

Elsodorta őket egymástól az élet, de a férfi mindig is szerette a nőt. Fényképek és egy mesterséges intelligencia segítségével Giamatti visszaemlékszik a történtekre.

Elképesztően melankolikus és hatásos a sztori. Oda merem tenni a legjobb Fekete tükör-epizódok mellé. Nem a megszokott maró, rosszindulatú történet, hanem a keserédes, szomorkás, drámai darab. Gyakorlatilag az egész egy kamaradráma Giamattival és Patsy Ferrannal, ami nagyon működik.

Végül elérkeztünk a nagy fináléhoz. A duplarész hosszúságú utolsó epizód a nagy sikerű negyedik évad USS Callister című epizódjának a közvetlen folytatása. A sorozat életében ez az első ilyen direkt „második rész”. Hangulatos, de nem tud igazán semmi újat mutatni.

Kicsit még úgy is érzem, hogy visszamenőleg leminősíti a USS Callistert. Az akkor lezárt történetet gyakorlatilag semmissé teszi, nem épít rá, hanem elszúrja annak befejezését.

Kicsit olyan érzésem támadt, hogy kötelező volt ez az epizód, mert Cristin Milioti és Jesse Plemons is azóta nagyobb név lett. Emiatt már egy rossz szájízzel kezdődik az egész. A régi epizódból szinte mindenki visszatér, egyedül az érdekes arcú Michaela Coel hiányzik, de ha igazak a hírek, akkor egy másik forgatás miatt nem tudott részt venni ebben. Úgy érzem, a USS Callister: Into Infinity elköveti az összes hibát, amit egy folytatás el tud: nagyobb, hosszabb és totál felesleges. A színészek ügyesek, de itt is ennyit tudok kiemelni. A sci-fi téma működik, a szokásos technológia itt is jelen van, a befejezés próbál nagyot húzni, de nem érzem jónak a megoldást. Kicsit inkább béna.

Tehát összegzésként, ha valaki csak a jó részeket akarja megnézni, akkor elég az első és az ötödik epizódot elindítania. Minden más csak felesleges sallang. Amit nagyon sajnálok. Az igazság az, hogy egyre több jobbnál-jobb antológiasorozat készül, az Amazonos Secret Level, a Tales from the Loop, vagy a szintén Netflixes Love Death and Robot is jobb részeket adott nekünk az utóbbi időben, mint a Fekete tükör az elmúlt pár évadban. Ha sikeres lesz, biztos érkezik majd a nyolcadik évad, de valami újat kellene mutatnia Brookeréknek, mert ez a biztonsági játék túl unalmas, és nem lesz elég hosszútávon. Tényleg sajnálom…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Megijedt a sztárságtól, amikor tiniként a szoknyája alá akartak fotózni – A 35 éves Emma Watson visszavonult, és új kihívásokat keres
Oscar-díj helyett inkább PhD-t akar szerezni, a sok pénzt hozó filmek főszerepei helyett pedig inkább a nők egyenjogúságáért küzd.


Emma Charlotte Duerre Watson 1990. április 15-én született Párizsban, Jacqueline Luesby és Chris Watson angol ügyvédek gyermekeként. A családi háttere intellektuálisan és kulturálisan egyaránt gazdag, francia és angol hatások alakították Emma korai éveit. Ötéves koráig élt az öccsével, Alexszel együtt a Párizs melletti Maisons-Laffitte-ben, a szülők azonban ötéves korában elváltak, így a gyerekek ekkor Angliába költöztek, hogy az édesanyjukkal éljenek Oxfordshire-ben, a hétvégéket pedig apjuk londoni házában töltötték (később született még három féltestvére – Toby, Lucy és Nina – az apja új házasságából). Oxfordban a Dragon Schoolba járt 2003-ig, eddigre azonban már ismert színész volt az első két Harry Potter-filmnek köszönhetően.

Egyébként kb. hatéves korától kezdve a színészet érdekelte a leginkább, és szülei beleegyezésével a Stagecoach Theatre Arts oxfordi intézményében, egy részidős színházi iskolában képezte magát, ahol éneklést, táncot és színészetet tanult.

„Mindig is szerettem ezt a világot. Sokszor szerepeltem iskolai színdarabokban, és gyakran léptem fel a családom előtt. De 9 éves koromban kaptam először igazi ízelítőt a hivatásos színészetből. Akkor még nem tudtam, hogy ez megváltoztatja az életemet” – mesélte Watson a Vogue-nak egy 2018-as interjúban.

Tízéves korában már fellépett a Stagecoach produkcióiban és iskolai darabokban, de a Harry Potter-franchise előtt soha nem játszott hivatásszerűen.

Hermione 10 éve

A színészi útja aztán 1999-ben, kilencéves korában drámai fordulatot vett, amikor elkezdődött a szereplőválogatás J.K. Rowling Harry Potter-könyvsorozatának filmadaptációjához. Watsont a drámatanára bátorította, hogy próbálja ki magát a castingon, kezdetben azonban nem volt tisztában a projekt nagyságrendjével: „Nem éreztem az elején, hogy milyen nagyszabású dolgokról van szó. A könyvekről sem tudtam sokat, de azt igen, hogy Hermione karaktere zseniális. Amikor a drámatanárom azt javasolta, hogy jelentkezzek a meghallgatásra, azt gondoltam, hogy szórakoztató élmény lesz, de nem igazán számítottam arra, hogy bármi is lesz belőle. Csak a tőlem telhető legjobbat akartam nyújtani. Majd folyamatosan kérték, hogy jöjjek vissza, és kezdtem úgy érezni, hogy valami igazán különleges dolog részese vagyok. Amikor pedig felhívtak, hogy megkaptam a szerepet, akkor döbbentem rá igazán: az életem soha többé nem lesz ugyanaz, mint eddig."

Watson, akit 2000-ben választottak ki több ezer lány közül Hermione Granger szerepére, ez a döntés pedig kulcsfontosságúnak bizonyult a karrierje szempontjából. Az első rész, a Harry Potter és a bölcsek köve 2001-ben került a mozikba, Watson alakítása pedig széles körben váltott ki elismerést. A fantasyfilmek sikere egyik napról a másikra sztárrá tette őt, az újonnan szerzett hírnév azonban számos kihívással járt együtt.

Bár Watson már fiatalon reflektorfénybe került, eltökélt szándéka volt, hogy a népszerűség nem árnyékolja be a színészet iránti szenvedélyét. A Harry Potter-filmek (nyolc epizód 2001-től 2011-ig) alatt próbált egyensúlyozni az iskolai tanulmányai, a magánélete és a szakmai karrierje között. A világsztársággal járó nyomás ellenére ugyanis nagyon komolyan vette a tanulmányait, és keményen dolgozott azért, hogy megőrizze életében a normalitás érzését. „Tudatos döntést hoztam: nem akartam, hogy az életem csak a Harry Potterről szóljon. Fontos volt számomra, hogy folytassam a tanulmányaimat, és a színészkedésen kívül más érdeklődési körökkel is foglalkozzam. Nem akartam, hogy egyetlen szerep vagy film határozza meg az életemet” – mondta erről.

Mindenkit leiskolázott

A Dragon School, vagyis az általános suli 2003-as befejezése után Watson az oxfordi Headington Schoolba ment tovább. A Harry Potter-forgatásokon való tartózkodása során őt és színésztársait, Daniel Radcliffe-et (Harry Potter), Rupert Grintet (Ron Weasley), Tom Feltont (Draco Malfoy) és a többi gyereket naponta akár öt órán át korrepetálták.

Emma aztán 2006 júniusában tíz tantárgyból tett záróvizsgát, amelyek közül nyolcat A* (csillagos ötös), kettőt A (ötös) eredménnyel zárt.

A gimnázium befejezése, vagyis az érettségi után szünetet tartott a tanulmányaiban, hogy 2009 februárjától a Harry Potter és a Halál Ereklyéi 1. és 2. részének forgatására koncentráljon, de azt állította, hogy utána tovább akar tanulni.

Később megerősítette, hogy a Brown Egyetemet választotta Providence-ben, Rhode Islanden. 2011 márciusában, 18 hónapos egyetemi tanulmányok után aztán bejelentette, hogy „egy vagy két félévre” halasztást kér. Végül az utóbbira került sor, elmondása szerint így négy helyett öt évbe telt, hogy megszerezze a diplomáját angol irodalomból a színészi munkái miatt. 2014. május 25-én diplomázott a Brown Egyetemen. Ennyi azonban nem volt neki elég. Kilenc évvel később, 2023-ban elkezdte a mesterképzését az Oxfordi Egyetemen, idén pedig teljesítette a követelményeket, és továbblépett, hogy megszerezze a PhD-jét.

A Varázsvilág után

Az utolsó HP-film, a 2011-es Harry Potter és a Halál ereklyéi 2. rész után Emma nagy kihívás előtt állt: hogyan lépjen tovább a karrierjében, miután eljátszotta azt a karaktert, amely egy évtizeden át meghatározta őt. Úgy döntött, másféle szerepeket keres, és próbálja elkerülni a beskatulyázást. A poszt-Harry Potter-éra első filmje a 2011-es Egy hét Marilynnel lett a számára, bár abban még csak egy nagyobb mellékszerepeket alakított. Korábban a Harry Potter-epizódokon kívül csupán egy tévéfilmben szerepelt (2007: Ballet Shoes), és egy animációs filmben szinkronizált (2008: Cincin lovag). Az első főszerepét a 2012-es Egy különc srác feljegyzéseiben játszotta, amelyet Stephen Chbosky a saját regényéből írt és rendezett. Watson alakította Samet, egy összetett és sebezhető tinédzsert, aki a kamaszkor megpróbáltatásai között próbál navigálni. A szerep merőben eltért Hermionétól, és lehetővé tette Emma számára, hogy megmutassa az érzelmi mélységét és sokoldalúságát színésznőként. Sokan máig a legjobb alakításaként emlegetik.

A következő években Watson több filmben is szerepelt, köztük a Lopom a sztáromban (2013), az Itt a végében (2013), a Noéban (2014), A kolóniában (2015), a Regressionben (2015), A körben (2017) és a Kisasszonyokban (2019), bizonyítva, hogy képes alkalmazkodni a legkülönbözőbb műfajokhoz, a drámától a fantasyn át a pszichológiai thrillerekig. A Harry Potterekhez fogható legnagyobb sikerét a 2017-es A szépség és a szörnyeteggel, vagyis az 1991-es Disney-animáció élőszereplős feldolgozásával érte el, amelyben a főszerepelő Belle-t alakította, és amely több mint egymilliárd dolláros bevételt ért el szerte a világon. A 2019-es, Greta Gerwig-féle, 6 Oscar-díjra jelölt Kisasszonyok után azonban úgy döntött, egy időre visszavonul a színészkedéstől, és életének más aspektusaira, többek között a tanulmányaira és aktivista tevékenységeire koncentrál.

A sztárság amúgy is mindig megviselte, bár tisztában volt azzal, mekkora hatással van az emberek életére. „Találkoztam olyan rajongókkal, akiknek az arcom rá volt tetoválva a testükre, illetve olyan emberekkel is, akik a Harry Potter-könyvek segítségével vészelték át a rákot” – magyarázta a színésznő, akire a karrierje kezdete, vagyis kislánykora óta kiemelt médiafigyelem szegeződik.

A 18. születésnapján például a lesifitósok megpróbáltak a szoknyája alá fotózni, és számos zaklatás áldozata volt. A biztonsági aggályokra hivatkozva épp ezért nem is készít például szelfiket a rajongókkal, szívesebben beszélget velük szemtől szemben.

Aktívan a nőkért

Emma sok fontos társadalmi ügy mellé állt oda szenvedélyesen. Kiállt például a nemek közötti egyenlőség és a nők jogainak védelmében, az ENSZ jószolgálati nagyköveteként is tevékenykedett, és elindította a HeForShe nevű kampányt, amely arra ösztönzi a férfiakat, hogy vegyenek részt a nemek közötti egyenlőségért folytatott küzdelemben. „Mindig is hittem abban, hogy ha van egy platformod, akkor felelősséggel tartozol azért, amiben hiszel. Ez nemcsak a színészkedésről szól, hanem arról is, hogy használd a hangodat azért, hogy változást hozz létre a világban” – magyarázta a színésznő, aki emellett az oktatásra, a fenntartható divatra és a mentális egészségre összpontosító kezdeményezésekben is részt vett. Olyan ügyeket támogatott többek között, mint a Malala Alapítvány, amely a lányok oktatását segíti elő, 2016-ban pedig társalapítója volt a „Közös polcunk” nevű feminista könyvklubnak, ahol az egyenlőség, az identitás és a társadalmi igazságosság témáit feltáró olvasmánylisták felett kurátorkodott.

2019-ben Emma bekerült a Kering francia luxusdivat-konglomerátum igazgatótanácsába, ahol a divatipar fenntarthatóságáért és etikus gyakorlataiért szállt síkra. A Keringnél betöltött szerepe összhangban van a fenntartható divat iránti régi elkötelezettségével, s gyakran dolgozik együtt olyan márkákkal, amelyek a környezetbarát anyagokat és az etikus gyártási gyakorlatokat helyezik előtérbe.

Watson ugyanakkor beiratkozott egy kreatív írói programba is, feltett szándéka ugyanis, hogy a kamera mögötti szerepek felé is forduljon, szeretne forgatókönyveket írni és filmeket rendezni. Ki is próbálta már magát ezekben, a Pradának például készített egy reklámfilmet (2022: Prada Paradoxe), illetve már írt egy színdarabot is.

„Annyira örülök, hogy megtettem a színészkedéstől való eltávolodást, mert úgy érzem, hogy van saját hangom, kreatív terem és szuverenitásom, amikről korábban nem volt tudomásom” – mesélte erről.

Röviden együtt, vagy egyedül

Emma, bár már 35 éves, sosem volt 2 évnél hosszabb kapcsolata, és gyermekei sem születtek még. Egy interjúban azt mondta, a magánélete magánügy, így arról sosem szokott nyilatkozni, így általában akkor tudni csak, hogy van valakije, amikor megjelenik az illetővel egy hivatalos eseményen, vagy a fotósok elcsípik őket az utcán. 2015 és 2017 között pl. két éven át volt kapcsolatban a tech-vállalkozó William Knighttal, 2018 és 2019 között pedig a színész Chord Overstreettel (Glee – Sztárok leszünk, Acapulco) randevúzott. 2019-ben azt mondta magáról, hogy szingli, sőt, az „önpartner” kifejezéssel jellemezte magát, vagyis, hogy nem egyedülálló, hanem a saját maga társa. Aztán mégis jöttek további férfiak az életébe: 2021-től 2023-ig például az üzletember Brandon Greennel járt, a legújabb udvarlója pedig egy oxfordi iskolatársa, egy bizonyos Kieran Brown, akivel először 2024 júliusában látták csókolózni.

Az intenzív hírnévvel való megküzdésről egyébként fiatalkorától kezdve azt mondta, hogy a saját identitásában való gyökerezés segített neki végül „megtalálni a békét”, ebben pedig hatalmas segítségére volt a jóga. Emmát tehát már hat éve hiányolhatják a rajongói, és számukra rossz hír, hogy továbbra sem kereshetjük őt filmekben, sorozatokban, egyelőre nincsenek színészi előjegyzései. Nagyobb az esély arra, hogy a PhD-je megszerzése után forgatókönyvíróként és/vagy rendezőként olvashatjuk majd a nevét egy-egy film stáblistáján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Micsoda nap! – Új klipes dallal megy neki a FISH! a fesztiválszezonnak
Köztudottan a legjobb nap a koncertnap, így ez a dal is egy szerelmeslevél a közönséghez, jöhet a lábdob! - üzeni a banda a rajongóknak.


Új lemez készül a Fish! háza táján, amit egy hét alatt két bulival is megünnepelnek: a teltházas Dürer Kert mellett egy húsvéti, rozsdamaró-elő-elő-intimbuli a Barhole színpadán is, ami már belemutat az új korong számaiba.

Klippremierben érkezik az új dal, a Micsoda Nap, ahol elsősorban egy klasszikus Fish! buli pillanatait kapjuk, a tavalyi, szintén soldoutos A38-ról, minimál szövegvideó mellett.

Köztudottan a legjobb nap a koncertnap, így ez a dal is egy szerelmeslevél a közönséghez, jöhet a lábdob!

VIDEÓ: FISH! - Micsoda nap

A szavakat lehetne szaporítani, de minek, az együttes úgyis a színpadon beszél elnyúlt cikkek helyett, a Micsoda Nap pedig a már megjelent Kösz Szépen, és a kereken 4 másodperces Utolsó Szám mellett egy újabb előfutára mindannak, ami miatt érdemes várni az őszi időszakot is.

VIDEÓ: FISH! - Kösz szépen

VIDEÓ: Fish! - Az utolsó szám

A klip Matyovszky Benedek és Kum Dominik munkája, a köszönet pedig szóljon Egle Gyula Koppánynak, Botlik Mátyásnak és Vári Gábornak - üzeni a Fish!


Link másolása
KÖVESS MINKET: