KULT
A Rovatból

A kortárs kísérletektől Ady Endréig – portré Krulik Zoltánról, a Makám együttes vezetőjéről



A Közelítések (1988), a Dive Time Into (1994), a Café Babel (1997), A part (1998) és az Orient-Occident (2007) című albumok méltán sorolhatók az elmúlt évtizedek legérdekesebb modern zenei kísérletei közé, amelyekben tetten érhetők a minimalista, repetitív irányzatok nyomai is.

„Steve Reich, Frederic Rzewski az én zeneszerzői gondolkodásomra is hatottak. Miközben az improvizatív darabok tették ki koncertjeink felét, ott voltak mellettük ezek a 8-10 perces kompozíciók. Lehet, hogy e zenék töménysége gondolkodtatott el bennünket egy idő után, hogy talán más irányban kellene tovább menni. De akkor igen nagy lelkesedéssel játszottunk. Elég megnézni Zolnay Pál 1986-ban rólunk készült filmjét, az Utcazenészeket.” De hogy azért a „jazz-es” vonal se hiányozzon, a 90-es években rendszeresen meghívták a zenekarba Grencsó Istvánt, aztán a szaxofonos vagy 10 évig ott ragadt a Makámban, a dobokon pedig a szintén sokoldalúságukról ismert Borlay Gergő vagy Baló István osztoztak.

A vokális zenére, a női szólistákra való áttérés igazából a véletlen műve volt.

„1999-ben megkeresett egy német úriember, Ulrich Rützel, hogy írjak Lovász Irénnek egy lemezt. Már stúdiószinten dolgoztunk, megvolt a zenekar, elkészültek a hangszerelések, amikor Rützel kitalálta, hogy előbb csináljunk egy nyugat-európai turnét, és utána készüljön el a lemez. Én ebbe nem mentem bele, el is váltak az útjaink, de az anyag már ott volt. A Fonó Records vállalta a kiadást, csakhogy Irénnek szerződése volt Ulrich-hal, aki végül annyit engedett, hogy a dalok felét Irén énekelje.

Így jött be a képbe Bognár Szilvia és így épült két énekesnőre a Skanzen című lemezünk. Nagyon nagy siker lett. Tulajdonképpen egyetlen hangszeres kompozíció, a repetitív Vadászat kivételével valamennyi magyar népdal-feldolgozás, de azért mégis nagyon „makámos” volt: benne volt minden, amit az elmúlt 15 évben felszívtam magamba a különböző zenei hatásokból. Ezután a Fonó mögém állt, jött a 9 Colinda és a Szindbád, majd Szilviával az Anzix és az Almanach. De aztán újra váltani kellett: a lányok befutnak, dívák lesznek, önálló utakra vágyakoznak…”.

A hölgyek azonban ezután is meghatározóak lettek a Makám életében. Lázár Erikának jutott például az Ákombákom, amit „gyereklemeznek” tituláltak, de Zoltán számára ez nem jelent külön műfajt, ugyanúgy játsszák az ilyen dalaikat, mint a „felnőtteknek szólókat”, talán ezért is szeretik őket a mai napig ők is, a közönség is. Korzenszky Klárihoz köthető a Yanna Yova, a Csillagváró, a Holdfényt vetettem című Weöres Sándor-lemez és a Szerelem, Hornai Zóra pedig főleg a rock-osabb hangvételű dalokban remekelt. A Makám jelenlegi „hangja” Magyar Bori és Bede Sári, de immár a zenekarvezető is rendszeresen előlép a háttérvokálokból.

A 2012-ben megjelent Robinzon Kruzo volt az első, amelyben Zoltán hangjáé a főszerep. Ennek egyik fő motivátora iparművész felesége, a művészet-terapeuta Komáromi Erzsébet Katalin volt.

„Igen erős szimbiózisban élünk, alkotásainkat először egymásnak mutatjuk meg, tőle mindig kemény, őszinte bírálatot várhatok. A dalokat először tőlem hallja énekelni, nem attól, akinek szánom. És akkor az egyiknél azt mondta: „Miért nem te énekled?”

Sokáig húzódoztam, de aztán nyáron felhívott Kelemen László, a Hagyományok Háza igazgatója. Még a Fonóból ismertük egymást, az ő tervei alapján és irányításával zajlott a kezdetben erdélyi, később felvidéki, vajdasági, kárpátaljai zenekarokra épülő Utolsó Óra Program. Dalestre hívott, egyedül. Magyaráztam neki, hogy hiába van több száz dalom, azokat nem magamnak írtam. Amikor kiderült, hogy fél év múlva esedékes a fellépés, nekiláttam a komponáláshoz. Jót tesz minden felkérés, új utakra, zenei megoldásokra, ismeretlen terepre irányítja az embert.

Így voltam az első gyereklemezzel, a Szindbáddal is, amiről először hallani sem akartam. Végül egy köteg jó- és rossz gyereklemez meghallgatása után szántam rá magam. Elvonultam Pannonhalmára, egykori Alma Materembe, ami számomra rendkívül ihlető hely, és 2-3 hét alatt megszületett a Szindbád. Ugyanígy voltam a Robinzon Kruzóval, ami nem a Makám archaikus-etnikus vonalát követte, hanem inkább ifjúságom élményeit, a Syriust és Cseh Tamást. De én a dalokat nemcsak az agyammal, hanem az összes többi érzékszervemmel írom.”

Az utóbbi Makám-lemezeken a magyar költészet kiválóságai szólalnak meg; Weöres Sándor, Petri György, Sík Sándor, legutóbbi pedig Ady Endre. Ady műsorukra, a költő halálának 100. évfordulója alkalmából, a Collegium Hungaricum igazgatója kérte fel Zoltánt. A tavaly novemberben megjelent lemez hangulatában, érzésvilágában a költő szorongásait, búskomorságát, szenvedélyes szerelmeit örökíti meg.

„Teljesen beleszerettem Ady-ba. Nemcsak a verseit olvastam újra és újra, hanem a levelezésébe is elmélyedtem. Kíváncsi voltam az emberre, élete fontos pillanataira, a hétköznapjaira, hogyan élt, kik voltak a barátai. Így derült ki számomra, hogy miképp született meg a Párisban járt az Ősz.

A barátja, Bölöni György írja emlékirataiban, hogy Lédával hármasban kocsikáznak a Bois de Boulogne-ban és egyszer csak leszakad az ég. Azon a nyáron tudta meg Ady 29 évesen a halálos kórt. Több betegség is kínozta. Ez a permanenssé váló halálfélelem szólal meg a nyári rekkenő hőségbe berobbanó őszt idéző versben: „S égtek lelkemben kis rőzse-dalok/Füstösek, furcsák, búsak, bíborak/Arról, hogy meghalok.” Ez lett a Makám első koncertlemeze, pedig nem annak szántuk. A Nyitott Műhelyben debütáltunk vele, s a videó mellett többsávos hangfelvétel is készült. Amikor meghallgattuk, annyira tetszett az egész zenekarnak, hogy mindenki a lemezkiadásra szavazott.”

Ritkán fordul elő velem, hogy egy lemezt egymás után folyamatosan végighallgatok. Ez most megtörtént a Budapest éjszakája szól esetében. Különösen megragadott A Tenger Ákombákoma, amelynek hegedű-bevezetése az Elindultam szép hazámból dallama vagy A te melegséged fojtott líraisága. A Jó csönd-herceg előtt ezerfelé feszülő kortárs zene, de kísértetiesen szól az Égő tűzben dideregve. A címadó sanzont viszont akár Cseh Tamás is énekelhetné.

„Engem azonban tovább ragadott magával Ady, és további, néhány nem közismert verse mellett több, ún. nagy versét is megzenésítettem, de ezeket már nem a Makámmal játszottam, hanem egy trió-formációval Vincze Pál billentyűs és Bata István basszusgitáros társaságában, hozzátéve néhány Somlyó Zoltán-verset és Robinzon Kruzo-dalt.

Ezt a műsort is felvettük a Nyitott Műhelyben, és erről is úgy éreztem, hogy nagyon jól szól, stúdióban sem lehetne jobban. Az a feszültség a közönség jelenlétével, a pillanatnyiság, hogy nem lehet javítani, csak élőben működik. A lemez címe Eladó a hajó lesz. Erősen szimbolikus, Ady egyszerre tekinti magát hajónak és hajósnak is. A Krisztus-kereszt az erdőn c. versét Térey János emlékének ajánlom, aki egy eszmefuttatásában a vers különleges helyét emelte ki Ady életművében.

Nem hallgattam meg másoktól, hogy ne befolyásoljon. Azért előfordul, hogy az ember akaratlanul kölcsönvesz harmónia meneteket. Hornai Zóra énekelte A mozi c. dalomat a Yanna Yova lemezen, amely gyerekkori szerelmekről szól, de még Buster Keaton és a vietnami háború is benne van. És akkor basszusgitárosunk Boros Attila finoman megkérdezte, hogy ismerem-e a Hotel California-t az Eagles-től? Először nem is ugrott be a dal, aztán rájöttem, persze, hogy ismerem, hozzátartozott az ifjúságomhoz. Más kérdés, hogy ők is kölcsönözték az akkordmenetet a Jethro Tull We Used To Know cmű dalából. Ian Anderson egy interjúban észrevételezte bár, de nem nehezményezte a feltűnő hasonlóságot, inkább dicsérte a dal erényeit és önállóságát, s nem volt harag. Én úgy gondolom, akkordmenetet lopni nem bűn, a barokkban például ez teljesen természetes volt, a dallam, vagy a szöveg más kérdés…”

Érdekes, hogy Zoltán Andersont említi. Régóta érzek párhuzamot közte és a legendás skót muzsikus között. Mindkettejüknek állandó ihlető forrása a népzene, mindketten gyakorlatilag kizárólagos zeneszerzői, szövegírói együtteseik darabjainak, de mégsem saját nevükkel, hanem a zenekarok nevével – Makám és Jethro Tull – váltak ismertté. Ha olyan koncertre kérnék fel őket, amelyen egyszerre lépne fel mindenki, aki valaha velük játszott, elég nehezen találnának megfelelő méretű színpadot.

Van azonban egy lényeges különbség: Ian Anderson következetesen viszi 50 éve a maga sajátos stílusát különböző formációkkal, míg Krulik Zoltánnál a személyi változások nemegyszer gyökeres zenei újításokat is vontak maguk után. No és persze egyikük sem mondta még ki az utolsó szót….


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Itt még a TikTok-generáció is figyel – Rendhagyó irodalomórán jártunk a New York Kávéházban
Juhász Anna irodalmár órái 2017-es indulása óta hatalmas népszerűségnek örvendenek. Azóta több mint száz alkalommal tartott olyan órákat, ahol a diákok személyesen is megismerkedhetnek a kávéházi irodalom különleges világával.


Nyüzsgő diákhangok, izgatott tekintetek lepik el a New York Kávéház Vörös-termét, ahol most éppen egy taksonyi iskola nyolcadik osztályos diákjai várják Juhász Anna irodalmár és kulturális menedzser nem mindennapi tanóráját. A program 2017-es indulása óta Anna több mint száz ilyen rendhagyó irodalomórát tartott már a New York Kávéházról a helyszínen, programja pedig hatalmas népszerűségnek örvend.

Egy-egy tanév elején a program meghirdetésekor annyian jelentkeznek, hogy beosztani is nehéz az iskolákat. Közöttük vannak vidéki és fővárosi intézmények egyaránt, sokan több száz kilométert is utaznak ezért a lehetőségért. Ilyenkor Annáék a tanárokkal közösen gondolkodva kitalálják, hogy milyen programokkal lehetne egybekötni még az alkalmat, milyen helyszínre tudnak még átmenni, ami izgalmas lehet irodalmilag. Az ékkő viszont, ahogy Anna fogalmaz, mindig az, hogy

a gyerekek el tudnak jutni a New York Kávéházba, és egy picit közelebbről megismerhetik azoknak a műveknek a hátterét, amelyek itt születtek.

Elhangzik Kosztolányi és Karinthy neve, akik a Kávéház előtt ismerkedtek meg, és megtudjuk, hogy sok híres lap szerkesztősége volt az épületben. Anna változatos történetekkel, érdekes legendákkal fűszerezi az órát, miközben nemcsak a Vörös Szalonban ülünk, hanem elsétálunk a Hotel lobbyjába - a New York Palota egykori legendás aulájába - és a Kávéház patinás belsejébe is.

A rendhagyó irodalomórákra mindenféle korosztályú iskolai csoportok jönnek.

A tizenkettedikes diákoknak például a kávéházi irodalomról szóló érettségi tétel miatt lehet érdekes egy ilyen alkalom.

„Sokan emiatt az érettségi előttre időzítik a látogatást a kávéházban, hogy valami pluszt, valami történeti adalékot kapjanak, és így minél inkább élményszerűen tudják majd az érettségin ezt a tudást visszaadni” – mondja Anna, aki mindig változatosan tartja meg az órákat.

Van, amikor több történetre, több felolvasásra van szükség, ez attól függően változik, hogy az alap műveken felül, mint például A New York-tól a Hungáriáig című kötet, milyen könyveket visz az adott órára.

„Volt olyan osztály, aki eléggé vizuális volt, úgyhogy olyan versek kerültek elő, amik nagyon vizuálisan mutatják be Budapestet. Vagy például Babits Mihály feleségének, Török Sophie-nak azaz Tanner Ilonának a fotográfiáin keresztül is szemléltettem már a mondandómat.” Kissé tehát mindig változik a felépítés, de vannak törzsanyagok, törzsszereplők, akik nemcsak egykoron a New York Kávéházban, hanem egy irodalomórán is törzsvendégnek számítanak. Heltai Jenő, Osvát Ernő, Böhm Aranka vagy Molnár Ferenc minden beszélgetésben fókuszba kerül.

A Kávéház és Anna is nagyon szeretik, és szívükön viselik a programot.

Ez már valami olyan misszió, ami által a magyar diákoknak, fiataloknak is vissza tudjuk adni azt a kávéházi élményt, amelyen keresztül a tankönyveikben szereplő művek és szerzők felélednek.”

– teszi hozzá Anna, aki szerint az órák által kicsit azt érezheti mindenki, hogy ez tényleg több mint egy helyszín. „Ma már úgy hívjuk ezeket, hogy offline terek, miközben régen egy ilyen kávéház volt az élet közepe, és minden, ami itt történt.”

És hogy hogyan élik meg mindezt a diákok?

Egy ilyen rendhagyó irodalomóra átlendülés tud lenni. Sokan el szokták mondani, hogy mennyire tetszett nekik egyáltalán az, hogy bejöttek egy olyan térbe, ahová korábban nem is gondolták volna, hogy be lehet jutni. A diákok így közelebb érzik magukat a századfordulós szerzőkhöz, és így ők is meg tudnak nyílni.

Gyakran előfordul, hogy az órák után a közösségi oldalán keresik fel Annát, és küldik el neki a verseiket, naplórészleteiket.

„Sok diákkal van ezért élő kapcsolatom. Ez egy nagy dolog, hogy egy számukra vadidegen embernek elküldik a verseiket és tanácsot kérnek tizenévesen” – véli Anna. Szerinte még jó helyen van a világ, mert nagyon sokan írnak, és fejezik ki magukat még mindig, nem csak emojikkal, hanem rendes szavakkal. „Ahogy Juhász Gyulától tudjuk: „szavak, szavak csodálatos szavak”, amik tényleg békítenek, és mindent helyre tudnak hozni. Szóval van remény, és ezt nagyon sok ilyen irodalomórán tapasztaljuk.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Őrületes siker: Ilyen volt a Csurran-cseppen Majkától a Papp László Sportarénában
A Papp László Sportarénában adott látványos koncertet a rapper, ahol persze megszólalt a Csurran, cseppen is. A bulin szó szerint pénz hullott az égből.


Péntek este a Papp László Sportarénában adott nagyszabású koncertet Majka. A buliból természetesen nem maradhatott ki a rapper legutóbbi slágere, a Csurran, cseppen se.

A koncerten nem is aprózták el a dolgot:

Majka egy platformon ereszkedett le a közönség elé, egy ponton pedig újra a magasba emelkedett és pénzt szórt a zsebéből a közönség közé.

Mindez egészen pontosan így nézett ki:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Fotók: Először szólalt meg élőben a Csurran, cseppen – ilyen volt Majka arénás koncertje
Elképesztő látványvilággal készültek a koncertre, ahol a rapper kormánykritikus slágere is megszólalt. Szombat este jön a második buli.


Látványos koncertet adott Majka péntek este a Papp László Sportarénában, ami zsúfolásig megtelt rajongókkal. A rapper és csapata valóban nem viccelt:

futurisztikus látványvilággal és fesztiválokra illő lézershow-val készültek a bulira.

Azonban nemcsak a látványvilág volt különleges, a meglévő dalokat is újragondolva adták elő.

Persze a legnagyobb várakozás Majka legutóbbi, kormánykritikus slágerét előzte meg: a Csurran, cseppen ugyanis először szólalt meg élőben. A rapper eléggé oda is tette magát, a dal elején egy platformról ereszkedett le, majd a nóta közben újra a közönség fölé emelkedett és a magasból pénzt szórt a rajongók közé.

Szombat este a rapper újra színpadra áll majd az arénában este 8 órától.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
14 évesen nem akart Richard Gere-rel játszani, és sokak szerint megcsalta híres rendező szerelmét Daniel Craiggel – Rachel Weisz 55 éves
A magyar származású színésznő kétségbeesetten kerüli a hasonló szerepeket, mivel attól retteg a legjobban, hogy beskatulyázzák.


Rachel Hannah Weisz 1970. március 7-én született a londoni Westminsterben, és Hampstead Garden Suburbben nőtt fel. Apja, Weisz György magyar zsidó gépészmérnök volt, édesanyja, Edith Ruth Teich pedig tanárból lett pszichoterapeuta, aki eredetileg Bécsből származott. A tudós és társadalmi aktivista James Parkes segített az édesanyja családjának abban, hogy elhagyják Ausztriát, és Angliába költözzenek. Edith katolikus neveltetésben részesült, majd a Györggyel kötött házassága után hivatalosan is áttért a zsidóságra.

A szülők 1938 körül, még a II. világháború kitörése előtt, kisgyermekként vándoroltak ki az Egyesült Királyságba, hogy elmeneküljenek a náci fenyegetés elől. György és Edith egyébként mindig nagyra értékelték a művészeteket, a családi beszélgetéseik, vitáik során pedig bátorították a gyermekeiket (Rachelnek van egy 3 évvel fiatalabb, Minnie nevű húga, aki neves fényképész lett), hogy alakítsanak ki saját véleményt. „Mindig is érdekelt a színészet” – emlékezett vissza Weisz a The Guardiannek adott interjújában. „Nagyon fiatal koromtól kezdve lenyűgözött az ötlet, hogy különböző személyiségű emberek bőrébe bújjak, hogy egy másik világba meneküljek. Nem arról szólt ez nálam, hogy híres akarok lenni, hanem inkább arról, hogy szerettem valaki mást játszani.”

Weisz 14 éves korában kezdett el modellkedni, majd gyorsan ráaggatták az „angol rózsa” elnevezést (az angol kultúrában így hívják az Angliából származó természetes szépségeket).

Ekkor, 1984-ben hívta fel magára először a figyelmet, amikor visszautasított egy ajánlatot, Richard Gere mellett szerepelt volna a Dávid király című Bruce Beresford-filmben. Vagyis akkor még passzolta a rivaldafényt.

Bár álmai között szerepelt a hivatásos színészet, kezdetben inkább a Cambridge-i Egyetem Trinity Hall angol irodalom szakát választotta. Úgy gondolta, hogy a hagyományosabb tudományos pálya stabilitást nyújtana neki, de még Cambridge-ben sem tudott ellenállni a színház vonzásának.

„Az egyetemen jöttem rá, hogy kétfelé húz a szívem. Irodalmat tanultam, amit imádtam, de folyamatosan éreztem a színészet vonzását. Végül nem tudtam tovább figyelmen kívül hagyni. Ezt az utat kellett követnem” – nyilatkozta erről 2019-ben.

Az egyetemi évei alatt többek között Sacha Baron Cohen, Sue Perkins, Richard Osman és Ben Miller (akivel egy rövid ideig randizott is) voltak többek között az évfolyamtársai. Ekkor már különböző iskolai színjátszó előadásokban is szerepelt, s társalapítója volt a Cambridge Talking Tongues nevű diákszínjátszó csoportnak. A társulat elnyerte a Guardian Student Drama Awardot az 1991-es Edinburgh Festival Fringe-en egy improvizált darabért, amelyet Weisz maga írt Slight Possession címmel.

Áttörés a színpadon

Miután megszerezte a diplomáját, Weisz úgy döntött, hogy a színészetre koncentrál, ebben pedig a barátai és a mentorai is támogatták. Színházi karrierjét a Royal National Theatre és a Royal Court Theatre-ben, vagyis London két legnevesebb színházi társulatában kezdte. Az áttörését az 1994-es év hozta meg, amikor megkapta Tennessee Williams Múlt nyáron, hirtelen című darabjának egyik szerepét a Royal Court Theatre-ben, amivel sikerült felhívnia magára a figyelmet. A színházban Weisz megtanult kapcsolatot teremteni a közönséggel, és hiteles, többdimenziós alakításokat nyújtani.

„Mindig is szerettem a színpadot” – mondta a The New York Timesnak adott interjújában. „Van valami az élő színházban, amitől a színészi játék azonnali és elektromos érzéssé válik. Nemcsak szavakat mondasz egy forgatókönyvből, hanem párbeszédet folytatsz a közönséggel, ami hihetetlenül kifizetődő.”

Weisz tehetsége pedig nem maradt észrevétlen, s hamarosan számos szerepet ajánlottak neki a színházban és a televízióban egyaránt. Első tévés szerepét a The Advocates című sorozat egyik 1992-es epizódjában játszotta, majd feltűnt a Morse felügyelő, a Trópusi hőség (Kenya Campbell álnéven!!) vagy a Vörös és fekete című sorozatokban. De nem telt el sok idő addig sem, mire sikerült felpattannia a mozivásznakra.

Oscarral a csúcsra

Első kisebb mozifilmes szerepét az 1994-es Gyilkológép című akció-hororrban kapta, de még neve sem volt a karakterének, szóval mondhatjuk, hogy a mozis karrierje 1996-ban indult, ekkor tűnt fel ugyanis Bernardo Bertolucci Lopott szépség című filmjében, valamint a Láncreakció női főszerepében Keanu Reeves és Morgan Freeman mellett. S noha a filmért nem voltak oda a kritikusok, Weisz alakítását többségében méltatták. Ezután pedig, bár folyamatosan kapta a szerepeket, a nagy hollywoodi áttörés csak 1999-ben következett be, amikor a Stephen Sommers által rendezett A múmia című kasszasikernek bizonyuló kalandfilmben játszott. Evelyn Carnahan, az okos, találékony könyvtáros és kalandor szerepében Weisz a nemzetközi reflektorfénybe került.

„A múmia hatalmas változást hozott az életembe. Az intimebb, karakterközpontú filmekből egy hatalmas akciófranchise-ba kerültem. Hihetetlen tanulási tapasztalat volt, és még mindig büszke vagyok rá. Ez a film is része volt annak a hozzáállásomnak, hogy olyan filmeket csináljak, amelyek nagyobb kihívást jelentenek számomra és a közönség számára is” – mesélte egy interjúban.

Az akciófilmekben elért sikerei ellenére Weisz azonban eltökélte, hogy a karrierjét olyan szerepekkel egyensúlyozza ki, amelyek lehetővé teszik számára, hogy összetettebb, árnyaltabb karakterekben mutathassa meg magát. A múmia után olyan filmekben tűnt fel, mint a Szabó István által rendezett A napfény íze (1999), az Ellenség a kapuknál (2001) vagy az Egy fiúról (2002), amelyekben bebizonyította, hogy a műfajok széles skálájával képes megbirkózni.

A Fernando Meirelles (Isten városa, 360) által rendezett Az elszánt diplomata (2005) című filmben nyújtott alakítása pedig meghatározó volt a karrierje szempontjából. Ő játszotta Tessa Quayle-t, egy szenvedélyes aktivistát, aki egy gyógyszergyár összeesküvését leplezi le.

A játékát a kritikusok széleskörű elismeréssel fogadták, és a filmben nyújtott munkájáért elnyerte többek között a legjobb női mellékszereplőnek járó Oscar-díjat 2006. március 5-én, mindössze két nappal a 36. szülinapja előtt.

„Az elszánt diplomata meghatározó pillanat volt a karrieremben. Ez egy olyan szerep volt, amely érzelmileg mindent megkövetelt tőlem. Tessa egy olyan idealista nő, aki kénytelen szembesülni a nagyon kemény valósággal. Egyszerre volt szívszorító és felemelő őt játszani. Az Oscar-díj elnyerése váratlan bónusz volt, nem ezért vállaltam el a szerepet. Egyszerűen csak egy fontos történetet akartam elmesélni” – tette hozzá.

Egyensúly mindenekfelett

Az Oscar-díj után Weisz kedvére válogathatott a szerepekből, s ő megpróbált továbbra is azon az úton maradni, ahol megmutathatta színésznői sokoldalúságát. Feltűnt A forrás (2006) című filmben, ahol Hugh Jackman oldalán játszott a szerelem, a halandóság és az örök élet keresésének témái között; illetve elvállalt olyan kisebb, karakterközpontú filmeket is, mint a Szélhámos fivérek (2008), a Hallatlan igazság (2010) vagy az Örvény (2011), miközben a szélesebb közönségtől sem próbált eltávolodni: pl. Constantine: A démonvadász (2005), Télbratyó (2007), Mindenképpen talán (2008), Agora (2009), Komfortos mennyország (2009), A Bourne-hagyaték (2012), Óz, a hatalmas (2013).

A 2010-es évek második felére már nagyobb hangsúlyt fektetett a szerzői filmekre, drámákra, Oscar-matériákra. Ebben az időszakban készült A homár (2015), az Ifjúság (2015), a Fény az óceán felett (2017), A rabbi meg a lánya (2017), nem utolsósorban pedig a 2018-as A kedvenc, Yorgos Lanthimos filmje (akárcsak A homár), amelyért Weisz újabb Oscar-jelölést kapott a legjobb női mellékszereplő kategóriájában (akkor Regina Kingé lett a díj a Ha a Beale utca mesélni tudnáért).

„Mindig próbára teszem magam. Akár egy olyan történelmi személyiséget kell játszanom, mint A kedvencben Lady Sarah, akár egy olyan nőt, aki személyes küzdelmekkel néz szembe, olyan szerepek után kutatok, amelyek kihívást jelentenek számomra. Nem szeretném, ha beskatulyáznának egyféle karaktertípusba. Szeretek olyan nőket játszani, akik bonyolultak és akik nehéz döntéseket hoznak” – nyilatkozta.

Az utóbbi években Rachel Weisz egy kicsit hátrébb lépett a szakmától. A kedvenc óta például csak egyetlen mozifilmben, a 2021-es Fekete Özvegyben láthattuk, amellyel hosszú idő után próbált ismét kapcsolatot teremteni a szélesebb közönséggel. Azóta azonban, vagyis az utóbbi négy évben hiába kerestük a mozik vásznain. Csupán a tévék képernyőin találkozhattunk vele egyszer, a 2023-as Két test, egy lélek című minisorozat főszerepében, amelyért Golden Globe-díjra is jelölték. De nem kell félni, nincs szándékában felhagyni a színészettel. Már két projektje is előkészületi fázisban van, az egyik a Vladimir című vicces-könnyes sorozat lesz, a másik pedig a Tomas Alfredson (Engedj be!, Suszter, szabó, baka, kém) rendezésében készülő Seance on a Wet Afternoon című dráma, amely Mark McShane azonos című könyvéből készül.

Megcsalás, nem ámítás

Weisz magánélete ritkán került a bulvárlapok célkersztjébe (talán csak egy ízben), mivel próbált nem adni rá alkalmat. A filmes karrierje elején randizott néhány színésszel, pl. Alessandro Nivolával 1997-ben, Neil Morrissey-vel pedig 1998 és 2000 között, az első nagyobb kapcsolatát azonban az amerikai filmrendező és producerrel, Darren Aronofskyval (Rekviem egy álomért, A pankrátor, Fekete hattyú, A bálna) élte meg, akivel a londoni Almeida Színház színpadán találkozott 2001-ben, ahol a színésznő a Faragjunk férfit! című Neil LaBute-színdarabban játszott (amelyből 2003-ban filmet is forgatott LaBute-tal). Weisz a következő évben New Yorkba költözött Aronofskyval, 2005-ben pedig eljegyezték egymást, esküvőre azonban végül nem került sor. Fiuk, Henry 2006 májusában született New Yorkban, egyébként a manhattani East Village-ben laktak. Közös munkájuk is volt, a 2006-os A forrást együtt forgatták. Az idill azonban csak 2010-ig tartott, az év novemberében ugyanis Weisz és Aronofsky bejelentették, hogy már hónapok óta külön élnek, de továbbra is közeli barátok maradtak, és elkötelezték magukat amellett, hogy együtt nevelik a fiukat New Yorkban.

Rachel és Daniel Craig akkor már kb. 16 éve ismerték egymást, és jó ideje barátok is voltak, majd közös filmjük, az Álmok otthona (2011) 2010-es forgatásán közelebb kerültek egymáshoz.

A hivatalos álláspont szerint 2010 decemberében kezdtek el randizni, ám sokak szerint már a közös munka során kialakult köztük valami, vagyis Weisz megcsalta Aronofskyt Daniel Craiggel (ahogy a színész is az akkori barátnőjét, Satsuki Mitchellt). Akárhogy is, 2011 júniusában ők ketten már össze is házasodtak egy zártkörű New York-i ceremónia keretében, amelyen összesen négy vendég vett részt, köztük Weisz fia, Henry és Craig lánya, Ella. A sztárpár 2018. szeptember 1-jén jelentette be, hogy hét év házasság után megszületett azt első közös gyermekük, egy kislány, akinek annyira védik a magánéletét azóta is, hogy még a nevét sem osztották meg a nyilvánossággal, pedig idén már a hetedik életévét tölti be a sztárcsemete.

Minden személyes

Rachel Weisz színészi megközelítése mindig is mélyen személyes volt. Gyakran beszélt arról, hogy a munkája lehetővé teszi számára, hogy olyan részeit fedezze fel önmagának, amelyekhez egyébként talán nem férne hozzá. „A színészet bizonyos értelemben olyan, mint egy terápia” – magyarázta a Vanity Fairnek adott interjújában. „Általa különböző érzelmeket és tapasztalatokat fedezhetek fel, és ezáltal jobban megérthetem magamat és a körülöttem lévő világot.”

Emellett Weisz arról is beszélt, hogy mennyire fontos a tehetséges filmkészítőkkel való együttműködés, például Yorgos Lanthimosszal vagy Fernando Meirellesszel, akik arra bátorították, hogy vállaljon szokatlan, kihívást jelentő szerepeket. „A legjobb rendezők azok, akik megengedik, hogy belevihesd a saját értelmezésedet a karakteredbe. Nem mondják meg, hogyan kell játszani, hanem olyan környezetet teremtenek, amely lehetővé teszi, hogy mélyebben beleássuk magunkat a szerepbe.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk