KULT

Kollár-Klemencz László a Kistehén új lemezéről: "Ma ismét úgy lehet dalokat írni, mint a '80-as években"

'Nem kell rádióra komponálni semmit, hiszen rádió nincs, nem kell félni, hogy nem fogják a bevállalós klipet játszani, mert tévé sincs' – mondja a Kistehén frontembere. Interjú.


Bocsánat címmel a napokban jelent meg Kistehén új lemeze, amelyet december 21-én, az A38 hajón mutatnak be a közönségnek. A zenekar frontembere, Kollár-Klemencz László most először nyilatkozott az új anyagról, amit eddigi legjobb albumuknak tart.

– Legutolsó albumotok, a Szomjas nők négy éve jelent meg. Mi a legmarkánsabb különbség a mostani és az akkori lemez hangvilágában, stílusában?

– Nincs nagy változás, csak annyi, mint eddig minden Kistehén-album között. Minden egyes lemez olyan, mintha egy másik zenekar anyaga lenne. Ez az album a szomjas nőkhöz képest talán sokkal inkább feszegeti a műfaj határait, és a nagy stíluskevergetős eklektikában ebből egy teljesen egységes stílus alakult ki.

Bevállalósabb, de a bevállaláshoz kulcsot is ad, és ezzel megkönnyíti a hallgató dolgát. Könnyen lehet azonosulni vele, mégsem közhelyekre épít.

Ahogy a buszsofőrünk mondta az első hallgatás után, értéket közvetít nagyobb tömegeknek.

– A Kistehén-daloknak mindig mélyebb a mondanivalója, gyakori a társadalomkritika, ugyanakkor az egyszerű emberi dolgok is előjönnek a szövegekben, az új albumon is folytatjátok ezt az irányt?

– Az anyósom, aki lektorként működött közre, ezt mondta: „Erős, nyers, hol felkavaró, hol megnyugtató, hol szembesítő szövegek“. Nem szeretek szerelemről és női-férfi kapcsolatokról írni, mert mindenki erről ír a dalszövegekben, de most valahogy bármi más témába fogtam, nem éreztem komfortosan magam. Egy-egy társadalomérzékeny szöveg azért van ezen a lemezen is.

A teljes album itt meghallgatható:

– Azt mondtad, hogy ez egy bátor, szabad lemez, merre kísérleteztél, visszanyúltál más, korábbi hatásokhoz, zenékhez, műfajokhoz?

– Ez a bátorság a punk felé hajtott bennünket. Fontos leírni, hogy a lemez nem csak az én alkotói munkám eredménye. Alaposan benne van az egész zenekar, sokat dolgoztunk agyaltunk együtt, benne van az ő stílusuk, érzékenységük, szépségük is, talán ezért lett ez az eddigi legjobb Kistehén-album. Egyedül nem megy, vagy nem megy annyira... (mosolyog) Jellemző a lemezre a kísérletezés, ami a műfaj megszokott szerkezeti határait döntögető, illetve a műfajok közötti határokat nem is ismerő irány.

Az se mellékes, hogy olyan ma Magyarországon a helyzet underground színtéren, hogy nincs is színtér. Lehet rúgni a labdát bármerre, nem fog kitörni ablakokat, jó nagyot bele lehet bikázni, őszintén, mélyről, hadd szóljon. Olyan lehet ízig-vérig egy ilyen lemez ma 2018-ban, mint a Kontroll Csoport vagy az Európa Kiadó lemeze lehetett a nyolcvanas évek végén, a rendszerváltás előtt.

Nem kell rádióra komponálni semmit, hiszen rádió nincs, nem kell félni, hogy nem fogják a bevállalós klipet játszani, mert TÉVÉ sincs.

A föld alatt fogják hallgatni. Ez egyfajta új szabadság, ami olyan mint a nyolcvanas évek. Befelé kell figyelni és csak az igazat, csakis az igazat felhozni. Ez egy lehetőség megint.

– Van egy alapgondolata, íve a lemeznek, amire felfűztétek a dalokat?

– Ilyen nem nagyon van, sok dalötletet kipróbáltunk és a legjobbakat megcsináltuk.

– Mire számíthatnak december 21-én az A38-on a lemezbemutatón a rajongók?

– A lemez újdonsága két énekesnő, Mákó Kató és Magyar Bori, ők vokáloznak végig a lemezen, akár egy gospelduó. Ettől a lemeztől kezdve szerves részét képezik a koncerteknek, az A38 hajón lesz az ő bemutatkozásuk is.

– Terveztek különleges koncertsorozatot itthon és külföldön jövőre?

– Angliába megyünk az év elején egy mini turnéra 3 koncert erejéig.

Aztán a nyár elején a Müpában egy nagy gospel kórussal kiegészülve bemutatjuk az új lemezt úgy, hogy elsősorban az énekre koncentrál majd az est, lesznek vendégénekesek is.

Ezek mellett fesztiválokon és a megszokott fellépési helyeken mind ott leszünk.

– Hogyan vizionálnád a Kistehén következő éveit? Lehet látni, merre haladtok, hol vannak még kiaknázatlan területek a zenétekben?

– Ezt nem lehet látni, nincs ilyen vízióm. Szeretnénk egy nagyon kitűnő, értéket és jó energiákat közvetítő, nagy hangulatot csináló zenekar maradni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: