KULT
A Rovatból

Ki gondol szex közben az abortuszra? Kritika a Soha, néha, mindig című filmről

Mit kezdhet egy nem kívánt terhességgel egy kamaszlány egy amerikai kisvárosban, ha az őt körülvevő felnőttektől semmilyen segítségre nem számíthat?


Ezt a kérdést járja körül a függetlenfilmes Eliza Hittman harmadik játékfilmjében, ami a BBC támogatásával készült és Ezüst Medvét nyert a Berlinálén. A Soha, néha, mindig a Covid miatt csak két évvel a nemzetközi premierje után jutott el a magyar mozikba, de az általa felvetett problémák soha nem voltak annyira aktuálisak, mint most.

Az Egyesült Államok Legfelsőbb Bíróságáról ugyanis éppen a napokban szivárgott ki egy dokumentum, amely szerint a bírák idén júliusban hatályon kívül helyezhetik azt a határozatot, ami megadja az amerikai nőknek az első trimeszterben biztonságosan elvégezhető abortuszhoz való jogot.

Ha érvénytelenítik az 1973-ban, a Roe kontra Wade ügyben született történelmi jelentőségű határozatot, az lényegében azt eredményezi, hogy az államok maguk dönthetnek arról, engedélyezik-e a terhességmegszakítást. Nem nehéz kitalálni, hogy a konzervatív, trumpista államokban élő nőkre milyen sors vár, ha ez bekövetkezik.

A tizenhét éves Autumn (Sidney Flanigan) egy pennsylvaniai városkában él az anyjával, a kishúgával és a nevelőapjával. Az anyja bármennyire igyekszik elég figyelmet szentelni neki, nem nagyon találja hozzá a hangot, a nevelőapja pedig látványosan utálja és lenézi a kamaszlányt. Nem véletlen, hogy amikor Autumn számára nyilvánvalóvá válik, hogy teherbe esett, egyikükhöz sem fordul segítségért. Az első reakciója, hogy ziherejsztűvel orrpiercinget csinál magának és csak ezután keres fel egy helyi anyaközpontot.

Ahol bár nagyon segítőkészek, abortuszellenes videókat mutogatnak neki és az örökbeadásról kezdik győzködni, ami, bár nincs kimondva, de egyértelmű, hogy Autumn számára nem opció. Hogy miért, arról a verbalitás szintjén nem esik szó, ahogy arról sem, hogyan került a lány ebbe a helyzetbe. Hittman nem keres felelősöket. Nem tudjuk meg, hogy Autumn kitől és milyen körülmények között esett teherbe, egyszerűen azért, mert nem ez a lényeg.

Hanem az, hogy egy gyereklány hogyan tudja a saját kezébe kell venni az életét, ha nincsen segítsége, és a társadalom jelentős része is rajta verné el a port. Autumn valószínűleg nem akar az anyja sorsára jutni és nem akar az a szegény lány sem lenni, akire ujjal mutogatnak. Szabad akar lenni és a saját életét élni, ennek pedig ára van. Egyetlen szövetségesével, az unokatestvérével elindul hát New Yorkba, egy fiatal lányokon segítő magánklinikára.

Elsőre egészen szokatlan, hogy Hittman mennyire keveset beszélteti a szereplőit. Párbeszédek helyett erős gesztusokkal és nagyon jól eltalált szimbolikus mozzanatokkal dolgozik. Olyanokkal, mint a már említett ziherejsztűs orrlyukasztás vagy Autumn éneklése a gimnáziumi színpadon, ahol előadás közben lekurvázza egy srác, de senki nem tesz semmit, beleértve a saját szüleit is.

Ám amikor a szereplők megszólalnak, mondataiknak elképesztő erejük van. Így lesz egyértelműen az a jelenet a film csúcspontja, amiben Autumn-nak, miután sok viszontagság után végre eljut egy manhattani abortuszklinikára, a vizsgálat keretében különféle kérdéseket tesznek fel, a lánynak pedig (innen jön a film címe) a soha, ritkán, néha és mindig szavakkal kell válaszolnia. A kérdések között pedig olyanok szerepelnek például, hogy kényszerítették-e valaha szexuális együttlétre akaratán kívül vagy hogy mindig használt-e a partnere óvszert szeretkezésnél.

Sokáig nem tartottam magam különösebben nagy feministának. Átlagos szinten persze mindig foglalkoztattak a nőjogi kérdések, de nem jártam tüntetésekre, nem írogattam fórumokra és hasonlók. Aztán amikor megszületett a második fiam, és ott feküdtem a szülőágyon, a választott orvosom, egy menő budai sztárdoki gratulált a babához. A férjemnek. Nem nekem. Azért hozzám is volt egy-két szava, flegmán odavetette nekem, hogy a hisztim miatt majdnem megcsászározott.

Ott és akkor döbbentem rá, hogy nagyon nem jól van ez így, hogy a férfiak mondják meg nekünk, hogy a legkiszolgáltatottabb helyzetekben miként kellene döntenünk, és hogyan illene viselkednünk.

És nonszensz, hogy a nők reprodukciós egészséghez való jogáról és a saját testükről is a férfiak döntsenek. Nem egy olyan nőt ismerek, akit a barátja vagy a férje küldött el abortuszra. És nem egy olyat is, akinek a barátja vagy a férje vallási, morális vagy egyéb okokból megtiltotta, hogy véget vessen a nem a megfelelő időben jött terhességének.

Szerencsére én még nem kerültem ilyen helyzetbe, és soha nem kellett meghoznom azt a rettenetesen nehéz döntést sem, hogy vállalok-e egy nem kívánt babát. De álszent és hazug lennék, ha nem ismerném be, hogy – a barátnőim többségéhez hasonlóan – bizony nálam is voltak olyan pillanatok, amikor rezgett a léc. Amikor tudtam, hogy ha most kéne döntenem, akkor talán a megszakítás lenne a legkézenfekvőbb megoldás. És bizony a terhességi genetikai vizsgálatoknál is minden alkalommal végigfuttattam magamban, hogy ha rossz eredményt kapok, nem biztos, hogy megtartom a babát.

Az abortusz nagyon nem vidám dolog. Többnyire nem azért döntenek mellette a nők, mert unatkoznak és jó dolgukban nem tudnak mit kezdeni magukkal. Érzelmileg és fizikailag is brutálisan megterhelő, de minden következményével együtt is legalább egy választható opció.

Mármint bizonyos országokban. Mert például Közép- és Dél-Amerikában a biztonságos terhességmegszakításhoz való jogot illetően középkori állapotok uralkodnak, Salvadorban például még a spontán vetélést is börtönnel büntetik.

De nem kell elmennünk odáig, elég, ha szemünket a közeli haverokra, a lengyelekre vetjük, ahol rendszeresen halnak meg nők elhalt magzat okozta szeptikus sokk következtében, és ahol sírószobákat biztosítanak a már magzati korban felfedezett, élettel összeegyeztethetetlen fejlődési rendellenességgel született babákat megszülni kényszerülő anyáknak. Ez lenne az a bizonyos élethez való jog, amivel a templomba járó, konzervatív honatyák annyira szeretnek dobálózni.

A Soha, néha, mindig egy másik élethez való jogról szól. A saját életünkhöz való jogról. És arról, hogy néha sajnos elkerülhetetlenül választani kell a kettő között.

Soha, néha, mindig

Amerikai dráma, 2020, 101 perc

Rendezte: Eliza Hittman

Főszereplők: Sidney Flanigan, Talia Ryder

Hazai bemutató: 2022. május 5.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Queer – A film, amiben alig történik valami, mégis eseménydús és magával ragadó
Lehet, hogy nehezen veszi rá magát az ember a több mint kétórás mű megtekintésére, pedig megéri! Megmutatjuk , miért érdemes egy esélyt adni, akkor is, ha elsőre a téma távolinak is tűnik.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 25.



Luca Guadagnino egy zseni. Ezzel szerintem egyetlen cinefil se vitatkozik. Az olasz író-rendező sorra hozza a jobbnál-jobb filmeket. Nekem a Szólíts a nevedennel tette fel magát a filmes térképre, ami egyébként nagyon hasonlít cikkünk tárgyára, de erről majd később.

Ezután következett a mesteri Sóhajok, amely Dario Argento 1977-es horrorfilmjét gondolta újra.

Nagyobb kihagyást követően a Csontok meg mindenben újra együttdolgozott Timothée Chalamet-val, ám a mű nem aratott akkora siker, mint azt mindenki várta. Ezután, 2024-ben következett két csodálatos projekt. A Challangers szerintem 2024 egyik legjobb filmje, mely mellett sajnos teljesen eltűnt a másik mozija, a Queer. A magyar bemutatóra 2025 április végéig várni is kellett. De vajon miért?

A Queer egy eléggé nehéz film, könnyed Guadagninos máz alá rejtve. Rendezőnk 17 évesen olvasta William S. Burroughs azonos című regényét, ami nagy hatást gyakorolt az épp szárnyait próbálgató, homoszexuális fiatalra. A regény írója éppen kilépett házasságából, és rájött másságára. Leginkább ez ihlette fikciós könyvét. Guadagnino nagyon régóta tervezgette, hogy adaptálja Burroughs művét, de sokáig kellett várnia, mire összejött a Szupercsapata. Nem olvastam az alapanyagot, de az A24 stúdió nem véletlenül ált Guadagnino mellé.

Ez a stúdió híresen ad a minőségre és tényleg a szerzői filmesek Mekkája. De miről is szól a Queer?

A könyv főszereplője maga az író volt, vagyis inkább egy kitalált verziója, Lee (Daniel Craig). A középkorú férfi kocsmáról kocsmára éli az életét Mexikóvárosban az 1950-es években. A hidegháború fenyegetése miatt sok a katona a közép-amerikai országban. Főszereplőnk habzsolja az életet, alkohol, drogok és persze fiatal férfiak. Egészen, amíg meg nem látja Eugenet (Drew Starkey), akibe első látásra belehabarodik. Van egy apró zökkenő: nem tudja, hogy a fiatal férfi homoszexuális-e. Innentől, azt hittem, hogy Lee két órán át fogja csapni a szelet Eugene-nek, és egy se veled, se nélküled kapcsolati dráma lesz. Félig tévedtem – mondjuk az hatalmas tévedés volt.

A film második fele egy körutazás Dél-Amerikában, Mexikóból indulunk, miközben Lee csapja a szelet Eugenenek. Guadagnino, mint egy könyvet, fejezetekre bontotta a cselekményt, és a mexikói hódítás/hódítási kísérletek csupán az első fejezetet teszik ki. Ezután Lee és Eugene utazását láthatjuk, csodálatos környezetben, bámulatos, szinte pszichedelikus megvalósításban csipetnyi egzisztencializmussal fűszerezve. Guadagnino stílusa páratlan, könnyed és nézeti magát az amúgy nem túl könnyed téma. Lee szerelmes a fiatalabb társába, ám láthatóan Eugene csak próbálja kihasználni a helyzet előnyeit és szinte sarokba szorítva küzd a kapcsolat ellen, egyúttal valószínűleg saját boldogsága ellen is.

Órákig néztem volna még a két színész játékát. Daniel Craig nagyon elhivatott a szerepe iránt, mindent bevállalt a cél érdekében.

Craiget egyértelműen megfosztották egy aranyszobrocskától 2024-ben, legalábbis egy jelöléstől minimum. Amit ki kell emelni, hogy nem vicc a 18+-os karika. Aki egy picit érzékeny lelkületű, jó ha tudja, itt keveset hagynak a fantáziánkra. Éppen, hogy csak az explicit aktust nem látjuk élőben. Ez a fülledt homoszexuális atmoszféra egyértelműen a Szólíts a nevedenre emlékeztetett. A Queerben is hasónlóan egy idősebb, tapasztaltabb karakter avatja be a fiatalabbat a testi örömökbe, csak most az érettebb szempontjából látjuk a történéseket, és a kapcsolati felállás szinte teljesen fordított.

Guadagnino vizuális stílusa csöpög a vászonról. Rengeteget játszik a kamerával, a beállításokkal és meglepően sok vizuális effekt is van a filmben. Még a hosszú játékidő és a melankolikus hangnem mellett is szinte rohan a film.

Remek tempót diktál, egy pillanatra sem ül le, lefoglalja a nézőt, egy audiovizuális orgia hozzáértő szemmel nézni a Queert, persze figyelembe véve, hogy szerzői drámáról van szó, nem egy látványos akciófilmről.

A zene elképesztő, ami nem is véletlen, a többszörös Oscar-díjas Trent Reznor és Atticus Ross brillírozik, olyan előadók licencelt zenéi mellett, mint a Nirvana, Shidéad O’Connor vagy a New Order.

Elképesztő ezt így leírni, de nem sok minden történik a Queer-ben, mégis eseménydús film.

Magával ragadó alkotás, igazi pszichedelikus utazás egy önmagát kereső középkorú, önpusztító homoszexuális karakter szemén keresztül.

A színészek mindent beleadnak, Guadagninoban nem csalódtam, továbbra is elképesztő író-rendező. Lassú, de bámulatos!


Link másolása
KÖVESS MINKET: