KULT

Két, nitroglicerinnel teli kamion döcög a sivatagban, mi meg közben halálra unjuk magunkat – A félelem bére-kritika

Ha valakinek ismerős a cím, az nem véletlen: 1953-ban Henri-Georges Clouzot rendezett e címen szuperizgalmas kalandfilmet. És sajnos már hivatalos: ezt is kár volt feldolgozni. Kritika.


Egy dél-amerikai olajkútban tűz tombol, a tűzvész eloltásának egyetlen módja pedig a nitroglicerin használata. Az illékony anyagot a kúthoz szállítani túl veszélyesnek tartják a vállalat munkásai számára, ezért négy helybéli (mindannyian áttelepített európaiak) fejenként 2000 dollárért vállalkoznak az öngyilkos akcióra a veszélyes dél-amerikai terepen. Amint azonban baljós utazásuk elkezdődik, a feszültség szinte elviselhetetlenné válik, hiszen minden egyes bukkanó próbára teszi a férfiak bátorságát, barátságát és idegeit. Na meg a nézőkét.

A félelem bére 1953-ban elnyerte a Berlini Filmfesztivál fődíját, az Arany Medvét, valamint a zsűri Nagydíját Cannes-ban.

Ugyanis Henri-George Clouzot (A holló, Bűnös vagy áldozat?, Ördöngösök, Igazság) író-rendező úgy adaptálta Georges Arnaud regényét, hogy nemcsak az izzasztó akciókra helyezett kellő hangsúlyt, hanem a kamionban zötykölődő karakterekre, azok háttértörténetére és motivációira is, így lett belőle a műfaj egyik örök klasszikusa.

Ezt a sztorit dolgozta fel (vagy inkább nyúlta le) egyébként az 1999-es amerikai Robbanáspont is, amiben Skeet Ulrich és Cuba Gooding Jr. egy hőre robbanó anyagot szállítanak szintén kemény terepen egy fagylaltos kocsiban, Hugh Johnson filmje azonban teljesen kiherélte az inspirálóját.

A franciák viszont most készítettek egy hivatalos remake-et Julien Leclercq (Gibraltár, A kidobó, Fűrészpor és vér, A francia őrszem) rendezésében a Netflixre. Ebben már ugyanaz a sztori, annyi különbséggel, hogy nem Dél-Amerikában, hanem valahol az afrikai sivatagban játszódik (Marokkóban forgatták), és egy egész kis csapat/konvoj indul útnak (köztük egy nő is) a nitroglicerinnel megpakolt kamionokkal. Na meg persze a karakterek háttérsztorija is más.

Ezúttal ugyanis a zsoldos Fred (Franck Gastambide) szeretne kétségbeesetten kijutni a háború sújtotta afrikai országból, ahol él, és hazatérni Párizsba. De pénzre van szüksége. Így amikor Anne (Astrid Whettnall), a helyi olajvállalat biztonsági igazgatója egymillió dollárt ajánl Frednek, hogy vállaljon el egy kockázatos küldetést, a férfi gyorsan beleegyezik. Fredet azzal bízzák meg, hogy oltsa el a folyamatosan égő tüzet egy éppen felrobbant olajkútnál. Ez pedig egy nagyobb, pusztítóbb robbanáshoz vezethet hamarosan, amely elpusztítaná a közeli menekülttábort, ahol ezrek élnek.

Az egyetlen mód, hogy szándékosan felrobbantják a kutat több mint 200 fontnyi nitroglicerinnel, amit egy kb. 500 mérföldre lévő erőműből kell elhozni, az akcióra pedig csupán 24 óra áll rendelkezésre.

Fred először habozik, de aztán Anne azt mondja, hogy kiszabadítja a bebörtönzött bátyját, Alexet (Alban Lenoir), a robbanóanyag-szakértőt (aki Fred miatt került rács mögé), így ő is csatlakozhat a küldetéshez, és persze neki sem babra megy a játék, szeretné kimenekíteni a családját az országból. Az út természetesen több mint veszélyes, hiszen fegyveres lázadókkal és aknamezőkkel van tele, a helyzetet pedig még feszültebbé teszi a segélyszervezet munkatársa, a tűzről pattant Clara (Ana Girardot), akivel Frednek viszonya van.

Az új film, éppúgy, ahogy a régi is, egy elég hosszadalmas expozícióval rendelkezik, amelyben megismerjük a játékosokat, és megtudjuk, ki mit miért csinál. S ez a rész valóban elemi fontosságú az ’53-as eredetiben, a remake-ben azonban aligha. Hiszen alig tudunk meg valamit a szereplőkről, túlságosan lassan folydogálnak az események, s mindazt, ami itt történik, nagyjából 5-10 percbe bele lehetett volna sűríteni.

Akár kezdhették volna mindjárt a lényegi résszel, ám erre ezúttal nem kevesebb mint 45 percet kell várnunk, ami valódi próbatétel lesz a nézők számára. Mármint idáig kibírni.

Aki esetleg nem ismeri az eredeti filmet, annak csak ekkor esik le, hogy itt most egy high concept-sztorit lát a glicerines teherautókkal, és nem egy teljesen sablonos akciófilmet.

Ekkor indul be természetesen Leclercq filmje is, akinek valamiképp sikerült a lehetetlen.

Sajnos ugyanis nem lélegezhetnek fel a zsáner rajongói ezután sem, mivel az ezt követő, körülbelül egyórás játékidő, aminek tocsognia kéne az izgalomban, a dinamikus akciókban és a rendkívül húzós helyzetekben, szintén unalomba fullad.

Pedig fegyveres erők támadják meg a konvojt, rátévednek egy aknamezőre, a csapaton belül is vannak széthúzások, valamint útjukat szegélyezi egy olajtó is, amin át kell hajtaniuk (ez utóbbi szintén benne volt az 1953-as filmben), szóval akadály van bőven, és így a suspense-hez vezető út rendesen ki van kövezve, Leclercq-nek valahogy mégis sikerül elérnie, hogy mindez egy cseppet se kösse le a nézőt. Az akciózások esetlenek, ügyetlenek, a zenehasználat teljesen véletlenszerű (sokszor például egyáltalán nincs a lövöldözések, üldözések alatt, s ezzel hatástalanítja is azokat), illetve hemzseg a logikai bakiktól és az ostoba dialógusoktól.

Hatalmas ásítások közepette érünk el tehát a fináléig, amit az új film némiképp megváltoztatott, de eurófiát ekkor sem érzünk majd, maximum azt a gondolatot veti fel bennünk A félelem bére 2024-es változata, hogy miért pazaroltunk el rá 105 percet az életünkből, ahelyett, hogy megnéztük volna az eredetit. Hogy először vagy sokadszor, az teljesen mindegy.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: