Ha menedzser akarsz lenni, az első szabály az, hogy rengeteget kell kérdezni
Magyarországon fürtökben lógnak a tehetséges művészek, ez azonban még nem feltétlenül elég a kiteljesüléshez és a sikerhez. A Werk Akadémia már ötödik éve neveli ki a jövő művészeti menedzsereit, akik a megszerzett tudással egyfajta hiányt pótolnak a művészeti szcénában.
A képzés olyan területekre fókuszál, mint a brandépítés, a kapcsolatteremtés, a kultúra értékeinek közvetítése, illetve programok, művészek, intézmények és alkotások profi szintű menedzselése.
– mondja Balogh Máté András, a Werk Akadémia művészeti menedzser szakának és színházi menedzser szakirányának mentora, aki évek óta koordinálja a kurzusok felépítését. "Magyarországon kicsi a piac, sok a kiváló művész, a menedzser szerepköre pedig misztikus.”

A helyzettel Bérczi Linda, a képzőművészeti menedzser szak mentora, a Budapest Art Week igazgatója is egyetért:
„Itthon nagyon gyerekcipőben jár a szakma, ma Magyarországon van a galerista - és pont. Még így is jóval kevesebb galériánk van, mint amennyi művészünk, és egy-egy intézmény érdemben csak egy pár alkotóval tud foglalkozni. Ha már többen vannak, akkor garantált, hogy valaki háttérbe szorul. Sok tehetség van, akik egyszerűen kallódnak, mert nincs, aki vigye a dolgaikat. A menedzser szakma egy hiányzó réteg, most kellene kiépíteni a rendszert, amire a Werk jó alap lehet.”

„Ha kidobnak az ajtón, mássz vissza az ablakon!”
Aki művészeti menedzsernek tanul – függetlenül attól, hogy melyik szakirányra specializálódik – attól szinte elvárás a folyamatos aktivitás és a „jelenlét”.
„Attól, hogy kapsz egy órarendet, még nincs vége a dolognak. Itt kérdezni kötelezően ajánlott és ha érdekel valami, mondanod kell. A tanáraink össze tudnak kötni emberekkel, el tudnak vinni eseményekre, de ezt muszáj tudomásunkra hozni. Előfordul, hogy társulatokhoz vagy színházakba megyünk, ahol elindítok egy beszélgetést, majd otthagyom a tanulókat az oktatóval. Ilyenkor van, hogy összebarátkoznak, van, hogy még munkát is kapnak."
A színházi menedzsment mentorának álláspontját erősíti meg Bérczi Linda is: „nem elég, ha az órára bejár valaki, itt sokat kell tanulni, olvasni, kiállításokra járni, aktívnak lenni. Az egész menedzsment szakma első pár éve arról szól, hogy képben legyél, szinte kötelező elmenni minél több megnyitóra. Fontos, hogy a tanuló otthon legyen a képzőművészetben, amit sok olvasással és bejárással lehet fejleszteni. Aki ezt a szakmát választja, abban legyen tettrekészség, mert egy félénk, halk szavú ember nem tud érvényesülni. A másik fontos tulajdonság a kitartás. A képzőművészet egy olyan szcéna, melyben csak sok év tanulás után kezdenek el látszódni az eredmények. Ezt igazán csak szerelemből lehet csinálni.”
VIDEÓ: Képzőművészeti menedzserek vizsgája 2017
„Belecsöppennek a művészet világába”
A lelkesedés megvan, a művészeti menedzsment képzés valamennyi szakára sorokban állnak a jelentkezők. A tavaly indult komolyzenei menedzser kurzus is nem várt érdeklődést hozott: „a jelentkezők számából azt szűrtük le, hogy van rá kereslet” - meséli Meczner Vera, a képzés mentora.
„Hetven érdeklődő volt, végül hatvanan jöttek, ebből tizennyolcat vett fel az iskola. Eddig itthon nem igazán volt ilyen képzés, de a túljelentkezés azt mutatja, hogy lenne rá igény. Már az első évben nagyon érdeklődő és nyitott diákok érkeztek, közülük sokan el is tudtak helyezkedni. Voltak olyan előadók, akik mondták, hogy nyugodtan lehet őket keresni és sok jó találkozás alakult ki. Maguk a diákok is összeálltak és jelenleg is egy iskolán kívüli projektet csinálnak. A mai napig van egy aktív Facebook-csoportunk is, ahol kommunikálunk, ha valakinek segítség kell.”

VIDEÓ: Komolyzenei menedzserek vizsgája 2017
A Werk művészeti menedzsment képzésén jelenleg négyféle irányban lehet szakosodni: színház, képzőművészet, komolyzene, könnyűzene, de tervben van a tánc is 2018 februárjától.
Az első félév egy általános művészeti menedzser képzés, ahol olyan szakemberek tanítanak, akik nem feltétlenül a kultúra területéről érkeznek, de profik a szakmájukban. A tanulók megtanulnak menedzseri gondolkodással dolgozni, megismerkednek a marketinggel, a vállalkozási ismeretekkel, a pályázatírással, de jogi tapasztalatokkal is gazdagodnak.
A szemesztert egy elméleti vizsga zárja, ahol a választott szakiránynak megfelelően egy fiktív céget kell létrehozni, majd egy ezzel kapcsolatos prezentációt tartani. „Ez a feladat azért fontos, mert a vizsgával gyakorlatilag a félév felépítettségét kérjük vissza, így pillanatokon belül kiderül, ha valakinek nem ment át valami” - meséli Máté – „ha hiányt, vagy bizonytalanságot érzünk, leülünk a hallgatóval, és átbeszéljük a problémákat.”
„A második félévben már szakosodnak a tanulók. Az elején összefoglaljuk a szakma alapjait, ami mellé párosul még színháztörténet is, mivel nem akarjuk úgy kiengedni a tanulókat a világba, hogy nincs semmilyen kapcsolódási pontjuk a későbbi művész szakmával.
A csoport együtt találja meg a darabot, a színészeket, a rendezőt, a dramaturgot. Ha a művészi produktum összeállt, akkor mindenki specializálódik valamilyen menedzsmenti feladatkörre: valaki a marketinget csinálja, más a színészekkel egyeztet vagy intézi a helyszínt.
VIDEÓ: Színházi menedzserek vizsgája 2017
Hasonlóan zajlik a vizsga a többi szakirány esetében is: a képzőművészeti ágon kiállítást, a komolyzenei kurzuson koncertet kell szervezni a tanulóknak. Utóbbi esetében a mentor roppant elégedett volt a tavalyi és egyben első évfolyammal: „Nagyon büszke voltam mindkét csapatra, olyan koncerteket csináltak, amelyek menedzser szakmailag magas minőségűek, zeneileg pedig kiválóak lettek. Nagyon különbözőek voltak, de pont ettől működött, és bármilyen koncertteremben megállta volna a helyét mindkettő.”
„Művészeknek nem ajánlott”
„Egy művész ritkán tud egyszerre menedzser és művész is lenni, ez a szak nem annyira nekik szól” – felel Linda, mikor arról kérdezem, mennyire jellemző, hogy olyan alkotók jelentkeznek, akik saját karrierjüket akarják menedzselni. „Az persze fontos, hogy egy művész 'el tudja adni magát', de a szervezés rengeteg időt vesz igénybe, erre már nincs kapacitásuk. Nekik találtuk ki a Budapest Art Programot. Vannak páran, akik jól csinálják ezt az önmenedzsmentet, de a Werk nem a művészekre, hanem a menedzserekre specializálódott.”
Hasonló állásponton van Meczner Vera is, akinek annak ellenére, hogy még csak egy évfolyamon van túl, volt már tapasztalata menedzserkedni vágyó művészekkel. „Tavaly volt egy operaénekesnőnk, aki azért jelentkezett, mert szeretné átlátni a rendszert, és tisztában lenni, mit várhat majd el a saját menedzserétől. Volt olyan, aki egykor aktív, de már pályaelhagyó zenészként iratkozott be, és előfordult az is, hogy egy hallgatónk valamilyen családi indíttatásból jelentkezett, mert például a lánya operaénekesnő lesz, vagy a testvérének van egy kvartettje. Sokféle érdeklődéssel és motivációval jönnek, de én azt gondolom, hogy az a szerencsésebb, ha nem csak egy mellékes kíváncsiság hajtja őket, hanem valóban ezen a területen szeretnének dolgozni.”
„Ez nem tananyag, ez szemléletmód”
A Werk egyik nagy előnye a gyakorlatorientáció és a tanárok személye. Nincs ez másként a művészeti menedzsment szakokon sem, ahol folyamatosan úgy alakítják a tanrendet, hogy az minél jobban a diákok igényeire legyen szabva, és a legaktuálisabb kérdésekre adjon választ.
Meczner Vera, aki maga is elismert szakmabeli, szintén alapos körültekintéssel válogatta ki a szak oktatóit. „Igyekeztem olyan tanárokat meghívni, akik sokféleképpen gondolkodnak, de közös bennük, hogy mindannyian nagyon szeretik a szakmájukat."
"Sok területet mutatunk meg a húsz alkalom alatt, és a diákok egy igazán széleskörű tudást kapnak. Tavaly volt pár külső helyszínünk is, ahol általában az intézmény vezetői vittek minket körbe, de a kurzus gyakorlati részét én leginkább abban látom, hogy nálunk tényleg minden oktató praktizál a szakmában. Az általuk elmondott példák mindegyike az életből lett merítve, megtörtént esetekről meséltek. Az ő személyiségük az, ami ezt a képzést igazán gyakorlativá teszi.”
„Valamennyi tanárunknál ugyanaz a mentalitás, ami teljesen független a szakmától. Megtanítják, hogy kell tenni a sikerért, hogyan kell előre menni. A problémák helyett a legszakmaibb megoldásra fókuszálunk” - méltatja az oktatókat Máté is.
Lindáék kurzusain igyekeznek megismertetni a művészeti oldal valamennyi szegmensét. Így a diákok belelátnak, hogyan épül fel a rendszer, hogy kell felépíteni egy művészt és milyen kapcsolódási pontok vannak a szcénában. „Bevezetjük őket a képzőművészet világába.”
Az alapmodulban résztvevők a kurzus elvégzése után képesek prezentációt tartani, tudnak közönség előtt előadni, átlátják a vállalkozási ismeretek, szerzői jogi ismeretek szövevényes hálóját, de értik a márkaépítés alapjait, a marketinget, a kommunikációt, a PR-t, az online marketinget és a rendezvényszervezés fortélyait is.
A hab a tortán a második félév, amikor a tanulóknak lehetőségük van képzőművészeti menedzser, komolyzenei menedzser, könnyűzenei menedzser és a színházi menedzser szakirányra szakosodni. A gyakorlatorientált képzésen felül rengeteg helyre eljuthatnak és sok olyan lehetőséget kaphatnak, mely szakmai jövőjükre nézve kecsegtető. Ami biztos, hogy a kapcsolati hálójuk az év végére jókorára nő.
További információkat a Werk Akadémia képzéseiről hivatalos oldalukon és Facebook-oldalukon találsz.