KULT
A Rovatból

FOMO: „A valóságot mutatja be és nem azt, hogy milyen lenne ez egy ideális világban”



Y: A Madách Imre Gimnázium diákszínpadán, de egy gyermekibb, vicces formában.

- És akkor hogyan találtad meg a FOMÓt?

Y: A FOMO talált meg engem. Egy kávézóban dolgoztam, ahol egy régi barátnőm is, aki segített Attilának castingolni és ő mondta, hogy menjek be. Senkit és semmi részletet nem ismertem, de mondta, hogy megbízható a stáb. Végül szerencsét próbáltam. Egészen addig annyira nem izgultam, de amikor már ott voltam, akkor azért leblokkoltam párszor, izgi volt.

- És mit kellett csinálnod?

Y: Csak szituációs feladatok voltak. Aztán a második alkalommal már Pannával közösen is. Először még kellemetlen volt, de csak azért, mert nem tudtam, hogy mit hogyan kell csinálni, hogy mit várnak el, hogy egyáltalán mire szól ez a válogatás. Aztán valahogy Pannával egyszerűbben ment a dolog, de nyilván izgultam, teljes volt még a tudatlanság.

- Aztán egyszer csak egyszerre mutatták meg mindenkinek a forgatókönyvet?

Y: Lassan árulták el a részleteket, talán Panna előbb tudott néhányat. De rendesen senkinek nem mondták el az elején, hogy pontosan mire számíthat.

P: Felhívtak mindenkit, hogy övé a szerep, aztán elkezdtünk próbálni, csak dolgokat, hogy belelazuljunk, meg drámajátékokat. Aztán volt egy próba, ami már olvasópróba lett, körbeültünk és belecsaptunk.

Y: Előtte bele tudtunk már olvasni e-mailben a történetbe, de szerintem mindenki meglepődött kicsit.

Realizáltuk, hogy ez így kihívás és nem egy gyerekjáték.

- Nem fordult meg mindkettőtök fejében, hogy visszaléptek? Nem ijedtetek meg?

Y: De, igen, az elején nagyon sokszor. Főleg az erőszak-résztől. Én azt először úgy olvastam, hogy körülbelül ez az egyetlen dolog, amit tényleg nagyon keményen zavarna, ha el kéne játszanom. Akkor még el sem tudtam képzelni, mert semmiféle próba nem volt. Bele sem mertem gondolni, hogy ezt így megcsináljuk Pannával. Ott többször voltak olyan gondolataim, hogy ez nagyon sok. Túl sok. De aztán úgy döntöttem, hogy inkább beleállok.

- Talán azért is, mert már akkor is tudtátok, hogy ennek van egyfajta „népnevelő” jellege?

Y: Nyilván, de nagyon kényes ez a dolog, nagyon sok mindenen el lehet csúszni és félreértelmezni. Az embertől függ, hogy hogyan értelmezi az egészet, de attól is, hogy miként van bemutatva vizuálisan a sztori, a gondolathoz való hozzáállás. Végül úgy gondoltam, hogy ez egy olyan téma, ami hogyha jól van megcsinálva, és tényleg fájó és elgondolkodtató és reális, az egy tök nemes dolog.

Abba fordítottam át a félelmet, hogy kvázi egy nemes dolog ebbe belemenni, végigcsinálni és jól, hihetően, keményen megcsinálni.

- Panna, azt is olvastam, hogy először neked volt dublőröd...

P: Igen, az erőszak-jelenet egy részénél szerette volna Attila, hogy legyen dublőröm, ami végül volt is, de nem vágták bele a filmbe.

Y: Csak egy pár kellemetlen perc született belőle.

P: Igen, Yorgoszéknak. Engem közben kizártak.

Y: De szerintem nem lett volna indokolt alapvetően, mert nem a testiség volt a lényeg. Az el tudna venni vizuálisan nagyon sokat a lényegből. Nekem egyáltalán nem hiányzott nézőként. Szerintem jobb így, jobban összpontosít a néző az „üzenetre”.

- És ezt a részt egyben forgattátok le?

P: Ez egy elég hosszú jelenet volt, egy nagyon zárt szettben. Ami azt jelenti, hogy igazából csak Attila volt bent és Isti, a hangmérnök. Mind a ketten elbújtak a sötétben, egyikük az egyik, másikuk a másik sarokba. Elkezdtük, lenyomtuk egyben kétszer-háromszor és utána Attila már csak egy-két dolgot mondott, ami hiányzott. De addigra már annyiszor próbáltuk ezt a jelenetet, hogy mire élesbe kerültünk, addigra már koreográfiaként tekintettünk rá. Mind a ketten tudtuk, hogy „itt most dolog van”, hogy mi a következő lépés, mit kell csinálni. Összeállt a fejünkben és így könnyebb volt. Addigra annyira bíztunk egymásban és Attilában, hogy tudtuk, hogy nem lesz para.

Y: Szerintem magunkban is már lerendeztük ezt. Mert az első pár próbánál azért nagyon kínos és rossz volt. Pannát szétsajnáltam folyamatosan. Előre vártuk, hogy meglegyen.

P: Yorgos sokkal rosszabbul bírta, mint én. Kivolt teljesen. Közös kínlódás volt, de nagyon örültünk, mikor túl lettünk rajta. Úgy voltunk vele, hogy innentől már bármi jöhet.

- Stohl Andráson és a „felnőtteken” kívül amatőr színészekkel dolgoztatok, igaz?

P: Igen. Ez azért vicces, mert szerintem elég fontos kiemelni, hogy pl. Yorgos szerepére Attila, ha 1500 fiút nem nézett meg, akkor egyet sem. Színműsöket, amatőröket, mindenkit. És végül ezt a jó embert választotta.

- Nekem az tetszett a legjobban, hogy nem éreztem erőltetettnek, kínosnak a színészi játékot, mint néhány más elmúlt évekbeli, fiatalokat megcélzó filmnél. Volt olyan alkotás, ahol én is szabályosan feszengtem az amatőr színészek alakítása miatt, de nálatok ez valahogy teljesen másként alakult.

P: Nálunk szerintem ez azért sikerült jól, mert amikor megkaptuk a szövegkönyvet, akkor Attilának az volt körülbelül a nulladik mondata hozzánk, hogy írjuk át olyanra, ahogy mi szoktunk beszélni. Így nekünk is egyszerűbb. És nagyon sok iPhone-nal felvett jelenet impró volt. Tudtuk, hogy honnan hova kell eljutni és azon belül rögtönöztünk. A srácok „felvették” a szerepüket, karakterbe kerültek és onnantól kezdve csinálták a dolgaikat. Kaptak egy operatőr-gyorstalpalót is a próbákon, hogy mit csináljanak az iPhone-nal.

Y: Már az elejétől kezdve az volt az irány, hogy legyen emberi és természetes. Meg az is segített, hogy a karakterünkkel kapcsolatban kaptunk 200 kérdést. Külön is találkoztunk Attilával, ahol ezeket kielemeztük. Volt, hogy beszélgettünk, volt, hogy csak ültünk és a fejemet nézte, a szememet figyelte, ilyesmi.

Nagyon alaposan kiépítettük a karakter összes pici vonását. Még azt is, hogy milyen a kedvenc színe, mi a csillagjegye... Lehet, hogy nem tűnnek fontosnak ezek, de miattuk sikerült teljesen elképzelni, belehelyezni magunkat a szerep személyiségébe.

Mert tudsz róla minden egyes apróságot, legalábbis úgy érzed. Semmi kérdés nincs a fejedben, hanem fix, összeegyeztethető dolgok vannak.

- A szövegkönyv mellett a cselekményen is változtathattatok?

P: Nem. Például a challenge-ek is meg voltak adva előre. Csipi (Sipöcz András), aki Ábrist játssza, tényleg youtuber és ő képben volt ezekkel. És a legtöbb utcai jelenet tényleg a valóságban megtörtént. Nem nagyon voltak beépített emberek, statiszták, szinte csak a kocsmai képkockáknál.

- És amikor a Szabadság hídon másztatok, akkor sem volt dublőr?

P: Nem, mi magunk felmásztunk a hídra. Ezt két napig vettük, ki voltunk biztosítva, csak utómunkában eltüntették a nyomait. Este hétkor felpakoltak minket a híd tetejére és éjjel háromkor jöttünk le. Attila közben lentről walkie-talkie-n instruált minket. Fogalmunk nem volt arról, hogy éppen mit veszünk, csak mondta, hogy most jobbra nézzünk, most balra nézzünk, majd egyszer csak intett, hogy megvan, megyünk tovább.

Y: Nagyon gyorsan eltelt ott az idő. Mindenki rá volt feszülve arra, hogy történjen meg az, aminek meg kellett történnie. Nem tudtunk bárhogy mozogni, közben az egyik operatőr is felmászott az instabil kamerával, nagyjából egy Tini Nidzsa Teknőcös felszereléssel...

P: Mintha az Alienből jönne. Később pedig daruval emelték fel őket.

Ültünk fent Yorgosszal és arra gondoltam, hogy tudom, hogy ez soha többé nem fog velem megtörténni.

Y: De annyira benne voltunk, hogy órákat töltöttünk fent. Közben végig szélvihar tombolt. Legalábbis ott annak tűnt.

P: A második napra nagyon nyirkos lett az idő és csúszott az egész. Van az a jelenet, amikor én jövök lefelé és zokogok. Na, az nem azért van, mert hú, de beleéltem magam, hanem rengetegszer le-fel kellett mászkálnom és a végén már utáltam az egészet, azt hittem, hogy meghalok. Valószínűleg amúgy ez egy rendezői koncepció volt, hogy vigyük el Pannát a végletekig.

Y: Ez a rész kicsit élesebben ment, mindenkinek sokkal jobban oda kellett figyelnie, mert időhöz is voltunk kötve, meg az a két nap sokkal nagyobb előkészületeket kívánt.

P: És nagyon nehéz megkapni az engedélyeket arra, hogy fel tudjunk mászni egy budapesti hídra. Két hónap körülbelül az egyeztetés.

Már majdnem megvolt, két aláírás hiányzott, amikor Will Smith felmászott a Lánchídra. És emiatt visszamondták az összes szerződést és kijelentették, hogy mi nem mászhatunk.

De aztán a producer két nap alatt elintézte, hogy mégiscsak mehessünk, de azért növekedett a feszültség. Will Smith miatt. Annyira abszurd...

Y: igen, meg hirtelen kicsit filmesebb lett minden. Nyilván a helyszín miatt is meg jött egy csomó kaszkadőr, két operatőr...

P: Pestről megvilágították Budát, amiről visszajött ránk egy hatalmas reflektor fénye. De senki nem tudott róla, mert hajnalban történt. A hídnak csak a fele volt lezárva. Akkor volt a Sziget, mindenki ott bulizott.

- És melyik volt a legnehezebb jelenet? Akár ez vagy az erőszak-jelenet?

Y: Ezek igen, de ami furcsa volt, hogy a vártnál jobban befeszültem az összes utcai hülyéskedésnél, amiket külön kellett felvenni telefonnal. Ezeknél sokszor nem voltak beavatott statiszták és ezért nehéz volt, hogy belelazuljak konkrétan abba, amit csinálunk. Nyilván sikerült egy idő után, de ott voltak nehezebb dolgok, főleg az elején.

- Volt, hogy valaki mondjuk beszólt?

P: Az egyik próbán volt egy kellemetlenkedő részeg csávó a gyrososnál. Annál a jelenetnél, amikor Bouquet Gergő, aki Patrikot játssza, rácsap a lányok fenekére. Ezt nagyon sokszor elpróbálták, és a csávó, aki bent ült, felkapta a vizet, pedig látta, hogy forgatnak, de kirontott és elkezdte rángatni Gergő ingét. Meg akarta verni, az operatőr rohant oda közbeszólni.

Y: Nagyon furcsa volt. Utána bocsánatot kért, de nem tudtuk eldönteni, hogy a lelkiismerete miatt, vagy mert tényleg nagyon szerepelni akart. Nyilván, ha négy gyerek mobillal kamerázva ugrál és hülyéskedik a villamoson, akkor senkinek nem esik le, hogy az egy forgatás. De csak nekem volt egy ilyen hülyeségem, hogy ezt nem tudtam elengedni.

P: Az én legnehezebb pillanatom az volt, amikor Gergő újra rátalál Lillára. Ekkor a nézők nem látták Lillát körülbelül egy órája. Talán lassan kezdenek megbocsájtani Gergőnek. Azt mondta nekem Attila, hogy „figyelj, ott állsz, nagyon össze vagy törve, hiszen ezek meg azok történtek, viszont most annak kell történnie, hogy meglát téged a néző, és anélkül, hogy megszólalj, a gondolatát is elfelejtse annak, hogy Gergőnek megbocsásson”. És akkor ott álltam, hogy köszönöm szépen, előszedem valahonnan a hátizsákomból. Aztán nem tudom, hogy sikerült-e. Meglátjuk.

Y: Szerintem igen.

- Neked is nehéz volt?

Y: Igen, ez a jelenet szerintem is ki volt élezve a film üzenete miatt és, hogy jól, intelligensen legyen bemutatva. És remélem, hogy nem sajnált meg senki. Ott is egy erősebb lelkiállapot kellett. Ennél és a hidas jelenetnél lelkiállapotokat kellett mutatni.

P: És itt aztán összejött minden. Elkezdett esni, elkezdtek szexelni az egyik házban, nagyon ellenünk dolgozott a világ. Pörgetni kellett rendesen. Ráadásul nyáron forgattunk, amikor nagyon rövidek az éjszakák. Többször volt, hogy eltakartak minket a napfény elől, hogy még azt lehessen hinni, hogy éjjel van a filmben.

- A negatív kritikák java ugyanazt firtatja. Mintha ki akarnák erőszakolni, hogy a filmben miért nem mutatják a „helyes” nézőpontot jobban, közben a néző nem hülye. Van egy csomó kis szilánk, amiből rájön.

P: Alapból az, hogy a film nem az áldozat szemszögét, hanem az elkövetőét mutatja be, sokak számára szokatlan. És nem egy tipikusan olyan személyt tettek oda, akin „látszana”, hogy egy „bűncselekményt elkövető fiú”, hanem egy göndör fürtös srácot. Innentől kezdve a néző elkezdi magában azt érezni, hogy „jaj, nekem itt most meg kell bocsátanom”, mivel nincs a szájába adva az, hogy ő egy rossz ember. És nincs a végén az ezt megerősítő katarzis és happy end.

Nincs az, hogy a gonosz elnyeri méltó büntetését, a jó meg megüdvözül. Azért, mert ez a film a valóságot mutatja be. És nem azt, hogy milyen lenne ez egy ideális világban.

A valóságban az apuka nem mindig keresi fel a rendőrséget, mert nem akar külön ügyet a lányának. Nem borul rögtön a nyakába, mert nem akarja megijeszteni. Nem azért, mert nincsenek érzései, hanem azért, mert a valóságban sem így történne.

Y: Igen, nincs az arcodba tolva, hanem a gondolkodásmódod szerint szűröd le a dolgot. Egy ezt sérelmező kritika miatt támadtak be többen is úgy, hogy nem is látták a filmet, de ez bőven elég az embereknek ahhoz, hogy támadjanak.

P: Látták a plakátot, az előzetest, elolvastak egy negatívabb kritikát. De az egész nem véletlenül történik úgy, ahogy.

Y: Pont ez a része az, ami a legjobban megosztó. De ez így lett kitalálva, hogy senkinek nincs megmondva, hogy mit gondoljon a szereplőkről. A nézőre van bízva, hogy hogy reagál, milyen érzéseket hoz fel benne.

- Szerintem az is mutatja a sikerességét, hogy például van, aki nem akart bemenni megnézni, mert félt, hogy fel lesz zaklatva és a „durva jelenetnél” ki akart rohanni a teremből. Akkor igazából ez azt jelenti, hogy életszerű, nem hollywoodi klisé.

P: Az egy tök jó dolog, azt jelenti, hogy hatott rá. Meg amúgy nagyon sokan gondolták azt a hidas jelenetnél, hogy valamelyikünk le fog esni. Ez kicsit olyan, mint mikor bekerül egy pisztoly a színpadra, akkor annak el kell sülnie. Ha valaki felmászik egy hídra, akkor onnan valakinek le kell esnie. Vagy meg kell ölnie magát. Valaki írta is nekem, hogy biztos volt benne, hogy a lány öngyilkos lesz. Én meg mondtam, hogy ha ez történt volna, az egy nagyon rossz üzenet lenne.

Y: Szerintem túl sok magyarázatot várnak el az emberek.

- És milyen volt amatőrként professzionális színészekkel forgatni? Mondjuk konkrétan Stohl Andrással?

Y: Vicces és érdekes volt. Az elején be voltam tojva kicsit tőle is meg az egésztől, ezért jó volt, hogy a végén forgattunk vele többet, mert addigra én is azt éreztem, hogy jobban bele vagyok rázódva és nem feszélyez már, hogy rendes színészek és kamerák előtt bármit előadjak. Amúgy nagyon jó fej és segítőkész volt, örömmel állt hozzá az egészhez. Filmbeli apukámként hamar el tudtam fogadni, hamar megtörtént a rezonálás.

A legelső jelenetünk az volt, amikor felpofozott. Ez egy elég vicces és erős kezdés, de szerintem ott minden feloldódott.

Beszéltünk kicsit, utána elkezdtünk forgatni, aztán levágott a fél órában öt pofont, és utána „működött”. Így kell elindítani egy jó apa-fiú kapcsolatot. Utána a suliban forgattunk, aztán az otthoni lét volt a nehezebb. De az is jól ment szerintem. Kialakult egy nagyon furcsa, kamerák előtti családi hangulat, ami szerintem tök jó.

- Én először meglepődtem, hogy ő elvállalta ezt a szerepet.

P: Nagyon tetszett neki a forgatókönyv. A gázsijának körülbelül a tizenhatodáért vállalta el, mert elolvasta a történetet és annyira tetszett neki, hogy másnap hívta Attilát, hogy „csináljuk”!

Y: Na, ez a nemes dolog, nem mi!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Itt még a TikTok-generáció is figyel – Rendhagyó irodalomórán jártunk a New York Kávéházban
Juhász Anna irodalmár órái 2017-es indulása óta hatalmas népszerűségnek örvendenek. Azóta több mint száz alkalommal tartott olyan órákat, ahol a diákok személyesen is megismerkedhetnek a kávéházi irodalom különleges világával.


Nyüzsgő diákhangok, izgatott tekintetek lepik el a New York Kávéház Vörös-termét, ahol most éppen egy taksonyi iskola nyolcadik osztályos diákjai várják Juhász Anna irodalmár és kulturális menedzser nem mindennapi tanóráját. A program 2017-es indulása óta Anna több mint száz ilyen rendhagyó irodalomórát tartott már a New York Kávéházról a helyszínen, programja pedig hatalmas népszerűségnek örvend.

Egy-egy tanév elején a program meghirdetésekor annyian jelentkeznek, hogy beosztani is nehéz az iskolákat. Közöttük vannak vidéki és fővárosi intézmények egyaránt, sokan több száz kilométert is utaznak ezért a lehetőségért. Ilyenkor Annáék a tanárokkal közösen gondolkodva kitalálják, hogy milyen programokkal lehetne egybekötni még az alkalmat, milyen helyszínre tudnak még átmenni, ami izgalmas lehet irodalmilag. Az ékkő viszont, ahogy Anna fogalmaz, mindig az, hogy

a gyerekek el tudnak jutni a New York Kávéházba, és egy picit közelebbről megismerhetik azoknak a műveknek a hátterét, amelyek itt születtek.

Elhangzik Kosztolányi és Karinthy neve, akik a Kávéház előtt ismerkedtek meg, és megtudjuk, hogy sok híres lap szerkesztősége volt az épületben. Anna változatos történetekkel, érdekes legendákkal fűszerezi az órát, miközben nemcsak a Vörös Szalonban ülünk, hanem elsétálunk a Hotel lobbyjába - a New York Palota egykori legendás aulájába - és a Kávéház patinás belsejébe is.

A rendhagyó irodalomórákra mindenféle korosztályú iskolai csoportok jönnek.

A tizenkettedikes diákoknak például a kávéházi irodalomról szóló érettségi tétel miatt lehet érdekes egy ilyen alkalom.

„Sokan emiatt az érettségi előttre időzítik a látogatást a kávéházban, hogy valami pluszt, valami történeti adalékot kapjanak, és így minél inkább élményszerűen tudják majd az érettségin ezt a tudást visszaadni” – mondja Anna, aki mindig változatosan tartja meg az órákat.

Van, amikor több történetre, több felolvasásra van szükség, ez attól függően változik, hogy az alap műveken felül, mint például A New York-tól a Hungáriáig című kötet, milyen könyveket visz az adott órára.

„Volt olyan osztály, aki eléggé vizuális volt, úgyhogy olyan versek kerültek elő, amik nagyon vizuálisan mutatják be Budapestet. Vagy például Babits Mihály feleségének, Török Sophie-nak azaz Tanner Ilonának a fotográfiáin keresztül is szemléltettem már a mondandómat.” Kissé tehát mindig változik a felépítés, de vannak törzsanyagok, törzsszereplők, akik nemcsak egykoron a New York Kávéházban, hanem egy irodalomórán is törzsvendégnek számítanak. Heltai Jenő, Osvát Ernő, Böhm Aranka vagy Molnár Ferenc minden beszélgetésben fókuszba kerül.

A Kávéház és Anna is nagyon szeretik, és szívükön viselik a programot.

Ez már valami olyan misszió, ami által a magyar diákoknak, fiataloknak is vissza tudjuk adni azt a kávéházi élményt, amelyen keresztül a tankönyveikben szereplő művek és szerzők felélednek.”

– teszi hozzá Anna, aki szerint az órák által kicsit azt érezheti mindenki, hogy ez tényleg több mint egy helyszín. „Ma már úgy hívjuk ezeket, hogy offline terek, miközben régen egy ilyen kávéház volt az élet közepe, és minden, ami itt történt.”

És hogy hogyan élik meg mindezt a diákok?

Egy ilyen rendhagyó irodalomóra átlendülés tud lenni. Sokan el szokták mondani, hogy mennyire tetszett nekik egyáltalán az, hogy bejöttek egy olyan térbe, ahová korábban nem is gondolták volna, hogy be lehet jutni. A diákok így közelebb érzik magukat a századfordulós szerzőkhöz, és így ők is meg tudnak nyílni.

Gyakran előfordul, hogy az órák után a közösségi oldalán keresik fel Annát, és küldik el neki a verseiket, naplórészleteiket.

„Sok diákkal van ezért élő kapcsolatom. Ez egy nagy dolog, hogy egy számukra vadidegen embernek elküldik a verseiket és tanácsot kérnek tizenévesen” – véli Anna. Szerinte még jó helyen van a világ, mert nagyon sokan írnak, és fejezik ki magukat még mindig, nem csak emojikkal, hanem rendes szavakkal. „Ahogy Juhász Gyulától tudjuk: „szavak, szavak csodálatos szavak”, amik tényleg békítenek, és mindent helyre tudnak hozni. Szóval van remény, és ezt nagyon sok ilyen irodalomórán tapasztaljuk.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Őrületes siker: Ilyen volt a Csurran-cseppen Majkától a Papp László Sportarénában
A Papp László Sportarénában adott látványos koncertet a rapper, ahol persze megszólalt a Csurran, cseppen is. A bulin szó szerint pénz hullott az égből.


Péntek este a Papp László Sportarénában adott nagyszabású koncertet Majka. A buliból természetesen nem maradhatott ki a rapper legutóbbi slágere, a Csurran, cseppen se.

A koncerten nem is aprózták el a dolgot:

Majka egy platformon ereszkedett le a közönség elé, egy ponton pedig újra a magasba emelkedett és pénzt szórt a zsebéből a közönség közé.

Mindez egészen pontosan így nézett ki:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Fotók: Először szólalt meg élőben a Csurran, cseppen – ilyen volt Majka arénás koncertje
Elképesztő látványvilággal készültek a koncertre, ahol a rapper kormánykritikus slágere is megszólalt. Szombat este jön a második buli.


Látványos koncertet adott Majka péntek este a Papp László Sportarénában, ami zsúfolásig megtelt rajongókkal. A rapper és csapata valóban nem viccelt:

futurisztikus látványvilággal és fesztiválokra illő lézershow-val készültek a bulira.

Azonban nemcsak a látványvilág volt különleges, a meglévő dalokat is újragondolva adták elő.

Persze a legnagyobb várakozás Majka legutóbbi, kormánykritikus slágerét előzte meg: a Csurran, cseppen ugyanis először szólalt meg élőben. A rapper eléggé oda is tette magát, a dal elején egy platformról ereszkedett le, majd a nóta közben újra a közönség fölé emelkedett és a magasból pénzt szórt a rajongók közé.

Szombat este a rapper újra színpadra áll majd az arénában este 8 órától.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
14 évesen nem akart Richard Gere-rel játszani, és sokak szerint megcsalta híres rendező szerelmét Daniel Craiggel – Rachel Weisz 55 éves
A magyar származású színésznő kétségbeesetten kerüli a hasonló szerepeket, mivel attól retteg a legjobban, hogy beskatulyázzák.


Rachel Hannah Weisz 1970. március 7-én született a londoni Westminsterben, és Hampstead Garden Suburbben nőtt fel. Apja, Weisz György magyar zsidó gépészmérnök volt, édesanyja, Edith Ruth Teich pedig tanárból lett pszichoterapeuta, aki eredetileg Bécsből származott. A tudós és társadalmi aktivista James Parkes segített az édesanyja családjának abban, hogy elhagyják Ausztriát, és Angliába költözzenek. Edith katolikus neveltetésben részesült, majd a Györggyel kötött házassága után hivatalosan is áttért a zsidóságra.

A szülők 1938 körül, még a II. világháború kitörése előtt, kisgyermekként vándoroltak ki az Egyesült Királyságba, hogy elmeneküljenek a náci fenyegetés elől. György és Edith egyébként mindig nagyra értékelték a művészeteket, a családi beszélgetéseik, vitáik során pedig bátorították a gyermekeiket (Rachelnek van egy 3 évvel fiatalabb, Minnie nevű húga, aki neves fényképész lett), hogy alakítsanak ki saját véleményt. „Mindig is érdekelt a színészet” – emlékezett vissza Weisz a The Guardiannek adott interjújában. „Nagyon fiatal koromtól kezdve lenyűgözött az ötlet, hogy különböző személyiségű emberek bőrébe bújjak, hogy egy másik világba meneküljek. Nem arról szólt ez nálam, hogy híres akarok lenni, hanem inkább arról, hogy szerettem valaki mást játszani.”

Weisz 14 éves korában kezdett el modellkedni, majd gyorsan ráaggatták az „angol rózsa” elnevezést (az angol kultúrában így hívják az Angliából származó természetes szépségeket).

Ekkor, 1984-ben hívta fel magára először a figyelmet, amikor visszautasított egy ajánlatot, Richard Gere mellett szerepelt volna a Dávid király című Bruce Beresford-filmben. Vagyis akkor még passzolta a rivaldafényt.

Bár álmai között szerepelt a hivatásos színészet, kezdetben inkább a Cambridge-i Egyetem Trinity Hall angol irodalom szakát választotta. Úgy gondolta, hogy a hagyományosabb tudományos pálya stabilitást nyújtana neki, de még Cambridge-ben sem tudott ellenállni a színház vonzásának.

„Az egyetemen jöttem rá, hogy kétfelé húz a szívem. Irodalmat tanultam, amit imádtam, de folyamatosan éreztem a színészet vonzását. Végül nem tudtam tovább figyelmen kívül hagyni. Ezt az utat kellett követnem” – nyilatkozta erről 2019-ben.

Az egyetemi évei alatt többek között Sacha Baron Cohen, Sue Perkins, Richard Osman és Ben Miller (akivel egy rövid ideig randizott is) voltak többek között az évfolyamtársai. Ekkor már különböző iskolai színjátszó előadásokban is szerepelt, s társalapítója volt a Cambridge Talking Tongues nevű diákszínjátszó csoportnak. A társulat elnyerte a Guardian Student Drama Awardot az 1991-es Edinburgh Festival Fringe-en egy improvizált darabért, amelyet Weisz maga írt Slight Possession címmel.

Áttörés a színpadon

Miután megszerezte a diplomáját, Weisz úgy döntött, hogy a színészetre koncentrál, ebben pedig a barátai és a mentorai is támogatták. Színházi karrierjét a Royal National Theatre és a Royal Court Theatre-ben, vagyis London két legnevesebb színházi társulatában kezdte. Az áttörését az 1994-es év hozta meg, amikor megkapta Tennessee Williams Múlt nyáron, hirtelen című darabjának egyik szerepét a Royal Court Theatre-ben, amivel sikerült felhívnia magára a figyelmet. A színházban Weisz megtanult kapcsolatot teremteni a közönséggel, és hiteles, többdimenziós alakításokat nyújtani.

„Mindig is szerettem a színpadot” – mondta a The New York Timesnak adott interjújában. „Van valami az élő színházban, amitől a színészi játék azonnali és elektromos érzéssé válik. Nemcsak szavakat mondasz egy forgatókönyvből, hanem párbeszédet folytatsz a közönséggel, ami hihetetlenül kifizetődő.”

Weisz tehetsége pedig nem maradt észrevétlen, s hamarosan számos szerepet ajánlottak neki a színházban és a televízióban egyaránt. Első tévés szerepét a The Advocates című sorozat egyik 1992-es epizódjában játszotta, majd feltűnt a Morse felügyelő, a Trópusi hőség (Kenya Campbell álnéven!!) vagy a Vörös és fekete című sorozatokban. De nem telt el sok idő addig sem, mire sikerült felpattannia a mozivásznakra.

Oscarral a csúcsra

Első kisebb mozifilmes szerepét az 1994-es Gyilkológép című akció-hororrban kapta, de még neve sem volt a karakterének, szóval mondhatjuk, hogy a mozis karrierje 1996-ban indult, ekkor tűnt fel ugyanis Bernardo Bertolucci Lopott szépség című filmjében, valamint a Láncreakció női főszerepében Keanu Reeves és Morgan Freeman mellett. S noha a filmért nem voltak oda a kritikusok, Weisz alakítását többségében méltatták. Ezután pedig, bár folyamatosan kapta a szerepeket, a nagy hollywoodi áttörés csak 1999-ben következett be, amikor a Stephen Sommers által rendezett A múmia című kasszasikernek bizonyuló kalandfilmben játszott. Evelyn Carnahan, az okos, találékony könyvtáros és kalandor szerepében Weisz a nemzetközi reflektorfénybe került.

„A múmia hatalmas változást hozott az életembe. Az intimebb, karakterközpontú filmekből egy hatalmas akciófranchise-ba kerültem. Hihetetlen tanulási tapasztalat volt, és még mindig büszke vagyok rá. Ez a film is része volt annak a hozzáállásomnak, hogy olyan filmeket csináljak, amelyek nagyobb kihívást jelentenek számomra és a közönség számára is” – mesélte egy interjúban.

Az akciófilmekben elért sikerei ellenére Weisz azonban eltökélte, hogy a karrierjét olyan szerepekkel egyensúlyozza ki, amelyek lehetővé teszik számára, hogy összetettebb, árnyaltabb karakterekben mutathassa meg magát. A múmia után olyan filmekben tűnt fel, mint a Szabó István által rendezett A napfény íze (1999), az Ellenség a kapuknál (2001) vagy az Egy fiúról (2002), amelyekben bebizonyította, hogy a műfajok széles skálájával képes megbirkózni.

A Fernando Meirelles (Isten városa, 360) által rendezett Az elszánt diplomata (2005) című filmben nyújtott alakítása pedig meghatározó volt a karrierje szempontjából. Ő játszotta Tessa Quayle-t, egy szenvedélyes aktivistát, aki egy gyógyszergyár összeesküvését leplezi le.

A játékát a kritikusok széleskörű elismeréssel fogadták, és a filmben nyújtott munkájáért elnyerte többek között a legjobb női mellékszereplőnek járó Oscar-díjat 2006. március 5-én, mindössze két nappal a 36. szülinapja előtt.

„Az elszánt diplomata meghatározó pillanat volt a karrieremben. Ez egy olyan szerep volt, amely érzelmileg mindent megkövetelt tőlem. Tessa egy olyan idealista nő, aki kénytelen szembesülni a nagyon kemény valósággal. Egyszerre volt szívszorító és felemelő őt játszani. Az Oscar-díj elnyerése váratlan bónusz volt, nem ezért vállaltam el a szerepet. Egyszerűen csak egy fontos történetet akartam elmesélni” – tette hozzá.

Egyensúly mindenekfelett

Az Oscar-díj után Weisz kedvére válogathatott a szerepekből, s ő megpróbált továbbra is azon az úton maradni, ahol megmutathatta színésznői sokoldalúságát. Feltűnt A forrás (2006) című filmben, ahol Hugh Jackman oldalán játszott a szerelem, a halandóság és az örök élet keresésének témái között; illetve elvállalt olyan kisebb, karakterközpontú filmeket is, mint a Szélhámos fivérek (2008), a Hallatlan igazság (2010) vagy az Örvény (2011), miközben a szélesebb közönségtől sem próbált eltávolodni: pl. Constantine: A démonvadász (2005), Télbratyó (2007), Mindenképpen talán (2008), Agora (2009), Komfortos mennyország (2009), A Bourne-hagyaték (2012), Óz, a hatalmas (2013).

A 2010-es évek második felére már nagyobb hangsúlyt fektetett a szerzői filmekre, drámákra, Oscar-matériákra. Ebben az időszakban készült A homár (2015), az Ifjúság (2015), a Fény az óceán felett (2017), A rabbi meg a lánya (2017), nem utolsósorban pedig a 2018-as A kedvenc, Yorgos Lanthimos filmje (akárcsak A homár), amelyért Weisz újabb Oscar-jelölést kapott a legjobb női mellékszereplő kategóriájában (akkor Regina Kingé lett a díj a Ha a Beale utca mesélni tudnáért).

„Mindig próbára teszem magam. Akár egy olyan történelmi személyiséget kell játszanom, mint A kedvencben Lady Sarah, akár egy olyan nőt, aki személyes küzdelmekkel néz szembe, olyan szerepek után kutatok, amelyek kihívást jelentenek számomra. Nem szeretném, ha beskatulyáznának egyféle karaktertípusba. Szeretek olyan nőket játszani, akik bonyolultak és akik nehéz döntéseket hoznak” – nyilatkozta.

Az utóbbi években Rachel Weisz egy kicsit hátrébb lépett a szakmától. A kedvenc óta például csak egyetlen mozifilmben, a 2021-es Fekete Özvegyben láthattuk, amellyel hosszú idő után próbált ismét kapcsolatot teremteni a szélesebb közönséggel. Azóta azonban, vagyis az utóbbi négy évben hiába kerestük a mozik vásznain. Csupán a tévék képernyőin találkozhattunk vele egyszer, a 2023-as Két test, egy lélek című minisorozat főszerepében, amelyért Golden Globe-díjra is jelölték. De nem kell félni, nincs szándékában felhagyni a színészettel. Már két projektje is előkészületi fázisban van, az egyik a Vladimir című vicces-könnyes sorozat lesz, a másik pedig a Tomas Alfredson (Engedj be!, Suszter, szabó, baka, kém) rendezésében készülő Seance on a Wet Afternoon című dráma, amely Mark McShane azonos című könyvéből készül.

Megcsalás, nem ámítás

Weisz magánélete ritkán került a bulvárlapok célkersztjébe (talán csak egy ízben), mivel próbált nem adni rá alkalmat. A filmes karrierje elején randizott néhány színésszel, pl. Alessandro Nivolával 1997-ben, Neil Morrissey-vel pedig 1998 és 2000 között, az első nagyobb kapcsolatát azonban az amerikai filmrendező és producerrel, Darren Aronofskyval (Rekviem egy álomért, A pankrátor, Fekete hattyú, A bálna) élte meg, akivel a londoni Almeida Színház színpadán találkozott 2001-ben, ahol a színésznő a Faragjunk férfit! című Neil LaBute-színdarabban játszott (amelyből 2003-ban filmet is forgatott LaBute-tal). Weisz a következő évben New Yorkba költözött Aronofskyval, 2005-ben pedig eljegyezték egymást, esküvőre azonban végül nem került sor. Fiuk, Henry 2006 májusában született New Yorkban, egyébként a manhattani East Village-ben laktak. Közös munkájuk is volt, a 2006-os A forrást együtt forgatták. Az idill azonban csak 2010-ig tartott, az év novemberében ugyanis Weisz és Aronofsky bejelentették, hogy már hónapok óta külön élnek, de továbbra is közeli barátok maradtak, és elkötelezték magukat amellett, hogy együtt nevelik a fiukat New Yorkban.

Rachel és Daniel Craig akkor már kb. 16 éve ismerték egymást, és jó ideje barátok is voltak, majd közös filmjük, az Álmok otthona (2011) 2010-es forgatásán közelebb kerültek egymáshoz.

A hivatalos álláspont szerint 2010 decemberében kezdtek el randizni, ám sokak szerint már a közös munka során kialakult köztük valami, vagyis Weisz megcsalta Aronofskyt Daniel Craiggel (ahogy a színész is az akkori barátnőjét, Satsuki Mitchellt). Akárhogy is, 2011 júniusában ők ketten már össze is házasodtak egy zártkörű New York-i ceremónia keretében, amelyen összesen négy vendég vett részt, köztük Weisz fia, Henry és Craig lánya, Ella. A sztárpár 2018. szeptember 1-jén jelentette be, hogy hét év házasság után megszületett azt első közös gyermekük, egy kislány, akinek annyira védik a magánéletét azóta is, hogy még a nevét sem osztották meg a nyilvánossággal, pedig idén már a hetedik életévét tölti be a sztárcsemete.

Minden személyes

Rachel Weisz színészi megközelítése mindig is mélyen személyes volt. Gyakran beszélt arról, hogy a munkája lehetővé teszi számára, hogy olyan részeit fedezze fel önmagának, amelyekhez egyébként talán nem férne hozzá. „A színészet bizonyos értelemben olyan, mint egy terápia” – magyarázta a Vanity Fairnek adott interjújában. „Általa különböző érzelmeket és tapasztalatokat fedezhetek fel, és ezáltal jobban megérthetem magamat és a körülöttem lévő világot.”

Emellett Weisz arról is beszélt, hogy mennyire fontos a tehetséges filmkészítőkkel való együttműködés, például Yorgos Lanthimosszal vagy Fernando Meirellesszel, akik arra bátorították, hogy vállaljon szokatlan, kihívást jelentő szerepeket. „A legjobb rendezők azok, akik megengedik, hogy belevihesd a saját értelmezésedet a karakteredbe. Nem mondják meg, hogyan kell játszani, hanem olyan környezetet teremtenek, amely lehetővé teszi, hogy mélyebben beleássuk magunkat a szerepbe.”


Link másolása
KÖVESS MINKET: