KULT

Fantasztikus nők, akik beleszőtték a magyar népművészetet szecessziós és art deco alkotásaikba

Egyedülálló kiállításon elevenednek meg a XX. század jelentős női művészei. A Szecesszió, Art Deco, Népművészet – Női lélek, népi formák a Hagyományok Házában látható.


„Női sorsok, női alkotói életutak, női karrierlehetőségek a 20. században”. Akár ez is lehetett volna a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című kiállítás alternatív címe.

A Hagyományok Házában látható kiállítás, amely felvázolt néhány női alkotói életutat, rengeteget elárult a XX. századról, és arról, hogy miben bontakozhattak ki a nők, ha olyan szerencsés helyzetben voltak, hogy tanulhattak, és a család ebben támogatta őket.

A kiállítás vezérfonala azoknak a jelentős női művészeknek a tehetsége volt, akik egyrészt a szecesszió és art deco korában alkottak, másrészt a magyar népművészeti formakincset, szimbólumokat építették be az alkotásaikba.

A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.

Ez a fajta feldolgozás, átértelmezés, a népművészet beemelése azt is jelentette, hogy e művészek többsége szoros kapcsolatban állt az élő magyar népművészettel, paraszti kultúrával. Felkeresték azokat az autentikus vagy autentikusnak gondolt helyeket, ahol tiszta formában találkozhattak ezzel a fajta művészettel. Figyelték, keresték a népviseleteken, szőtteseken, hímzett tárgyakon a különböző motívumokat, kapcsolatot tartottak a népművészet alkotóival, tanulmányutakon vettek részt stb. Undi Mariska például Kalotaszegen járt. A Zsolnay-gyár művészei a környékbeli falvakban élő parasztasszonyoktól merítettek ihletet, és az ott látott motívumokat alkották újra, majd ezeket az újraalkotott motívumokat díszítőelemeket, szimbólumokat építették be a munkáikba.

Egyrészt azért volt izgalmas a kiállítás, mert összehozott egyetlen helyre ennyiféle személyiséget, ennyiféle művészt, és felvázolta, mi mindent jelentettek a XX. századi magyar kultúrának. Ízelítőt adott abból, hogy a 20. század első felében hogyan kapcsolódott össze a népművészet az iparművészettel, és milyen jelentős női személyiségeken keresztül jutott el a közönséghez.

Másrészt érdekes látni, hogy ezek a nők a népművészet kincseiből merítve hogyan hoztak létre olyan teljesen egyedi munkákat, amelyeken tetten érhető, hogy a szecesszió vagy art deco jegyében, annak hatására születtek.

Amiben hiányérzete támadhatott az embernek, az éppen a kor és a 20. századi női életutak sajátosságából fakad. Például amikor Undi Mariska életútját tanulmányozzuk, és látjuk azt a fotográfiát, amelyen a Népszálló belső díszítésén dolgozik, óhatatlanul is felmerül, miért nem kapcsolódik össze a kiállítás az építészettel, hiszen a magyaros szecesszió építészeti alkotásai külön kategóriát képviselnek. Aztán rögtön be is ugrik a válasz, hogy azért nem kapcsolódhat be az építészet, mert nem volt női építészmérnök. Az első női építészmérnökök az 1920-as években végeztek az egyetemen.

Tehát abban a korban, amikor a nők előretörtek, karriert kezdtek építeni, nagyobb számban kezdtek dolgozni és láthatóan megjelenni kulturális területen, még számos szakmában jelen sem voltak. A művészeti életben viszont már hagyták a nőket alkotni, és a saját jogukon szerezhettek nevet, elismertséget.
A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.

Abban az értelemben volt még érdekes a kiállítás, hogy akármennyi információt kap egy-egy alkotóról, például Lesznai Annáról, Zsindelyné Tüdős Kláráról, Undi Mariskáról, Dallos Hannáról vagy Mallász Gittáról az ember, érzi, hogy még többet szeretne megtudni, és muszáj utánaolvasni.

Ami még érdekes volt, hogy ennyire eltérő egyéniségek voltak, mégis, mintha ugyanabba az irányba néztek volna. Mindegyiküknek nagyon fontos volt a magyar népi kultúra, sokat tettek a modern magyar művészetért, iparművészetért és grafikáért. Aztán mégsem köszönte meg nekik a hazájuk, hanem mostohán bánt velük. Volt, akivel kifejezetten kegyetlenül. Dallos Hannát, akinek fantasztikus, mai szemmel is tökéletes, Magyarországot népszerűsítő plakátokat és újszövetségi témájú metszeteket köszönhetünk, nyilasok hurcolták el, és egy marhavagonban halt meg egyik táborból a másikba szállítás közben. A zsidó származású Lesznai Anna az 1930-as évek végén kénytelen volt elhagyni az az országot. Zsindelyné Tüdős Klárát és a férjét 1951-ben kitelepítették, 1963-ig házmesterként dolgoztak. Mallász Gitta 1960-ban Franciaországba emigrált, ott is halt meg.

A kiállítás, akármilyen nagyszerű anyagot válogatott is össze, hiányérzetet hagyott bennem. Szerettem volna még többet látni az alkotókból és munkáikból, olyan lenyűgözőek.

Kíváncsi vagyok egyébként, kinek mely alkotások lesznek a személyes kedvencei. Lesznai Anna könyvillusztrációi? Lukáts Kató zseniális bonbonosdobozai? Vagy Undi Mariska bútortervei? Nekem például Dallos Hanna és Mallász Gitta plakátjai. Illetve Mallász Gitta festménye a menyasszony öltöztetéséről. Egyszerű jelenetet ábrázol, ám ahogyan ábrázolja, a tekintetekkel, az arckifejezésekkel, a szimbólumokkal, mozdulatokkal, az sokatmondó, és sokat elárul önmagában is a múltról.

A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
A Bűnösök dögös, fülledt, bizsergető, véres, brutális, elképesztő – A Creed és a Fekete Párduc rendezőjének új zenés horrorja az év kiemelkedő mozis élménye
Képzeljük el az Alkonyattól pirkadatigot az 1930-as évek amerikai délvidékén fekete blueszenével és ír vámpírokkal! Vérbő 137 perc következik.


Csoda, hogy behozták a magyar mozikba a Bűnösöket. Persze nem azért, mert a főszereplő Michael B. Jordan vagy a rendező Ryan Coogler ne lennének itthon is ismertek. Hiszen egyrészt ők ketten együtt szinte elválaszthatatlanok, mivel közösen forgatták A megállót (2013), a Creed: Apollo fiát (2015) és a Marvel-féle Fekete Párducot (2018), másrészt Jordant még olyan további darabokban is megkedvelhettük, mint az Aranytartalék (2001), a Drót (2002-es epizódok), Az erő krónikája (2012), a Csajkeverők (2014), A Fantasztikus Négyes (2015), A kegyelem ára (2019), a Bűntudat nélkül (2021) és persze a további Creed-filmek (2018, 2023), amelyek közül a harmadikat ő is rendezte.

Szóval velük akár a magyar mozikba is be lehet csalogatni a nézőket.

Sokkal inkább azért volt merész vállalás a hazai forgalmazás, mivel a témára nem igazán tud rezonálni egy átlag hazai moziba járó: 1930-as évek, amerikai délvidék, fekete közösség, blueszene… Soroljuk még? A felszínen, pontosabban a Bűnösök első felében ezt kapjuk, bár már ez sem piskóta.

Egy Chicagóban gengszterkedő ikerpár, Smoke (Michael B. Jordan) és Stack (Michael B. Jordan) térnek haza pénzzel kitömve gyapotültetvényes szülővároskájukba a sztori elején azzal a céllal, hogy a helyi, használaton kívüli malomból egy szórakozóhelyet rittyentsenek a város fekete közössége számára: exkluzív piák és kaják, nem utolsósorban pedig a legjobb zenészek asszisztálásával. A talpalávalóról többek között a helyi veterán muzsikus, Delta Slim (Delroy Lindo) gondoskodik, valamint az ikrek unokaöccse, a már fiatalon is profi gitáros-énekes Sammie. (az énekes-dalszerző Miles Caton filmes debütálása), történetünk kvázi főhőse. A sztori első felében Smoke és Stack ezt a nyitóbulit próbálják összehozni, annak minden részletére kitérve, miközben a városbeli múltjukkal és annak szereplőivel, traumáival is szembe kell nézniük újra.

Majd hirtelen kapunk egy több, mint éles váltást. Valami természetfeletti erő üti fel ugyanis a fejét, pontosabban egy vámpír egy fiatal fehér fickó, Remmick (Jack O’Connell) testében, aki szeretné meghívatni magát az ikrek bulijába egy vérgőzös este reményében…

Igen, ha ez ismerősen hangzik, az nem véletlen, a Bűnösök dramaturgiája ugyanis erősen megidézi az 1996-os Alkonyattól pirkadatigot, ám míg Robert Rodriguez menő filmje a puszta szórakoztatás jegyében fogant, addig a Bűnösökbe Coogler nem kevés tematikát sűrített bele. Természetesen benne van a rasszizmus kérdése, a Jim Crow-féle szegregációs törvények, ugyanakkor a zene és az „ördög” kapcsolata is igen hangsúlyos.

Klasszikus toposzok bukkannak itt fel, miszerint az igazán tehetséges zenészek, előadók azért lettek ennyire kiemelkedők, mert eladták a lelküket a vén patásnak? Egyáltalán a blueszene (és bármilyen új, az előző generáció számára furcsa/értékelhetetlen/meg nem értett muzsika) az ördögtől való? Hogy annak hívására az emberek, kiszakadva a valóságból, áhítatban adják át magukat buja vágyaiknak, mint a tánc, a szex, az alkohol és a drogok?

E világi és túlvilági ösztönök, kultúrák (a vámpírok által megtestesített ír bevándorlók), rasszok, sőt idősíkok összeütközése, van itt minden. Mindezt pedig egészen parádés jelenetek kíséretében kapjuk az arcunkba. Az egyikben például tanúi lehetünk annak, ahogy a bulin a múlt, a jelen (’30-as évek) és a jövő zenei stílusai keverednek, s mindhárom kor képviselői egyszerre és együtt ropják egy nagyszabású, közös, időkön átívelő partin az épphogy nem kakofóniába hajló egyvelegben, hiszen a zene egy univerzális, közös nyelv, amely összeköt embereket, időket, helyszíneket. De említhetjük még azt a szcénát is, amikor a bejutásukra váró, s emiatt kint rostokoló vámpírhorda a saját maga által előadott ütős ír népzenére ropja – ilyet sem látni gyakran mozgóképen. Minderre jön rá pedig az utolsó, hosszabb felvonásban a kemény hentelés, nem árulunk el azzal ugyanis nagy titkot, hogy a vérszívók természetesen beszabadulnak a buliba…

A Bűnösök egy furcsa, a tetten érhető inspirációi ellenére mégis mással össze nem hasonlítható műfaji egyveleg, egy amolyan zenés horror-gengszter-dráma, ami egyszerre nagyon dögös, izzasztóan fülledt, kifejezetten brutális és kegyetlen, ugyanakkor sokatmondó, színes és megható is.

A csúcshatás eléréseben pedig óriási szerepe van az operatőr Autumn Durald Arkapaw (Loki, Fekete Párduc 2, Az utolsó táncosnő) csodálatos képeinek s legfőképp a kétszeres Oscar-díjas zeneszerző, Coogler állandó munkatársa, Ludwig Göransson elképesztő aláfestésének, amely a film teljes, 137 perces játékideje alatt egy lüktető, bizsergető, az alantas öszöntökre és az értelemre egyaránt ható csodás műfajmixszel ajándékozzák meg a nézőket. Az év egyik legkiemelkedőbb mozgóképe lesz, érdemes hát alkut kötni az ördöggel egy mozijegy erejéig.


Link másolása
KÖVESS MINKET: