Emma Stone maga Az átok – fájdalmas nézni az emberi kihasználás legdurvább történetét
Mert Az átok nem egyszerű sorozat. Nem csak az értelmezése bonyolult, hogy mit is látunk a képernyőn, de élvezni is borzasztó nehéz, mert kell hozzá egy alaphangulat. Aki ismeri a kellemetlen humort, vagy az angol kifejezést a „cringe”-et, az tudja mire gondolok.
Az átok ennek az életérzésnek a megtestesülése, olyan nézni a sorozatot, mint amikor leszedik az ember fogkövét. Feszengünk a székben, amikor meghalljuk a gép hangját, összerezzenünk és szorongunk. A végén a fogaink furcsák, letisztultak, élesek és simák. A kellemetlen érzést felváltja egy szokatlan, furcsa állapot.
Teljesen érthető, hogy emiatt a rottentomatoes.com-on, ami a nézői és kritikusi pontszámokat összesíti, a sorozat jelenleg egészen magas, 90% feletti kritikai, és viszonylag alacsony, 30% környékén lévő nézői értékeléssel bír. Ennyire megosztó eredmény nagyon ritkán jön ki. Általában ennek valami politikai, vagy világnézet béli okai vannak, de jelen esetben nem ez a helyzet.
A sorozat készítői egyben a főszereplői is, Benny Safdie és Nathan Fielder. Mindketten írók és színészek, de komikusi vénával is rendelkeznek, ők írták a teljes forgatókönyvet, és Fielder rendezte is az összes részt.
A történet szerint főszereplő párosunk, a viszonylag friss házas Whitney (Emma Stone) és Asher (Nathan Fielder), egy házfelújító reality műsort szeretnének készíteni egy városnegyedről, amiben jelentős ingatlanérdekeltségük van. Az a céljuk, hogy értékesítsék az Új-Mexikói Española területen lévő házaikat. Annyira nem árulja el a titkot a forgatókönyv, hogy még öt rész alatt se derült ki teljesen, hogy ők tényleg nem gondolják gonosznak a módszereiket a területszerzés-értékesítés kérdéskörében, vagy csak ennyire elvakultak, és hisznek a saját hazugságaiknak.
Vagy egy rákbetegségben szenvedő öreg néni unokájának ígérnek hosszútávú munkát, majd az egészet egy valóságshow-szerű műsorban próbálják eladni. Ennek a shownak a producere és rendezője Dougie (Benny Safdie, a másik alkotó), a harmadik fontos karakter. Hozzá is fűződnek majd emlékezetes pillanatok, de nem fogom részletezni.

Hogyan lehetne leírni spoilerek nélkül miért rossz nézni Az átokot? Az előzetesben is szerepel az a rész, amikor a főszereplőnk a show kedvéért pénzt ad egy parkolóban üdítőket áruló kislánynak. De csak 100 dolláros van nála és annyira fösvény és zsugori, hogy visszakéri a lánytól a pénzt.
majd azzal tetőzik, hogy megpróbál levenni pénzt egy ATM-ben, hogy kevesebbet tudjon fizetni a lánynak. Ámde a felvételért %-ot kell fizetni a banknak, amit nem akar, és még sorolhatnám, miért húsbavágóan cinikus a jelenet, hogyan folytatódik, de nem teszem, mert mindig van lejjebb...

Az egész széria ilyen – az első 5 rész alapján, ami eddig megjelent. Az igazi átok maga a két karakter személye (és persze a valóságban hozzájuk hasonló egyedek) az emberiségre nézve. Emma Stone zseniális a gazdag családból származó influenszer-kezdeményként, aki mindenképpen azt a képet próbálja festeni magáról, hogy ő a jó és filantróp személy, miközben férjét uralja és Kareneket megszégyenítő fénysebességgel háborodik fel mindenki helyett mindenen.
A karakter megtestesítője a „kispénisz” energiának, aki bármit megtesz, hogy bizonyítsa, hogy ő ér valamit. Mi ez, ha nem igazi egzisztenciális, 21. századi horror, fekete humorral fűszerezve? Ezek az emberek piócaként tapadnak rá a társadalomra és szívják mindenki vérét, miközben nekik minden megadatott születési jogon.

Aki kedveli Eric André vagy Tim Robinson munkásságát, az tudja milyen típusú humorra számítson. Annyiban más Az átok, hogy átitatták hatalmas mennyiségű sötét cinizmussal, és annyira húzzák a kellemetlen helyzeteket, hogy igazi csattanó híján azon fogunk mosolyogni, hogy ilyen lehetséges?! Ennyire aljas emberek boldogulnak az életben és sokkal jobban, mint azok, akik megérdemelnék? Márpedig igen, egyszerre szatirikus túlzás és teljesen valós a helyzet, amit lefest Az átok.
Nem tudom azt írni, hogy aki kedveli ezt a stílust, az próbálja ki, mert ilyet még nem nagyon láttam. Lehetetlen egy zsánerbe vagy stílusba beskatulyázni a sorozatot. Annyira húsbavágóan kellemetlen és gonosz néha, hogy csak az próbálkozzon vele, aki nyitott az újdonságokra.

Egyértelműen 18+-os korhatár, nem is értem a SkyShowtime-os 12-est, sokszor rossz nézni a szenvedést, nem az erőszakossága, hanem a témája miatt – és persze egy pár apró péniszt is láthatunk. Direkt formabontó, ugyanakkor részletgazdag, árnyalt, ámde az eltúlzott. Az álnok főszereplőkről szóló forgatókönyv felforgatja a nézői elvárásokat, sosem az történik, amire az ember számítana. Kicsit olyan érzésem volt, mintha egy David Lynch-művet néznék, de annál azért jóval könnyebben befogadható és viccesebb.
Csak azok próbálják meg Az átokot, akik nyitottak a szokatlan dolgokra. Másnak nem merem ajánlani. Én magam is szenvedtem rajta néha, de végül megérte. Bármennyire is rossz érzés nézni, az alkotók megérdemlik a nézettséget – pedig a pár példával, amit felhoztam, csak kapargattam Az átok felszínét. A sorozat első öt része megtekinthető a SkyShowtime streaming szolgáltató kínálatában.