KULT

Első vonalból a földi pokolban - Kislányomnak, Samának / Az underground kórház

Két film a háború borzalmairól, a mindennapi pokolból. Ráadásul kortárs filmek, és nem fikciók. Mindkettő a szíriai háború mindennapjairól szól, mindkettőt Oscar-díjra jelölték, egyik sem nyerte meg. És a hasonlóságoknak itt még nincs vége. Kritika.


Személy szerint én azok közé tartozom, akik meglepődtek a legjobb dokumentumfilmnek járó Oscaron. Nem mintha az amerikai és ázsiai gyári munkásokról szóló American Factory ne érdemelt volna díjat, de én sokkal inkább számítottam volna a természet és az ember összhangját bemutató Méz-királynő (Honeyland) vagy a szíriai háborút testközelből bemutató Kislányomnak, Samának (For Sama), illetve Az underground kórház (The Cave) szobrocskájára. De mivel filmeket nem a díjak miatt nézünk, így is erősen tudom ajánlani mindenkinek mindhárom alkotást, bár utóbbi kettőt nem javasolnám egymás után megnézni.

Ami sokaknak a mindennapokat jelenti, félek, egy átlagos, békében élő európainak 3 óra alatt túl nagy lelki megterhelést okozhat.

Adva van a szíriai háború, amiről olyan sok információ és dezinformáció zúdul ránk, hogy eléggé nagy bizonyossággal mondhatjuk, hogy vajmi keveset tudunk róla – mármint úgy igazán. A fő hadszínterek, mint például Aleppo oly sokszor kerülnek szóba, hogy egy idő után az ember agyában kialakul körülötte valami messzi, kissé talán misztikus érzés. Holott kevesebb, mint 2 és félezer kilométerre tőlünk élnek ott emberek, akik éppen úgy szeretnek, gyűlölnek, fogyasztanak, szórakoznak és szomorkodnak, mint mi.

Kivéve, hogy ezt ők permanens életveszélyben teszik, pedig éppen olyan ártatlan emberek, mint mi.

Waab al-Kateab fiatal rendezőnő (Kislányomnak, Samának) és Feras Fajjád valamivel rutinosabb rendező (Az underground kórház) filmjei hasonló alaphelyzetet dolgoznak fel: olyan emberek mindennapjait, akiknek nem elég, hogy a folyamatos bombázások közepette túl kell élniük, de mindent feltesznek arra, hogy segítsenek beteg és sérült honfitársaikon. Pusztán emberbaráti szeretetből, mert a körülményekből adódóan értelemszerűen sem jelentős pénz, sem túl sok szakmai siker nem vár egyikükre sem.

Gyakorta felmerülő filmes kérdés, hogy hogyan tudja egy háborúról szóló film visszaadni egy ilyen szituáció pokoli helyzeteit, az emberek mindennapos szenvedéseit. Hát így. Kézenfekvő megoldás dokumentumfilmet forgatni a háborús helyszínekről, ám mindez valószínűleg ha hatásos is, de kevés volna.

Kell a jó érzék, amivel al-Kateab 500, míg Fajjád 1200 órányi anyagot fésül össze durván 100-100 perc szenvedéssé, csontig hatoló borzalommá.

Fajjád dokumentumfilmje sokszor kidolgozottabb képekkel operál, néha már-már a játékfilmességbe csap át, míg al-Kateab leginkább az amatőr szemszögű felvételekre helyezi a fókuszt, és ez kifejezetten jót tesz a filmnek. A 18+ -os kategória felett a mozis besorolásokban létezik egy „Csak erős idegzetűeknek!” kitétel, ami többször is eszembe jutott a két film közben.

Összetört testű és halott kisgyerekeket látni, vagy fülsiketítő orosz bombázókat hallani (tudva, hogy mit hoznak magukkal és hagynak majd maguk után) egyike életem legnyomasztóbb mozis élményeinek.

Egészen felfoghatatlan belegondolni, hogy mindez kvázi napjainkban, ráadásul tőlünk néhány órányi repülútra történik. Ilyen közel keresik sírva (addigra már halott) kistestvérüket kiskamasz gyerekek, próbálnak meg romok alatt túlélők után kutatni önkéntes orvosok vagy épp igyekeznek normális családi életet élni amúgy normális családok.

„A gyerekeket nem zavarja az ostrom, azt sem tudják mi az”

– mondja az egyik szereplő a Kislányomnak, Samának című filmben, és valóban: miért is definiálnák kicsi gyerekek azt az állapotot, amiben szinte egész addigi életüket élték. Waadot az zavarja a legjobban, hogy Sama meg sem rezdül a bombázásokra, az életük borzalmas zenei aláfestéseként folyamatosan szóló robbanásokra. De egy idő után a felnőttek is kezdenek hozzászokni. Mi azonban a film bő másfél órája alatt garantáltan nem tudunk, újra és újra a lelkünkig hatol minden egyes csattanás. Embertelenül nyomasztó belegondolni, hogy egy-egy ilyen bomba olyan emberek életét olthatja ki épp, mint szereplőink. Akik közül egyébként számosan nem érik meg a film elkészültét, hisz Waad rengeteg barátja áldozatul esik a folyamatos harci eseményeknek.

Az underground kórház bemutatja, hogy a történelem leghosszabb ideig ostromolt településén, a Damaszkuszhoz közeli al-Gútában egy orvosnő vezetése alatt egy kórház hogyan próbál meg egy "barlangban" helyt állni, miközben a fehérsisakosok hosszú állandóságban csak hozzák az újabb és újabb sérülteket. A föld alatt nyílik egy halovány reménysugár, míg fent szó szerint a pokol tombol.

Mindeközben azért a film nem feledteti az arab ország háborún túli társadalmi problémáit sem: az egyik segítségre szoruló férfi például rossz ellátását egyértelműen a női vezetésű kórház számlájára írja.

(Mindkét filmben nagyon erős egyébként a női szemszög.) Jó volna azt mondani, hogy itt kibukik a mi mindennapjainktól eltérő kultúra, de nem lennénk teljesen őszinték.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: