KULT
A Rovatból

Éhezett, pornózott, buszok közt aludt, majd térdre kényszerítette Hollywoodot – Sylvester Stallone 77 éves

Színész, rendező, producer és forgatókönyvíró, már több mint négy évtizedes karrierrel. Ő Rocky, és ő Rambo. Sylvester Stallone persze nem született híresnek. Olyannyira nem, hogy a poklok poklán kellett átmennie, mire sikerült befutnia.


Sylvester Stallone testi deformitásokkal született. Nehéz gyermekkora volt, mert sokat zaklatták. Húszéves korában annyira le volt égve, hogy három hétig egy buszpályaudvaron aludt, miközben színészi munkát keresett. Elég sok középszerű és B-kategóriás filmben játszott, mielőtt 30 éves korára a Rocky végül meghozta a várva várt áttörést. Nem volt hát könnyű a kezdet, de csak szépen sorjában…

Pornós kezdetek

Michael Sylvester Gardenzio Stallone 1946. július 6-án született Manhattanben olasz apától (Frank Stallone) és amerikai anyától (Jackie Labofish 2020-ban hunyt el 98 éves korában!). A kis Sylvester születése traumatikus élmény volt a család számára, mivel az orvos, aki világra hozta, véletlenül megsértett egy ideget a szülés során. Ennek következtében Stallone arcának bal alsó fele lebénult. S bizony ez az oka a jellegzetes kinézetének és beszédének is.

Stallone apja egyébként fodrász volt, aki a családjával az 1950-es években Washingtonba költözött, hogy ott egy szépségiskolát nyisson. Az édesanyja pedig táncosnőként kereste a kenyerét, emellett a női birkózást népszerűsítette, és 1954-ben egy női edzőtermet nyitott Washingtonban. Sly a tekintélyes Notre Dame Akadémiára és a Lincoln gimibe járt, mielőtt a Charlotte Hall Katonai Akadémia, majd a Miami Egyetem hallgatója lett volna. A gyerekkora azért sem volt egyszerű, mivel D-vitaminhiánya miatt gyenge csontjai voltak.

Emellett gyakran zaklatták az iskolatársai is, ő azonban általában nem hagyta magát, ennek eredményeként pedig 12 éves korára összesen 11 csontja tört el, és 13 iskolából rúgták ki.

Tizenöt évesen kezdett el testépítéssel foglalkozni, mert azt mondták neki, hogy az agyával nem sokra fog menni…

A főiskolai évei alatt mindenféle alantas munkát elvállalt, és apró mellékszerepekre jelentkezett színészi meghallgatásokon. Persze nem kapott semmi kiemelkedőt, így a lakbért sem tudta kifizetni. Ezért kilakoltatták a lakásából, és heteken át egy buszvégállomáson kellett aludnia. Kétségbeesésében szerepet vállalt (200 dollárért) egy 1970-es szoftpornófilmben, amelynek The Party at Kitty and Stud's volt a címe (az IMDb-n a jelenlegi magyar címe: Broky, hahaha), és amit összesen két nap alatt leforgattak. Sly később így mesélt az élményéről: "Vagy megcsinálom azt a filmet, vagy kirabolok valakit, mert a kötél végére, a legeslegvégére értem."

Majdnem feladta

Stallone ekkoriban a barátnőjével, Sasha Czackkel élt New Yorkban. A lány feltörekvő színésznő volt, aki pincérnőként dolgozott, hogy mindkettőjüket el tudja tartani. Sly pedig alkalmi munkákat vállalt: takarító volt egy állatkertben, majd színházi ügyelő. Közben folyamatosan meghallgatásokra járt, bár nem kapott olyan szerepet, ami boldoggá tette volna.

1972-ben a jó melók elmaradása miatt majdnem feladta a színészi álmait. Nem sokkal korábban például jelentkezett A keresztapa egyik olasz statisztaszerepére is, de visszautasították. Amikor pedig Francis Ford Coppola filmje az év egyik legnagyobb slágerévé vált, Sylvester borzasztóan elszomorodott. Elmondása szerint éveken át kétségbeejtő volt az anyagi helyzete. Egyszer még a kutyáját is kénytelen volt eladnia 40 dollárért, mert ételre sem volt pénze.

Ám akkor jött egy bokszmeccs, ami örökre megváltoztatta az életét… 1975-ben Stallone ugyanis megnézte a Muhammad Ali és Chuck Wepner közti összecsapást. A bunyó idején a karrierje csúcsán lévő Ali volt a bajnok. Ezért a mérkőzésért pl. 1,6 millió dollárt kapott. Chuck Wepner volt az esélytelenebb, aki évekig várt arra, hogy megküzdhessen Alival. „Mindössze” 100 000 dollár ütötte a markát a meccsért. S mivel Ali volt a favorit, tízszer annyian fogadtak rá, mint Wepnerre. Egyszerűen fogalmazva: senki sem számított Wepner győzelmére. Persze, ahogyan az várható volt, Ali nyerte a mérkőzést, ám a várakozásokkal ellentétben Wepner rendesen megizzasztotta, csak a 15. menetben, pillanatokkal a végső gongszó előtt sikerült őt kiütnie Alinak. Sőt, a 9. menetben Wepner egyszer még a földre is kényszerítette Alit egy bikarerős ütéssel.

Tehát, bár Wepner végül veszített, mégis lenyűgözte a közönséget, köztük Sylvester Stallone-t is.

A Rocky születése

S talán nem nagy meglepetés, hogy ez a meccs adta az ötletet Sly-nak a Rockyhoz: a mérkőzés után hazament, majd három napon át ki sem mozdult a lakásából, ezalatt pedig megírta a forgatókönyvét. A szkriptet ezután rengeteg producernek megmutatta, de a legtöbbjük nem volt hajlandó pénzt áldozni a filmre. Stallone azonban nem adta fel. Nem sokkal később részt vett egy meghallgatáson, s bár a szerepet nem kapta meg, kifelé menet azonban lazán odavetette a producereknek, Irwin Winklernek és Robert Chartoffnak, hogy van egy jó sztorija. Ők elolvasták a forgatókönyvet, és nagy hatással volt rájuk. Ezért 25 ezer dollárt ajánlottak Sly-nak érte, és azt akarták, hogy valami ismert színész játssza a főszerepet.

Stallone azonban biztos volt benne, hogy ha nem ő alakítja Rockyt, és a film sikeres lesz, akkor ő megöli magát. Ezért foggal-körömmel ragaszkodott ahhoz, hogy ő lehessen a címszereplő. A producerek végül 350 ezer dollárra emelték az ajánlatot, azzal a feltétellel, hogy Stallone nem játszik a filmben, s bár ez már eléggé csábító volt, színészünk nem engedett, így végül Winklerék beleegyeztek, hogy Stallone játssza el Rockyt, a fizetését viszont 23 ezer dollárra csökkentették, magára a filmre pedig mindössze 1 millió dolláros csekély költségvetést különítettek el. Mivel a büdzsé ilyen alacsony volt, Stallone felkérte a rokonait és barátait különféle szerepekre, és sok jelenetet csak egyszer forgattak le, hogy ezzel is spóroljanak.

A Rocky végül 1976 novemberében került a mozikba, a közönség pedig imádta, óriási kasszasiker lett: 225 millió dollárt keresett, ráadásul 10 kategóriában is jelölték az 1977-es Oscar-díjátadón, amelyek közül hármat meg is kapott, köztük a legjobb film díját is, amit olyan filmek elől „happolt el”, mint a Taxisofőr, a Hálózat, Az elnök emberei és a Dicsőségre ítélve. Stallone előtt pedig Hollywood szélesre tárta a kapuit…

S persze, miután megkapta a Rockyért járó pénzt, Sly első dolga volt, hogy visszaszerezze a kutyáját. Mivel a fickó, akinek eladta az ebet, tudta, hogy a korábbi gazdi kétségbeesett, 15 ezer dollárt kért érte. A kutya egyébként később szerepelt a Rockyban is.

Ennyit bukott a Rambo 3 miatt

A Rocky sikerén felbuzdulva Stallone 1978-ban debütált rendezőként az Édenkert a sikátorban című filmmel. Majd 1979-ben a Rocky folytatásának rendezője és főszereplője lett, ami szintén nagy sikert aratott. A Rocky III 1982-ben, a Rocky IV pedig 1985-ben szintén nem okoztak csalódást. A sorozatot az 1990-es Rocky V törte meg, ami megbukott a mozik kasszáinál, és hét Arany Málna-díjra jelölték. Ezután 16 évig kellett várni, amíg kedvenc bokszolónk 2006-ban a Rocky Balboával végül dicsőségesen vissza tudott térni.

Persze nem szabad megfeledkeznünk Stallone másik népszerű és sikeres franchise-áról, amelyben a vietnami háborús veteránt, John Rambót alakította. A Rambót (1982) és a Rambo 2-t (1985) imádta a közönség, a Rambo 3 (1988) viszont már nem ment annyira fényesen, s ehhez kapcsolódik Stallone egyik legnagyobb megbánása is. Egy interjúban ugyanis bevallotta, hogy egyszer visszautasított egy 34 millió dolláros gázsit (az ma kb. egy 85 milliós ajánlatnak felelne meg). „A Rambo 3-at csináltuk épp. Azt hittük, hogy ez lesz a legnagyobb siker, ez még azelőtt volt, hogy kijött volna. És egy vagyont fizettek érte. Aztán azt mondták: »Akarunk egy Rambo 4-et is. Itt van: kell vagy nem, 34.« Erre én: »Ne kapkodjuk el a dolgot...« Tényleg. Ez nem vicc. Ó, most, hogy belegondolok, mekkora idióta voltam... hűha!” – mesélte Stallone, hiszen a Rambo 3 csalódást keltő bevételei után szó sem lehetett egy negyedik részről, legalábbis 2008-ig, de az már egy másik történet…

Boldogító igenek, kiábrándító nemek

Még nem esett szó Sly magánéletéről, pedig az sem eseménytelen, sőt! Már a karrierje kezdete óta rendszeresen szerepelt a hírekben a viszonyai és a meghiúsult házasságai miatt is. Eddig háromszor nősült meg, és két eljegyzése bomlott fel. Az első házasságot 1974-ben kötötte élettársával, Sasha Czackkel, akivel együtt próbáltak munkára és hírnévre találni Hollywoodban. A párnak két fia született: Sage 1976-ban, Seargeoh pedig 1979-ben. Utóbbinál hároméves korában autizmust állapítottak meg, jelenleg 44 éves, és az édesanyjával él. Sage sorsa pedig még tragikusabb volt. Ő az apja nyomdokaiba lépett színészként, s miután olyan filmekben szerepelt, mint a Rocky V, a Szellemek háza (1993) és a Daylight – Alagút a halálba (1996), 2012 júliusában koszorúér-betegségének következtében elhunyt, mindössze 36 éves volt.

Sly és Sasha egyébként 1985-ben váltak el egymástól, a színész pedig még ugyanebben az évben feleségül vette Rocky IV- és Kobra-beli színésztársát, Brigitte Nielsent. A házasságuk eléggé viharos volt, folyamatosan a bulvárlapok címoldalain szerepeltel, s nem is tartott soká a frigy, másfél évvel később, 1987 nyarán el is búcsúztak egymástól.

Stallone 1988-ban ismerte meg Jennifer Flavint, a jelenlegi feleségét, ám sok idő volt, mire végleg (eddig legalábbis) kikötöttek egymás mellett. Sly ugyanis azonnal megszakította a kapcsolatát Flavinnel, amikor az megszülte a lányát, akinek nem ő volt az apja… Ezek után főként modellekkel randizott, kettőt közülük (Janice Dickinson, Angie Everhart) el is jegyzett, de végül nem mondta ki feleslegesen a 3. és a 4. boldogító igent.

Később azonban sikerült kibékülnie Flavinnel, annyira, hogy 1996-ban eljegyezte, 1997. május 17-én pedig feleségül is vette őt. Azóta is együtt vannak, és három közös lányuk született: Sophia (1996), Sistine (1998) és Scarlet (2002). Igen, az öt gyermek nevéből tisztán látszik, hogy Sylvester a csemetéinél is ragaszkodik az S. S. monogramhoz…

Jennifer Flavinnel egyébként tavaly ősszel ingott meg először súlyosan a házassága, olyannyira, hogy az egykori modell be is adta 25 év után a válópert, szerencsére azonban újra sikerült elsimítani a vitás ügyeket köztük, így együtt maradtak, sőt, egy közös projektbe is belefogtak családilag, idén májusban került ugyanis fel a Paramount+-ra (nálunk majd a SkyShowtime-on várható) a The Family Stallone című realityjük Osbourne-ék és Kardashianék mintájára.

A süllyesztőből újra a csúcsra

Stallone képes volt arra, amire nem sokan: a csillaga évtizedeken át fényesen ragyogott, nem tűnt el a 70-es és a 80-as évek után sem, sőt, az 1990-es esztendőkben is mindig kiemelt mozis eseménynek számított egy újabb Sly-film. Ekkoriban olyan címekkel érkezett, mint pl. az Oscar (1990), a Cliffhanger  - Függő játszma (1993), A pusztító (1993), A specialista (1994), a Dredd bíró (1995), a Bérgyilkosok (1995), a Daylight – Alagút a halálba (1996) vagy a Cop Land (1997). Ez utóbbival próbált kitörni a sima akciófilmes skatulyából, alakítását pedig világszerte dicsérték, mégis a Cop Land után Stallone nem igazán találta a helyét Hollywoodban. Kapásból három évig nem forgatott, majd a 2000-es években egyre kisebb és jelentéktelenebb filmekkel (Get Carter – 2000, Felpörgetve – 2001, D-Tox – 2002, Késő bosszú – 2002) vagy mellékszerepekkel (A nagy trükk – 2003, Taxi 3 – 2003, Kémkölykök 3: Game Over – 2003) jelentkezett.

Ezután újra három évre búcsút mondott a színészkedésnek (csak a Las Vegas című sorozat két epizódja kedvéért tett kivételt), jól felszívta magát, majd megírta és megrendezte a Rocky-sorozat 6. részét, a 2006-os Rocky Balboát, erős utalásokkal a saját karrierjére (a visszavonult, öregedő bajnok újra ringbe száll, és győzelmet arat), és sikerült is a visszatérés.

Előre lenézte szinte mindenki, majd heves bocsánatkérések közepette dicsérték a filmet és benne Sly alakítását. Ő maga egyébként máig a Rocky Balboát tartja a legjobb filmjének (a legrosszabbnak pedig az 1992-es Állj, vagy lő a mamám!-at).

Ezután pedig jött újra Rambóként is (John Rambo - 2008), majd útjára indította A feláldozhatók-franchise-t (2010, 2012, 2014, idén szeptemberben pedig érkezik a mozikba a 4. rész!), összehozott egy közös akciózást régi riválisával, ma már világi cimborájával, Arnold Schwarzeneggerrel (Szupercella – 2013), nem mellesleg pedig csodásan vitte tovább (és engedte át másoknak) Rocky örökségét a 2015-ben indult Creed-franchise-zal, amelynek első részéért 1977 után újra kiérdemelt egy színészi Oscar-jelölést. Sőt, belekóstolt egy kicsit a Marvelbe (A galaxis őrzői 2-3) és a DC-be (The Suicide Squad – Az öngyilkos osztag) is, tavaly pedig leforgatta első nagy sorozatát, a Tulsa királyát.

Sylvester Stallone július 6-án töltötte be a 77. életévét. Ennyi idő alatt pedig az élet sokszor behúzott neki, de ő még mindig itt van, és sikeresebb, mint valaha. Hogy miért? Mert a következőket vallja: "A világ nem csupa napsütés és szivárvány. Ez egy nagyon gonosz és csúnya hely. És nem érdekel, hogy milyen kemény vagy, térdre fog kényszeríteni, és ott is tart örökre… ha hagyod. Te, én vagy senki más nem fog olyan keményen ütni, mint az élet. De nem az a lényeg, hogy milyen keményen ütsz. Hanem az, hogy a kemény ütések után hogyan tudsz felállni, és folytatni. Hogy mennyit bírsz elviselni, és továbblépni. Így kell nyerni."


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Az első rész a legerősebb a hat közül - Megjelent a Fekete tükör legújabb szezonja, de nem örülhetünk neki felhőtlenül…
A Fekete tükör minden epizódja gyakorlatilag egy különálló rövidfilm, amely a társadalom és a technológia kapcsolatának a sötét oldalát vizsgálja. Egy igazi zsánereken átívelő depresszív kaland. Lássuk milyen lett a hetedik évad!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 14.



A Fekete tükör egy brit kezdeményezés volt 2011-ben. Megpróbálták Az alkonyzóna hangulatát átemelni az angol Channel 4 csatorna segítségével. 2014 után úgy tűnt, a csatorna nem tudja finanszírozni az emelkedő költségeket, egy pár év kihagyás után jött a Netflix, és új életet lehelt a sorozatba, természetesen mérhetetlen mennyiségű pénzzel karöltve.

Amint megnyíltak a pénzcsapok, Charlie Brooker alkotó előtt kinyílt a világ, és a visszafogottabb brit költségvetés után igazán el tudott szabadulni a képzelete.

Több nagynevű sztár is szerepelt egy-egy epizódban. Sokak szerint ez nem tett feltétlenül jót a sorozatnak, mert sokkal kommerszebb részeket eredményezett. Én nem így gondoltam, alapvetően mindig jól szórakoztam a Fekete tükrön, már ha lehet ilyet írni egy hihetetlenül depresszív műről.

Mert mi is a Fekete tükör? Kell hozzá egy speciális hangulat, az biztos. Egy kegyetlen, maró humorú, sokszor disztópikus jövőt lefestő antológia-sorozat. Ez azt jelenti, hogy az epizódok ugyanazon a Földön játszódnak, de mégsincs igazán kapcsolat a részek között. Zsánereit is folyamatosan váltogatja, az egyik rész horror, a másik sci-fi, de lehet szatíra is.

Ami sokszor közös a történetekben, az egy új technológia, ami a jövőben megváltoztatja a világot. Egy külső agyi szinopszischip, ami rengeteg lehetőséget ad a forgatókönyvíróknak.

Sok rész azt mutatja be, hogy ennek az új technológiának milyen felhasználási lehetőségei vannak, és milyen visszaéléseknek nyit kapukat, akár az igazságszolgáltatásban, vagy a szórakozásban. A Fekete tükör nem szégyenlősködik, a sorozat nagy része erősen 18+-os, főleg, ha a brit epizódokat is nézzük. A Netflix úgy érzem, visszavett azért a bemutatott szörnyűségekből.

Eddig minden új évadot ünnepként kezeltem, engem nem idegenített el a piros streamingszolgáltató jelenléte, örültem, hogy újabb részeket tartogat számomra a Tükör. Legalábbis eddig. Az előző évad sem töltött el teljes megelégedettséggel, de úgy gondoltam, ez biztos csak egy gyengébb eresztésre sikeredett. Mostanra viszont elértünk oda, hogy ebben a szezonban több az elmegy/rossz epizód, mint a kiemelkedő rész. A hetedik évad szerintem még gyengébbre sikerült, mint az előző. Az első rész a legerősebb a hat közül.

Úgy éreztem, ez az epizód nemcsak egyszerre fricska a Netflix és mindenféle előfizetéses szolgáltatás orra alá, hanem egyben az egészségügy komoly problémáit is górcső alá vevő dráma.

Tényleg remek rész, a színészek is szuperek, a forgatókönyv ugyan kitalálható, de nagyon hatásos. Egészen meglepődtem, milyen jól sikerült a Mindennapi emberek című rész. Nem teljesen a szokásos agyi szinapszis modult használta, hanem ennek egy „streaming” orvosi verzióját, ami adott valami pluszt az eddig megismertekhez, és tényleg izgalmas nyitányt eredményezett.

Aztán jött a második rész, egy csavaros paranoid thriller, amely ugyan minőségben visszaesés az elsőhöz képest, de szórakoztatásban úgy éreztem, magas szinten tudott maradni. A végén lévő fordulat és a magyarázata ugyan elképesztően bénára sikerült, de az odáig vezető út megéri, hogy megnézzük. Nem kiemelkedő, de szórakoztató darab lett. Ekkor még bizakodtam. Ami rögtön el is tűnt a harmadik epizódra. Itt előkerült a szokásos technológia, csak megint egy másik felhasználási módját találták ki. Ám az alapötlet szerintem nagyon erőltetett.

Egy filmforgatáshoz használták fel a virtuális teret mesterséges intelligenciával irányított színészek alkalmazásával.

Akik tudják, hogyan zajlik egy forgatás, azok valószínűleg szörnyülködtek a Hotel Reverie epizódon. Emellett a casting is nagyon félrement. Awkwafina semmit nem tett hozzá a részhez, Issa Rae pedig mint főszereplő színész, aki egy színészt alakít, borzasztó. Egyedül Emma Corrint tudom dicsérni, mint az egyik főszereplőt, aki egy mesterséges intelligencia által alakított színészt játszik. Értem, mi volt a cél, Hollywood aranykorát kicsit dicsőíteni, és a problémáit elővenni, de szerintem ez a rész teljesen félrement. Nemcsak, hogy tisztelgés nem volt az igazi a téma iránt, de a kritika is gyenge volt. A remake-ek feleslegességére is rosszul hívta fel a figyelmet, pedig lehetett volna ezzel mit kezdeni. A vége hatásos, de nem érte meg az utazást sajnos. Itt kicsit alább hagyott a lelkesedésem.

A negyedik résznél egy pillanatra örültem, majd gyorsan elkámpicsorodtam. Én nagyon szerettem a 2018-as interaktív, tévén játszható, különálló kalandjáték részt, a Bandersnach-et. Úgy kell elképzelni, mint a 80-as években divatos kalandjáték-kockázat könyveket, csak tévére átültetett mechanikával. Nagyon érdekes, de maga a történet nem volt annyira jó.

Nos a negyedik epizód a Bandersnach spirituális folytatása.

Eléggé hasonló a hangneme és a stílusa, természetesen a kalandjáték-trükkön kívül. Ám itt is elcsúsztak sok banánhéjon. A csavar az első pillanatban kitalálható, a múltban játszódó részekben pedig nincs igazi újdonság, és az egésznek nagyobb a füstje, mint a lángja. A színészek jók, de ennyit tud.

A folytatásban megint a szokásos ötletet használják fel új köntösben. Ám itt működik a dolog! Az ötödik részben most egy elhunyt halotti beszédében ad segítséget az agyi chip, egy volt szerelem szemszögéből. Paul Giamatti fiatalkori, első és igazi szerelme elhunyt.

Elsodorta őket egymástól az élet, de a férfi mindig is szerette a nőt. Fényképek és egy mesterséges intelligencia segítségével Giamatti visszaemlékszik a történtekre.

Elképesztően melankolikus és hatásos a sztori. Oda merem tenni a legjobb Fekete tükör-epizódok mellé. Nem a megszokott maró, rosszindulatú történet, hanem a keserédes, szomorkás, drámai darab. Gyakorlatilag az egész egy kamaradráma Giamattival és Patsy Ferrannal, ami nagyon működik.

Végül elérkeztünk a nagy fináléhoz. A duplarész hosszúságú utolsó epizód a nagy sikerű negyedik évad USS Callister című epizódjának a közvetlen folytatása. A sorozat életében ez az első ilyen direkt „második rész”. Hangulatos, de nem tud igazán semmi újat mutatni.

Kicsit még úgy is érzem, hogy visszamenőleg leminősíti a USS Callistert. Az akkor lezárt történetet gyakorlatilag semmissé teszi, nem épít rá, hanem elszúrja annak befejezését.

Kicsit olyan érzésem támadt, hogy kötelező volt ez az epizód, mert Cristin Milioti és Jesse Plemons is azóta nagyobb név lett. Emiatt már egy rossz szájízzel kezdődik az egész. A régi epizódból szinte mindenki visszatér, egyedül az érdekes arcú Michaela Coel hiányzik, de ha igazak a hírek, akkor egy másik forgatás miatt nem tudott részt venni ebben. Úgy érzem, a USS Callister: Into Infinity elköveti az összes hibát, amit egy folytatás el tud: nagyobb, hosszabb és totál felesleges. A színészek ügyesek, de itt is ennyit tudok kiemelni. A sci-fi téma működik, a szokásos technológia itt is jelen van, a befejezés próbál nagyot húzni, de nem érzem jónak a megoldást. Kicsit inkább béna.

Tehát összegzésként, ha valaki csak a jó részeket akarja megnézni, akkor elég az első és az ötödik epizódot elindítania. Minden más csak felesleges sallang. Amit nagyon sajnálok. Az igazság az, hogy egyre több jobbnál-jobb antológiasorozat készül, az Amazonos Secret Level, a Tales from the Loop, vagy a szintén Netflixes Love Death and Robot is jobb részeket adott nekünk az utóbbi időben, mint a Fekete tükör az elmúlt pár évadban. Ha sikeres lesz, biztos érkezik majd a nyolcadik évad, de valami újat kellene mutatnia Brookeréknek, mert ez a biztonsági játék túl unalmas, és nem lesz elég hosszútávon. Tényleg sajnálom…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Megijedt a sztárságtól, amikor tiniként a szoknyája alá akartak fotózni – A 35 éves Emma Watson visszavonult, és új kihívásokat keres
Oscar-díj helyett inkább PhD-t akar szerezni, a sok pénzt hozó filmek főszerepei helyett pedig inkább a nők egyenjogúságáért küzd.


Emma Charlotte Duerre Watson 1990. április 15-én született Párizsban, Jacqueline Luesby és Chris Watson angol ügyvédek gyermekeként. A családi háttere intellektuálisan és kulturálisan egyaránt gazdag, francia és angol hatások alakították Emma korai éveit. Ötéves koráig élt az öccsével, Alexszel együtt a Párizs melletti Maisons-Laffitte-ben, a szülők azonban ötéves korában elváltak, így a gyerekek ekkor Angliába költöztek, hogy az édesanyjukkal éljenek Oxfordshire-ben, a hétvégéket pedig apjuk londoni házában töltötték (később született még három féltestvére – Toby, Lucy és Nina – az apja új házasságából). Oxfordban a Dragon Schoolba járt 2003-ig, eddigre azonban már ismert színész volt az első két Harry Potter-filmnek köszönhetően.

Egyébként kb. hatéves korától kezdve a színészet érdekelte a leginkább, és szülei beleegyezésével a Stagecoach Theatre Arts oxfordi intézményében, egy részidős színházi iskolában képezte magát, ahol éneklést, táncot és színészetet tanult.

„Mindig is szerettem ezt a világot. Sokszor szerepeltem iskolai színdarabokban, és gyakran léptem fel a családom előtt. De 9 éves koromban kaptam először igazi ízelítőt a hivatásos színészetből. Akkor még nem tudtam, hogy ez megváltoztatja az életemet” – mesélte Watson a Vogue-nak egy 2018-as interjúban.

Tízéves korában már fellépett a Stagecoach produkcióiban és iskolai darabokban, de a Harry Potter-franchise előtt soha nem játszott hivatásszerűen.

Hermione 10 éve

A színészi útja aztán 1999-ben, kilencéves korában drámai fordulatot vett, amikor elkezdődött a szereplőválogatás J.K. Rowling Harry Potter-könyvsorozatának filmadaptációjához. Watsont a drámatanára bátorította, hogy próbálja ki magát a castingon, kezdetben azonban nem volt tisztában a projekt nagyságrendjével: „Nem éreztem az elején, hogy milyen nagyszabású dolgokról van szó. A könyvekről sem tudtam sokat, de azt igen, hogy Hermione karaktere zseniális. Amikor a drámatanárom azt javasolta, hogy jelentkezzek a meghallgatásra, azt gondoltam, hogy szórakoztató élmény lesz, de nem igazán számítottam arra, hogy bármi is lesz belőle. Csak a tőlem telhető legjobbat akartam nyújtani. Majd folyamatosan kérték, hogy jöjjek vissza, és kezdtem úgy érezni, hogy valami igazán különleges dolog részese vagyok. Amikor pedig felhívtak, hogy megkaptam a szerepet, akkor döbbentem rá igazán: az életem soha többé nem lesz ugyanaz, mint eddig."

Watson, akit 2000-ben választottak ki több ezer lány közül Hermione Granger szerepére, ez a döntés pedig kulcsfontosságúnak bizonyult a karrierje szempontjából. Az első rész, a Harry Potter és a bölcsek köve 2001-ben került a mozikba, Watson alakítása pedig széles körben váltott ki elismerést. A fantasyfilmek sikere egyik napról a másikra sztárrá tette őt, az újonnan szerzett hírnév azonban számos kihívással járt együtt.

Bár Watson már fiatalon reflektorfénybe került, eltökélt szándéka volt, hogy a népszerűség nem árnyékolja be a színészet iránti szenvedélyét. A Harry Potter-filmek (nyolc epizód 2001-től 2011-ig) alatt próbált egyensúlyozni az iskolai tanulmányai, a magánélete és a szakmai karrierje között. A világsztársággal járó nyomás ellenére ugyanis nagyon komolyan vette a tanulmányait, és keményen dolgozott azért, hogy megőrizze életében a normalitás érzését. „Tudatos döntést hoztam: nem akartam, hogy az életem csak a Harry Potterről szóljon. Fontos volt számomra, hogy folytassam a tanulmányaimat, és a színészkedésen kívül más érdeklődési körökkel is foglalkozzam. Nem akartam, hogy egyetlen szerep vagy film határozza meg az életemet” – mondta erről.

Mindenkit leiskolázott

A Dragon School, vagyis az általános suli 2003-as befejezése után Watson az oxfordi Headington Schoolba ment tovább. A Harry Potter-forgatásokon való tartózkodása során őt és színésztársait, Daniel Radcliffe-et (Harry Potter), Rupert Grintet (Ron Weasley), Tom Feltont (Draco Malfoy) és a többi gyereket naponta akár öt órán át korrepetálták.

Emma aztán 2006 júniusában tíz tantárgyból tett záróvizsgát, amelyek közül nyolcat A* (csillagos ötös), kettőt A (ötös) eredménnyel zárt.

A gimnázium befejezése, vagyis az érettségi után szünetet tartott a tanulmányaiban, hogy 2009 februárjától a Harry Potter és a Halál Ereklyéi 1. és 2. részének forgatására koncentráljon, de azt állította, hogy utána tovább akar tanulni.

Később megerősítette, hogy a Brown Egyetemet választotta Providence-ben, Rhode Islanden. 2011 márciusában, 18 hónapos egyetemi tanulmányok után aztán bejelentette, hogy „egy vagy két félévre” halasztást kér. Végül az utóbbira került sor, elmondása szerint így négy helyett öt évbe telt, hogy megszerezze a diplomáját angol irodalomból a színészi munkái miatt. 2014. május 25-én diplomázott a Brown Egyetemen. Ennyi azonban nem volt neki elég. Kilenc évvel később, 2023-ban elkezdte a mesterképzését az Oxfordi Egyetemen, idén pedig teljesítette a követelményeket, és továbblépett, hogy megszerezze a PhD-jét.

A Varázsvilág után

Az utolsó HP-film, a 2011-es Harry Potter és a Halál ereklyéi 2. rész után Emma nagy kihívás előtt állt: hogyan lépjen tovább a karrierjében, miután eljátszotta azt a karaktert, amely egy évtizeden át meghatározta őt. Úgy döntött, másféle szerepeket keres, és próbálja elkerülni a beskatulyázást. A poszt-Harry Potter-éra első filmje a 2011-es Egy hét Marilynnel lett a számára, bár abban még csak egy nagyobb mellékszerepeket alakított. Korábban a Harry Potter-epizódokon kívül csupán egy tévéfilmben szerepelt (2007: Ballet Shoes), és egy animációs filmben szinkronizált (2008: Cincin lovag). Az első főszerepét a 2012-es Egy különc srác feljegyzéseiben játszotta, amelyet Stephen Chbosky a saját regényéből írt és rendezett. Watson alakította Samet, egy összetett és sebezhető tinédzsert, aki a kamaszkor megpróbáltatásai között próbál navigálni. A szerep merőben eltért Hermionétól, és lehetővé tette Emma számára, hogy megmutassa az érzelmi mélységét és sokoldalúságát színésznőként. Sokan máig a legjobb alakításaként emlegetik.

A következő években Watson több filmben is szerepelt, köztük a Lopom a sztáromban (2013), az Itt a végében (2013), a Noéban (2014), A kolóniában (2015), a Regressionben (2015), A körben (2017) és a Kisasszonyokban (2019), bizonyítva, hogy képes alkalmazkodni a legkülönbözőbb műfajokhoz, a drámától a fantasyn át a pszichológiai thrillerekig. A Harry Potterekhez fogható legnagyobb sikerét a 2017-es A szépség és a szörnyeteggel, vagyis az 1991-es Disney-animáció élőszereplős feldolgozásával érte el, amelyben a főszerepelő Belle-t alakította, és amely több mint egymilliárd dolláros bevételt ért el szerte a világon. A 2019-es, Greta Gerwig-féle, 6 Oscar-díjra jelölt Kisasszonyok után azonban úgy döntött, egy időre visszavonul a színészkedéstől, és életének más aspektusaira, többek között a tanulmányaira és aktivista tevékenységeire koncentrál.

A sztárság amúgy is mindig megviselte, bár tisztában volt azzal, mekkora hatással van az emberek életére. „Találkoztam olyan rajongókkal, akiknek az arcom rá volt tetoválva a testükre, illetve olyan emberekkel is, akik a Harry Potter-könyvek segítségével vészelték át a rákot” – magyarázta a színésznő, akire a karrierje kezdete, vagyis kislánykora óta kiemelt médiafigyelem szegeződik.

A 18. születésnapján például a lesifitósok megpróbáltak a szoknyája alá fotózni, és számos zaklatás áldozata volt. A biztonsági aggályokra hivatkozva épp ezért nem is készít például szelfiket a rajongókkal, szívesebben beszélget velük szemtől szemben.

Aktívan a nőkért

Emma sok fontos társadalmi ügy mellé állt oda szenvedélyesen. Kiállt például a nemek közötti egyenlőség és a nők jogainak védelmében, az ENSZ jószolgálati nagyköveteként is tevékenykedett, és elindította a HeForShe nevű kampányt, amely arra ösztönzi a férfiakat, hogy vegyenek részt a nemek közötti egyenlőségért folytatott küzdelemben. „Mindig is hittem abban, hogy ha van egy platformod, akkor felelősséggel tartozol azért, amiben hiszel. Ez nemcsak a színészkedésről szól, hanem arról is, hogy használd a hangodat azért, hogy változást hozz létre a világban” – magyarázta a színésznő, aki emellett az oktatásra, a fenntartható divatra és a mentális egészségre összpontosító kezdeményezésekben is részt vett. Olyan ügyeket támogatott többek között, mint a Malala Alapítvány, amely a lányok oktatását segíti elő, 2016-ban pedig társalapítója volt a „Közös polcunk” nevű feminista könyvklubnak, ahol az egyenlőség, az identitás és a társadalmi igazságosság témáit feltáró olvasmánylisták felett kurátorkodott.

2019-ben Emma bekerült a Kering francia luxusdivat-konglomerátum igazgatótanácsába, ahol a divatipar fenntarthatóságáért és etikus gyakorlataiért szállt síkra. A Keringnél betöltött szerepe összhangban van a fenntartható divat iránti régi elkötelezettségével, s gyakran dolgozik együtt olyan márkákkal, amelyek a környezetbarát anyagokat és az etikus gyártási gyakorlatokat helyezik előtérbe.

Watson ugyanakkor beiratkozott egy kreatív írói programba is, feltett szándéka ugyanis, hogy a kamera mögötti szerepek felé is forduljon, szeretne forgatókönyveket írni és filmeket rendezni. Ki is próbálta már magát ezekben, a Pradának például készített egy reklámfilmet (2022: Prada Paradoxe), illetve már írt egy színdarabot is.

„Annyira örülök, hogy megtettem a színészkedéstől való eltávolodást, mert úgy érzem, hogy van saját hangom, kreatív terem és szuverenitásom, amikről korábban nem volt tudomásom” – mesélte erről.

Röviden együtt, vagy egyedül

Emma, bár már 35 éves, sosem volt 2 évnél hosszabb kapcsolata, és gyermekei sem születtek még. Egy interjúban azt mondta, a magánélete magánügy, így arról sosem szokott nyilatkozni, így általában akkor tudni csak, hogy van valakije, amikor megjelenik az illetővel egy hivatalos eseményen, vagy a fotósok elcsípik őket az utcán. 2015 és 2017 között pl. két éven át volt kapcsolatban a tech-vállalkozó William Knighttal, 2018 és 2019 között pedig a színész Chord Overstreettel (Glee – Sztárok leszünk, Acapulco) randevúzott. 2019-ben azt mondta magáról, hogy szingli, sőt, az „önpartner” kifejezéssel jellemezte magát, vagyis, hogy nem egyedülálló, hanem a saját maga társa. Aztán mégis jöttek további férfiak az életébe: 2021-től 2023-ig például az üzletember Brandon Greennel járt, a legújabb udvarlója pedig egy oxfordi iskolatársa, egy bizonyos Kieran Brown, akivel először 2024 júliusában látták csókolózni.

Az intenzív hírnévvel való megküzdésről egyébként fiatalkorától kezdve azt mondta, hogy a saját identitásában való gyökerezés segített neki végül „megtalálni a békét”, ebben pedig hatalmas segítségére volt a jóga. Emmát tehát már hat éve hiányolhatják a rajongói, és számukra rossz hír, hogy továbbra sem kereshetjük őt filmekben, sorozatokban, egyelőre nincsenek színészi előjegyzései. Nagyobb az esély arra, hogy a PhD-je megszerzése után forgatókönyvíróként és/vagy rendezőként olvashatjuk majd a nevét egy-egy film stáblistáján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Iszonyú mennyiséget kidobtunk a fekete-fehér tévé előtt ülve a gyerekkorunkból” – Dupla klippremier az Újzenekartól
Az együttes több mint egy évtizedig gyakorlatilag nem létezett az online térben, de most elhatározták, hogy változtatnak ezen – ennek szellemében egyből két klipjüket is bemutatjuk.


Az Újzenekar a nyolcvanas, kilencvenes évek dalközpontú, alternatív rockzene hagyományait eleveníti fel, sajátosan egyedi tálalásban. Poetikus tánczenéjükben szó esik minden fontos dologról, ami életünkben adódhat, a II. János Pál pápa téri ingatlanhelyzettől a melotonin jótékony hatásain keresztül a háttérhatalomig, Lucifertől az 5G-ig.

Saját bevallásuk szerint több mint egy évtizeden keresztül tüntetőleg alig adtak valamit is az internetes jelenlétükre, csak a számírásra és a koncertekre koncentráltak. Nemrég azonban szóltak nekik barátaik, hogy akkora a szakadék a virtuális és a valódi Újzenekar között, hogy jó lenne rendet vágniuk ezen a téren, mert elijesztik a potenciális rajongókat.

Ezért elhatározták, hogy néhány élőben már jó ideje játszott dalukhoz klipet is készítenek. Ezek közül kettőt mutatunk be ebben a cikkben, a szövegíró-frontember, Cseh András kommentárjaival.

Starsky és Hutch:

„Egy próba szünetében arról beszélgettünk Jokival, a dobosunkkal, hogy milyen kevésre emlékszünk gyerekkorunk tévésorozataiból, pedig hány száz órát eltöltöttünk előttük. Aztán visszamentünk zenélni, és lett ez a szám Starsky-ékról, aztán egy másik számban megemlékeztünk Derrickről és a Klinikákról is. Sajnos iszonyú mennyiséget kidobtunk a fekete-fehér tévé előtt ülve így a gyerekkorunkból... Amúgy a szám középrésze (jelen esetben az öreg nénis epizód) koncertről koncertre új, mindig azt mondom, ami éppen eszembe jut.

Molnár Botond basszusgitárosunk pedig egyszer csak készített rá egy klipet, közben gondolom körülugrálták a gyerekei, és tovább halogatódott a határidős munkája, ennek a feszültsége érződik is a képsorokban. A filmben szereplő további akciójeleneteket az én gyerekeim csinálták.”

Vérrokonom:

„Én egy olyan moziban élek, miszerint a halálunk után is vagyunk. De mi történik ilyenkor a vérrokonsággal? Ilyesmiről szól ez a dal. András Tamara barátunk nemrég meglepett minket ezzel a klippel, a saját ódon családi super 8 as szalagjaiból vágta össze, és hát nekünk nagyon tetszik.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Mario Varga Llosa
A Nobel-díjas író családja körében, békében hunyt el Limában. Vargas Llosa nemcsak regényeivel, de politikai szerepvállalásával is beírta magát a történelembe.


Vasárnap délután elhunyt Mario Vargas Llosa. A Nobel-díjas író a perui fővárosban, Limában hunyt el családja körében, békében – közölte fia, Álvaro Vargas Llosa az X-en.

Vargas Llosa 1936. március 28-án született a perui Arequipában. Gyakran merített saját élményeiből és családjából, szereplői között sokszor megjelentek az életéből ismert alakok. Első regénye, A város és a kutyák egy katonai akadémián töltött fiatalkori időszakát dolgozta fel. Egy hal a vízben című önéletrajzi könyvében az 1990-es elnökjelöltségéről írt.

1990-ben elindult Peru elnöki posztjáért, mert szerette volna megmenteni az országot a gazdasági válságtól és a marxista felkeléstől. A második fordulóban azonban vereséget szenvedett Alberto Fujimoritól, aki akkor még ismeretlen agronómus és egyetemi tanár volt. Fujimori később leverte a lázadókat, majd elnöki cilkusai után börtönbe került emberi jogi visszaélések és korrupció miatt.

A választási vereség után Vargas Llosa Spanyolországba költözött, de továbbra is hatással volt a latin-amerikai közéletre. Élesen bírálta a baloldali vezetőket, köztük Hugo Chávezt is. Egy korábbi nyilatkozatában így fogalmazott:

„Valójában sosem volt politikai pályám. Nagyon különleges körülmények között vettem részt a politikában... és mindig is úgy nyilatkoztam, hogy akár nyerek, akár veszítek, visszatérek az irodalmi, szellemi munkámhoz, nem maradok a politikában.”

Műveiben gyakran foglalkozott a vezetők és alattvalóik közötti kapcsolat feszültségeivel. A Háború a világ végén a 19. századi Brazíliában játszódik, ahol egy fanatikus prédikátor és követői szembekerülnek a hadsereggel. A kecske ünnepe című regénye Rafael Trujillo dominikai diktátor rendszerét mutatja be.

A hatvanas években több latin-amerikai íróval együtt új lendületet adott a régió irodalmának. 2010-ben irodalmi Nobel-díjat kapott olyan műveiért, mint a Júlia néni és a tollnok, a Halál az Andokban vagy Háború a világ végén. Számos regényében és esszéjében kísérletezett a formával, időben előre-hátra haladt, különböző elbeszélőket váltogatott. A rossz kislány csínytevései  című, 2006-ban megjelent regénye szerelmi történetként aratott sikert.

A hetvenes években elhatárolódott Fidel Castrótól, amit sok korábbi baloldali írótársa nehezményezett. 1976-ban Mexikóvárosban összeszólalkozott Gabriel García Márquezzel, és az eset tettlegességig fajult.

Az író a szabad piacot és a libertariánus eszméket támogatta. „Egy író munkáját saját tapasztalatai táplálják, és ezek az évek során egyre gazdagabbá válnak” – mondta 2001-ben a Reutersnek adott interjúban Madridban.

Magánélete is figyelmet kapott. 19 évesen feleségül vette a nála tíz évvel idősebb Julia Urquidit, aki korábban az anyja bátyjának felesége volt. Második felesége unokatestvére, Patricia lett, akitől három gyermeke született, köztük Álvaro. 2015-ben, 50 év házasság után elvált Patriciától, és kapcsolatot kezdett Isabel Preyslerrel, Enrique Iglesias édesanyjával. Ez a kapcsolat 2022-ben véget ért.

Dina Boluarte perui elnök az X-en azt írta: „Szellemi zsenialitása és hatalmas életműve örök örökséget jelent a jövő nemzedékei számára”, majd bejegyzése végén „minden idők legragyogóbb peruiaként” emlékezett meg róla.

Mario Varga Llosa 89 éves volt.

(via Reuters)


Link másolása
KÖVESS MINKET: