Egy sorozat, ami nem kellett a Disney-nek, az Amazon megvette és azóta várunk – Senki sem mutatja be a Nautilust Magyarországon?
Verne Gyula 1870-ben megjelent, egyik legnagyobb sikerű könyve a Nemo kapitány. Egy összetett, rejtélyes, szinte ijesztő karakter a címszereplő, de a történetnek nem ő az elbeszélője. Ő a Nautilus kapitánya és talán ez az egyetlen közös pont a legújabb PrimeVideos sorozat és az eredeti könyv között.
Első körben a Disney+ megrendelte, és miután leforgatták, inkább a szintén limonádé minőségűre sikerült Spiderwick-krónikák sorozatot hozták be helyette. Bárki megvehette a forgalmazási jogokat, így történhetett, hogy az európai bemutatási licensz az amazonos PrimeVideo-hoz került. Volt is nagy előzetes és megjelenési dátum: október 25. Ez azonban sosem valósult meg, a PrimeVideo nem nyilatkozik, mindenki hallgat, jelenleg senki sem tudja, mikor és hol lesz látható ez a rejtelmes sorozat.

Pedig James Dormer tapasztalt író sorozatos körökben, volt potenciál a művében. Több mint 16 cím van a neve mellett az IMDB-n mint író vagy társíró, ám igazán nagy népszerűségnek örvendő műveket nem nagyon láttunk. Talán legnagyobb sikere a 2012-es Válaszcsapás és a 2015-ös Wallander voltak.
Az első előzetesek alapján ígéretesnek tűnt, de maradjunk annyiban, hogy a Disney nem véletlenül dobta a projektet. Mond valakinek a SeaQuest – A mélység birodalma sorozat valamit? Ez, a 1996-os sci-fi jutott eszembe, miközben a Nautilus-t néztem és mondanom se kell, hogy ez nem jó jel…
Történetünk szerint Nemo (Shazad Latif) egy hajógyárban rabszolgaként dolgozik több társával együtt. A Brit Kelet-indiai Társaságnak építenek egy tengeralattjárót Nemo és Gustave Benoit (Thierry Frémont) tervei alapján. Egy nap megadatik a lehetőség a lázadásra, Nemo és szedett-vedett kompániája ellopja a Nautilust, a még be nem fejezett tengeralattjárót.
Van még egy történetszál, ami „beleúszik” Nemóék sztorijába: egy hadihajón utazik Humility Lucas (Georgia Flood) és társalkodó hölgye Loti (Céline Menville). Ezt a hajót elsüllyeszti a Nautilus, ám a gyerekeket és nőket felveszik, így kerül a fedélzetre a kötelező romantikus kapcsolat is.

Nagyon régi típusú sorozat a Nautilus, annak minden szépségével és szörnyűségével együtt. Tipikusan egy problémás történet. Hőseink A pontból mennek B pontba, de mindig közbeszól valami gond, legyen az energiahiány, élelemhiány vagy fémevő bogarak (no komment). Amint egy gondtól megszabadulnak, érkezik egy másik, majd jön a következő, így az átfogó történet kicsit halad előre, és még kapunk egy kis pluszt is az éppen aktuális rész saját eseményéből.
Pedig az előzetesekből pont ezeknek az ellenkezője jött át. Nem tudom megfogalmazni mi zavar a legjobban. Az hogy néha olyan a háttér, mintha egy Windows képernyőkímélőt használnának, vagy az, hogy olyan logikai hibákat ejtenek a sztoriban, melyek nevetségesen hatnak. Ilyen például, amikor egy karakter sérült búvárruhával több száz méter mélyen a tenger alatt annyit csinál, hogy befogja a sérülést a kezével. Egyszerre ennyi epikusan kisstílű dolgot régen láttam TV-ben. Talán a Xéna és Herkules sorozatok voltak hasonlóak, bő 30 évvel ezelőtt. Egy élő, lélegző hatalmas világot szeretnének bemutatni, de mintha a grafikusoknak 10 perc jutott volna a renderelésre, és egyébként is Paintben kellett dolgozniuk.

A szereplők sem segítenek az egészen. Shazad Latif harmatgyenge Nemo. Azt már elengedtem, hogy a Verne Gyula-féle Nemot kapjuk vissza, de Latif egy tesze-tosza, hirtelen haragú, átgondolatlan karaktert alakít, azt se hihetően. De Nemo egész kompániája teljesen a félrecsúszott castingról tanúskodik. Georgia Flood nagyon irritáló mint a szerelmi szál hőse. Társalkodónője Céline Menville legalább élvezi az eltúlzott szuperhős szerepét.
A gonosz Crawley igazgatót alakító Damien Garvey pedig egy rajzfilm főgonosz komplexitásával bír. Néha már vártam, mikor kezdi el csavargatni a bajszát hahotázva. Az egyetlen, aki valamennyire értékelhető a Youngblood kapitányt alakító Jacob Collins-Levy. Az ő karaktere kapott egy szép ívet és a színész is megértette a dolgát. Illetve akit érdemes kiemelni még az Benedict Hardie, mint a titokzatos Edward Cuff. Az ő motivációjának rejtélye sokáig fenntartotta az érdeklődésem.

Ám mindenki más mintha egy karikatúra lenne. Az írók, élükön James Dormerrel nem erőltették meg magukat. A legszebb az egészben, hogy amit a vizuális effektek és a történet oldalán elveszít a sorozat, azt kosztümökkel és vendégszereplőkkel próbálják kompenzálni. A helyszínek alapvetően szépek és a jelmezek tényleg autentikusak.
Egyébként, egy-egy rész erejéig beköszön hozzánk a mindig zseniális Richard E. Grant, vagy a Fringeből és Mindhunterből ismerős Anna Torv is. Sokkal jobb volt őket nézni, mint az állandó szereplőket.

Nem véletlen, hogy ennyire rosszul sikerült, hiszen egyáltalán nem vették figyelembe az alapanyagot. Megpróbáltak eltávolodni az alapműtől, és inkább csak a szellemi örökséget vették figyelembe. A főszereplő nem elég karizmatikus, nem is igazán szimpatikus, senkinek sem tudunk drukkolni igazán. A jók oldalán vannak buta és idegesítő karakterek, a rosszak pedig mintha egy klasszikus Disney-rajzfilmből szabadultak volna. A hangulat pedig egy világháborús menekülős filmre emlékeztet inkább, mint egy kalandfilmre.
Nem segítette a pozitív értékelést a szégyenletes látványvilág sem. A logikai bakik miatt pedig többször fogtam a fejem szégyenemben. A megoldások sokszor kisstílűek és röhejesek. Értem már, hogy a Disney miért tette fel a polcra ezt a sorozatot. Meglátjuk, hogy az Amazonon bejelent-e új dátumot, vagy csendesen tovább vándorol a projekt. A legszebb az egészben, hogy a legizgalmasabb a sorozattal kapcsolatban, hogy hol fogjuk tudni majd nem megnézni.
Senkinek nem tudjuk tiszta szívből ajánlani a Nautilust, inkább olvassátok el a Nemo kapitányt, vagy nézzétek meg a SeaQuest-et, mindkettő jobb szórakozást nyújt.