KULT
A Rovatból

Édes hármas, zsarolás, talkshow, kacagás – A Hacks: A pénz beszél 4. évadán sírni fogsz… a nevetéstől és a meghatottságtól egyaránt

Korunk tán legjobb vígjátéksorozata újra támad, avagy Deborah Vance-t ismét lehet imádni és utálni, egy azonban biztos: továbbra is ő a legviccesebb!


A Hacks: A pénz beszél című komédiaszériát (bizonyos epizódjaiban nevezhetjük dramedynek is, hiszen megható, drámai elemek is gyakran vegyülnek a jó dumák és könnyesre nevettető képsorok közé), reméljük, már nem sokaknak kell bemutatnunk most, hogy már a negyedik évadához érkezett a számára otthont adó Maxon. Ha azonban valaki mellett mégis teljesen elment eddig ez a gyöngyszem, akkor egyrészt három korábbi, egyben ledarálható, csodás szezon áll még előtte, s már kezdhet is neki az újnak, másrészt gyorsan összefoglaljuk, miről van szó, s már rá is térünk az új kacagtató kalandokra.

Szóval a „hack” szóval az angolban a középszerű zugírókat szokás illetni, ami kifejezi a főszereplő, Amerika-szerte híres és már a hetvenes éveiben járó stand-up sztár, Deborah Vance (Jean Smart), valamint ifjú titán szövegírója, Ava Daniels (Hannah Einbinder) „se veled, se nélküled”, „adok-kapok” kapcsolatát.

Persze ott van köztük a mentor-tanítvány dinamika is, amelyben mindketten hatással vannak a másikra: Ava például arra készteti főnökét, hogy több kockázatot vállaljon, Deborah pedig cserébe segít Avának abban, hogy elkezdje feldolgozni a személyes problémáit. Az első évadban (2021) kettejük első találkozásának és összecsiszolódásának lehettünk tanúi, a fő terep pedig Las Vegas volt, ahol Deborah állandó show-ja megkopni látszott, így nagyon kellett hozzá a vérfrissítés Ava személyében.

A második szezonban (2022) a vegasi műsor kifulladt, így, hogy újra beröffentsék Deborah karrierjét, a csapatukkal egy országos turnéra indulnak, amely így kapott egyfajta roadmovie-jelleget: változatos terepek, változatos fogadtatás, változatos poénok, változatos veszekedések, majd egy különválás. A harmadik évad (2024) természetesen újra összehozta a parádés duót egy közös munkára, amely leginkább arról szólt, hogy Deborah megcsípje egy országos nézettségű, késő esti tévés talkshow házigazdaszerepét egy nála jóval fiatalabb és jóval hímneműbb rivális elől.

A célt végül sikeresen elérték, Deborah megkapta álmai posztját, s talán újra a csúcsra ér.

Ahogyan az egyébként őt alakító, már több mint 45 éves karrierrel és több mint 120 filmes és sorozatos kredittel rendelkező Jean Smart (Úton hazafelé, A Brady család, Frasier: A dumagép, A kölyök, Mindenütt nő, A régi környék, 24, Nem ér a nevem, Amit még mindig tudni akarsz a szexről, Fargo-sorozat, A könyvelő, Egy kis szívesség, Légió-sorozat, Watchmen-sorozat, Easttowni rejtélyek, Babylon stb.) is a hetvenes éveire ért a csúcsra ezzel a szerepével, amelyért eddig három Emmy- és két Golden Globe-díjat kapott… többek között.

Az új évad pedig természetesen ott folytatja, ahol az előző abbahagyta, vagyis megnézhetjük, Deborah hogyan boldogul a saját talkshow-jával (itt a klasszikus Jay Leno-, David Letterman-, Jimmy Kimmel-, Jimmy Fallon-, Stephen Colbert- vagy James Corden-féle műsorra kell gondolni). A feszültség azonban a veterán hetero komika és a 30 körüli biszexuális vígjátékíró között még sosem volt ennyire intenzív, köszönhetően annak, hogy az előző szezon végén az egyébként korábban a kissé naiv és mindenhez tisztességesen hozzáálló Ava, úgymond tanulva mentorától, csúnyán megzsarolja Deborah-t, hogy ő lehessen a talkshow-ban a vezető írója.

Ezzel a felütéssel startolnak tehát az új részek, amelyekben Deborah nem is teketóriázik, megpróbálja különféle aljas húzásokkal kínozni és ellehetetleníteni az őt zsaroló Avát.

Persze nem csak és kizárólag erre húzzák fel a negyedik etapot, ez azért nem A rózsák háborúja, mindenesetre ad egy kifejezetten vicces és kreatív indulási alapot, és persze tudjuk: minél nagyobb a feszkó, annál nagyobb a békülés.

Főként, hogy Deborah ebben az új szerepben valami olyasmivel találkozik, amivel még soha, vagy nagyon-nagyon régen: a lámpalázzal, amit pánikroham is kísér. Így természetesen ismét nagy szükségük lesz egymásra, hogy olajozottan menjen a műsor, ami mindkettejüket (újra vagy először) sztárrá teheti a saját szakmájukban, területükön.

A Hacks: A pénz beszél alkotói, az élükön a kreátor-író-rendező házaspárral, Lucia Aniellóval és Paul W. Downsszal (aki egyébként Deborah és Ava közös menedzsere, Jimmy szerepében látható), pedig, úgy tűnik, képtelenek hibázni. Már a sorozat elejétől fogva pontosan tisztában vannak azzal, hogy mitől működik ez a sztori, hogy milyen poénokat kell beleírni, és hogy milyen új kihívások elé kell állítani a főhősöket. Nem utolsósorban pedig azzal is, hogy Deborah Vance karakterével és az őt alakító Jean Smarttal egy instant kultkarakterre és -alakításra bukkantak, aki éppolyan utálatos, arrogáns és önző, ugyanakkor vicces, jószívű és imádnivaló, mint egykor Dr. Gregory House (Hugh Laurie), csak nőként, humoristaként, celebként.

A negyedik évad pedig éppúgy nem kevés könnyes nevetést, fordulatot és megható pillanatot tartogat a nézők számára, mint az eddigi szezonok, így érdemes behuppanni a kanapéba vagy a fotelba, lekapcsolni a fényeket, és bekészíteni a popcornt a heti Hacks-adagunkhoz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Súlyos betegséggel küzd a magyar zenész – Albérletére sincs pénze, gyűjtést szerveztek érte
Rozs Tamás, a Szélkiáltó együttes csellistája rákkal küzd, ezért minden fellépését le kellett mondania. A zenekar most közösségi gyűjtést indított a megsegítésére.


Rozs Tamás, a Szélkiáltó együttes csellistája daganatos betegséggel küzd. A 64 éves zeneszerző, zenetanár és zeneterapeuta nyelvgyök-tumorral harcol, amely HPV16-tal fertőzött. Állapota miatt nem tud fellépni, így minden bevételi forrását elveszítette, és jelenleg anyagi segítségre szorul.

A Szélkiáltó együttes a közösségi oldalán tudatta a hírt. Mint írták: „Zenésztársunk és barátunk, Rozs Tamás sajnos nagyon beteg lett. Nyelvgyök-tumora van HPV16-tal, és jelenleg három kemoterápián és 35 sugárkezelésen esik át éppen.” A zenekar hozzátette:

„Szerencsére a ráknak ez a típusa jó eséllyel gyógyítható, de a gyógyulásig vezető út hosszú, és nagyon-nagyon megviseli a szervezetét.”

A betegség a hangját is érinti, amelyet – remélhetőleg csak ideiglenesen – elveszített. Emiatt főállású zenészként nem tud fellépni sem a Szélkiáltóval, sem színházi produkciókban, sem saját vagy közös előadóesteken, valamint az iskolai félállását is fel kellett adnia.

A zenekar kiemelte, hogy

„gyakorlatilag nincs bevétele, csak nagyon nehezen tudja finanszírozni az albérletét, a rezsijét és a napi kiadásait, ha nem támogatjuk őt a gyógyulásáig.”

Ezért arra kérik a közönséget, hogy aki teheti, támogassa Rozs Tamás gyógyulását a p’ARToló weboldalon vagy közvetlenül a megadott bankszámlaszámon keresztül.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:




Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Queer – A film, amiben alig történik valami, mégis eseménydús és magával ragadó
Lehet, hogy nehezen veszi rá magát az ember a több mint kétórás mű megtekintésére, pedig megéri! Megmutatjuk , miért érdemes egy esélyt adni, akkor is, ha elsőre a téma távolinak is tűnik.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 25.



Luca Guadagnino egy zseni. Ezzel szerintem egyetlen cinefil se vitatkozik. Az olasz író-rendező sorra hozza a jobbnál-jobb filmeket. Nekem a Szólíts a nevedennel tette fel magát a filmes térképre, ami egyébként nagyon hasonlít cikkünk tárgyára, de erről majd később.

Ezután következett a mesteri Sóhajok, amely Dario Argento 1977-es horrorfilmjét gondolta újra.

Nagyobb kihagyást követően a Csontok meg mindenben újra együttdolgozott Timothée Chalamet-val, ám a mű nem aratott akkora siker, mint azt mindenki várta. Ezután, 2024-ben következett két csodálatos projekt. A Challangers szerintem 2024 egyik legjobb filmje, mely mellett sajnos teljesen eltűnt a másik mozija, a Queer. A magyar bemutatóra 2025 április végéig várni is kellett. De vajon miért?

A Queer egy eléggé nehéz film, könnyed Guadagninos máz alá rejtve. Rendezőnk 17 évesen olvasta William S. Burroughs azonos című regényét, ami nagy hatást gyakorolt az épp szárnyait próbálgató, homoszexuális fiatalra. A regény írója éppen kilépett házasságából, és rájött másságára. Leginkább ez ihlette fikciós könyvét. Guadagnino nagyon régóta tervezgette, hogy adaptálja Burroughs művét, de sokáig kellett várnia, mire összejött a Szupercsapata. Nem olvastam az alapanyagot, de az A24 stúdió nem véletlenül ált Guadagnino mellé.

Ez a stúdió híresen ad a minőségre és tényleg a szerzői filmesek Mekkája. De miről is szól a Queer?

A könyv főszereplője maga az író volt, vagyis inkább egy kitalált verziója, Lee (Daniel Craig). A középkorú férfi kocsmáról kocsmára éli az életét Mexikóvárosban az 1950-es években. A hidegháború fenyegetése miatt sok a katona a közép-amerikai országban. Főszereplőnk habzsolja az életet, alkohol, drogok és persze fiatal férfiak. Egészen, amíg meg nem látja Eugenet (Drew Starkey), akibe első látásra belehabarodik. Van egy apró zökkenő: nem tudja, hogy a fiatal férfi homoszexuális-e. Innentől, azt hittem, hogy Lee két órán át fogja csapni a szelet Eugene-nek, és egy se veled, se nélküled kapcsolati dráma lesz. Félig tévedtem – mondjuk az hatalmas tévedés volt.

A film második fele egy körutazás Dél-Amerikában, Mexikóból indulunk, miközben Lee csapja a szelet Eugenenek. Guadagnino, mint egy könyvet, fejezetekre bontotta a cselekményt, és a mexikói hódítás/hódítási kísérletek csupán az első fejezetet teszik ki. Ezután Lee és Eugene utazását láthatjuk, csodálatos környezetben, bámulatos, szinte pszichedelikus megvalósításban csipetnyi egzisztencializmussal fűszerezve. Guadagnino stílusa páratlan, könnyed és nézeti magát az amúgy nem túl könnyed téma. Lee szerelmes a fiatalabb társába, ám láthatóan Eugene csak próbálja kihasználni a helyzet előnyeit és szinte sarokba szorítva küzd a kapcsolat ellen, egyúttal valószínűleg saját boldogsága ellen is.

Órákig néztem volna még a két színész játékát. Daniel Craig nagyon elhivatott a szerepe iránt, mindent bevállalt a cél érdekében.

Craiget egyértelműen megfosztották egy aranyszobrocskától 2024-ben, legalábbis egy jelöléstől minimum. Amit ki kell emelni, hogy nem vicc a 18+-os karika. Aki egy picit érzékeny lelkületű, jó ha tudja, itt keveset hagynak a fantáziánkra. Éppen, hogy csak az explicit aktust nem látjuk élőben. Ez a fülledt homoszexuális atmoszféra egyértelműen a Szólíts a nevedenre emlékeztetett. A Queerben is hasónlóan egy idősebb, tapasztaltabb karakter avatja be a fiatalabbat a testi örömökbe, csak most az érettebb szempontjából látjuk a történéseket, és a kapcsolati felállás szinte teljesen fordított.

Guadagnino vizuális stílusa csöpög a vászonról. Rengeteget játszik a kamerával, a beállításokkal és meglepően sok vizuális effekt is van a filmben. Még a hosszú játékidő és a melankolikus hangnem mellett is szinte rohan a film.

Remek tempót diktál, egy pillanatra sem ül le, lefoglalja a nézőt, egy audiovizuális orgia hozzáértő szemmel nézni a Queert, persze figyelembe véve, hogy szerzői drámáról van szó, nem egy látványos akciófilmről.

A zene elképesztő, ami nem is véletlen, a többszörös Oscar-díjas Trent Reznor és Atticus Ross brillírozik, olyan előadók licencelt zenéi mellett, mint a Nirvana, Shidéad O’Connor vagy a New Order.

Elképesztő ezt így leírni, de nem sok minden történik a Queer-ben, mégis eseménydús film.

Magával ragadó alkotás, igazi pszichedelikus utazás egy önmagát kereső középkorú, önpusztító homoszexuális karakter szemén keresztül.

A színészek mindent beleadnak, Guadagninoban nem csalódtam, továbbra is elképesztő író-rendező. Lassú, de bámulatos!


Link másolása
KÖVESS MINKET: