KULT
A Rovatból

Csengőfrász: „Fontos lenne, hogy ez a korszak ne maradjon elfeledve”

Különös regényt írt az 50-es évek Magyarországáról Cserhalmi Dániel, aki nem irodalmár, hanem agrármérnök és metálzenész. Az elsőkötetes szerző emlékeztetni akar.
Vultur Csaba - szmo.hu
2018. szeptember 06.



Egy agrármérnök, aki az Állatorvostudományi Egyetemen tanszékvezető egyetemi docens, szakterülete többek közt az állatorvosi növénytan elmélete és gyakorlata, az 50-es évek Magyarországának terrorszervezetéről, az ÁVH-ról ír egy regényt. Amúgy metálzenész, és kétgyermekes édesapa. Az írói karrierek nem gyakran indulnak így. Mi történt?

Humán szakra készültem, csak nem vettek fel. Aztán amikor elvégeztem az agráregyetemet, felvettek dolgozni az állatorvostudományira, doktoráltam, azóta is ott építem a karrieremet. Az 50-es évek, és benne az ÁVH története pedig egyszerűen "csak" érdekelt. A középiskolában megszerettették velem a történelmet, sokat olvastam történelmi témájú könyveket – Faludy György Pokolbéli víg napjaim című műve például nagy hatással volt rám. Akkor kezdtem el összegyűjteni a korszakról szóló írásokat. Ebből az érdeklődésből jött a témaválasztás.

Szóval családi érintettséged nincs? Senkit nem vitt el a politikai rendőrség a Rákosi-korszakban?

Nem, szerencsére nem. Később ugyan kezembe akadt pár dosszié, a nagyapámról szóltak jelentések, de nem ez motivált.

Anélkül, hogy lelőnénk a lényeget, kérlek, foglald össze a regény sztoriját!

Két történetszál fut végig a regényben:

az egyik egy ÁVH-nál dolgozó nyomozó mindennapjait és nehéz életét mutatja meg, a másik pedig a Rákosi-rendszerrel elégedetlen emberek egy csoportjáról szól, akik próbálnak valamilyen módon szembe menni a rendszerrel,

aztán ez a két szál összekapcsolódik. Legelőször a regény végén lévő csavart találtam ki 2014-ben, akkor mentem el először az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárába (ÁBTL), azt kérdezve, hogy elképzelhető-e, hogy ilyen megtörtént. Azt a választ kaptam, hogy „nem lehetetlen, de ilyenről nem tudnak”. Utána kezdtem keresni egy olyan valós történelmi eseményt, amire fel tudtam húzni a sztorit, aminek a vége ez a bizonyos csavar.

Ezután fél évig egy betűt nem írtam, csak olvastam az aktákat az ÁBTL-ben, jegyzeteket készítettem, aztán összeállt a fejemben az első 14 fejezet. 2015 nyarán kezdtem el írni a regényt, és 9 hónap alatt végeztem. Igyekeztem figyelni a legapróbb részletekre is, ha például azt írtam, hogy egy étkezdében beszélgettek, és arról volt szó, hogy a Deák téren van egy fegyverbolt, ellenőriztem. Tényleg volt ott egy fegyverbolt.

Ez egy elég sötét korszaka a magyar történelemnek, és a mai napig nincs még minden részlete feltárva. A regényírással volt olyan szándékod, hogy taníts valamit erről a korszakról? A tanítás amúgy egyetemi oktatóként nyilván nem áll távol tőled. Vagy csak a korszak iránti személyes kíváncsiság volt, ami hajtott?

Is-is. Sok mindent elolvastam erről a korszakról. Alapos korrajzokkal, profi munkákkal találkoztam, de nem volt bennük a klasszikus értelemben vett cselekmény.

Kihívást láttam abban, hogy bemutassam: a politikai rendőrség hogyan hálózta be szépen, lassan az egész társadalmat.

Hogy még a fodrásznál is ült egy ügynök, de még őt is megfigyelte egy másik ügynök. Ehhez a regényt gondoltam a legmegfelelőbb formának.

A tanító szándék már csak az írás közben fogalmazódott meg bennem. Noha ez egy regény, mégis nagyon sok időt töltöttem azzal, hogy a történelmi környezetet pontosan ábrázoljam, hiszen csak úgy lesz igazán hiteles ez a mű. Sok aktát átolvastam az ÁBTL-ben, ahol egyébként örültek a megkeresésemnek, mert úgy látják:

a korszak jobban megérthető, ha nem csak száraz tanulmányok, hanem egy regény is feldolgozza az '50-es évek elejének világát.

Péter Gábor (az ÁVH vezetője – a szerk.) letartóztatásának ügyét is alaposan átolvastam. De alapvetően ez a hónapokig tartó háttérmunka a hitelességhez kellett, az egész korszakról akartam képet kapni – és regényt írni belőle.

A kerettörténet tehát történetileg teljesen hiteles?

Igen, jól esett, hogy a mű megjelenése után az ÁBTL munkatársaitól is ilyen visszajelzést kaptam.

Milyen volt a fogadtatás? A regény írásáról blogot vezettél, és ott láttam, hogy akik eddig olvasták a művet, gratuláltak hozzá.

Nehéz elhinnem, de negatív kritikát még nem kaptam. Könyves oldalakon is dicsértek, jól esett. Egy ismerősöm azt mondta, hogy ha a kezükbe kaphatnák mondjuk 12-es diákok a középiskolában, talán nagyobb örömmel foglalkoznának a történelemmel.

Neked két kisgyereked van. Mit mondasz majd nekik, ha nagyobbak lesznek, és megtalálják a regényedet a könyvespolcon, miért vegyék kézbe?

Fontos lenne, hogy ez a korszak ne maradjon elfeledve. Rengeteg kérdést – például az ügynökkérdést – a rendszerváltás óta nem rendezte a magyar állam. Nem pártolom, hogy keressük meg az utolsó, ma már aggastyán irodistát, és példát statuáljunk vele. De arról igenis tudnunk kell, hogy ezek a dolgok megtörténtek, hogy valakihez becsöngettek az éjszaka közepén, és pizsamában elvitték, aztán évekig nem lehetett tudni, mi történt vele. Már a mai 30-as korosztály számára is szinte hihetetlennek tűnik, hogy

ezt megtették magyar emberek a magyar emberekkel.

Mint elsőkönyves szerző, hogyan látod a hazai könyvkiadás helyzetét? Előbb említett blogodban azt írod: úgy látod, a könyvvásárlás ma már szinte luxus.

Felmerült, hogy a könyvem legyen elérhető elektronikus formában is, de én ebből a szempontból konzervatív vagyok, mindenképpen hagyományos könyvet akartam. Én évente elköltök legalább 50 ezer forintot könyvekre. Ha vennék egy nagyon menő elektronikus könyvolvasót, az ugyanúgy 50 ezer forintba kerülne, és le tudnék tölteni rengeteg könyvet a netről. Mondjuk egy év alatt tízszer akkora értékben, amennyit amúgy évente könyvre költök. Úgy látom, az emberek – akik még könyvet vesznek egyáltalán - azt várják, hogy minél olcsóbb legyen a könyv. Ez valójában – papíralapon legalábbis – egy drága hobbi...

Ennek ellenére – és látva a sok pozitív visszajelzést – mégis gondolkodsz a folytatáson?

Igen, a kiadó is ösztönözne a következőre, csak tartok attól, hogy ha elkapkodom, akkor már elkap a gépszíj. Nem szeretnék könyveket „gyártani”. Ha tehát lesz folytatás, annak ugyanilyen precizitással szeretnék nekiállni. Igazából bevallom, már írtam az ÁBTL-nek az újabb ötletemmel kapcsolatban… De jövőre biztos nem, három év múlva talán jön a következő. Annyit már tudok, hogy a tematika ugyanez lesz, van még ebben a korszakban rengeteg megírható történet, de valójában nem ennek a történetnek a második részét szeretném megírni, inkább sorozatot szeretnék a korszakról. Egykötetes szerzőnél mondjuk ez elég merészen hangzik… de ennek a könyvnek a története 1950 márciusában véget ér, úgyhogy a következő történet mondjuk valamikor 1950 áprilisától kezdődhet majd.

Ha nem írsz, és nem is dolgozol, akkor pedig zenélsz...

Gimis korom óta hallgatok rock- és metálzenét, ami persze egy életforma is, és nálam ez megjelenik a külsőségekben, tehát szeretek fekete, zenekaros pólóban járni, még az egyetemi előadásokra is. Aztán gondoltunk egyet a kollégákkal, és alapítottunk egy egyetemi zenekart, oktatók és hallgatók részvételével, ami most már több mint 7 éve működik. És hát nyilvánvalóan rockzenét játszunk, elsősorban az egyetemen. Amúgy Katedrock néven lehet minket megtalálni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
A Bűnösök dögös, fülledt, bizsergető, véres, brutális, elképesztő – A Creed és a Fekete Párduc rendezőjének új zenés horrorja az év kiemelkedő mozis élménye
Képzeljük el az Alkonyattól pirkadatigot az 1930-as évek amerikai délvidékén fekete blueszenével és ír vámpírokkal! Vérbő 137 perc következik.


Csoda, hogy behozták a magyar mozikba a Bűnösöket. Persze nem azért, mert a főszereplő Michael B. Jordan vagy a rendező Ryan Coogler ne lennének itthon is ismertek. Hiszen egyrészt ők ketten együtt szinte elválaszthatatlanok, mivel közösen forgatták A megállót (2013), a Creed: Apollo fiát (2015) és a Marvel-féle Fekete Párducot (2018), másrészt Jordant még olyan további darabokban is megkedvelhettük, mint az Aranytartalék (2001), a Drót (2002-es epizódok), Az erő krónikája (2012), a Csajkeverők (2014), A Fantasztikus Négyes (2015), A kegyelem ára (2019), a Bűntudat nélkül (2021) és persze a további Creed-filmek (2018, 2023), amelyek közül a harmadikat ő is rendezte.

Szóval velük akár a magyar mozikba is be lehet csalogatni a nézőket.

Sokkal inkább azért volt merész vállalás a hazai forgalmazás, mivel a témára nem igazán tud rezonálni egy átlag hazai moziba járó: 1930-as évek, amerikai délvidék, fekete közösség, blueszene… Soroljuk még? A felszínen, pontosabban a Bűnösök első felében ezt kapjuk, bár már ez sem piskóta.

Egy Chicagóban gengszterkedő ikerpár, Smoke (Michael B. Jordan) és Stack (Michael B. Jordan) térnek haza pénzzel kitömve gyapotültetvényes szülővároskájukba a sztori elején azzal a céllal, hogy a helyi, használaton kívüli malomból egy szórakozóhelyet rittyentsenek a város fekete közössége számára: exkluzív piák és kaják, nem utolsósorban pedig a legjobb zenészek asszisztálásával. A talpalávalóról többek között a helyi veterán muzsikus, Delta Slim (Delroy Lindo) gondoskodik, valamint az ikrek unokaöccse, a már fiatalon is profi gitáros-énekes Sammie. (az énekes-dalszerző Miles Caton filmes debütálása), történetünk kvázi főhőse. A sztori első felében Smoke és Stack ezt a nyitóbulit próbálják összehozni, annak minden részletére kitérve, miközben a városbeli múltjukkal és annak szereplőivel, traumáival is szembe kell nézniük újra.

Majd hirtelen kapunk egy több, mint éles váltást. Valami természetfeletti erő üti fel ugyanis a fejét, pontosabban egy vámpír egy fiatal fehér fickó, Remmick (Jack O’Connell) testében, aki szeretné meghívatni magát az ikrek bulijába egy vérgőzös este reményében…

Igen, ha ez ismerősen hangzik, az nem véletlen, a Bűnösök dramaturgiája ugyanis erősen megidézi az 1996-os Alkonyattól pirkadatigot, ám míg Robert Rodriguez menő filmje a puszta szórakoztatás jegyében fogant, addig a Bűnösökbe Coogler nem kevés tematikát sűrített bele. Természetesen benne van a rasszizmus kérdése, a Jim Crow-féle szegregációs törvények, ugyanakkor a zene és az „ördög” kapcsolata is igen hangsúlyos.

Klasszikus toposzok bukkannak itt fel, miszerint az igazán tehetséges zenészek, előadók azért lettek ennyire kiemelkedők, mert eladták a lelküket a vén patásnak? Egyáltalán a blueszene (és bármilyen új, az előző generáció számára furcsa/értékelhetetlen/meg nem értett muzsika) az ördögtől való? Hogy annak hívására az emberek, kiszakadva a valóságból, áhítatban adják át magukat buja vágyaiknak, mint a tánc, a szex, az alkohol és a drogok?

E világi és túlvilági ösztönök, kultúrák (a vámpírok által megtestesített ír bevándorlók), rasszok, sőt idősíkok összeütközése, van itt minden. Mindezt pedig egészen parádés jelenetek kíséretében kapjuk az arcunkba. Az egyikben például tanúi lehetünk annak, ahogy a bulin a múlt, a jelen (’30-as évek) és a jövő zenei stílusai keverednek, s mindhárom kor képviselői egyszerre és együtt ropják egy nagyszabású, közös, időkön átívelő partin az épphogy nem kakofóniába hajló egyvelegben, hiszen a zene egy univerzális, közös nyelv, amely összeköt embereket, időket, helyszíneket. De említhetjük még azt a szcénát is, amikor a bejutásukra váró, s emiatt kint rostokoló vámpírhorda a saját maga által előadott ütős ír népzenére ropja – ilyet sem látni gyakran mozgóképen. Minderre jön rá pedig az utolsó, hosszabb felvonásban a kemény hentelés, nem árulunk el azzal ugyanis nagy titkot, hogy a vérszívók természetesen beszabadulnak a buliba…

A Bűnösök egy furcsa, a tetten érhető inspirációi ellenére mégis mással össze nem hasonlítható műfaji egyveleg, egy amolyan zenés horror-gengszter-dráma, ami egyszerre nagyon dögös, izzasztóan fülledt, kifejezetten brutális és kegyetlen, ugyanakkor sokatmondó, színes és megható is.

A csúcshatás eléréseben pedig óriási szerepe van az operatőr Autumn Durald Arkapaw (Loki, Fekete Párduc 2, Az utolsó táncosnő) csodálatos képeinek s legfőképp a kétszeres Oscar-díjas zeneszerző, Coogler állandó munkatársa, Ludwig Göransson elképesztő aláfestésének, amely a film teljes, 137 perces játékideje alatt egy lüktető, bizsergető, az alantas öszöntökre és az értelemre egyaránt ható csodás műfajmixszel ajándékozzák meg a nézőket. Az év egyik legkiemelkedőbb mozgóképe lesz, érdemes hát alkut kötni az ördöggel egy mozijegy erejéig.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: