KULT

Cinema Paradiso - Újra bemutatják a kultfilmet, ami a mozik hőskorának állít emléket

Tornatore klasszikusa rövid ideig ismét látható a mozikban. Aki nem látta, annak kihagyhatatlan. Elmondjuk, miért.


Rögtön egy vallomással kell kezdenem. Nekem a Cinema Paradiso annak idején kimaradt. Tulajdonképpen nem tudom, miért, hiszen nagyon szeretem az olasz filmeket, és különösen szeretem a kisvárosi miliőben játszódókat– mint például Fellini Amarcordja, vagy a Neruda postása. Philippe Noiret pedig véleményem szerint minden idők egyik legjobb és legszerethetőbb színésze, akit bármiben öröm nézni. Ha már a színészeknél tartunk, a filmben akad még egy ismerős arc. A mozi tulajdonos Spaccaicót nem más alakítja – méghozzá remekül –, mint Enzo Cannavale, akit a magyar nézők a Piedone-filmek Caputójaként szerettek meg. Az alkotók közül fontos még kiemelni Ennio Morriconét, akinek a zenéje mindig telitalálat.

Giuseppe Tornatore író-rendező önéletrajzi elemekkel fűszerezett filmje a mozi hőskorának állít emléket. A hadiárva Toto egy kis szicíliai városkában él. Mindene a mozi, a filmek teljesen rabul ejtik.

A mozi nem csak szórakozási lehetőség a városka lakóinak: közösségi tér és kapcsolat a külvilággal.

A kisfiú összebarátkozik a magának való mozigépésszel, Alfredóval, aki afféle apafigurává válik az életében. Toto megtanulja a vetítő gép kezelését, és amikor egy tűzvész következtében Alfredo megvakul, a kisfiú veszi át a munkáját. Gyakorlatilag a moziban nő fel, szimbolikus, hogy még a szüzességét is ott veszíti el. Közben filmtörténeti utazáson veszünk részt: Jean Gabintől Totón át Antonióig sorra felvonulnak a legnagyobb mozisztárok, rendezők és filmek, miközben a moziba járó közönség,

az egyes nézők közti viszonyrendszerek változásain keresztül, és a fel-felvillanó filmhíradó részletek jóvoltából nyomon követhetjük a történelem és társadalom változásait.

De azt is láthatjuk, hogy nyílik ki a világ: a film elején a helyi pap még akkora hatalom, hogy minden filmre előnézési joga van, és csengővel jelzi a gépésznek, melyek azok a részletek, amelyek túl erkölcstelenek. Ezeket Alfredo gondosan kivágja. Ám a világ változik, és szűk tíz év elteltével már nemhogy a csókjelenetek nem végzik a padlón, a sokkal merészebb pillanatokat sem lehet kicenzúrázni.

Totóból felnőtt lesz. Miután élete szerelmétől elszakítják, mert a lány gazdag szülei nem akarnak egy egyszerű mozigépészt vejnek, Alfredo biztatására a fiú hátat fordít szülővárosának, ahol munka alig van, kilátás pedig még kevesebb, és Rómába költözik, ahol sikeres filmrendező lesz belőle.

„Menj el innét. Hagyd el ezt az elátkozott vidéket.” – mondja az öreg mozigépész. „Hogyha nap mint nap itt töltöd az életedet, a végén úgy érzed, hogy ez a világ közepe. Úgy érzed, hogy itt soha nem történik semmi. Aztán elmégy. Egy évre, kettőre... És amikor visszajössz, minden megváltozott... Hosszú időre kell elmenni ahhoz... hogy visszatérve megtaláld a tieidet és a földet, ahol születtél.”

Totó vissza sem néz, harminc éven keresztül nem tér haza, édesanyjának, húgának Rómába kell menni, ha találkozni akarnak vele. Alfredo halála kell ahhoz, hogy Toto legyőzze az ellenérzéseit, félelmeit, és hazatérjen. Minden úgy történik, ahogy Alfredo megjósolta. Totó hirtelen megtalálja mindazt, amiről azt hitte, már rég elveszett. A régi arcokat, a régi plakátokat, filmeket, a régi kameráját. Sőt, még a régi szerelmét, Elenát is, hogy kibeszélhessék, miért történtek a dolgok úgy, ahogy, és egy utolsó, szenvedélyes együttlét után végképp lezárják kapcsolatukat.

Bármekkora is azonban a nosztalgia ereje, bármennyire is kételyek merülnek az immár idősödő férfiban, az élet könyörtelenül tudatja vele, hogy a múltat nem lehet feléleszteni, vagy újraélni.

Elena férjnél van, anya: bármennyire is ott ég mindkettejükben még a régi láng, szó sem lehet közös jövőről. Nekik csak közös múltjuk van. Az imádott Cinema Paradiso pedig hat éve bezárt, új tulajdonosa pedig lerombolja, hogy parkolót létesítsen a helyén. A film egyik legmegindítóbb jelenete, amikor összegyűlnek mindazok, akik fontosak voltak a mozi életében, a volt tulajdonos, Toto az egykori gépész, és a törzsvendégek, hogy végignézzék, amint felrobbantják a városuk „szívét”.

A Cinema Paradiso nekem kicsit olyan volt, mint amikor megérkezel valahova, ahol még soha nem jártál, és mégis, azonnal otthon érzed magad. Ismered a színeket, a zamatokat, a hangulatokat, a szagokat, az embereket. És nem azért, mert olyan lenne, amit már ezerszer láttál. De van valami nagyon mélyen, a tudatalattiban húzódó érzés, hogy hiába élnek ezek az emberek Szicíliában, több ezer kilométerre, hiába kitalált szereplők, mégis összetartozunk, mert az alapvető életélményeink, a történelmünk, az egzisztenciális válságaink ugyanazok, csak más-más köntösben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: