KULT
A Rovatból

„A hitelessége a Star Wars-témájú pornófilmeket idézi. Meghaltunk, és a cosplay pokolba kerültünk”

Gagyi történet és kivitelezés - amilyen jó volt a The Mandalorian, olyan csalódás Boba Fett visszatérése.


A kritika erős SPOILEREKET tartalmaz!

Közepesen fanatikus Star Wars rajongónak mondanám magamat. Az expanded universe-zel (kibővített univerzum) sosem foglalkoztam, nem olvastam a könyveket, képregényeket, és a rajzfilmekből is alig láttam valamit.

Az előzményfilmekről és a hálaadási különkiadásról legszívesebben nem is vennék tudomást, viszont oda vagyok a régi trilógiáért, szenvedélyesen gyűjtöm a vintage star wars figurákat – van néhány ritkább darabom is –, és szégyen vagy sem, nekem az új Disney filmek is bejöttek.

Igen, még Az utolsó jedi is.

A Mandaloriant kifejezetten szerettem, és izgatottan vártam "Boba Fett könyvét". Bár kicsit aggaszt, ahogy a Disney vérszemet kapott, és Mando sikerén felbuzdulva most futószalagon ontja a Star Wars sorozatokat, de Jon Favreau még sosem okozott csalódást nekem, ezért bizakodó voltam.

Sajnos azonban a Boba Fett sorozat első epizódja olyan sok szinten okozott csalódást, amire semmi sem készített fel.

Boba Fett ugyebár a Jedi visszatérben bezuhant Sarlaccba, hogy sorstársaival együtt ezer évig emésztődjön, bármit is jelentsen ez. Az azóta eltelt évtizedekben folyamatos vita tárgya volt, hogy Boba Fett vajon túlélte vagy sem a Sarlacc-gödröt.

Állítólag képregényben már feltámasztották, de arról is állandó a vita, hogy az mennyire mérvadó, főleg mióta a Disney közölte,

hogy az expanded universe nem része a Star Wars kánonnak.

Véleményem szerint, ha már a Disney – amúgy igen jó üzleti érzékkel – úgy döntött, Boba Fett él és virul, illett volna valami nagyon érdekes, izgalmas és hihető sztorival megmagyarázni, hogyan lehetséges ez.

Ehhez képest néhány képkockával elintézték a dolgot. Boba kicsit meglángszórózta belülről a csúnya szörnyet, majd valahogy kiásta magát a homok alól. Miért, amikor öt méterrel odébb ott a lény szája, amin nem mellesleg a háti rakétája segítségével ki is repülhetett volna? (Jó, tegyük fel, az nem működött, ezt akkor illett volna valahogy megmutatni.)

A Disney számára Boba megmenekülése szemmel láthatóan egy nyűg volt, amivel nem akartak sokat bajlódni.

Megmenekült, és kész, örüljetek neki. Hogy értsük:

ez körülbelül olyan, mintha kiderülne, hogy Elvis él, és a miérteket firtató kérdésekre csak annyit mondana, unta a hírnevet.

A következő – szerintem – megbocsáthatatlan tévedése a Disneynek, hogy egy szigorú, de igazságos nagybácsit csináltak Boba Fettből. Talán emlékeztek, a Mandalorian azzal ért véget, hogy Boba Fett és Fennec Shand hidegvérrel megöli Bib Fortunát, hogy Boba elfoglalhassa Jabba egykori trónját, és gengszterfőnökként uralkodjon Mos Espában.

Az epizód egyik fontos jelenetében Boba a trónon ülve, Fennec társaságában fogadja a környék bandavezéreit és elöljáróit, hogy leróják előtte tiszteletüket – és tejeljenek nekik. Amikor egyikük meglehetősen pimaszul felveti, hogy inkább Bobának kellene fizetnie, a nagy gengsztervezér egyszerűen elengedi.

Jó, talán a szemöldökét összehúzta, ezt a sisak miatt nem láttuk. De nincs az az alvilág, amelyik komolyan venne egy ilyen puha kezű főnököt. Fennec meg is jegyzi a pimasz twileknek: Ha Jabbának mondtál volna ilyen sületlenségeket, megetetett volna a házi kedvenceivel.

Boba ars poeticája: ő tisztelettel akart kormányozni, nem félelemmel. Amiről óhatatlanul is Ted Striker örökbecsű mondása jutott eszembe az Airplane-ből: „Tiszteld a…”

Jó dolog a politikai korrektség, de a Star Wars univerzum lehírhedtebb fejvadászától nem ezt várjuk.

Szerepet tévesztett, mint Süsü, amikor meggyógyította az apukája ellenségeit ahelyett, hogy felfalta volna őket. Csakhogy a Book of Boba Fett nem bábfilm.

Szemet szúr a Star Wars produkciókban szokatlanul gagyi kivitelezés. Mintha az Enterprise Űrhajó egyik epizódját látná az ember. A buckalakók ruházata egészen különleges változáson ment át, immár divatszínekben pompáznak. A twilekek hitelessége kb. a Star Wars témájú pornófilmeket idézi. Meghaltunk, és a cosplay pokolba kerültünk.

A zene is megér egy misét. Az eddig Star Wars produkciókban vagy John Williams volt a zeneszerző, vagy ha nem – például a spinoff filmekben –, akkor is próbálták az ő stílusát követni a komponisták.

A Book of Boba Fett esetén ezt teljesen elengedték, a soundtrack olyan, mint egy olasz spagetti westernné. Mondjuk Temurea Morrison tényleg olyan, mint Eli Wallach, és a sivatag homokjából előbújó kentaurgyík kicsit emlékeztet Lee Van Cleefre. De csak mert nagyon szeretnék valami pozitívat is bele látni a produkcióba.

Még egy apró pozitív érdekesség, a kaszinótulajdonos hölgy, Garsa Fwip szerepében Jennifer Bealst láthatjuk. Igen, őt:

Összességében a Book of Boba Fett számomra eddig a csalódásról és a kihagyott lehetőségekről szól. Kicsit érthetetlen, miért bízták Robert Rodriguezre az első epizódot, a Mandalorianban is az általa levezényelt rész volt talán a leggyengébb.

Azért követni fogom, hátha később javul a helyzet – bár abban nem reménykedem, hogy a minőség sokat javulna, hiszen mibe toltak volna bele pénzt és munkát, ha nem az első epizódba? De azt pletykálják, némi CGI rásegítéssel fel fog tűnni Harrison Ford is Han Soloként, amire azért kíváncsi vagyok.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Súlyos betegséggel küzd a magyar zenész – Albérletére sincs pénze, gyűjtést szerveztek érte
Rozs Tamás, a Szélkiáltó együttes csellistája rákkal küzd, ezért minden fellépését le kellett mondania. A zenekar most közösségi gyűjtést indított a megsegítésére.


Rozs Tamás, a Szélkiáltó együttes csellistája daganatos betegséggel küzd. A 64 éves zeneszerző, zenetanár és zeneterapeuta nyelvgyök-tumorral harcol, amely HPV16-tal fertőzött. Állapota miatt nem tud fellépni, így minden bevételi forrását elveszítette, és jelenleg anyagi segítségre szorul.

A Szélkiáltó együttes a közösségi oldalán tudatta a hírt. Mint írták: „Zenésztársunk és barátunk, Rozs Tamás sajnos nagyon beteg lett. Nyelvgyök-tumora van HPV16-tal, és jelenleg három kemoterápián és 35 sugárkezelésen esik át éppen.” A zenekar hozzátette:

„Szerencsére a ráknak ez a típusa jó eséllyel gyógyítható, de a gyógyulásig vezető út hosszú, és nagyon-nagyon megviseli a szervezetét.”

A betegség a hangját is érinti, amelyet – remélhetőleg csak ideiglenesen – elveszített. Emiatt főállású zenészként nem tud fellépni sem a Szélkiáltóval, sem színházi produkciókban, sem saját vagy közös előadóesteken, valamint az iskolai félállását is fel kellett adnia.

A zenekar kiemelte, hogy

„gyakorlatilag nincs bevétele, csak nagyon nehezen tudja finanszírozni az albérletét, a rezsijét és a napi kiadásait, ha nem támogatjuk őt a gyógyulásáig.”

Ezért arra kérik a közönséget, hogy aki teheti, támogassa Rozs Tamás gyógyulását a p’ARToló weboldalon vagy közvetlenül a megadott bankszámlaszámon keresztül.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Queer – A film, amiben alig történik valami, mégis eseménydús és magával ragadó
Lehet, hogy nehezen veszi rá magát az ember a több mint kétórás mű megtekintésére, pedig megéri! Megmutatjuk , miért érdemes egy esélyt adni, akkor is, ha elsőre a téma távolinak is tűnik.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 25.



Luca Guadagnino egy zseni. Ezzel szerintem egyetlen cinefil se vitatkozik. Az olasz író-rendező sorra hozza a jobbnál-jobb filmeket. Nekem a Szólíts a nevedennel tette fel magát a filmes térképre, ami egyébként nagyon hasonlít cikkünk tárgyára, de erről majd később.

Ezután következett a mesteri Sóhajok, amely Dario Argento 1977-es horrorfilmjét gondolta újra.

Nagyobb kihagyást követően a Csontok meg mindenben újra együttdolgozott Timothée Chalamet-val, ám a mű nem aratott akkora siker, mint azt mindenki várta. Ezután, 2024-ben következett két csodálatos projekt. A Challangers szerintem 2024 egyik legjobb filmje, mely mellett sajnos teljesen eltűnt a másik mozija, a Queer. A magyar bemutatóra 2025 április végéig várni is kellett. De vajon miért?

A Queer egy eléggé nehéz film, könnyed Guadagninos máz alá rejtve. Rendezőnk 17 évesen olvasta William S. Burroughs azonos című regényét, ami nagy hatást gyakorolt az épp szárnyait próbálgató, homoszexuális fiatalra. A regény írója éppen kilépett házasságából, és rájött másságára. Leginkább ez ihlette fikciós könyvét. Guadagnino nagyon régóta tervezgette, hogy adaptálja Burroughs művét, de sokáig kellett várnia, mire összejött a Szupercsapata. Nem olvastam az alapanyagot, de az A24 stúdió nem véletlenül ált Guadagnino mellé.

Ez a stúdió híresen ad a minőségre és tényleg a szerzői filmesek Mekkája. De miről is szól a Queer?

A könyv főszereplője maga az író volt, vagyis inkább egy kitalált verziója, Lee (Daniel Craig). A középkorú férfi kocsmáról kocsmára éli az életét Mexikóvárosban az 1950-es években. A hidegháború fenyegetése miatt sok a katona a közép-amerikai országban. Főszereplőnk habzsolja az életet, alkohol, drogok és persze fiatal férfiak. Egészen, amíg meg nem látja Eugenet (Drew Starkey), akibe első látásra belehabarodik. Van egy apró zökkenő: nem tudja, hogy a fiatal férfi homoszexuális-e. Innentől, azt hittem, hogy Lee két órán át fogja csapni a szelet Eugene-nek, és egy se veled, se nélküled kapcsolati dráma lesz. Félig tévedtem – mondjuk az hatalmas tévedés volt.

A film második fele egy körutazás Dél-Amerikában, Mexikóból indulunk, miközben Lee csapja a szelet Eugenenek. Guadagnino, mint egy könyvet, fejezetekre bontotta a cselekményt, és a mexikói hódítás/hódítási kísérletek csupán az első fejezetet teszik ki. Ezután Lee és Eugene utazását láthatjuk, csodálatos környezetben, bámulatos, szinte pszichedelikus megvalósításban csipetnyi egzisztencializmussal fűszerezve. Guadagnino stílusa páratlan, könnyed és nézeti magát az amúgy nem túl könnyed téma. Lee szerelmes a fiatalabb társába, ám láthatóan Eugene csak próbálja kihasználni a helyzet előnyeit és szinte sarokba szorítva küzd a kapcsolat ellen, egyúttal valószínűleg saját boldogsága ellen is.

Órákig néztem volna még a két színész játékát. Daniel Craig nagyon elhivatott a szerepe iránt, mindent bevállalt a cél érdekében.

Craiget egyértelműen megfosztották egy aranyszobrocskától 2024-ben, legalábbis egy jelöléstől minimum. Amit ki kell emelni, hogy nem vicc a 18+-os karika. Aki egy picit érzékeny lelkületű, jó ha tudja, itt keveset hagynak a fantáziánkra. Éppen, hogy csak az explicit aktust nem látjuk élőben. Ez a fülledt homoszexuális atmoszféra egyértelműen a Szólíts a nevedenre emlékeztetett. A Queerben is hasónlóan egy idősebb, tapasztaltabb karakter avatja be a fiatalabbat a testi örömökbe, csak most az érettebb szempontjából látjuk a történéseket, és a kapcsolati felállás szinte teljesen fordított.

Guadagnino vizuális stílusa csöpög a vászonról. Rengeteget játszik a kamerával, a beállításokkal és meglepően sok vizuális effekt is van a filmben. Még a hosszú játékidő és a melankolikus hangnem mellett is szinte rohan a film.

Remek tempót diktál, egy pillanatra sem ül le, lefoglalja a nézőt, egy audiovizuális orgia hozzáértő szemmel nézni a Queert, persze figyelembe véve, hogy szerzői drámáról van szó, nem egy látványos akciófilmről.

A zene elképesztő, ami nem is véletlen, a többszörös Oscar-díjas Trent Reznor és Atticus Ross brillírozik, olyan előadók licencelt zenéi mellett, mint a Nirvana, Shidéad O’Connor vagy a New Order.

Elképesztő ezt így leírni, de nem sok minden történik a Queer-ben, mégis eseménydús film.

Magával ragadó alkotás, igazi pszichedelikus utazás egy önmagát kereső középkorú, önpusztító homoszexuális karakter szemén keresztül.

A színészek mindent beleadnak, Guadagninoban nem csalódtam, továbbra is elképesztő író-rendező. Lassú, de bámulatos!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Színpadra kerül a Hogyan tudnék élni nélküled? – A közönségkedvenc magyar film musicalként hódít az Erkel Színházban
A színpadi adaptáció 2026 februárjában debütál az Erkel Színház megújuló évadának részeként – Marics Peti is színpadra lép benne.


Újabb mérföldkőhöz érkezik a hazai zenés színház világa: a rendszerváltás utáni magyar filmgyártás legnézettebb mozija, a Hogyan tudnék élni nélküled? színpadi változatban tér vissza – méghozzá az ország egyik legnagyobb teátrumában, a megújuló Erkel Színházban.

A tavaly decemberben bemutatott film nem csupán a nézők szívét hódította meg, de minden korábbi nézettségi rekordot megdöntött: közel 750 ezren váltottak rá jegyet, amivel toronymagasan vezeti a rendszerváltás utáni magyar mozisikerek listáját. A Demjén Ferenc slágereire épülő romantikus vígjáték már a mozikban is igazi érzelmi hullámvasútra ültette a közönséget – és most a színpadon is ezt ígéri.

A Hogyan tudnék élni nélküled? musicalváltozata 2026. február 14-én, Valentin-napon mutatkozik be az Erkel Színházban – méghozzá a frissen megújuló, Szente Vajk művészeti vezetésével újjászülető évad részeként.

A színház az új irányvonalat a magyar musicalek otthonaként képzeli el, és ez a darab tökéletes nyitánya lehet egy új korszaknak.

Május 2-án koncertshow az évad bemutatóiról

A darab hivatalos bejelentésére egy nagyszabású koncertshow keretében kerül sor május 2-án, ahol az ősztől színpadra kerülő darabok legismertebb zenei részleteiből válogatnak. A színház közösségi média oldalain azonban már elárulták: az egyik kiemelt premier éppen a Hogyan tudnék élni nélküled? lesz.

Marics Peti a színpadon is bemutatkozik

A musicalben színpadra lép a film egyik legismertebb szereplője, Marics Peti is, akit a közönség a mozikból már jól ismer.

A ValMar énekese a vásznon megmutatta, hogy a zenén túl a színészi játékban is otthon van – most pedig a színpadi reflektorok fényében bizonyíthat újra.

Ráadásul a Demjén-slágerek élő előadásban csendülnek fel, ami önmagában is hatalmas vonzerő.

Demjén Ferenc dalai új értelmet nyernek

A film és a musical is Demjén Ferenc legnagyobb slágereit helyezi a történet középpontjába – olyan klasszikusokkal, mint a Szerelemvonat, az El kell, hogy engedj, vagy a címadó Hogyan tudnék élni nélküled?. Ezek a dalok nemcsak hangulatot adnak, hanem szervesen épülnek a történetbe, a karakterek érzéseit, dilemmáit fejezik ki – igazi érzelmi mélységet kölcsönözve az előadásnak.

Jegyek hamarosan kaphatók

A 2025/26-os évad többi bemutatójáról is hamarosan lehull a lepel, és indul a jegyértékesítés – érdemes résen lenni, hiszen ez a produkció már most hatalmas érdeklődést generál. A Hogyan tudnék élni nélküled? musical nemcsak a film rajongóinak szól, hanem mindenkinek, aki szereti a romantikus történeteket, a magyar slágereket, és a színház varázsát.

Ne maradj le az év egyik legjobban várt zenés színházi eseményéről – találkozzunk 2026 februárjában az Erkelben!


Link másolása
KÖVESS MINKET: