KULT

Az év eddigi legjobb filmje kisüti az agyad, és az egekbe emel – Minden, mindenhol, mindenkor

Virsliujjak, beszélő kövek, multiverzum, lebegő bagel, harci hasitasi és ez még semmi!
Szöllőskei Gábor - szmo.hu
2022. április 22.



Szavakkal nagyjából leírhatatlan az az élmény, ami a Minden, mindenhol, mindenkor nézése közben ér minket, nézőket. Én mégis megpróbálkozom vele, aztán lesz, ami lesz. Mindenekelőtt egy cím: Az ember, aki mindent tudott (eredetiben: Swiss Army Man) 2016-ból. A film, amiben Daniel Radcliffe egy hullát alakított, akinek hátán fingó üzemmódban szelte a habokat Paul Dano karaktere, és akinek merevedését iránytűként használta egy lakatlan szigeten. A rendezői Dan Kwan és Daniel Scheinert voltak (akik szimplán Danielekként hivatkoznak magukra), s így már azt gondolhatnánk, nagyjából tudjuk, mit várjunk a Minden, mindenhol, mindenkortól, ami szintén az ő filmjük.

Nos, csak azt hisszük, hogy tudjuk, valójában fogalmunk sincs. Második közös projektjük ugyanis mérföldekkel kattantabb, mint amilyen Az ember, aki mindent tudott volt.

A sztori tömören (már amennyire ez lehetséges): adott egy hatvan körüli kínai emigráns nő, Evelyn (Michelle Yeoh), akinek élete nem túl rózsás. Tutyimutyi férje, Waymond (Ke Huy Quan) épp el akar válni tőle, leszbikus lánya, Joy (Stephanie Hsu) ki nem állhatja, az adóhatóság is terrorizálja a családot az általuk üzemeltetett mosoda hibás könyvelése miatt, ráadásul a fiatalkorában őt kitagadó, mára kerekesszékbe kényszerült apja, Gong Gong (James Hong) is megkeseríti az életét.

Egy nap azonban Waymond furcsán kezd viselkedni, majd azzal sokkolja Evelynt, hogy végtelen számú univerzum létezik, s mindegyikben mindenkinek van egy másik változata. Lehetőségük van ugrálni az univerzumok között, s különféle verzióikból le tudják szívni/tölteni a képességeiket.

Erre pedig szüksége is lesz Evelynnek, ugyanis szerinte csak ő tudja megállítani a minden univerzumban jelen lévő gonoszt, Jobu Tupakit, aki a multiverzum elpusztítására készül.

Többet nem árulunk el, de felesleges is lenne, mert azzal továbbra is csak a felszínt kapargatnánk, annyira mélyen rétegzett és sokrétű filmet álmodtak a Danielek a vászonra. A multiverzum manapság közkedvelt téma, amit a Marvel- és a DC-filmek is előszeretettel használnak, bár fel kell kötniük a gatyát, ha túl akarják szárnyalni kreativitásban Kwan és Scheinert csodáját.

A Minden, mindenhol, mindenkorban ugyanis annyi ötlet, sziporka és őrültség van, ami elegendő lenne 10-20 másik filmre is.

Ráadásul a műfajokkal sem fukarkodnak, mivel egyszerre akciófilm, sci-fi, dráma, szatíra, vígjáték, fantasy és vuhszia (általában történelmi korokban játszódó kínai harcművészeti fantasy), mindez pedig egy olyan tömény élményt jelent így együtt, amely után jó ideig nehéz lesz másra koncentrálni. Mintha tíz különböző film menne egyszerre egyetlen képernyőn/vásznon.

Csak néhány példa: ahhoz, hogy egy másik univerzumban lévő változatunkba léphessünk (úgynevezett világugrást hajtsunk végre), általában valamilyen, a helyzethez legkevésbé illő cselekedettel kell megbolygatni az egyensúlyt. Ez lehet harc közbeni szerelmi vallomás, egy légy orral történő felszívása, ujjaink közötti szándékos papírvágás, rúzsevés, bármi. Vagy: a másik dimenziókban természetesen bármi lehetséges, például az embereknek virsliből vannak az ujjaik, vagy nem is alakultak ki az élethez szükséges feltételek a bolygón.

Hiba lenne azonban a Minden, mindenhol, mindenkort csupán az előtérben lévő őrült és képtelen, mozgóképen eddig nem látott ötletei, jelenetei alapján megítélni, hiszen az abszurd, groteszk és csilli-villi külcsín mögött egy rendkívül mély gondolatiság is megbújik a szeretetről, a megértésről, a sorsszerűségről, az emberi természetről és az univerzumban betöltött helyünkről.

Kwan és Scheinert szinte észrevétlen csempészik a mondanivalót a látványosan megkoreografált küzdelmek közé, s kanyarítanak végül egy ultraérzelmes finálét az egész, csodálatos katyvaszhoz.

A színészekről is illendő megemlékeznünk, egyáltalán nem szokványos ugyanis a gárda. Kapásból élete szerepét jelenti a mű Michelle Yeoh-nak, aki hongkongi akciófilmekkel kezdte filmes karrierjét a nyolcvanas években, majd Bond girlként lett nemzetközileg ismert az 1997-es A holnap markábannal. Utána pedig olyan filmekben láthattuk, mint a 4 Oscart nyert Tigris és sárkány, az Egy gésa emlékiratai, a Napfény, A múmia – A Sárkánycsászár sírja, a Múlt karácsony, a Lőpor turmix vagy a Shang-Chi és a tíz gyűrű legendája. Ideje volt már, hogy egy hozzá méltó főszerepben bizonyíthassa színészi és harcművészeti rátermettségét, hiszen mindkét fronton rendkívüli.

A férjét, Waymondot alakító Ke Huy Quan sem ismeretlen a filmrajongóknak, bár őt nagyon régen láthattuk, vissza kell mennünk egészen a nyolcvanas évekig, ő volt ugyanis Short Round, azaz Picúr az Indiana Jones és a végzet templomában, valamint Data a Kincsvadászokban. Tökéletes visszatérés ez számára.

A majdhogynem felismerhetetlen Jamie Lee Curtis, valamint a legtöbb filmes és sorozatos szerep (több mint 600) rekordjával büszkélkedő, 93 éves James Hong is tovább színesítik azt az egészen elképesztő és kellemesen agyzsibbasztó élményt, amit a Minden, mindenhol, mindenkor nyújt.

Kétségtelen, hogy nem való mindenkinek, de aki szereti, ha egy film olyan helyekre viszi, ahol még nem járt, ha olyasmit lát, amit korábban nem, és ha olyan hatásokkal bombázzák, amelyek miatt egy kicsit elgondolkodik a világról, amiben él, annak ideális választás lesz mindenkor és mindenhol.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: