KULT
A Rovatból

Austin Butler jó James Dean lenne - A Motorosok szerelmeslevél egy letűnt korszakhoz, egy különleges életmódhoz

Jeff Nichols lerakott már az asztalra egy pár filmet, amiben nemcsak az a közös, hogy szerepel bennük Michael Shannon, hanem az is, hogy mindegyik jó film. Meglátjuk, hogy ezt a szériát a Motorosokkal folytatja-e az író/rendező.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. június 19.



Jeff Nichols megint lerakott az asztalra egy nagyon hangulatos és szórakoztató dokumentarista jellegű drámát. Nichols rendezte, írta és próbálta eladni, akinek tudta. Furcsa előtörténete volt a filmnek, míg eljutott a mozikig. Először a Fox stúdió maradványcége, a 20th Century Studios rendelte meg, mozikba szánták, de a 2023-as írósztrájk ezt meghiúsította.

Ekkor gondolták, hogy streamingre küldik, a Disney+-ra. Azonban valamiért, nem sokkal később teljesen kivették a megjelenési naptárból.

Láttunk már ilyet, ezek a filmek el szoktak tűnni a süllyesztőben, majd évekkel később a semmiből előkerülnek, gondolhatunk itt a Ház az erdő mélyénre, amit csak Chris Hemsworth neve mentett meg évekkel a forgatás után.

í/div>

Itt is valami ilyesmi történt volna, ha Austin Butler nem robbantott volna akkorát nyáron a Dűne 2. részével. Így sokkal hamarabb megkaphattuk Nichols filmjét. A Disney eladta a Universalnak a bemutatásra váró alkotást, így az ő szárnyaik alatt került a mozikba. A film Danny Lyon azonos című regénye alapján készült, ami egy korrajz volt egy ’60-as évek közepén alapított chicagói motorosbandáról. Interjúkat és képeket készített a bandáról, külső és belső szemlélők segítségével.

A sztorit Nichols az egyik bandatag felesége szemszögéből meséli el.

Úgy lehet elképzelni a film szerkezetét, ahogy az Interjú a vámpírral volt felépítve. Kathy (Jodie Comer) mesél arról, hogyan került a banda közelébe, és hogy ismerte meg a motoros férjét, Bennyt (Austin Butler), mit tud a tagokról, és ez az interjú hosszabb időn keresztül húzódik. Tehát 1965 után folytatjuk 1969-ben, végül megint ugrunk tovább 1973-ra. Közben persze a banda eredeti tagjai, akiket megismerhettünk, fogyatkoznak, és újabb szereplők lépnek be.

Nem ilyen típusú filmre számítottam az első előzetesek alapján. Egy szokásos, Rómeó és Júlia, vagy West Side Story-hoz hasonló drámát vártam. Ehhez képest a szinte dokumentarista stílus egészen felüdülés volt. Jól bemutatta ezt a szubkultúrát, és ahhoz képest, hogy nem adott egyértelmű választ a miértekre, mindent jól megmagyarázott, csak épp nem szavakkal.

A film atmoszférája nagyon erős, a ’60-as évek motorosbandáinak van egy romantikus hangulata, amit a rendezés és a fényképezés ügyesen átad.

Nicholst eddig is a korrekt rendezők között tartottam számon, a Mud és a Take Shelter is igazán jó filmjei, és a Motorosok is beállhat ebbe a sorba.

Nincs markáns kézjegye a mesternek, de nagyon ért az atmoszférateremtéshez, és remek a színészkezelése. Michael Shannon ebben a filmjében is szerepel, ez immár ötödik közös nagyjátékfilmes projektjük, igaz, itt Shannonnak kisebb a szerepe, ugyanakkor az ő jelenléte minden film színvonalán emel.

Ez a film a három főszereplő meséje, Jodie Comeré, Austin Butleré, és a banda vezetője, Johnny szerepében mormogó Tom Hardyé.

Ez a három központi karakter, de a mellékszereplők is, akik alájukjátszanak, mind nagyon ügyesek. Shannonon kívül itt van még Boyd Holbrook a motormániás szerelő szerepében, vagy Norman Reedus a kaliforniai rivális banda dezertált tagjaként, de említésre érdemes a mostanában a zendayás Challangersszel befutott Mike Faist is mint Danny Lyon maga.

Nem egy koherens történetet kapunk, hanem egy letűnt időszakban élő lázadó életmódról ad egy érdekes korrajzot a Motorosok. Nem mondanám egyértelműen, hogy szerelmeslevél, mert nem dicsőíti ezt a fajta életvitelt. Sőt, dokumentarista jelleggel bemutatja a negatív oldalát is: hogyan tettek tönkre emberéleteket csak egy hülye dzseki miatt.

Egy csapat szabályok ellen lázadó megkeseredett ember, akik saját szabályrendszert állítottak fel, és kényszerítették rá egymásra a szigorúbbnál-szigorúbb normákat.

Egy biztos: ha James Dean-életrajzi filmet akar majd valaki készíteni a jövőben ez alapján a szerep alapján, a főszerepet már most odaadhatják Austin Butlernek. Nem csak Elvisként volt zseniális a srác, de James Deanként is biztos működne.

A történet tehát nem konvencionális narratíva, amivel nincs is probléma, de a film tempója sokaknak lassabb lehet. Ügyesen bemutatja ezt a lázadó szubkultúrát, de kíváncsi lennék, hogy akik benne vannak ebben a hobbiban, ők mit kapnak a filmtől.

Nem gondolom, hogy a naturalistább megközelítés mindenkinek az ínyére lesz, de az, hogy Jeff Nichols nem csinál rossz filmet, még mindig érvényes.

Korrekt iparosmunka sztárokkal, sztárallűrök nélkül. Kimondottan érdekes betekintést nyerni ebbe a világba. A Motorosok megtekinthető magyar szinkronnal a mozikban csütörtöktől.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
BariLaci és Radics Gigi első együttműködése: itt a várva várt Emlék
A dögös, nyári klubokba szánt új felvételhez egy merész videóklip is forgott a két előadó főszereplésével, akik elárulták, hogy mióta figyelnek egymásra.


BariLacinak és Radics Giginek is meghatározó „EMLÉK” volt Az ének iskolája 2013-as műsora, amikor egy emblematikus duettet adtak elő a Dreamgirls-től és teljesen levették a zsűrit és a közönséget a lábukról. Egy évtizeddel később Laci már érett férfi előadóként, Radics Gigi pedig hazánk meghatározó énekesnőjeként vonult stúdióba, hogy egy dögös, nyári klubokba szánt, új felvételt készítsenek el. Az „EMLÉK” című dalhoz egy merész videóklip is forgott a két előadó főszereplésével.

A Sztárban sztár leszek! műsorban történt nagy balesete után idén áprilisban tért vissza BariLaci, aki ezúttal egy sokkal letisztultabb és céltudatosabb zenei projektbe vágott bele. A „Joker” című dal populáris, ám mégis művészi magasságokba emelte a különleges hangú énekest, mely alól Radics Gigivel közös újdonsága sem kivétel.

„Nagyon jó barátok vagyunk Gigivel az első duettünk óta, ami a „One Night Only” volt. Engem ekkor ismert meg úgy igazán a szakma, akkor mindössze 12 évesen. Az ének iskoláját követően mindig mondták nekünk, hogy készítsünk közös dalt, amit nem kapkodtunk el, hiszen én is most találtam meg végre azt a hangzást, ami igazán hozzám illik”

– mondta el a felvételben dalszerzőként, szövegíróként és producerként is részt vállaló BariLaci, akiről Giginek igazán különleges és pozitív a véleménye.

„Lacika Hajós András csapatában volt a műsor alatt, de már a duett előtt is volt szerencsém látni és hallani, aztán megismerni őt. Egyik alkalommal több előadóval együtt beültünk meglesni a versenyzőket és emlékszem, állva tapsoltam a produkciója után.

Lenyűgöző volt számomra, ahogy az az alázatos kisfiú hegyeket mozdított meg a hangjával. Ott, akkor tényleg mindenkinek a lelkéig hatolt a zenéje. Mással nemigen tudtam volna elképzelni azt a duettszerepet, amikor felkértek a döntőn. Lacika közben felnőtté vált és kicsit örülök, hogy éppen most lett egy a közös dalunk, mert már ő is sokat tapasztalt, és az egyik legtechnikásabb énekes vált belőle a magyar férfi előadók között”

– emlékezett vissza Gigi. Azt is elárulta, hogy nagy a párhuzam köztük mind karrierútjuk, mind a sorsuk tekintetében:

„Az elismerésért való küzdés mindkettőnk útját elkíséri. Manapság pedig főleg az a tendencia, hogy nem okvetlenül a tehetség, a hangi adottság az, ami a fődíjig repít egy énekest. Bár Lacika Az ének iskolájában akkor nem nyert, de nagyon jó irányba tette őt a műsor. Mindketten roma előadóként mutatunk utat a nehezebb sorsú gyerekeknek, és ez mindenképpen közös bennünk. Mindketten sokat küzdöttünk a súlyunkkal is (nevet) - ez mondjuk nem lenne baj, ha kimaradt volna a repertoárból! De ez az igazság és ehhez is akaraterő kell. A legfontosabb, hogy egyikünk útja sem volt zökkenőmentes és a megfelelő családi szeretet és támogató háttér nélkül most nem lehetnénk színpadon és ezt a dalt sem írtuk volna meg” – mesélte az énekesnő, akinek ez a harmadik, egyben egy jó időre utolsó duettje Buraival és Marics Petivel közös slágerei után.

Arról is megbizonyosodhatunk, hogy jobb formában nem is lehetne a páros, amit Gigi testvére, Radics Tamás rendezte videóklipben vehetünk szemügyre.

„Az elképzelés a plátói szerelem bemutatása volt. A láncok a durva, erős fémérzésre utalnak, amit nehéz elengedni és összeköti az embereket. Sajnos, mindketten jártunk már így a szerelemben és ettől lett ez igazán hiteles” – mondta Gigi.

Az „EMLÉK” június 26-tól elérhető az összes digitális zenei felületen.

VIDEÓ: BariLaci feat. Radics Gigi - Emlék


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Lovas Rozi távozik a Radnóti Színháztól: Nehéz volt, fájdalmas volt, bátor is volt és büszke vagyok a döntésemre!
A színésznő posztja alapján nagyon örül a szabadságának, és alig várja a rá váró kihívásokat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. június 26.



Távozik a Radnóti Színház társulatából Lovas Rozi. A döntést a színésznő a Facebookon jelentette be:

„Köszönöm Radnóti Színház! Sziaszia soksok érzelmem, hálám, kötődésem, identitásom, tanítóm, barátom! Szeretlek. És üdvözöllek szabadságom, életem, hivatásom, kihívásaim, merészségeim, szerelmeim, boldogságom! Alig várlak! Nehéz volt, fájdalmas volt, bátor is volt és büszke vagyok a döntésemre! Csók mindenkinek!”

A Gólkirályság és A mi kis falunk című sorozatok sztárja ezek szerint függetlenként folytatja pályafutását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Lotfi Begi és Tolvai Reni új dala a magyar közönség szívét szeretné meghódítani
A világ több pontján híressé vált nemzetközi koprodukcióban készült felvétel új verziója egy mindenki számára kedves dallamot idéz meg.


Ezer közül is megismerjük azt a népdal motívumot, amelyet a slágergyáros producer, Lotfi Begi épített be tavaly, a világ több pontján híressé vált nemzetközi koprodukcióban készült felvételébe. Ennek debütál most magyar nyelvű verziója: „Te meg én” címmel és Tolvai Reni gyönyörű énekhangjával. Mindkét előadó számára szerelemprojekt volt ez, hiszen mindkettőjüknek van személyes kötődése az újdonsághoz, melyről a premier kapcsán meséltek.

„A dal 2023 januárjában már megjelent egy amerikai-japán énekesnővel, Cecillia Gaulttal, melyhez leghíresebb magyar népdalunkat, a Tavaszi szél motívumát használtuk fel. Látva a „Heartbreak” sikerét a környező országokban, illetve meglepő módon, Argentínában, természetes volt, hogy készítsünk belőle egy magyar változatot is. Azt gondolom, hogy az angol nyelvű dalokat az eszünkkel, a magyar nyelvűeket viszont a szívünkkel értjük meg. Minden akadály elhárult tehát, hogy a hazai közönséget is meghódítsuk”

– árulta el Lotfi Begi.

Tolvai Reni pedig egy igazán bensőséges történetet mesélt el, miért is fogadta el Begi felkérését annak ellenére, hogy az elmúlt időszakban egészen más stílusú kiadványokkal jelentkezett, beleértve a ’TR Album’ című hiphop-R’N’B lemezét.

„Számomra mindig a dallam a legfontosabb, ha tetszik az ötlet akkor már a felkérés napján nekilátok a munkának. Beginek hálás vagyok ezért az együttműködésért, különösen, mert visszaidézte bennem azokat az emlékeket, amikor még a nagymamám itt volt velem. Erdélyben magyarul csak a nagymamámmal beszéltem, szóval ő mutatta meg a magyar népdalokat és meséket is. A „Tavaszi szél” itt cseng a fülemben, amikor énekelte nekem. A mai napig emlékszem a magyar motívumos csipkékre, gobelinekre és a fahéj illatú mézeskalácsokra, amiket saját kezűleg készített”

– mondta el Tolvai Reni.

A „Te meg én” című dalban a régmúlt popja keveredik a mai füleknek naprakész stílussal, de találkozik benne a történelem a jelenünkkel is csakúgy, mint a Jimy J. Hollywood rendezte videóklipben. Igazi meglepetés a hazai közönségnek, hogy az új, magyar verzióba bekerült az eredeti népdal refrénje, a ’Tavaszi szél vizet áraszt..’ is, melyet az Erkel Ferenc Zenei Általános Iskola kórusa énekel. Ráadásul Lotfi Begi is ebbe az iskolába járt és az első, zenével kapcsolatos szárnypróbálgatásai is itt történtek.

VIDEÓ: Lotfi Begi x Tolvai Reni - Te meg én


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
„Én vagyok az egyetlen zsidó, aki pénzt keresett Hitleren” – Mel Brooks 98 éves
Szolgált a második világháborúban, gyerkekorában társai csúfolták alacsony termete miatt, tud dobolni, és több mint 60 film és tévéműsor fűződik a majdnem 100 éves legenda nevéhez.


98 éves lett korunk egyik legtehetségesebb komikusa, aki nem mellesleg író, producer és rendező is. Mel Brooks Magyarországon leginkább az Űrgolyhók, a Producerek, a (némileg tévesen fordított című) Robin Hood, a fuszeklik fejedelme és a Drakula halott, és élvezi révén ismert, de több mint 70 (!) éves pályafutása során számos más népszerű mozifilmben és vígjátékban találkozhattunk vele.

Íme, néhány érdekesség és tudnivaló a 20. századi komédia egyik legjelentősebb alkotójáról:

– Szolgált a második világháborúban, ahol többek között az volt a feladata, hogy taposóaknákat hatástalanítson.
  • Azon kevesek egyike, akik Emmy-, Grammy-, Oscar- és Tony-díjat is nyertek.
  • Pályafutását íróként kezdte Sid Caesar Your Shows of Shows című műsorában.
  • Első feleségével, Florence Baummal 1953-1962 között voltak házasok, három gyermekük született.
  • A második felesége Anne Bancroft színésznő volt, 1964-től Bancroft 2005-ös haláláig éltek együtt. A fiúk, Max Brooks maga is színész-író.
  • Azt mondta, felesége az ő Obi-Wanja, mivel ő beszélte rá, hogy az 1967-es Producereket dolgozza át musicallé.

Eric Idle erre másképp emlékszik. Ahogy az általam fordított A mohó gazember naplója című könyvében írja:

„Valamikor a nyolcvanas évek végén felkerestem Mel Brookst Los Angeles-i irodájában. Rendkívül zavarba hozott azzal, hogy térdre ereszkedve jött be, majd a földön hajlongva istenített, munkatársainak mélységes megdöbbenésére. Mel Brooks a lábamnál hevert! Nem tudtam, mit csináljak.

Én voltam az első Python, akivel találkozott, így rám zúdította a Monty Python iránti minden megbecsülését.

Mikor sikerült meggyőznöm, hogy kelljen fel, előadtam jövetelem okát: megkérdeztem, hozzájárul-e, hogy színpadi musicalt készítsek a Producerek című filmjéből.”

Brooksot akkor nem érdekelte a dolog, de 15 évvel később mégis megvalósította a musicalt – igaz, nem Eric Idle-lel.

Brooks híres arról, hogy a filmjeiben előszeretettel gúnyolódik Hitlerrel és a nácikkal. Elmondása szerint az a célja, hogy nevetségessé tegye a nézeteiket, nehogy még egyszer népszerűvé válhassanak. De azt is hozzá tette, hogy a holokauszttal vagy bármilyen attrocitásssal soha nem viccelne. A Producerek kapcsán meg is jegyezte:

„Én vagyok az egyetlen zsidó, aki pénzt keresett Hitleren.”
  • Az Űrgolyhók forgatása során amikor a Yoda figuráját parodizáló Yoghurtot alakította, a testére kent festéktől súlyos fertőzést kapott.
  • Az Amerikai Filmintézet által megválasztott 100 legviccesebb filmből hármat is ő rendezett: Fényes nyergek, Producerek, Az ifjú Frankenstein.
  • A komédiáról így nyilatkozott: „Megvágom az ujjamat. Ez tragédia. Egy pasas beesik egy nyitott csatornanyílásba és meghal. Ez komédia.”
– „Dióhéjban ennyi a rendező módszerem röviden: Megkeresem a negyedik falat, és földig rombolom.”


Link másolása
KÖVESS MINKET: