KULT
A Rovatból

Akik lyukat vágtak a kádba - Intim Torna Illegál

Igazi bulihangulat és hajmeresztő színpadi show jellemzi az Intim Torna Illegál koncertjeit, amivel rajongók tízezreit hódították meg alig pár év alatt.
Láng Dávid - szmo.hu
2014. február 28.



Szombat este van a budafoki Barba Negra klubban, a bejáratnál kint a telt ház tábla: 1600 ember tombol odabent. A színpadon egymás után hangzik fel a Hipnotizőr király, a Nézz rám a buszon, az Albérletem, valamint az Intim Torna Illegál eddigi négy évének összes slágere. Az ő születésnapi bulijukon járunk ugyanis, amely a Világveleje fesztivál kereteit kinőve idén először került megrendezésre a bő másfél ezer fős befogadóképességű helyen – és nagyon úgy tűnik, jövőre ismét tágasabb helyszín után kell nézniük.

Több mint egy héttel a koncert után jóval nyugodtabb körülmények között, a Madách téri Castro Bisztróban találkozom a csapat tagjaival. Hosszú évek óta ez a törzshelyük: itt készítettem velük első interjúmat 2010 januárjában, és gyakorlatilag karrierjük minden sorsfordító pontjáról is itt döntöttek. Az elején néhány alkalommal még fel is léptek a kis kávézóban, de már jó ideje kinőtték – vendégként ezzel együtt máig hetente többször felbukkannak.

Az ITI pályája üstökösként ível felfelé négy évvel ezelőtti bemutatkozásuk óta: szisztematikusan építkezve jutottak el az ígéretes újonc státuszából a legjelentősebb klubok és fesztiválok nagyszínpadaira. Emellett egész brandet húztak fel maguk köré, saját tornacipővel, pólókkal, pálinkával, dobverővel, és még hosszan lehetne sorolni. Facebookos követőik száma csak az elmúlt két hónap során ötezerrel nőtt, nemrég lépte át a 30 ezret.

Intim Torna Illegál - Hipnotizőr király (a legelső sláger)

Intim Torna Illegál - Vágjál lyukat a kádba

A kezdetek

Dorogi Péter – gitár/ének, Gálos Ádám – dob, Kiss Sándor – basszusgitár és menedzsment, Nádasdi Janó – ütőhangszerek: a tagok válaszaiból kiderül, hogy mindannyian lefutották a szokásos gimnáziumi köröket, de a kezdetek ennél is régebbre nyúlnak vissza.

Petit az első inspiráció Balatonföldváron érte, az édesanyja által üzemeltetett és lakásukkal szomszédos Nosztalgia bárnak köszönhetően. A korszak összes sztárja fellépett itt, ő maga pedig már négyévesen kiérdemelte a vendégektől a táncparkett ördöge becenevet. Első hangszere érdekes módon a dob volt, hatéves korában zeneiskolába is beíratták, de elmondása szerint tíz percig bírta. Kisebb kitérőket leszámítva azóta is autodidakta módon fejlődik – némi visszaesést mindössze az hozott magával, mikor kilencévesen annyira önfeledten próbált elzúzni egy Skid Row számot az ágyon ugrálva, hogy összetörte apja héthúros orosz gitárját. De nem sokáig szakadt meg a lendület: gimnazistaként már napi négy-öt órákat gyakorolt, ekkor azonban még frontemberi ambíciók nélkül, így a hangját is csak később kezdte képezni.

Janó ötéves korában kapta első akusztikus gitárját az unokatestvérétől, de gyerekként furulyán és klarinéton is próbálkozott. A színpad emellett a szülei által irányított néptánc- és drámacsoportnak köszönhetően is hamar élete részévé vált. Meghatározó élménye, mikor 8-9 évesen odaültették keresztapja esküvői bandájában a dobszerkó mögé. Innentől egyértelmű volt számára, hogy dobos akar lenni. Játszott közös zenekarban öccsével, majd Angliába kikerülve ott is több formációban részt vett. Hazatérve a Kistehénben aztán az ütőhangszeres szerepét kapta, de ezt sem érezte visszalépésnek, ma pedig végképp elégedett a posztjával.

Ádám doboskarrierje szintén korán, ötéves korában vette kezdetét, bár először még felfordított vödrök és fakanalak segítségével nyilvánult meg. Hamarosan zeneiskolában kötött ki, és meg is maradt mellette: négyük közül egyedül neki van zenei végzettsége, annak ellenére, hogy családjában sosem töltött be különösebb szerepet a zene. Érdekesség, hogy elmondása szerint mindig is nála idősebbekkel játszott együtt, amiből néha vicces szituációk adódtak: „A tizenötödik születésnapomra például az akkori zenésztársaim laposüvegekkel felszerelkezve állítottak be, aztán jól meglepődtek, mikor meglátták a tortán a gyertyákat.”

Sanyi celldömölki származásúként rendszeresen átjárt koncertekre a régió kulturális központjának számító Sárvárra, leginkább a Lord zenekar volt rá inspiráló hatással. Nyolcadik osztályos korára fáradságos munkával sikerült összespórolnia kétezer forintot, ami akkoriban már jelentős összegnek számított. Ezzel a zsebében indult el Szombathelyre gitárt venni, azonban a legolcsóbb darabok is minimum dupla ennyibe kerültek. A szerencse végül egy 1990 forintba kerülő, használt Orfeus basszusgitár képében mosolygott rá – nem mérlegelt, rögtön lecsapott rá. „Nagyjából itt dőlt el a dolog, ha akkor tangóharmonikát találok ennyiért, talán máig az lenne a hangszerem”, mondja nosztalgiázva.

itiportre-02

A legelső zenekari fotó 2010 januárjából

A kistehenes évek

Négyük pályája a 2000-es évek elején alakult Kistehén tánczenekarban találkozott. Peti ide alapító tagként került, Sanyi pedig nem sokkal később, az ő ajánlására csatlakozott, mivel egy közös zenésztársukon keresztül már ismerték egymást. Janó szintén az ő ismeretségi körébe tartozott és rajongóként rendszeresen járt Kistehén-koncertekre, így mikor a zenekar akkori kongása kiszállt, kézenfekvő volt, hogy ő kerüljön a helyére. Igaz, addig mindig a dobok mögött ült, de házibulikban rendszeresen megmutatta, hogy ütőhangszereken is ösztönösen elboldogul.

Ádám helyzete eltér a többiektől, ő hirdetésre jelentkezve egy többkörös válogató legjobbjaként lett a csapat tagja 2009-ben. „Senkit nem ismertem azelőtt, sőt a zenekarnak is épphogy csak a nevét hallottam. De pont befejeztem az iskolát, nem volt semmi dolgom, szóval úgy gondoltam, miért ne próbálhatnám ki magam” – emlékszik vissza. Alig egy évet töltött csak ott, de ez annál mozgalmasabb volt: európai és amerikai turné, itthon fesztivál-nagyszínpadok, 22 évesen nem sokaknak adatik meg ilyesmi.

Az Intim Torna Illegál 2010 januárjában jött létre, miután a Kistehén tánczenekarból Kollár-Klemencz László frontemberen kívül az összes tag kiszállt, szakmai és személyes konfliktusokra hivatkozva. Új zenekaruk első repertoárját alig három hét alatt rakták össze, bemutatkozó koncertjük ugyanis már le volt kötve a Világveleje fesztiválon.

A kezdeti izgalmak után hamar nyilvánvalóvá vált, hogy van igény az általuk képviselt stílusra: már az első nyáron felléphettek szinte az összes jelentős fesztiválon, hamarosan pedig szponzorokra is szert tettek.

Első születésnapjukat ugyanazon a helyszínen, a Gödör klubban ünnepelték. Ekkorra készültek el Cirkusz című nagylemezükkel is, amit idehaza ritkaságszámba menő színpadképpel és fellépőruhákkal turbóztak fel.

itiportre-07

A Kísérlet lemez ismét teljes megújulást hozott

itiportre-09

Fotó: Boldizsár Márk

itiportre-10

Fotó: Boldizsár Márk

Hogy mi az oka a köztük lévő, különösen erős köteléknek? Elsőre szokásosan elviccelik a dolgot: „Ugyanaz a cipő- és ruhaméretünk, így bármit könnyen cserélgethetünk egymás között.” Sanyi aztán komolyabbra fordítja: minden társaságnak van egy közös sztorija, őket négyüket pedig annyira összekovácsolta lelkileg a Kistehénből való kiválás, ami végképp megpecsételte addig is meglévő barátságukat. Enélkül valószínűleg már az első évben elvéreztek volna, hiszen akkor még egyfajta hátizsákként cipelték azt, hogy addigi sikereiket elhagyva szó szerint mindent nulláról kellett újrakezdeniük. A közös elhatározás viszont annyira erős volt, hogy ez sem jelentett akadályt számukra.

Privát életük is szinte teljesen összemosódott már a zenekarival, nem túlzás azt állítani, hogy több időt töltenek egymás társaságában, mint a családjukkal. Ez persze hatalmas empátiát kíván hozzátartozóik részéről, de Sanyi és Janó is megerősíti, hogy maximálisan támogatják őket: „Mázlisták vagyunk, mert ha nem lennének ott, hogy kipihenhessük mellettük az állandó hajtást, aligha tudnánk csinálni.”

„Határ a csillagos ég”

Sejtettétek-e már a kezdetekkor, hogy ez a zenekar ennyivel nagyobbat fog szólni az összes korábbinál? – teszem fel a következő kérdést, amire egybehangzó igennel felelnek. Janó azért hozzáteszi, az elején voltak kétségeik, de rettentő erősen bíztak benne, hogy sikerül áttörniük az ismeretlenség gátját. „Csak azt érheted el, amiről álmodsz, mi pedig mertünk nagyot álmodni.”

Ennek ellenére, ha négy évvel ezelőtt valaki azt mondja nekik, hogy Tatabányán 2013 végén négyszáz fős teltház előtt lépnek fel, aligha hitték volna el – és ez csak egy a vidéki helyszínek közül, ahol tömegek várták a koncertjüket, pedig egyébként a szervezők többségének az alacsony nézőszámok miatt fáj a feje.

Álmaik azóta is folyamatosan motiválják őket: minden év elején megbeszélik, hová szeretnének eljutni és mit kell majd tenniük azért, hogy elérjék a kitűzött célokat. Eddig pedig nemhogy elérték, de rendszeresen túl is szárnyalták ezeket. Sanyi szerint két évvel ezelőtt tartottak azon a szinten, amit indulásukkor mostanra jósoltak maguknak. Ehhez persze évről évre alkalmazkodniuk kellett az aktuális viszonyokhoz, hiszen a zeneipar rendkívül gyors tempóban változik, és a tartós érvényesüléshez folyamatosan lépést kell tartani vele.

Ahogy Peti fogalmaz, minden egyes lélegzetvétel számít, nemcsak a koncertek – például egy maraton esetén sem magán a versenyen dől el a dolog, hanem a megelőző edzések során. „Nekem az út fontosabb, mint a végeredmény”, mondja.

A zenekarnak eddig két nagylemeze jelent meg, a bemutatkozó Cirkuszt 2012 őszén követte a Kísérlet című album, amit az előzőnél jóval zúzósabb hangzásvilág jellemez. Ezzel párhuzamosan színpadképük is megújult: a díszletet a hatalmas ITI felirat dominálja, aminek megvilágításáról külön fénytechnikus gondoskodik.

2011-ben egy angol nyelvű EP-t is elkészítettek, a Hipnotizőr király, Albérletem, Hatdiplomás, valamint a Nézz rám a buszon című számok tükörfordításaival. Többek között ezzel léptek fel Európa egyik legrangosabb zenei seregszemléjén, a hollandiai Eurosonic fesztiválon. Jelenleg harmadik albumukon dolgoznak, megjelenés az év második felében várható, de egy beharangozó dalt (Ördögöd van angyalom) már közzétettek róla.

itiportre-01

itiportre-08

Budapesti Egyetemi Napok, 2013 novembere - Fotó: Boldizsár Márk

Az ITI kezdettől fogva a nemzetközi mércét tartotta szem előtt – ezért is vannak állandó fellépőruháik, ami itthon szinte egy zenekarra sem jellemző, pedig világszerte bevett gyakorlatnak számít. Ahogy Sanyi magyarázza, a U2 például már 1991-es Achtung Baby című lemezével egységes arculatot épített maga köré, és még csak nem is ők voltak az elsők. „Magyarországon ez egyáltalán nem megszokott, de ettől csak még nagyobbat robbant, mikor mi bevezettük.”

Felmerül a kérdés, változott-e valamit a személyiségük a népszerűség hatására. Peti leginkább a megnövekedett felelősséget érzi magán: „Így, hogy ennyien járnak a koncertjeinkre, sokkal jobban oda kell figyelnem például arra, hogy rendben legyen a hangom – nem tehetem meg, hogy egy megfázás miatt több száz embernek okozzak csalódást.” Sanyi annyit tesz hozzá, hiába lettek teljesen mások a körülmények, ők négyen ma is ugyanakkora lelkesedéssel ugrálnak a színpadon, ahogy azt 2010 januárjában tették. „Bármennyire profi is a körülöttünk működő gépezet, az egész alapja továbbra is a közös zenélés öröme, ami semmivel nem lett kisebb.”

A jövőt illetően annyi biztos, hogy továbbra sem fog csökkenni a lendületük. Bő két hónapos tavaszi turnéjuk már el is kezdődött, utána nem sokkal pedig jön a fesztiválszezon, amikor végképp nem lesz megállás. Gyakorlatilag mindenhol nagyszínpadon, a lehető legjobb időpontban fognak játszani. Közben harmadik lemezük anyaga is körvonalazódik, ami hangzásvilág tekintetében valószínűleg a Cirkusz és a Kísérlet között áll majd. De ezen a téren nem terveznek előre: mindig a próbateremben, ösztönösen dől el a dolog.

Intim Torna Illegál - Ördögöd Van Angyalom (a harmadik lemez behangozó dala)

Nem kétséges, hogy mindannyian valódi hívatásként tekintenek zenekarukra: nekik ez ugyanúgy munkahely, mint másoknak egy iroda. Peti szavaival élve: „Zenésznek lenni életstílus, nemcsak egy szakma – többet kell beleadni a sikerhez, de sokkal többet is kapsz vissza.”

Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Az első rész a legerősebb a hat közül - Megjelent a Fekete tükör legújabb szezonja, de nem örülhetünk neki felhőtlenül…
A Fekete tükör minden epizódja gyakorlatilag egy különálló rövidfilm, amely a társadalom és a technológia kapcsolatának a sötét oldalát vizsgálja. Egy igazi zsánereken átívelő depresszív kaland. Lássuk milyen lett a hetedik évad!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 14.



A Fekete tükör egy brit kezdeményezés volt 2011-ben. Megpróbálták Az alkonyzóna hangulatát átemelni az angol Channel 4 csatorna segítségével. 2014 után úgy tűnt, a csatorna nem tudja finanszírozni az emelkedő költségeket, egy pár év kihagyás után jött a Netflix, és új életet lehelt a sorozatba, természetesen mérhetetlen mennyiségű pénzzel karöltve.

Amint megnyíltak a pénzcsapok, Charlie Brooker alkotó előtt kinyílt a világ, és a visszafogottabb brit költségvetés után igazán el tudott szabadulni a képzelete.

Több nagynevű sztár is szerepelt egy-egy epizódban. Sokak szerint ez nem tett feltétlenül jót a sorozatnak, mert sokkal kommerszebb részeket eredményezett. Én nem így gondoltam, alapvetően mindig jól szórakoztam a Fekete tükrön, már ha lehet ilyet írni egy hihetetlenül depresszív műről.

Mert mi is a Fekete tükör? Kell hozzá egy speciális hangulat, az biztos. Egy kegyetlen, maró humorú, sokszor disztópikus jövőt lefestő antológia-sorozat. Ez azt jelenti, hogy az epizódok ugyanazon a Földön játszódnak, de mégsincs igazán kapcsolat a részek között. Zsánereit is folyamatosan váltogatja, az egyik rész horror, a másik sci-fi, de lehet szatíra is.

Ami sokszor közös a történetekben, az egy új technológia, ami a jövőben megváltoztatja a világot. Egy külső agyi szinopszischip, ami rengeteg lehetőséget ad a forgatókönyvíróknak.

Sok rész azt mutatja be, hogy ennek az új technológiának milyen felhasználási lehetőségei vannak, és milyen visszaéléseknek nyit kapukat, akár az igazságszolgáltatásban, vagy a szórakozásban. A Fekete tükör nem szégyenlősködik, a sorozat nagy része erősen 18+-os, főleg, ha a brit epizódokat is nézzük. A Netflix úgy érzem, visszavett azért a bemutatott szörnyűségekből.

Eddig minden új évadot ünnepként kezeltem, engem nem idegenített el a piros streamingszolgáltató jelenléte, örültem, hogy újabb részeket tartogat számomra a Tükör. Legalábbis eddig. Az előző évad sem töltött el teljes megelégedettséggel, de úgy gondoltam, ez biztos csak egy gyengébb eresztésre sikeredett. Mostanra viszont elértünk oda, hogy ebben a szezonban több az elmegy/rossz epizód, mint a kiemelkedő rész. A hetedik évad szerintem még gyengébbre sikerült, mint az előző. Az első rész a legerősebb a hat közül.

Úgy éreztem, ez az epizód nemcsak egyszerre fricska a Netflix és mindenféle előfizetéses szolgáltatás orra alá, hanem egyben az egészségügy komoly problémáit is górcső alá vevő dráma.

Tényleg remek rész, a színészek is szuperek, a forgatókönyv ugyan kitalálható, de nagyon hatásos. Egészen meglepődtem, milyen jól sikerült a Mindennapi emberek című rész. Nem teljesen a szokásos agyi szinapszis modult használta, hanem ennek egy „streaming” orvosi verzióját, ami adott valami pluszt az eddig megismertekhez, és tényleg izgalmas nyitányt eredményezett.

Aztán jött a második rész, egy csavaros paranoid thriller, amely ugyan minőségben visszaesés az elsőhöz képest, de szórakoztatásban úgy éreztem, magas szinten tudott maradni. A végén lévő fordulat és a magyarázata ugyan elképesztően bénára sikerült, de az odáig vezető út megéri, hogy megnézzük. Nem kiemelkedő, de szórakoztató darab lett. Ekkor még bizakodtam. Ami rögtön el is tűnt a harmadik epizódra. Itt előkerült a szokásos technológia, csak megint egy másik felhasználási módját találták ki. Ám az alapötlet szerintem nagyon erőltetett.

Egy filmforgatáshoz használták fel a virtuális teret mesterséges intelligenciával irányított színészek alkalmazásával.

Akik tudják, hogyan zajlik egy forgatás, azok valószínűleg szörnyülködtek a Hotel Reverie epizódon. Emellett a casting is nagyon félrement. Awkwafina semmit nem tett hozzá a részhez, Issa Rae pedig mint főszereplő színész, aki egy színészt alakít, borzasztó. Egyedül Emma Corrint tudom dicsérni, mint az egyik főszereplőt, aki egy mesterséges intelligencia által alakított színészt játszik. Értem, mi volt a cél, Hollywood aranykorát kicsit dicsőíteni, és a problémáit elővenni, de szerintem ez a rész teljesen félrement. Nemcsak, hogy tisztelgés nem volt az igazi a téma iránt, de a kritika is gyenge volt. A remake-ek feleslegességére is rosszul hívta fel a figyelmet, pedig lehetett volna ezzel mit kezdeni. A vége hatásos, de nem érte meg az utazást sajnos. Itt kicsit alább hagyott a lelkesedésem.

A negyedik résznél egy pillanatra örültem, majd gyorsan elkámpicsorodtam. Én nagyon szerettem a 2018-as interaktív, tévén játszható, különálló kalandjáték részt, a Bandersnach-et. Úgy kell elképzelni, mint a 80-as években divatos kalandjáték-kockázat könyveket, csak tévére átültetett mechanikával. Nagyon érdekes, de maga a történet nem volt annyira jó.

Nos a negyedik epizód a Bandersnach spirituális folytatása.

Eléggé hasonló a hangneme és a stílusa, természetesen a kalandjáték-trükkön kívül. Ám itt is elcsúsztak sok banánhéjon. A csavar az első pillanatban kitalálható, a múltban játszódó részekben pedig nincs igazi újdonság, és az egésznek nagyobb a füstje, mint a lángja. A színészek jók, de ennyit tud.

A folytatásban megint a szokásos ötletet használják fel új köntösben. Ám itt működik a dolog! Az ötödik részben most egy elhunyt halotti beszédében ad segítséget az agyi chip, egy volt szerelem szemszögéből. Paul Giamatti fiatalkori, első és igazi szerelme elhunyt.

Elsodorta őket egymástól az élet, de a férfi mindig is szerette a nőt. Fényképek és egy mesterséges intelligencia segítségével Giamatti visszaemlékszik a történtekre.

Elképesztően melankolikus és hatásos a sztori. Oda merem tenni a legjobb Fekete tükör-epizódok mellé. Nem a megszokott maró, rosszindulatú történet, hanem a keserédes, szomorkás, drámai darab. Gyakorlatilag az egész egy kamaradráma Giamattival és Patsy Ferrannal, ami nagyon működik.

Végül elérkeztünk a nagy fináléhoz. A duplarész hosszúságú utolsó epizód a nagy sikerű negyedik évad USS Callister című epizódjának a közvetlen folytatása. A sorozat életében ez az első ilyen direkt „második rész”. Hangulatos, de nem tud igazán semmi újat mutatni.

Kicsit még úgy is érzem, hogy visszamenőleg leminősíti a USS Callistert. Az akkor lezárt történetet gyakorlatilag semmissé teszi, nem épít rá, hanem elszúrja annak befejezését.

Kicsit olyan érzésem támadt, hogy kötelező volt ez az epizód, mert Cristin Milioti és Jesse Plemons is azóta nagyobb név lett. Emiatt már egy rossz szájízzel kezdődik az egész. A régi epizódból szinte mindenki visszatér, egyedül az érdekes arcú Michaela Coel hiányzik, de ha igazak a hírek, akkor egy másik forgatás miatt nem tudott részt venni ebben. Úgy érzem, a USS Callister: Into Infinity elköveti az összes hibát, amit egy folytatás el tud: nagyobb, hosszabb és totál felesleges. A színészek ügyesek, de itt is ennyit tudok kiemelni. A sci-fi téma működik, a szokásos technológia itt is jelen van, a befejezés próbál nagyot húzni, de nem érzem jónak a megoldást. Kicsit inkább béna.

Tehát összegzésként, ha valaki csak a jó részeket akarja megnézni, akkor elég az első és az ötödik epizódot elindítania. Minden más csak felesleges sallang. Amit nagyon sajnálok. Az igazság az, hogy egyre több jobbnál-jobb antológiasorozat készül, az Amazonos Secret Level, a Tales from the Loop, vagy a szintén Netflixes Love Death and Robot is jobb részeket adott nekünk az utóbbi időben, mint a Fekete tükör az elmúlt pár évadban. Ha sikeres lesz, biztos érkezik majd a nyolcadik évad, de valami újat kellene mutatnia Brookeréknek, mert ez a biztonsági játék túl unalmas, és nem lesz elég hosszútávon. Tényleg sajnálom…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Megijedt a sztárságtól, amikor tiniként a szoknyája alá akartak fotózni – A 35 éves Emma Watson visszavonult, és új kihívásokat keres
Oscar-díj helyett inkább PhD-t akar szerezni, a sok pénzt hozó filmek főszerepei helyett pedig inkább a nők egyenjogúságáért küzd.


Emma Charlotte Duerre Watson 1990. április 15-én született Párizsban, Jacqueline Luesby és Chris Watson angol ügyvédek gyermekeként. A családi háttere intellektuálisan és kulturálisan egyaránt gazdag, francia és angol hatások alakították Emma korai éveit. Ötéves koráig élt az öccsével, Alexszel együtt a Párizs melletti Maisons-Laffitte-ben, a szülők azonban ötéves korában elváltak, így a gyerekek ekkor Angliába költöztek, hogy az édesanyjukkal éljenek Oxfordshire-ben, a hétvégéket pedig apjuk londoni házában töltötték (később született még három féltestvére – Toby, Lucy és Nina – az apja új házasságából). Oxfordban a Dragon Schoolba járt 2003-ig, eddigre azonban már ismert színész volt az első két Harry Potter-filmnek köszönhetően.

Egyébként kb. hatéves korától kezdve a színészet érdekelte a leginkább, és szülei beleegyezésével a Stagecoach Theatre Arts oxfordi intézményében, egy részidős színházi iskolában képezte magát, ahol éneklést, táncot és színészetet tanult.

„Mindig is szerettem ezt a világot. Sokszor szerepeltem iskolai színdarabokban, és gyakran léptem fel a családom előtt. De 9 éves koromban kaptam először igazi ízelítőt a hivatásos színészetből. Akkor még nem tudtam, hogy ez megváltoztatja az életemet” – mesélte Watson a Vogue-nak egy 2018-as interjúban.

Tízéves korában már fellépett a Stagecoach produkcióiban és iskolai darabokban, de a Harry Potter-franchise előtt soha nem játszott hivatásszerűen.

Hermione 10 éve

A színészi útja aztán 1999-ben, kilencéves korában drámai fordulatot vett, amikor elkezdődött a szereplőválogatás J.K. Rowling Harry Potter-könyvsorozatának filmadaptációjához. Watsont a drámatanára bátorította, hogy próbálja ki magát a castingon, kezdetben azonban nem volt tisztában a projekt nagyságrendjével: „Nem éreztem az elején, hogy milyen nagyszabású dolgokról van szó. A könyvekről sem tudtam sokat, de azt igen, hogy Hermione karaktere zseniális. Amikor a drámatanárom azt javasolta, hogy jelentkezzek a meghallgatásra, azt gondoltam, hogy szórakoztató élmény lesz, de nem igazán számítottam arra, hogy bármi is lesz belőle. Csak a tőlem telhető legjobbat akartam nyújtani. Majd folyamatosan kérték, hogy jöjjek vissza, és kezdtem úgy érezni, hogy valami igazán különleges dolog részese vagyok. Amikor pedig felhívtak, hogy megkaptam a szerepet, akkor döbbentem rá igazán: az életem soha többé nem lesz ugyanaz, mint eddig."

Watson, akit 2000-ben választottak ki több ezer lány közül Hermione Granger szerepére, ez a döntés pedig kulcsfontosságúnak bizonyult a karrierje szempontjából. Az első rész, a Harry Potter és a bölcsek köve 2001-ben került a mozikba, Watson alakítása pedig széles körben váltott ki elismerést. A fantasyfilmek sikere egyik napról a másikra sztárrá tette őt, az újonnan szerzett hírnév azonban számos kihívással járt együtt.

Bár Watson már fiatalon reflektorfénybe került, eltökélt szándéka volt, hogy a népszerűség nem árnyékolja be a színészet iránti szenvedélyét. A Harry Potter-filmek (nyolc epizód 2001-től 2011-ig) alatt próbált egyensúlyozni az iskolai tanulmányai, a magánélete és a szakmai karrierje között. A világsztársággal járó nyomás ellenére ugyanis nagyon komolyan vette a tanulmányait, és keményen dolgozott azért, hogy megőrizze életében a normalitás érzését. „Tudatos döntést hoztam: nem akartam, hogy az életem csak a Harry Potterről szóljon. Fontos volt számomra, hogy folytassam a tanulmányaimat, és a színészkedésen kívül más érdeklődési körökkel is foglalkozzam. Nem akartam, hogy egyetlen szerep vagy film határozza meg az életemet” – mondta erről.

Mindenkit leiskolázott

A Dragon School, vagyis az általános suli 2003-as befejezése után Watson az oxfordi Headington Schoolba ment tovább. A Harry Potter-forgatásokon való tartózkodása során őt és színésztársait, Daniel Radcliffe-et (Harry Potter), Rupert Grintet (Ron Weasley), Tom Feltont (Draco Malfoy) és a többi gyereket naponta akár öt órán át korrepetálták.

Emma aztán 2006 júniusában tíz tantárgyból tett záróvizsgát, amelyek közül nyolcat A* (csillagos ötös), kettőt A (ötös) eredménnyel zárt.

A gimnázium befejezése, vagyis az érettségi után szünetet tartott a tanulmányaiban, hogy 2009 februárjától a Harry Potter és a Halál Ereklyéi 1. és 2. részének forgatására koncentráljon, de azt állította, hogy utána tovább akar tanulni.

Később megerősítette, hogy a Brown Egyetemet választotta Providence-ben, Rhode Islanden. 2011 márciusában, 18 hónapos egyetemi tanulmányok után aztán bejelentette, hogy „egy vagy két félévre” halasztást kér. Végül az utóbbira került sor, elmondása szerint így négy helyett öt évbe telt, hogy megszerezze a diplomáját angol irodalomból a színészi munkái miatt. 2014. május 25-én diplomázott a Brown Egyetemen. Ennyi azonban nem volt neki elég. Kilenc évvel később, 2023-ban elkezdte a mesterképzését az Oxfordi Egyetemen, idén pedig teljesítette a követelményeket, és továbblépett, hogy megszerezze a PhD-jét.

A Varázsvilág után

Az utolsó HP-film, a 2011-es Harry Potter és a Halál ereklyéi 2. rész után Emma nagy kihívás előtt állt: hogyan lépjen tovább a karrierjében, miután eljátszotta azt a karaktert, amely egy évtizeden át meghatározta őt. Úgy döntött, másféle szerepeket keres, és próbálja elkerülni a beskatulyázást. A poszt-Harry Potter-éra első filmje a 2011-es Egy hét Marilynnel lett a számára, bár abban még csak egy nagyobb mellékszerepeket alakított. Korábban a Harry Potter-epizódokon kívül csupán egy tévéfilmben szerepelt (2007: Ballet Shoes), és egy animációs filmben szinkronizált (2008: Cincin lovag). Az első főszerepét a 2012-es Egy különc srác feljegyzéseiben játszotta, amelyet Stephen Chbosky a saját regényéből írt és rendezett. Watson alakította Samet, egy összetett és sebezhető tinédzsert, aki a kamaszkor megpróbáltatásai között próbál navigálni. A szerep merőben eltért Hermionétól, és lehetővé tette Emma számára, hogy megmutassa az érzelmi mélységét és sokoldalúságát színésznőként. Sokan máig a legjobb alakításaként emlegetik.

A következő években Watson több filmben is szerepelt, köztük a Lopom a sztáromban (2013), az Itt a végében (2013), a Noéban (2014), A kolóniában (2015), a Regressionben (2015), A körben (2017) és a Kisasszonyokban (2019), bizonyítva, hogy képes alkalmazkodni a legkülönbözőbb műfajokhoz, a drámától a fantasyn át a pszichológiai thrillerekig. A Harry Potterekhez fogható legnagyobb sikerét a 2017-es A szépség és a szörnyeteggel, vagyis az 1991-es Disney-animáció élőszereplős feldolgozásával érte el, amelyben a főszerepelő Belle-t alakította, és amely több mint egymilliárd dolláros bevételt ért el szerte a világon. A 2019-es, Greta Gerwig-féle, 6 Oscar-díjra jelölt Kisasszonyok után azonban úgy döntött, egy időre visszavonul a színészkedéstől, és életének más aspektusaira, többek között a tanulmányaira és aktivista tevékenységeire koncentrál.

A sztárság amúgy is mindig megviselte, bár tisztában volt azzal, mekkora hatással van az emberek életére. „Találkoztam olyan rajongókkal, akiknek az arcom rá volt tetoválva a testükre, illetve olyan emberekkel is, akik a Harry Potter-könyvek segítségével vészelték át a rákot” – magyarázta a színésznő, akire a karrierje kezdete, vagyis kislánykora óta kiemelt médiafigyelem szegeződik.

A 18. születésnapján például a lesifitósok megpróbáltak a szoknyája alá fotózni, és számos zaklatás áldozata volt. A biztonsági aggályokra hivatkozva épp ezért nem is készít például szelfiket a rajongókkal, szívesebben beszélget velük szemtől szemben.

Aktívan a nőkért

Emma sok fontos társadalmi ügy mellé állt oda szenvedélyesen. Kiállt például a nemek közötti egyenlőség és a nők jogainak védelmében, az ENSZ jószolgálati nagyköveteként is tevékenykedett, és elindította a HeForShe nevű kampányt, amely arra ösztönzi a férfiakat, hogy vegyenek részt a nemek közötti egyenlőségért folytatott küzdelemben. „Mindig is hittem abban, hogy ha van egy platformod, akkor felelősséggel tartozol azért, amiben hiszel. Ez nemcsak a színészkedésről szól, hanem arról is, hogy használd a hangodat azért, hogy változást hozz létre a világban” – magyarázta a színésznő, aki emellett az oktatásra, a fenntartható divatra és a mentális egészségre összpontosító kezdeményezésekben is részt vett. Olyan ügyeket támogatott többek között, mint a Malala Alapítvány, amely a lányok oktatását segíti elő, 2016-ban pedig társalapítója volt a „Közös polcunk” nevű feminista könyvklubnak, ahol az egyenlőség, az identitás és a társadalmi igazságosság témáit feltáró olvasmánylisták felett kurátorkodott.

2019-ben Emma bekerült a Kering francia luxusdivat-konglomerátum igazgatótanácsába, ahol a divatipar fenntarthatóságáért és etikus gyakorlataiért szállt síkra. A Keringnél betöltött szerepe összhangban van a fenntartható divat iránti régi elkötelezettségével, s gyakran dolgozik együtt olyan márkákkal, amelyek a környezetbarát anyagokat és az etikus gyártási gyakorlatokat helyezik előtérbe.

Watson ugyanakkor beiratkozott egy kreatív írói programba is, feltett szándéka ugyanis, hogy a kamera mögötti szerepek felé is forduljon, szeretne forgatókönyveket írni és filmeket rendezni. Ki is próbálta már magát ezekben, a Pradának például készített egy reklámfilmet (2022: Prada Paradoxe), illetve már írt egy színdarabot is.

„Annyira örülök, hogy megtettem a színészkedéstől való eltávolodást, mert úgy érzem, hogy van saját hangom, kreatív terem és szuverenitásom, amikről korábban nem volt tudomásom” – mesélte erről.

Röviden együtt, vagy egyedül

Emma, bár már 35 éves, sosem volt 2 évnél hosszabb kapcsolata, és gyermekei sem születtek még. Egy interjúban azt mondta, a magánélete magánügy, így arról sosem szokott nyilatkozni, így általában akkor tudni csak, hogy van valakije, amikor megjelenik az illetővel egy hivatalos eseményen, vagy a fotósok elcsípik őket az utcán. 2015 és 2017 között pl. két éven át volt kapcsolatban a tech-vállalkozó William Knighttal, 2018 és 2019 között pedig a színész Chord Overstreettel (Glee – Sztárok leszünk, Acapulco) randevúzott. 2019-ben azt mondta magáról, hogy szingli, sőt, az „önpartner” kifejezéssel jellemezte magát, vagyis, hogy nem egyedülálló, hanem a saját maga társa. Aztán mégis jöttek további férfiak az életébe: 2021-től 2023-ig például az üzletember Brandon Greennel járt, a legújabb udvarlója pedig egy oxfordi iskolatársa, egy bizonyos Kieran Brown, akivel először 2024 júliusában látták csókolózni.

Az intenzív hírnévvel való megküzdésről egyébként fiatalkorától kezdve azt mondta, hogy a saját identitásában való gyökerezés segített neki végül „megtalálni a békét”, ebben pedig hatalmas segítségére volt a jóga. Emmát tehát már hat éve hiányolhatják a rajongói, és számukra rossz hír, hogy továbbra sem kereshetjük őt filmekben, sorozatokban, egyelőre nincsenek színészi előjegyzései. Nagyobb az esély arra, hogy a PhD-je megszerzése után forgatókönyvíróként és/vagy rendezőként olvashatjuk majd a nevét egy-egy film stáblistáján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Micsoda nap! – Új klipes dallal megy neki a FISH! a fesztiválszezonnak
Köztudottan a legjobb nap a koncertnap, így ez a dal is egy szerelmeslevél a közönséghez, jöhet a lábdob! - üzeni a banda a rajongóknak.


Új lemez készül a Fish! háza táján, amit egy hét alatt két bulival is megünnepelnek: a teltházas Dürer Kert mellett egy húsvéti, rozsdamaró-elő-elő-intimbuli a Barhole színpadán is, ami már belemutat az új korong számaiba.

Klippremierben érkezik az új dal, a Micsoda Nap, ahol elsősorban egy klasszikus Fish! buli pillanatait kapjuk, a tavalyi, szintén soldoutos A38-ról, minimál szövegvideó mellett.

Köztudottan a legjobb nap a koncertnap, így ez a dal is egy szerelmeslevél a közönséghez, jöhet a lábdob!

VIDEÓ: FISH! - Micsoda nap

A szavakat lehetne szaporítani, de minek, az együttes úgyis a színpadon beszél elnyúlt cikkek helyett, a Micsoda Nap pedig a már megjelent Kösz Szépen, és a kereken 4 másodperces Utolsó Szám mellett egy újabb előfutára mindannak, ami miatt érdemes várni az őszi időszakot is.

VIDEÓ: FISH! - Kösz szépen

VIDEÓ: Fish! - Az utolsó szám

A klip Matyovszky Benedek és Kum Dominik munkája, a köszönet pedig szóljon Egle Gyula Koppánynak, Botlik Mátyásnak és Vári Gábornak - üzeni a Fish!


Link másolása
KÖVESS MINKET: