KULT

Aki 52 másodperc alatt átöltöztet egy színészt

Tóth Hajni öltöztető tizedik éve nyújt biztos hátteret a színművészeknek a Katona József Színházban.


Nem erre számítottam. Rájöttem, volt valami, amiről kizárólag sztereotípiákban tudtam gondolkodni.

Mindig úgy képzeltem ugyanis, hogy az öltöztetők néniknek kontyba tekert ősz hajuk van, és magas szárú fűzős cipőben cammognak komótosan a lépcsőkön. Állnak a kulisszák mögött, szájukban gombostű, a könyökükről cérna lóg. Lassú, nyugodt mozdulatokkal tűznek fel egy hajtást, és ráncos kezükkel simítják végig a színészek hátán a ruhát, miután rájuk adták. A színházi munka mindig néma háttérmunkásai. Mekkorát tévedtem!

Tóth Hajninak, a Katona József Színház egyik öltöztetőjének nincsen kontya. Nincsenek ráncai. A fiatal nő szélsebesen jár a lépcsőkön, miközben a jelmezeket hordja le a színpad mögé a fogasokra; alig tudom követni a Katona labirintusnak tűnő épületében, jobbára a hangja után megyek. Mert egyáltalán nem szótlan, szívesen és sokat beszél élete nagy szerelméről: a színházról. Nyolc éve öltöztet itt.

katona_oltozteto_08

Egy ismerősöm hívta fel Hajnira a figyelmet, amikor megemlítettem, milyen jó volna egyszer látni, mi történik egy színházban az előadások alatt. Ki lehet például az öltöztető a Katonában és mit csinál egészen pontosan? A kérdésre gyorsan jött a válasz egy telefonszámmal. "Mit fogunk látni?" - kérdeztem Hajnitól. "A két Korea egyesítése című darab ruháit, és azt, hogyan öltöztetek át egy színészt. Ebben a darabban nagyon fontos a jelenlétünk."

Hol van már az az idő, amikor a régi Nemzeti Színházban az 1930-as években az Akadémia növendékei nem használhatták a liftet az átöltözésnél. Gobbi Hilda írta az önéletrajzában, hogy egy-egy jelenet között úgy rohantak fel a lépcsőn, hogy közben már vetkőztek is, a ruhát rájuk dobták, ő pedig a lépcsőfokokon elhelyezett festékeket sebtében kente fel az arcára.

A Két Korea újraegyesítése több, rövid kis történetet mesél el. Ironikus, olykor szatirikus hangvételű stílusgyakorlat arról, hogy milyen esendők vagyunk mi, emberek. A darab sok kis jelenetből áll, a jelenetváltások gyorsak. Ilyenkor a színészeknek nincsen idejük arra, hogy egyedül oldják meg az átöltözést.

"A gyors öltözés azt jelenti, hogy maximum 2-3 percünk van. Ez alatt tetőtől talpig át lehet öltözni." Megkérdezem Hajnitól, mi volt eddig a legrövidebb idő, ami alatt minden ruhadarabot lecseréltek. "Nagy Ervint A talizmán című előadáson kellett átöltöztetni egy teljes öltönyből egy másik teljes öltönybe, vagyis a nyakkendőtől az ingen át a cipőig mindent cseréltünk.

"
Ha jól emlékszem, 52 másodperc volt a rekordunk."

katona_oltozteto_10

katona_oltozteto_13

A Katonában az öltöztetők a harmadik próbától követik a darabot, és már az elején úgynevezett jelzés jelmezeket adnak, olyanokat, mint amilyeneket később az előadáson használnak. A laikusok szeretik azt hinni, hogy a színészek rengeteget improvizálnak, pedig az öltözések és a színpadi események pontosan begyakorolt mozdulatsorokból állnak. "Mindig mindent ugyanúgy csinálok, az első jelmezes próbától kezdve" - mondja Hajni. "Mindig ugyanazt a ruhadarabot adom fel elsőként, és a ruhák sorrendje is mindig ugyanaz. Ugyanott és ugyanúgy állok, a próbákon és az előadásokon is, mert az biztonságérzetet nyújt a színészeknek."

Az öltöztetői munka lényege, hogy megteremtse a biztonságos hátteret a színészek számára, akik így a szerepre koncentrálhatnak. "A mi munkánk nem annyira látványos, ezért nem olyan gyakori róla a visszajelzés. Ha valaki elismerésre vágyik, akkor inkább színpadon kellene állnia. Akinek szereplési vágya van, abból szerintem soha nem lesz jó háttérmunkás. Én azért vagyok itt, mert nagyon szeretek próbákat nézni, és szeretem látni, hogyan alakul ki egy darab."

katona_oltozteto_11

katona_oltozteto_07

Akad olyan rendező, aki olyan érdekesnek találja az öltöztetés folyamatát, hogy beépíti a darabba: Schilling Árpád például azt kérte, hogy Kulka Jánost a nézők előtt öltöztessék.

Azt hittem, Hajni titkos rémálma az, hogy nem talál egy ruhát. Ismét tévedtem. Attól retteg, hogy szerepelnie kell és elfelejti a szövegét. Többször szerették volna, hogy statisztáljon, hiába. Utoljára Gothár Péter próbálkozott azzal, hogy színpadra állítsa Hajnit, akinek még a jelmeze is megvolt. Nem ment. Ledermedt a lámpáktól, az emberektől.

Nem színpadra termett és nem szakmabeli, de imádja a színházat. "Büfés voltam a Katonában egy vagy két évadon keresztül. Mindig nagyon vonzottak a ruhák és izgalmasnak találtam, hogy az öltöztetők azért kapják a fizetésüket, hogy felhúzzák a cipzárt a színészek ruháján. Amikor elment babázni az elődöm, megkértem a főnökömet, hogy hadd próbálhassam ki ezt a munkát.

Először mindent elrontottam. A főnököm azt mondta, látja, hogy azért rontok el mindent, mert nagyon jól akarom csinálni. De soha többet nem hibázhatok. Erre törekszem azóta is."

katona_oltozteto_12

Mit véthet el egy öltöztető? Hajni kezdőként az egyik vidéki fellépés előtt a főszereplő ruháját hagyta itthon, az asszisztens vitte utánuk. "Azután kimostam valakinek a tiszta selyem ruháját….”

Hajni rendszerint ráérez arra, hogy melyik színésznek milyen típusú törődésre van szüksége.

Van, aki azt szereti, ha az izgalmát úgy csökkentheti, hogy beszélget vele. Van, akihez viszont egy szót sem szól, csak öltözteti, úgy, hogy az neki kényelmes legyen.

Nézőként nem veszünk észre nüansznyi dolgokat, például azt, hogy két zakó nem pontosan ugyanabból, csak egymáshoz nagyon hasonló textíliából készül. Hajni szeret színházba járni, de gyakran akadályozza a szórakozást, amikor kiszúrja ilyesmit. Tönkreteszi az élményt, amikor azt látja, hogy valakinek a színpadon nem illik a cipője a korhű jelmezéhez, vagy egy ruháról lelóg egy darabka cérna.

Mivel rövid idő alatt kell átöltöztetni egy színészt, nagy lélekjelenlétre van szükség: ha bármi leszakad bárkiről, semmiképpen nem szabad pánikba esni. Az is előfordul, hogy Hajni valakiről nem tud levenni egy ruhadarabot. Ilyenkor egy mozdulattal letépi. És ha elszakad valami? Mindig van az öltöztetőknél varrókészlet, villámgyorsan összefércelik, hogy ne essen le az alatt az idő alatt a színészről, amíg kint van a színpadon. Ha pedig úgy szakad el egy ing, hogy nem lehet megjavítani, visz másikat, mert tudja, hogy a pontosan ugyanolyan párját hol találja.

katona_oltozteto_04

katona_oltozteto_05

katona_oltozteto_09

A Katona József Színháznak három hatalmas jelmezraktára van. Hajni nyolc évre visszamenőleg minden ruhadarabot megismer, ami a kezén keresztülment, sőt, arra is emlékszik, ki viselte. Villámgyorsan veszi le az állványokról a vállfára simított ruhákat A két Korea… című darabhoz. Tudja, melyik öltözéknek hol a helye.

„Amikor idekerültem, akkor úgy mondták, hogy akkor kérem a Garasnak »a vihar« kabátját. Én soha nem találkoztam Garas Dezsővel, és nem láttam A vihar című darabot. Ám lassan megtanultam, hogy a korábbi előadásokon mit használtak, mert a színháznak vannak ilyen kedves, visszatérő jelmezei: például a Szent György és a sárkány jelmezei, az Állatfarm ruhadarabjai…”

Tóth Anita azt a kis retikült használja, ami Az óra, amikor még semmit nem tudtunk egymásról című darabban is szerepelt. A színészek szívesen viselik a színpadon a korábbi előadásokon szereplő kellékeket és ruhadarabokat. „Azt szeretem ebben a színházban, hogy itt abszolút újrahasznosítás folyik,

egy most futó darabban például Keresztes Tomi viseli Máté Gábor ikonikus »Ivanov-köpenyét«, amiben már benne van a szerep.

Ezt én érzem, és maximálisan megértem..."

katona_oltozteto_02

katona_oltozteto_03

Hajni tervezéssel is próbálkozott, de rájött, hogy az nem az ő műfaja. Úgy véli, túl nagy felelősséggel jár és sokkal kevesebbet lát az ember a próbafolyamatból. Rájött, hogy számára az a legszebb, hogy végigkísérhet egy-egy előadást a produkció megszületésétől. „Mivel mindig új darabokat próbálunk, soha nem tűnik monotonnak a munkám. Ez az egyik szépsége: soha nem tudom megunni.”

A Katonában több korosztály dolgozik együtt a Színművészeti Egyetem hallgatóitól az idős színészekig, ez pedig rendkívül nyitottá teszi a színház munkatársait.

"Rengeteg időt elvesz a színház, de ezért bőségesen kárpótol az, hogy végigkísérhetem az előadásokat. Imádom a színházat. Könnyen az ember második otthonává válik."

katona_oltozteto_01


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: