KULT

Megnéztük az animációs Addams Familyt – való a galád család gyerekeknek?

Nem szép, nem látványos, nem akciódús, nem kiemelkedően vicces, de mégis egy elvont, beteg módon szórakoztató, bájos kis szörnyűség. Már ha van mersze a szülőknek jegyet venni.


Egy animációs film manapság nem tud kilógni a sorból azzal, hogy lélegzetelállítóan szép, vagy rettenetesen cuki. Az Addams Family készítői ezért egy teljesen más irányt választottak, megpróbáltak különlegesek lenni, egy groteszk, „Tim Burton-szerű” látványvilággal, amely nemcsak a költségvetésnek tett jót - ha rápillantunk egy képkockára, rögtön tudjuk melyik mesét nézzük.

A karaktermodellek egyediek, különlegesek, az 1970-as rajzfilm képi világát próbálták meg a képernyőre varázsolni, kreatív a megvilágítás, ez segít az amúgy gyengécskébb animációnak, és sok beteg poénnal szolgál a szörnycsalád.

Mi kell még?

Ahol számomra megbukott a film, az a történet. A sztori annyira erőltetetten és vontatottan indul, hogy amikor már ténylegesen történik valami (a 20. perc környékén), akkor sem érzi úgy a néző, hogy sodornák magukkal az események, inkább egy sor szkeccsből

összeollózott Frankeinstein-szörnyet nézünk.

Poénok ugyan vannak, de inkább mellémennek, minthogy telitalálatok lennének. Az alkotók sajnos inkább a mennyiségre, mint a minőségre mentek a viccek terén.

A sztori spoiler nélkül: Addamséket életük folyamán mindig üldözték, menekülniük kellett, míg nem letelepedtek New Jersey-ben egy elhagyatott elmegyógyintézetben.

Élik is szörnyű kis életüket nagy boldogságban,

egészen addig, amíg a mellettük lévő lápot le nem csapolják, hogy egy Született feleségekből ismerős, külvárosi lakónegyedet építsenek melléjük a „normális” emberek. Természetesen ez csak ellentéteket szül a lakópark üzemeltetői és a „galád” család között. Minden klisét felvonultatnak az írók, ami a 87 perces hosszba belefér. Van itt minden, mi szem-szájnak ingere: ismerjük meg a másik oldalt, fogadjuk el egymást,

nem is biztos, hogy mi annyira különbözőek vagyunk,

meg persze a végén kiderül, ki is az igazi szörnyeteg típusú klisé… Nem panaszkodom, gyerekfilm, de mint felnőtt… (mondjuk a családom nem ezt a szót használná rám) bevallom, untam. Miután a cselekmény felpörög, még akkor is majdnem sikerült egyszer elaludnom, és ezzel a véleménnyel nem voltam egyedül. Azt viszont biztonsággal ki lehet jelenteni, hogy a gyerekek többsége jól szórakozott ezen a „furácska micsodán”.

Nem véletlen a 12-es karika, a morbid humor kedvelőinek vannak gyöngyszemek -

láthatunk utalást a Testrablók inváziójára vagy a Gonosz halottra,

tehát nem mondható, hogy ne lettek volna kreatívak a készítők. Egy jó pár poént magyarázni kellene a kisebbeknek, de nincs rá igazán idő, mert egy másodperccel rá érkezik egy fenékre esős jelenet… Hiába az egy két ütős poén, ha mellé van temérdek gyenge, illetve ha markánsan elütnek a felnőtteknek és a gyermekeknek szóló poénok. Érdekes volt megfigyelni, hogy míg a felnőtt vicceken a teremben ülők ímmel-ámmal nevetgéltek, a gyerekek az esős-kelős poénokon azért folyamatosan jól szórakoztak. Tehát

hiába a 12-es karika és az „érettebb” humor, ez mégis egyértelműen egy gyerekmese.

Ahol nem tudok rosszat mondani a filmre, az a zene: egyszerűen mesteri módon fűzték bele a történetbe a különféle zenéket. Néha már-már musicali szinten, de nem zavaró módon. Engem kevés dologgal lehet kizavarni egy filmről, de a musicalt sajnos nem tudom értékelni, az a zsáner bizony nem nekem készült. De ebben a mesében egyáltalán nem zavart a folyamatos zenei aláfestés,

kimondottan tetszettek a dalok.

Más kérdés, hogy olyan művészekkel készült a „score”, mint a Migos, Snoop Dogg, Christina Aguilera, Reem, tehát illusztris társaság, aki kedveli a populáris zenét, az élvezni fogja.

Amiért ajánlanám a felnőtteknek is a film megtekintését, az a morbid, beteg, elvontabb poénok és a világbajnok zene. Ha ezeket nem tudjuk értékelni,

egy unalmasabb gyerekmesét köszönthetünk a 2019-es Addams Family-ben.

Lehet, hogy csak a nosztalgia beszél belőlem, de az élőszereplős filmeket Raul Juliával sokkal tisztább lelkiismerettel tudom ajánlani, még akár gyerekeknek is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: