A szabadság ötven árnyalata: a forró szexjelenetek sem mentik meg ezt a filmet
A szabadság ötven árnyalata ott kezdődik, ahol a legtöbb romantikus film véget ér: hőseink egy mocskosul drága álomesküvőn fátyolos tekintettel kimondják a boldogító igent, majd beülnek egy Audiba és elszáguldanak a naplementébe. Mit lehet itt még elmesélni? Mennyi szusz maradt a történetben? Hogyan lehet még csavarni ezen az egykoron súlyos konfliktusokkal terhelt, de mára idillivé, unalmasan harmonikussá szelídült románcon? Érdekel ez még valakit egyáltalán?


Utóbbi természetesen költői kérdés. E.L. James bestseller-sorozata – ami eredetileg egy Alkonyat-fan fictionnek indult, csak hogy a széles körben gyűlölt, de masszívan sikeres könyvsorozattól önállósodva aztán szintén széles körben gyűlölt, de masszívan sikeres könyvsorozattá váljon – a vásznon is piacképesnek bizonyult, és akkor még finoman fogalmaztunk. Az első két filmadaptáció összesen csaknem 1 milliárd dolláros bevételt hozott a Universalnak, és nagyon kicsi az esélye annak, hogy ez a Valentin-napra időzített harmadik rész váratlanul elhasaljon a pénztáraknál.
Mára egyértelművé vált, hogy a világ összes kritikusának fanyalgása sem elég ahhoz, hogy eltántorítsák a nézőket a sorozattól.
Kár lenne tehát tagadni, hogy James szoftpornós köntösbe bújtatott hollywoodi tündérmeséjével nagyon rátapintott valamire. És hát legyünk őszinték:
ha ezt a kritikát olvasod, sanszos, hogy te is be fogsz ülni a filmre, ha másért nem, hát azért, mert egy barátnőd el fog rángatni rá.
Na de mennyi mesélnivaló maradt még ebben a kezdetektől meglehetősen tartalmatlan történetben? Nos, pontosan annyi, amennyit hinnénk. Ahogyan már említettem, a folytatás ott veszi fel a fonalat, ahol az előző film véget ért: Ana (Dakota Johnson) és Christian (Jamie Dornan) összeházasodtak, és éppen európai nászútjukra igyekeznek, ahol sokat szeretkeznek és vígan élik a milliárdosok kiváltságos életét. De veszélyben a Paradicsom: Ana korábbi főnöke, a karikatúraszerűen gonosz Jack arra készül, hogy bosszút álljon a pároson, amiért azok tönkretették a karrierjét.
Persze csak a film utolsó 15 percében, az előtte levő másfél órában hőseinknek olyan problémákkal kell megküzdeniük, mint hogy monokinizhet-e a monokinis strandon Ana, mennyire para, hogy nem változtatja meg a munkahelyi e-mail-címét, hogy a férjezett neve szerepeljen rajta, vagy hogy mikor jön már a baba. Értitek, pontosan olyanok, mint mi… leszámítva, hogy ők milliárdosok, és úgy néznek ki mint a hollywoodi sztárok.
Ami a szexjeleneteket illeti: ezekből látványosan több van A szabadság…-ban, mint az előző két részben, de a korábbi részekhez képest is jóval jelentéktelenebb szerepük van a történetben, és éppen csak annyira explicitek, amennyire azt egy 55 millió dolláros stúdiófilmtől várhatnánk. Vagyis semennyire.



Persze akik követték a sorozatot, azoknak mindez nem lehet meglepetés. Lehet ugyanis, hogy A szürke ötven árnyalata és folytatásai szado-mazo botránykönyvekként híresültek el, valójában egy rég bejáratott sémákra épített, nagyon is konvencionális románcról meséltek, amelyben a kissé problémás, mellesleg jóképű, kigyúrt és kőgazdag Férfit a szerelem erejével egy szempillantás alatt „jó útra” térítheti a kezdetben szűzies, de azért minden jóra kapható Nő. Ennek az – életszerűtlen, hazug – történetnek pedig szükségszerű végpontja, hogy a Férfi megnyugszik, felhagy beteges életmódjával és családot alapít.
Erről a végpontról szól A szabadság ötven árnyalata röpke 105 percben (ami soknak tűnhet, de még így is ez a trilógia legrövidebb darabja), egészen a tévéfilmesen gagyi befejezésig, amikor is a teljesen megkattant Jack elrabolja Christian egyik tesóját (akit Rita Ora alakít).

A szabadság ötven árnyalata nem fog meglepetéseket okozni, de a sorozat rajongóinak csalódást sem.
Sőt, mivel a befejező epizód kevésbé agresszív, talán valamivel még szimpatikusabbra is sikerült, mint a középső rész – de ennél több pozitívumot nehéz lenne felsorolni. Talán csak egyet: A szabadság ötven árnyalatával lezárult a trilógia, így többet senki nem fog tudni rá elcipelni a moziba.
A film előzetese: