KULT
A Rovatból

Saly Noémi: „A pesti polgár ma is arra használja a kávézókat, mint régen, csak a lapok helyett a wi-fi jelszót keresi”



– És ezt a világot feltámasztani már nem lehet, mert az igények is mások.

– Ma másféle kávézók vannak, de vannak, és ez nagyon jó. Nagyon vicces volt, hogy a rendszerváltás után minden kis csehóra kiírták, hogy „café” és mindenki ott ült. Utánuk jöttek egy nagyon érdekes váltással a romkocsmák, amelyek funkcióikban, szolgáltatási szerkezetükben sokkal jobban hasonlítottak a régi kávéházakra, aztán azok is elágaztak két irányba: az egyik még mindig szolgálja a budapesti egyetemistákat meg a fiatal értelmiséget, a másik meg teljesen elment az angol hányóturista kiszolgálása felé. A pesti polgár ma is arra használja a kávézókat, mint régen: amikor van napközben egy lyukas órája, ami alatt nem ér haza meg vissza, be kell mennie egy helyre, de ma nem a fogast keresi, ahová fel voltak akasztva nádkeretben a lapok, hanem a konnektort meg a wifi-jelszót.

– A Napsütötte Tabán kiállítás is egy olyan világot mutat be, ami már nem létezik. Mennyi volt a valóság abból a kisvendéglős mítoszból, amit Krúdy Gyula is megírt úgy a Tabánról, mint Óbudáról?

– Ennek a két városnegyednek a gazdasági alapja a bor volt egészen az 1883–84-es filoxéra-járványig, ami lenullázta Magyarország borászatát. Amíg van bor, a Tabánban is van minden. Az emberek jól élnek, csinos, peckes kis polgárházakban. Akkor pont fordítva volt, mint manapság: a gazdagok éltek lent a Duna-parton, a szegényebbek pedig a Gellérthegy oldalában. Azért el lehet képzelni, milyen az, amikor februárban vödörrel kell felhordani a vizet a jeges lépcsőkön. Ott laktak a szegény rác kapások, akik művelték a szőlőt. Amikor megszűnik ez a boros világ, valamiért sem a városi magisztrátus, sem az állam nem tud, nem akar segíteni, hanem pedzegetni kezdik a gellérthegyi villa-, majd fürdőnegyedet. A tabániak jelentős része teljesen jövedelem nélkül maradt. Sokan kényszervállalkozóként kezdtek vendéglátással foglalkozni. (Az Alföldről hozzák a bort, mert a homokon a filoxéra, magyarul szőlőgyökértetű nem él meg.)

Ez az időszak az 1880-as évek legvégétől az első világháborúig tart, de a háború elvisz gazdát, pincért, vendéget. Kéz, láb vagy – mert átéltek egy gáztámadást – agy nélkül térnek vissza. Az asszonyok hősiesen húzzák az igát addig, ameddig. Ez a kényszerű vendéglátás alapozza meg a Tabánnak a teljesen hamis „budai Grinzing” képét.

Már a háború előtt vannak elképzelések a régi Tabán lebontásáról, első ütemben a Döbrentei tér és a mai Gellért rakpart házsorait bontják le. A rombolást megállítja a háború, majd megjön Trianonnal félmillió ember, akiknek nagyon hirtelen kellene szállást adni. 1929-ben pedig jön a gazdasági válság. Végül 1933-tól három év alatt mindent lebontanak. Rögtön elkezdődnek a telekspekulációk és panamák, végül a parkosítás mellett dönt a főváros, és kitör a II. világháború... A megmaradt Tabánból is még sok mindent lebombáztak. Így mára csupán 11 ház maradt meg a régi-régi Tabánból és összesen 40 a háború előttiből…

– És mi történt Óbudán?

– Óbudán nagyjából ugyanaz zajlik le, csak ott a bontással párhuzamosan rögtön tele is építik. Ebből a szempontból mi jobban jártunk, mert ott amint elment egy bontóbrigád, azonnal jöttek a panelépítők. Így lett a Tabán ügye a kapitalista székesfőváros szégyene, a másik pedig a szocialista székesfővárosé.

– A gasztronómia-történet is fontos szerepet játszik a munkásságodban.

– A gasztronómia igazából a múzeum révén jött be az életembe, gyakran kutatók kérdései nyomán ástam be magam egy-egy témába. Amikor vagy tíz évvel ezelőtt a Magyar Konyha újraindult, Vinkó Jóska kereste az együttműködést a múzeummal, és hogy írjak nekik, mindegy mit. Ez a legrosszabb – aztán kínomban eszembe jutott az, amit szoktam és szeretek is csinálni: a befőzés. Így lett a rovat címe Spájz. Ez ment hét évig, rengeteg recept összegyűlt, lett belőle egy csinos kis könyv is. Amikor 2013-ban már az első világháború centenáriumára készülve a Hadtörténeti Múzeumos kollégák szerveztek egy konferenciát az első világháború hátországáról és erősködtek, hogy én is adjak elő valamit.

Nekem beúszott a nagymama „hadilinzere”, így született a Hadiháztartás, avagy hősnők a konyhában című cikkem. Hogyan főzöl semmiből, hozzávalók nélkül, mit helyettesítesz mivel?

Amikor jöttek a Libritől, hogy a múzeum szakácskönyveire alapozva szeretnének valamit, akkor Csapó Kati kolléganőm megírta Az ínyenc polgár asztalánál című remek könyvét, amelyben olyan receptek vannak, amelyeket egy háziasszony egyszer főz meg életében, de utána nemzedékek emlegetik. Én meg ennek az ellentétét akartam megcsinálni, és a fenti cikkemet alaposan kibővítettem a második világháborús meg a nyomorenyhítő akciók keretében nyomtatott filléres szakácskönyvekkel, amiket a főváros osztogatott. Ebből raktam össze 100 receptet meg egy kiadós tanulmányt.

És ebben a műfajban a harmadik nagy irány volt a Szerzetesek asztalánál című kiállítás. Régóta dédelgettem már a tervet, mert tudtam, hogy a szerzeteseknek rendkívüli hatásuk volt az egész európai gasztronómiai kultúrára. Ezt elvittük Majkra, Pásztóra, majd legnagyobb meghatódásomra és rémületemre meghívták a tihanyi atyák. Ott volt eredeti verziójában egy komplett turistaszezonra, márciustól novemberig, közben már az erdélyi múzeumok is sorban álltak érte: eljutott Gyergyószentmiklósra, Székelyudvarhelyre, Csíkszeredába, Sepsiszentgyörgyre, és ősszel még viszem Marosvásárhelyre.

– A Facebook-oldaladon gyakran látok városvédő szándékú bejegyzéseket, fotókat.

– Elnökségi tag vagyok a Városvédő Egyesületben. Most nem olyan időket élünk, amikor az ember nagyon tenni tudna, de legalább a nemtetszésének hangot ad. Földhöz vágja a zsíros kenyerét, mint Medve az Iskola a határonban. Látjuk, hogy mit műveltek, rossz, amit műveltek, fel vagyunk háborodva. Ma már nem tudunk olyan hatékonysággal működni, mint Ráday Mihály fénykorában tudott, de az Egyesület még él és próbálunk valamit tenni.

– Sokszor arra gondolok egy-egy „városrendezés” kapcsán, hogy például Párizsban senkinek nem jutna eszébe átépíteni a Montmartre-ot, vagy Rómában a Trasteverét...

– Azért a régiek is változtattak, egy város élő organizmus, nyilvánvalóan változik. De nem mindegy, hogy hogyan és hogy milyen konszenzus alapján. Egyáltalán beleszólhatnak-e azok, akik értenek hozzá. Most egyértelműen politikai döntések születnek, és ezeket kiszolgálják azok az emberek, akiknek van hozzá gyomruk, a többiek pedig fogcsikorgatva eltűrik. A műemlékvédelmet szétverték, a természetvédelmi intézményeket szétverték, innentől kezdve mindent kiemelt beruházássá nyilvánítva kivonják a törvény alól azt, amit akarnak. Hoznak egy olyan törvényt, ami önmagában fából vaskarika, mert a törvénytelenséget emeli törvényerőre. Ez egy vicc... A muzeológiának fontos aspektusa, hogy megőriz. Én ugyan nem végeztem muzeológusként, de nem múlt ez a 15 év nyomtalanul felettem sem, amúgy is van hajlamom a dolgok elrakására, rendszerezésére, megismerésére és megismertetésére. Most ezt lehet csinálni, mert a múlt feltárásához egyre több nagyszerű adatbázis áll rendelkezésre az interneten, mint például az Arcanum, ami valóságos kincsesbánya. Parttalanul lehet kutatni a hatalmas polgári sajtóban. Most még csak a közelmúlt eltörlésén fáradozik a politika, a régebbit még nem.

– Az erkélyedet jelenleg egy rigócsaláddal osztod meg.

– Ide mindig sok madár járt, egy időben volt sok „balkóni” (balkáni) gerlém. Azok sajnos kipusztultak, mert a varjak felzabálták a tojásaikat. A dolmányos varjú beköltözött a városba, és mindent megeszik, ami ehető. Nem fél senkitől és semmitől, ő a csúcsragadozó. Ezért sajnos nagyon megcsappantak a kismadarak. Bezzeg ebből a ronda parlagi galambból van elég. A lichthof felett viszont van már galambháló, és ennek köszönhetően a rozsdafarkúak újra szaporodni kezdtek, a kémény melletti kis üregekbe fészkelnek. Cinkéink is vannak, ők a szemközti oldalon egy villanyóra-szekrényben tanyáznak, de a kicsi, még röpképtelen cinke a vakolatba kapaszkodva átgyalogol a falon hozzám. Itt gyakorlatoznak a pálmámon, a fikuszomon. És idén először egyik reggel arra lettem figyelmes, hogy az egyik virágládám sarkában van egy furcsa mélyedés. Estére lett benne három kis zöld tojás. Másnapra kiderült, hogy feketerigó fészkelt ide, de akkor már hat tojás volt. Azóta már ki is keltek...

– E ház történetével indultunk. Vannak más terveid is a közeljövőre?

– Nemrég bekerült a Múzeumba a New York kávéház vendégkönyve, a Tarján Vilmos-féle második aranykorból, a 20-as évek második felétől a 30-as évek elejéig. Azt tudtuk korábban is, hogy benne van Thomas Mann, Josephine Baker, de azt én is csak most tudtam meg, hogy itt járt Maurice Ravel, aki Budapesten maga vezényelte a balkézre írt zongoraversenyét, és számtalan más érdekes arc. Ahogy a házamról szóló könyvben benne lesz ez az egész redves, lepra, gusztustalan 20. század egyetlen bérházban elbeszélve, Vili vendégkönyvéből előjön Budapest ezüstkora az akkor ide érkezőkkel. Budapest ebben az időszakban az éjszakai élet egyik fővárosa, Európa krémje jár ide szórakozni, és a budapesti mulatók elképesztő színvonalúak. A New Yorkba mindenkit elvisznek: jönnek ide híres sportolók, tudósok, politikusok, köztük Johnny Walker, New York polgármestere, és rengeteg pilóta. Nekünk akkor volt egy nagyszerű repülőbajnokunk, Endresz György meg a navigátora, Magyar Sándor, ekkor volt a budaörsi repülőtér fénykora is. Megfejtettem például egy fiatal repülő, William J. Vanderkloot autogramját, aki aztán a II. világháború idején Winston Churchill személyi pilótája lett. Kicsiny híja, hogy nem kellett bombáznia Budapestet. A nevek azonosítása is izgalmas, mert sokan már kissé kapatos állapotban kaparták oda a nevüket, de a 365 névből már 300-at sikerült kiolvasnom, gyakran a korabeli lapok segítettek, ha volt a név mellett dátum, hogy milyen hírességek érkeztek azokban a napokban Budapestre….


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Megijedt a sztárságtól, amikor tiniként a szoknyája alá akartak fotózni – A 35 éves Emma Watson visszavonult, és új kihívásokat keres
Oscar-díj helyett inkább PhD-t akar szerezni, a sok pénzt hozó filmek főszerepei helyett pedig inkább a nők egyenjogúságáért küzd.


Emma Charlotte Duerre Watson 1990. április 15-én született Párizsban, Jacqueline Luesby és Chris Watson angol ügyvédek gyermekeként. A családi háttere intellektuálisan és kulturálisan egyaránt gazdag, francia és angol hatások alakították Emma korai éveit. Ötéves koráig élt az öccsével, Alexszel együtt a Párizs melletti Maisons-Laffitte-ben, a szülők azonban ötéves korában elváltak, így a gyerekek ekkor Angliába költöztek, hogy az édesanyjukkal éljenek Oxfordshire-ben, a hétvégéket pedig apjuk londoni házában töltötték (később született még három féltestvére – Toby, Lucy és Nina – az apja új házasságából). Oxfordban a Dragon Schoolba járt 2003-ig, eddigre azonban már ismert színész volt az első két Harry Potter-filmnek köszönhetően.

Egyébként kb. hatéves korától kezdve a színészet érdekelte a leginkább, és szülei beleegyezésével a Stagecoach Theatre Arts oxfordi intézményében, egy részidős színházi iskolában képezte magát, ahol éneklést, táncot és színészetet tanult.

„Mindig is szerettem ezt a világot. Sokszor szerepeltem iskolai színdarabokban, és gyakran léptem fel a családom előtt. De 9 éves koromban kaptam először igazi ízelítőt a hivatásos színészetből. Akkor még nem tudtam, hogy ez megváltoztatja az életemet” – mesélte Watson a Vogue-nak egy 2018-as interjúban.

Tízéves korában már fellépett a Stagecoach produkcióiban és iskolai darabokban, de a Harry Potter-franchise előtt soha nem játszott hivatásszerűen.

Hermione 10 éve

A színészi útja aztán 1999-ben, kilencéves korában drámai fordulatot vett, amikor elkezdődött a szereplőválogatás J.K. Rowling Harry Potter-könyvsorozatának filmadaptációjához. Watsont a drámatanára bátorította, hogy próbálja ki magát a castingon, kezdetben azonban nem volt tisztában a projekt nagyságrendjével: „Nem éreztem az elején, hogy milyen nagyszabású dolgokról van szó. A könyvekről sem tudtam sokat, de azt igen, hogy Hermione karaktere zseniális. Amikor a drámatanárom azt javasolta, hogy jelentkezzek a meghallgatásra, azt gondoltam, hogy szórakoztató élmény lesz, de nem igazán számítottam arra, hogy bármi is lesz belőle. Csak a tőlem telhető legjobbat akartam nyújtani. Majd folyamatosan kérték, hogy jöjjek vissza, és kezdtem úgy érezni, hogy valami igazán különleges dolog részese vagyok. Amikor pedig felhívtak, hogy megkaptam a szerepet, akkor döbbentem rá igazán: az életem soha többé nem lesz ugyanaz, mint eddig."

Watson, akit 2000-ben választottak ki több ezer lány közül Hermione Granger szerepére, ez a döntés pedig kulcsfontosságúnak bizonyult a karrierje szempontjából. Az első rész, a Harry Potter és a bölcsek köve 2001-ben került a mozikba, Watson alakítása pedig széles körben váltott ki elismerést. A fantasyfilmek sikere egyik napról a másikra sztárrá tette őt, az újonnan szerzett hírnév azonban számos kihívással járt együtt.

Bár Watson már fiatalon reflektorfénybe került, eltökélt szándéka volt, hogy a népszerűség nem árnyékolja be a színészet iránti szenvedélyét. A Harry Potter-filmek (nyolc epizód 2001-től 2011-ig) alatt próbált egyensúlyozni az iskolai tanulmányai, a magánélete és a szakmai karrierje között. A világsztársággal járó nyomás ellenére ugyanis nagyon komolyan vette a tanulmányait, és keményen dolgozott azért, hogy megőrizze életében a normalitás érzését. „Tudatos döntést hoztam: nem akartam, hogy az életem csak a Harry Potterről szóljon. Fontos volt számomra, hogy folytassam a tanulmányaimat, és a színészkedésen kívül más érdeklődési körökkel is foglalkozzam. Nem akartam, hogy egyetlen szerep vagy film határozza meg az életemet” – mondta erről.

Mindenkit leiskolázott

A Dragon School, vagyis az általános suli 2003-as befejezése után Watson az oxfordi Headington Schoolba ment tovább. A Harry Potter-forgatásokon való tartózkodása során őt és színésztársait, Daniel Radcliffe-et (Harry Potter), Rupert Grintet (Ron Weasley), Tom Feltont (Draco Malfoy) és a többi gyereket naponta akár öt órán át korrepetálták.

Emma aztán 2006 júniusában tíz tantárgyból tett záróvizsgát, amelyek közül nyolcat A* (csillagos ötös), kettőt A (ötös) eredménnyel zárt.

A gimnázium befejezése, vagyis az érettségi után szünetet tartott a tanulmányaiban, hogy 2009 februárjától a Harry Potter és a Halál Ereklyéi 1. és 2. részének forgatására koncentráljon, de azt állította, hogy utána tovább akar tanulni.

Később megerősítette, hogy a Brown Egyetemet választotta Providence-ben, Rhode Islanden. 2011 márciusában, 18 hónapos egyetemi tanulmányok után aztán bejelentette, hogy „egy vagy két félévre” halasztást kér. Végül az utóbbira került sor, elmondása szerint így négy helyett öt évbe telt, hogy megszerezze a diplomáját angol irodalomból a színészi munkái miatt. 2014. május 25-én diplomázott a Brown Egyetemen. Ennyi azonban nem volt neki elég. Kilenc évvel később, 2023-ban elkezdte a mesterképzését az Oxfordi Egyetemen, idén pedig teljesítette a követelményeket, és továbblépett, hogy megszerezze a PhD-jét.

A Varázsvilág után

Az utolsó HP-film, a 2011-es Harry Potter és a Halál ereklyéi 2. rész után Emma nagy kihívás előtt állt: hogyan lépjen tovább a karrierjében, miután eljátszotta azt a karaktert, amely egy évtizeden át meghatározta őt. Úgy döntött, másféle szerepeket keres, és próbálja elkerülni a beskatulyázást. A poszt-Harry Potter-éra első filmje a 2011-es Egy hét Marilynnel lett a számára, bár abban még csak egy nagyobb mellékszerepeket alakított. Korábban a Harry Potter-epizódokon kívül csupán egy tévéfilmben szerepelt (2007: Ballet Shoes), és egy animációs filmben szinkronizált (2008: Cincin lovag). Az első főszerepét a 2012-es Egy különc srác feljegyzéseiben játszotta, amelyet Stephen Chbosky a saját regényéből írt és rendezett. Watson alakította Samet, egy összetett és sebezhető tinédzsert, aki a kamaszkor megpróbáltatásai között próbál navigálni. A szerep merőben eltért Hermionétól, és lehetővé tette Emma számára, hogy megmutassa az érzelmi mélységét és sokoldalúságát színésznőként. Sokan máig a legjobb alakításaként emlegetik.

A következő években Watson több filmben is szerepelt, köztük a Lopom a sztáromban (2013), az Itt a végében (2013), a Noéban (2014), A kolóniában (2015), a Regressionben (2015), A körben (2017) és a Kisasszonyokban (2019), bizonyítva, hogy képes alkalmazkodni a legkülönbözőbb műfajokhoz, a drámától a fantasyn át a pszichológiai thrillerekig. A Harry Potterekhez fogható legnagyobb sikerét a 2017-es A szépség és a szörnyeteggel, vagyis az 1991-es Disney-animáció élőszereplős feldolgozásával érte el, amelyben a főszerepelő Belle-t alakította, és amely több mint egymilliárd dolláros bevételt ért el szerte a világon. A 2019-es, Greta Gerwig-féle, 6 Oscar-díjra jelölt Kisasszonyok után azonban úgy döntött, egy időre visszavonul a színészkedéstől, és életének más aspektusaira, többek között a tanulmányaira és aktivista tevékenységeire koncentrál.

A sztárság amúgy is mindig megviselte, bár tisztában volt azzal, mekkora hatással van az emberek életére. „Találkoztam olyan rajongókkal, akiknek az arcom rá volt tetoválva a testükre, illetve olyan emberekkel is, akik a Harry Potter-könyvek segítségével vészelték át a rákot” – magyarázta a színésznő, akire a karrierje kezdete, vagyis kislánykora óta kiemelt médiafigyelem szegeződik.

A 18. születésnapján például a lesifitósok megpróbáltak a szoknyája alá fotózni, és számos zaklatás áldozata volt. A biztonsági aggályokra hivatkozva épp ezért nem is készít például szelfiket a rajongókkal, szívesebben beszélget velük szemtől szemben.

Aktívan a nőkért

Emma sok fontos társadalmi ügy mellé állt oda szenvedélyesen. Kiállt például a nemek közötti egyenlőség és a nők jogainak védelmében, az ENSZ jószolgálati nagyköveteként is tevékenykedett, és elindította a HeForShe nevű kampányt, amely arra ösztönzi a férfiakat, hogy vegyenek részt a nemek közötti egyenlőségért folytatott küzdelemben. „Mindig is hittem abban, hogy ha van egy platformod, akkor felelősséggel tartozol azért, amiben hiszel. Ez nemcsak a színészkedésről szól, hanem arról is, hogy használd a hangodat azért, hogy változást hozz létre a világban” – magyarázta a színésznő, aki emellett az oktatásra, a fenntartható divatra és a mentális egészségre összpontosító kezdeményezésekben is részt vett. Olyan ügyeket támogatott többek között, mint a Malala Alapítvány, amely a lányok oktatását segíti elő, 2016-ban pedig társalapítója volt a „Közös polcunk” nevű feminista könyvklubnak, ahol az egyenlőség, az identitás és a társadalmi igazságosság témáit feltáró olvasmánylisták felett kurátorkodott.

2019-ben Emma bekerült a Kering francia luxusdivat-konglomerátum igazgatótanácsába, ahol a divatipar fenntarthatóságáért és etikus gyakorlataiért szállt síkra. A Keringnél betöltött szerepe összhangban van a fenntartható divat iránti régi elkötelezettségével, s gyakran dolgozik együtt olyan márkákkal, amelyek a környezetbarát anyagokat és az etikus gyártási gyakorlatokat helyezik előtérbe.

Watson ugyanakkor beiratkozott egy kreatív írói programba is, feltett szándéka ugyanis, hogy a kamera mögötti szerepek felé is forduljon, szeretne forgatókönyveket írni és filmeket rendezni. Ki is próbálta már magát ezekben, a Pradának például készített egy reklámfilmet (2022: Prada Paradoxe), illetve már írt egy színdarabot is.

„Annyira örülök, hogy megtettem a színészkedéstől való eltávolodást, mert úgy érzem, hogy van saját hangom, kreatív terem és szuverenitásom, amikről korábban nem volt tudomásom” – mesélte erről.

Röviden együtt, vagy egyedül

Emma, bár már 35 éves, sosem volt 2 évnél hosszabb kapcsolata, és gyermekei sem születtek még. Egy interjúban azt mondta, a magánélete magánügy, így arról sosem szokott nyilatkozni, így általában akkor tudni csak, hogy van valakije, amikor megjelenik az illetővel egy hivatalos eseményen, vagy a fotósok elcsípik őket az utcán. 2015 és 2017 között pl. két éven át volt kapcsolatban a tech-vállalkozó William Knighttal, 2018 és 2019 között pedig a színész Chord Overstreettel (Glee – Sztárok leszünk, Acapulco) randevúzott. 2019-ben azt mondta magáról, hogy szingli, sőt, az „önpartner” kifejezéssel jellemezte magát, vagyis, hogy nem egyedülálló, hanem a saját maga társa. Aztán mégis jöttek további férfiak az életébe: 2021-től 2023-ig például az üzletember Brandon Greennel járt, a legújabb udvarlója pedig egy oxfordi iskolatársa, egy bizonyos Kieran Brown, akivel először 2024 júliusában látták csókolózni.

Az intenzív hírnévvel való megküzdésről egyébként fiatalkorától kezdve azt mondta, hogy a saját identitásában való gyökerezés segített neki végül „megtalálni a békét”, ebben pedig hatalmas segítségére volt a jóga. Emmát tehát már hat éve hiányolhatják a rajongói, és számukra rossz hír, hogy továbbra sem kereshetjük őt filmekben, sorozatokban, egyelőre nincsenek színészi előjegyzései. Nagyobb az esély arra, hogy a PhD-je megszerzése után forgatókönyvíróként és/vagy rendezőként olvashatjuk majd a nevét egy-egy film stáblistáján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A Bűnösök dögös, fülledt, bizsergető, véres, brutális, elképesztő – A Creed és a Fekete Párduc rendezőjének új zenés horrorja az év kiemelkedő mozis élménye
Képzeljük el az Alkonyattól pirkadatigot az 1930-as évek amerikai délvidékén fekete blueszenével és ír vámpírokkal! Vérbő 137 perc következik.


Csoda, hogy behozták a magyar mozikba a Bűnösöket. Persze nem azért, mert a főszereplő Michael B. Jordan vagy a rendező Ryan Coogler ne lennének itthon is ismertek. Hiszen egyrészt ők ketten együtt szinte elválaszthatatlanok, mivel közösen forgatták A megállót (2013), a Creed: Apollo fiát (2015) és a Marvel-féle Fekete Párducot (2018), másrészt Jordant még olyan további darabokban is megkedvelhettük, mint az Aranytartalék (2001), a Drót (2002-es epizódok), Az erő krónikája (2012), a Csajkeverők (2014), A Fantasztikus Négyes (2015), A kegyelem ára (2019), a Bűntudat nélkül (2021) és persze a további Creed-filmek (2018, 2023), amelyek közül a harmadikat ő is rendezte.

Szóval velük akár a magyar mozikba is be lehet csalogatni a nézőket.

Sokkal inkább azért volt merész vállalás a hazai forgalmazás, mivel a témára nem igazán tud rezonálni egy átlag hazai moziba járó: 1930-as évek, amerikai délvidék, fekete közösség, blueszene… Soroljuk még? A felszínen, pontosabban a Bűnösök első felében ezt kapjuk, bár már ez sem piskóta.

Egy Chicagóban gengszterkedő ikerpár, Smoke (Michael B. Jordan) és Stack (Michael B. Jordan) térnek haza pénzzel kitömve gyapotültetvényes szülővároskájukba a sztori elején azzal a céllal, hogy a helyi, használaton kívüli malomból egy szórakozóhelyet rittyentsenek a város fekete közössége számára: exkluzív piák és kaják, nem utolsósorban pedig a legjobb zenészek asszisztálásával. A talpalávalóról többek között a helyi veterán muzsikus, Delta Slim (Delroy Lindo) gondoskodik, valamint az ikrek unokaöccse, a már fiatalon is profi gitáros-énekes Sammie. (az énekes-dalszerző Miles Caton filmes debütálása), történetünk kvázi főhőse. A sztori első felében Smoke és Stack ezt a nyitóbulit próbálják összehozni, annak minden részletére kitérve, miközben a városbeli múltjukkal és annak szereplőivel, traumáival is szembe kell nézniük újra.

Majd hirtelen kapunk egy több, mint éles váltást. Valami természetfeletti erő üti fel ugyanis a fejét, pontosabban egy vámpír egy fiatal fehér fickó, Remmick (Jack O’Connell) testében, aki szeretné meghívatni magát az ikrek bulijába egy vérgőzös este reményében…

Igen, ha ez ismerősen hangzik, az nem véletlen, a Bűnösök dramaturgiája ugyanis erősen megidézi az 1996-os Alkonyattól pirkadatigot, ám míg Robert Rodriguez menő filmje a puszta szórakoztatás jegyében fogant, addig a Bűnösökbe Coogler nem kevés tematikát sűrített bele. Természetesen benne van a rasszizmus kérdése, a Jim Crow-féle szegregációs törvények, ugyanakkor a zene és az „ördög” kapcsolata is igen hangsúlyos.

Klasszikus toposzok bukkannak itt fel, miszerint az igazán tehetséges zenészek, előadók azért lettek ennyire kiemelkedők, mert eladták a lelküket a vén patásnak? Egyáltalán a blueszene (és bármilyen új, az előző generáció számára furcsa/értékelhetetlen/meg nem értett muzsika) az ördögtől való? Hogy annak hívására az emberek, kiszakadva a valóságból, áhítatban adják át magukat buja vágyaiknak, mint a tánc, a szex, az alkohol és a drogok?

E világi és túlvilági ösztönök, kultúrák (a vámpírok által megtestesített ír bevándorlók), rasszok, sőt idősíkok összeütközése, van itt minden. Mindezt pedig egészen parádés jelenetek kíséretében kapjuk az arcunkba. Az egyikben például tanúi lehetünk annak, ahogy a bulin a múlt, a jelen (’30-as évek) és a jövő zenei stílusai keverednek, s mindhárom kor képviselői egyszerre és együtt ropják egy nagyszabású, közös, időkön átívelő partin az épphogy nem kakofóniába hajló egyvelegben, hiszen a zene egy univerzális, közös nyelv, amely összeköt embereket, időket, helyszíneket. De említhetjük még azt a szcénát is, amikor a bejutásukra váró, s emiatt kint rostokoló vámpírhorda a saját maga által előadott ütős ír népzenére ropja – ilyet sem látni gyakran mozgóképen. Minderre jön rá pedig az utolsó, hosszabb felvonásban a kemény hentelés, nem árulunk el azzal ugyanis nagy titkot, hogy a vérszívók természetesen beszabadulnak a buliba…

A Bűnösök egy furcsa, a tetten érhető inspirációi ellenére mégis mással össze nem hasonlítható műfaji egyveleg, egy amolyan zenés horror-gengszter-dráma, ami egyszerre nagyon dögös, izzasztóan fülledt, kifejezetten brutális és kegyetlen, ugyanakkor sokatmondó, színes és megható is.

A csúcshatás eléréseben pedig óriási szerepe van az operatőr Autumn Durald Arkapaw (Loki, Fekete Párduc 2, Az utolsó táncosnő) csodálatos képeinek s legfőképp a kétszeres Oscar-díjas zeneszerző, Coogler állandó munkatársa, Ludwig Göransson elképesztő aláfestésének, amely a film teljes, 137 perces játékideje alatt egy lüktető, bizsergető, az alantas öszöntökre és az értelemre egyaránt ható csodás műfajmixszel ajándékozzák meg a nézőket. Az év egyik legkiemelkedőbb mozgóképe lesz, érdemes hát alkut kötni az ördöggel egy mozijegy erejéig.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Micsoda nap! – Új klipes dallal megy neki a FISH! a fesztiválszezonnak
Köztudottan a legjobb nap a koncertnap, így ez a dal is egy szerelmeslevél a közönséghez, jöhet a lábdob! - üzeni a banda a rajongóknak.


Új lemez készül a Fish! háza táján, amit egy hét alatt két bulival is megünnepelnek: a teltházas Dürer Kert mellett egy húsvéti, rozsdamaró-elő-elő-intimbuli a Barhole színpadán is, ami már belemutat az új korong számaiba.

Klippremierben érkezik az új dal, a Micsoda Nap, ahol elsősorban egy klasszikus Fish! buli pillanatait kapjuk, a tavalyi, szintén soldoutos A38-ról, minimál szövegvideó mellett.

Köztudottan a legjobb nap a koncertnap, így ez a dal is egy szerelmeslevél a közönséghez, jöhet a lábdob!

VIDEÓ: FISH! - Micsoda nap

A szavakat lehetne szaporítani, de minek, az együttes úgyis a színpadon beszél elnyúlt cikkek helyett, a Micsoda Nap pedig a már megjelent Kösz Szépen, és a kereken 4 másodperces Utolsó Szám mellett egy újabb előfutára mindannak, ami miatt érdemes várni az őszi időszakot is.

VIDEÓ: FISH! - Kösz szépen

VIDEÓ: Fish! - Az utolsó szám

A klip Matyovszky Benedek és Kum Dominik munkája, a köszönet pedig szóljon Egle Gyula Koppánynak, Botlik Mátyásnak és Vári Gábornak - üzeni a Fish!


Link másolása
KÖVESS MINKET: