KULT

Illényi Katica: A munkát, a gyakorlást választottam, hogy amit csinálok, abba ne lehessen belekötni

lllényi Katica február 17-én ünnepli születésnapját és pályafutásának 25. évfordulóját.


A kettős jubileum tiszteletére nagyszabású koncertre kerül sor a Kongresszusi Központban. Ebből az alkalomból beszélgettünk vele.

Az interneten az olvasható, hogy hároméves kora óta tanul zenélni. De honnantól számítja a pályafutásának a 25 évét?

Az első olyan nyilvános fellépésemtől, ami nem hegedű vizsga volt. Tehát tulajdonképpen a Zeneakadémia elvégzésétől.

Kicsit meséljen a jubileumi koncertről. Mire készül?

Megpróbáltam összeszedni olyan zeneműveket, komolyakat és szórakoztatóakat egyaránt, amelyek felölelik ezt a 25 évet. Persze minden szám és műfaj nem fér bele, amit valaha előadtam már színpadon, de mégis megpróbáltam úgy összeállítani, hogy nagyon színes legyen műfajilag. Ehhez nyújtott segítséget Sárik Péter és Ott Rezső, akik hangszerelték a számokat. Emellett olyan vendégművészeket hívtam, akik végigkísérték az életemet. Például a testvéreim, akik szintén ott lesznek. Egy híján. A bátyám, Illényi Ferenc nem tudott sajnos Amerikából hazajönni. Csaba öcsém viszont nem csak ott lesz, de két számot is írt kimondottan erre az eseményre, tehát lesz olyan is, amit a közönség még sosem hallhatott.

Még egy meglepetést tartogatok. Sok tangót játszom a koncerten, nagyon szeretem a dél-amerikai zenét, és

ha minden jól alakul, egy szám erejéig argentin tangózni is fogok, amit még sosem csináltam sehol, nem hogy színpadon.

Pár mondatot mesélne a testvéreiről? Róluk kevesebbet hallhatunk, nincsenek annyira reflektorfényben.

Mind a négyen zenészek, édesapánk, idősebb Illényi Ferenc volt a tanárunk. Ferenc bátyám, aki a koncerten nem tud ott lenni, Houstonban él és a Houstoni Szimfonikusok elsőhegedűse. A húgom, Illényi Anikó Svájcban él, Zürich mellett, Winterthurban, az ottani szimfonikus zenekarnak a szólamvezető csellistája. Öcsém, Csaba pedig itt él Magyarországon. Őt többet látja a közönség. Sokszor lép fel a koncertjeimen, sokat hangszerel nekem és hangmérnököm is egy személyben.

Volt bármikor is olyan a pályafutása alatt, amikor fontolóra vette, hogy mást csináljon?

Igazából nem volt ilyen. Kislány koromban szerettem volna balett táncos lenni, de a szüleim nem engedték, mert nagyon rövid pálya és sok sérüléssel jár. De onnantól kezdve annyira ráálltam a zenei pályára, hogy eszembe sem jutott másfelé kacsingatni.

Mi volt a legnagyobb szakmai sikere?

Amikor az embert elismeri a szakma, vagy állami kitüntetéseket kap, azok természetesen jól esnek, de nem ez a cél, ezek csak jók megerősítésnek, hogy talán jó felé haladok.

Számomra az az igazi szakmai siker, ha néha, akár csak egy-egy másodpercre, meg tudok felelni saját magam elvárásainak. Szinte soha sem sikerül. Az a célom, hogy a zenét úgy tudjam előadni, ahogy azt belül hallom, ezért küzdök mindig.

Mi volt a legemlékezetesebb fellépése?

Nagy mérföldkő volt számomra, amikor 2010-ben a Művészetek Palotájában a testvéreimmel mind a négyen együtt muzsikáltunk. Lelkileg rendkívül fontos esemény volt. Nagyon sajnálom, hogy édesapám nem érhette meg, de ilyen az élet. Akkor jutottunk el oda, hogy egy ilyen nagyszabású koncertet összehozzunk.

Legnagyobb kudarc?

A kudarcokat még gyerekkoromban, tanulóként szenvedtem meg. Azt a sok csalódást, nehézséget, kétséget, amin az ember diákkorában átmegy. Amikor az embernek a legnagyobb szüksége lenne a segítségre, de még nem kapja meg, mert még nem ismerik, vagy nem ismerik el. Ezt végig kell járni. Pont mostanában gondoltam rá a készülő koncerttel kapcsolatban, hogy mennyire jó szakemberek kezében van a produkció. A szervezés, a reklám, a hang-fénytechnikai szakemberek, az egész stáb, aki körülvesz... és eszembe jutott az első ilyen nyilvános koncertem, amikor még mindent egyedül csináltam. De ezek sem kudarcélmények, csak borzasztó nehéz feladatok voltak, amiket meg kellett oldanom.

Örülök is neki, hogy nem volt a „fenekem alá téve” a szakma, hanem minden állomását végig kellett járnom. Így ugyanis belelátok mindenbe, és tudok mindent koordinálni.

Szokták mondani, hogy nehéz a művészetet és a magánéletet összeegyeztetni. Önnek látszólag sikerült, legalábbis a sajtóban nem igen olvashatunk magánéleti botrányiról...

Szerencsém van, én olyan családban nőttem fel, ahol sem édesapám, sem édesanyám oldalán nem voltak válások. Mindenütt hosszú házasságok vannak és mindenütt sok gyerek született. Elég szigorú neveltetést kaptam, elég szigorú értékrendet. Azt is hozzá kell tenni, hogy mi vallásosak vagyunk, kaptunk egy olyan alapot, hogy tudjuk, hol vannak a határok. Természetesen, nekem is voltak fiatal koromban kapcsolataim, próbálkozásaim, de ezek mindig érzelmeken alapuló, hosszú kapcsolatok voltak.

De az ember egy idő után elköteleződik, és ha hoz egy döntést, hogy ez így van, akkor így van jól.

Pedig én is dolgoztam színházi közegben is, tudok mindent és nem vagyok naiv. Sok mindent láttam és át is éltem, de mindig tudtam, mit szeretnék. Az is igaz persze, hogy nem engedem be a bulvársajtót az életembe. A közönség így is eljön a koncertekre. A magánélet az magánélet.

Az elmúlt hónapokban itthon is felkavarták a művész világot a különböző zaklatási botrányok. Ön került hasonló helyzetbe?

Szerintem nincs olyan fiatal lány, aki ne kapna ajánlatokat, olykor akár kimondottan kellemetleneket. Ez hozzá tartozik az élethez. Az ember úgy van összerakva, hogy próbálkozik. Természetesen vannak olyan esetek, amikből megérdemelten lett botrány, és ilyenkor cselekedni kell. Az nagyon nehéz, amikor az ember kiszolgáltatott helyzetbe kerül. Ha például színházban dolgozik, és kap egy ajánlatot, amiről tudja, hogyha belemegy, akkor előnyökkel jár, és ha nemet mond, akkor nemcsak ezeket az előnyöket nem kapja meg, hanem ott és attól az embertől valószínűleg nem is kap soha többé semmit. Nem véletlen, hogy nem tudtam hosszú távon gyökeret verni a színházi világban. Én is kaptam komoly ajánlatot olyan embertől, aki nagyon sokat tudott volna segíteni, de én nemet mondtam, és soha többé nem is kerültem bele abba a produkcióba. Aztán eltelt sok idő, egyszer megint hívott, de akkor már azonnal mondtam, hogy nem. Tehát lehet nemet mondani, de persze tudni kell, hogy mivel jár.

Én egyetlen egy dolgot nem tudok elviselni az életben, a kiszolgáltatottságot, márpedig ha az ember egy ilyen helyzetben igent mond, akkor kiszolgáltatottá válik. Inkább a munkát, a gyakorlást választottam, hogy amit csinálok, abba ne lehessen belekötni. Mindenkinek mérlegelnie kell, hogy mi éri meg és mi nem.

Térjünk vissza a zenéhez. Hány százalékon áll most a hegedű és a teremin egymással?

(nevet) Azért ha megnézi, hogy hány éve hegedülök, és hány éve tereminezek, sejtheti a választ. De ezen túl is, a hegedűnek a kifejezési kelléktára annyival szélesebb, hogy összehasonlítani sem lehet. Nekem a teremin egy hatalmas játék. Borzasztóan tetszik, hogy lehet vele az éneket utánozni, kicsit a vonós hangszereket... Bizonyos dolgokat tereminen jobban ki lehet fejezni, mint hegedűn. Színesítem vele a műsoraimat. Sokat gyakorlok, mert még van hova fejlődni, de szeretnék majd egy teremin estet is csinálni. Természetesen a jubileumi koncerten is hallhatja majd a közönség.

Február 17-én tehát jubileumi koncert... hogyan tovább?

A koncertről még mindenképp szeretném elmondani a többi vendégfellépőt. Silló István, a Győri Nemzeti Színház zenei igazgatója lesz a karmester, aki évfolyamtársam volt a konzervatóriumban és a Zeneakadémián is, Pirovits Árpád sztepptáncos, akit ugyancsak 25 éve ismerek, tanárom is volt, valamint Bencsik Andrea flamenco táncos és Illés János flamenco gitáros. Valamint fellép Sárik Péter jazzkvartettje és az Anima Musicae, akik klasszikus zenét játszanak. Most egyszerre lesznek a színpadon, és remélhetőleg én leszek a híd a két világ között. Nagy kihívás és nagy öröm.

Távlati tervek?

A koncert után egy héttel elutazom Amerikába. Floridában és Dél-Karolina államban lesz két fellépésem amerikai közönségnek. Utána pedig azt hiszem, ott maradok és kipihenem magamat egy kicsit. Miután hazajöttem, stúdióba vonulok, ahol befejezzük a februári koncert utómunkáit, valamint készülőben van egy teremin CD világslágerekkel, amelyet az öcsém hangszerel, illetve egy hegedű-zongora CD, amelyen kortárs zeneszerzők műveit adom elő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: