KULT

A hulla lábkörmét festő Jason Momoa ellopja a show-t a dieseles kocsik elől – Megnéztük a Halálos iramban 10-et

A római spanyol lépcsőn gurul egy óriásbomba, egy Dodge Charger száguld lefelé egy gigantikus gát falán, egy 1967-es Chevy El Camino pedig az oldalaira szerelt ágyúkkal robbantja fémforgáccsá a gazok verdáit. Vin Dieselék ezúttal sem fogták vissza magukat.


Nehéz egy franchise 10. epizódjáról írni, főként, ha az folyamatosan követi a mozikasszáknál jól bevált receptet, és az istennek nem akar valami újat villantani, továbbra is azzal operál, amiért a nézők (eddig legalábbis) megbízhatóan kifizetik rendre a soron következő mozijegyet. Pedig ráférne már egy kis frissítés a Halálos irambanra, hiszen így, 22 évvel az első rész után már tényleg csak azoknak szól ez az egész, akik nem unják meg a fizikára fittyet hányó, épület- és várospusztító, száguldó, repülő, úszó és robbanó kocsibalettet. Na és persze a család fontosságát. Plusz Vin Diesel méretes egóját. Azért mindettől függetlenül megpróbáljuk elhelyezni a tizedik epizódot, pontosabban a beígért finálé első részét a franchise-on belül. Nem lesz könnyű.

2001-ben egy sima utcai autóversenyzős, bűnözős, keménykedős, nem túl nagy költségvetésű, mégis meglepő sikert arató film képében indult rögös és diadalittas útjára az autócirkusz. Vin Diesel akkoriban még nem volt nagy sztár.

A Ryan közlegény megmentésében nem sokat láttuk (ő halt meg először a csapatból), a Brókerarcokban (2000) is csak egy nagyobb mellékszerepet játszott (és nem is volt rossz benne), a szintén 2000-es Pitch Black: 22 évente sötétség című akció-sci-fi-horrorban azonban már sokan megjegyezték a karizmatikus antihős Riddickként. Na meg mert ő volt 1999-ben a Szuper haver óriásrobotjának eredeti hangja.

Ezután jött a Halálos iramban (2001), majd egy évre rá az xXx (2002), Dieselből pedig filmsztár lett, egy XX. századi klasszikus akcióhős (izmos, kopasz, szótlan, dörmögő) a XXI. század hajnalán. S mivel ekkoriban inkább Riddick karakterét részesítette előnyben, és több műfajban is ki akarta próbálni magát, kocsis filmjének folytatására, a Halálosabb irambanra (2003) nem tért vissza (az xXx-szel volt elfoglalva, az alkotók pedig nem vártak rá, így Paul Walkeré lett a főszerep). A harmadik résztől (Tokiói hajsza, 2006) viszont már Walker is távol maradt. Ekkor már sokan temették a franchise-t, kezdett ugyanis „elházimozisodni”, ami gyakori volt akkoriban, nevezetesen, hogy egy sikerfilm folytatásai már csak VHS-en, DVD-n jelentek meg az egykori sztárok és alkotók nélkül, kisebb pénzből, gyenge másolatként, csak az ismert címét kihasználva.

No, 2009-ben aztán fordult a kocka, amikor Vin Diesel, aki előtte éveken át mindennel befürdött, újra rábólintott Dominic Torettóra.

Így pedig már Walker is visszapattant a kormány mögé, és a Halálos iram című negyedik rész (noha egyáltalán nem reformálta meg az addig látottakat) csupán a visszatérő sztárok miatt meglepő kasszasikert aratott, nem gondoltuk, hogy ennyi van még ebben a szériában. De volt.

És maradt is a 2011-es Ötödik sebességre (ami végre-végre-végre újított egy kicsit, és az elcsépelt versenyzős keménykedések helyett szórakoztató heist filmként dübörgött végig a mozik vásznain), majd a 2013-as hatodik és a 2015-ös hetedik részre is. S bár mindegyik rész egy picivel többet kaszált az előzőnél, ekkor, a hetedik etapnál érték el az alkotók a csúcsot, amely egy megdöbbentő, 1,5 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el, amiben persze nagy része volt annak is, hogy ebben búcsúzott a 2013 novemberében autóbalesetben elhunyt Paul Walker. Ráadásul ekkor vette át a kormányt az immár 4 epizódot levezénylő Justin Lintől James Wan, hogy az Ötödik sebesség utáni legszórakoztatóbb résszel kedveskedjen a rajongóknak. A 2017-es nyolcadik, valamint a Covid miatt sokat csúszott, 2021-es kilencedik rész pedig már az 5., 6. és 7. szellemében fogantak, értsd: csapat=család, az előző részek gonosza megszelídül, s közéjük áll, plusz mindig fokozni kell az akciók extremitását (a 9. részben már az űrben száguldoznak…).

A kasszarobbantások pedig továbbra sem maradnak el, a Halálos iramban 8 átlépte az egy 1,2 milliárd dolláros mozis összbevételt, a 9 pedig minden bizonnyal csak a pandémia miatt toppanhatott meg 2021-ben „rongyos” 726 milliónál.

Jöhetett hát a 10. rész, Vin Diesel pedig közben rájött, hogy minden egyebet hagy a csudába, hiszen ha mással próbálkozik – pl. Az utolsó boszorkányvadász (2015), xXx: Újra akcióban (2017), Bloodshot (2020) –, azzal tuti befürdik, az USA-ban feltétlenül. Akkor meg minek törnie magát, ha itt van a Halálos iramban, ami jó ideig lefoglalja, és 2 évente írogathatja be az újabb kasszasikereket a filmográfiájába.

No, a fentiek tükrében kéretik feldolgozni, és belőni az elvárásokat a Halálos iramban 10 kapcsán, ami csupán az első fele a franchise nagyszabású lezárásának (bár ezt is hiszi a piszi, mármint, hogy Diesel tényleg nem Domkodik többet).

És bár most is látványhegyek, vizuális orgiák, robbanás- és pusztításapokalipszis jellemzik a látottakat, ezúttal tán nem érezni, hogy sikerült volna tovább emelni a téteket.

Talán csak abban, hogy nagyjából minden korábbi szereplő feltűnik itt, fél Hollywood beköszön a 141 perces játékidő alatt. Na meg egy remek színészválasztásban…

A sztori természetesen ezúttal is sokadlagos, Dom és társai most Dante Reyesszel (Jason Momoa) akasztják össze a bajszukat, aki nem más, mint az Ötödik sebesség főgonosza, Hernan Reyes (Joaquim de Almeida) fiacskája, aki szintén ott volt (csak mi nem láttuk) a 2011-es film széfvontatós, zúzós fináléjában, és bár a gaz fater nem élte túl a Toretto-családot, ő igen, így most bosszút esküszik. Nagyjából ennyi. Persze vannak mellékküldetések, mivel ezúttal az volt az ötlet, hogy szétszedik a bandát, akik így külön-külön akciózhatnak. Dom például külön utakon jár, és megismeri volt kedvese, egyben gyermekének jobb létre szenderült anyja, Elena (Elsa Pataky) húgát, Isabelt (Daniela Melchior), Lettynek (Michelle Rodriguez) a gonosz Cipherrel (Charlize Theron) együtt jutott egy szökésjelenet, Tej (Ludacris), Roman (Tyerese Gibson), Ramsey (Nathalie Emmanuel) és Han (Sung Kang) négyesben akcióznak és hülyéskednek, Dom öccse, Jakob (John Cena) pedig Dom fiával, a kis Briannel (Leo Abelo Perry) keveredik egy meglepően szórakoztató road tripbe.

Kétségtelenül ez utóbbi a 10. epizód legszórakoztatóbb szála.

Emellett megemlíthetnénk a római, guruló bombás akciószcénát, ami talán még megragadhat hosszabb távon a memóriánkban, ezeken kívül azonban csak a sorra feltűnő régi (Jason Statham, Helen Mirren, Scott Eastwood stb.) és új karakterek (élükön Marvel Kapitánnyal, azaz Brie Larsonnal és Jack Reacherrel, azaz Alan Ritchsonnal, de Toretto nagyi, azaz Rita Moreno is feltűnik) kapcsán ámuldozhatunk, minden mást láttunk, hallottunk, ízleltünk, szagoltunk, tapintottunk már.

Persze azt továbbra sem jelenthető ki, hogy ne lenne ennek az egésznek valamiféle naiv bája, amiért nem tudunk igazán haragudni rá, szóval ott van benne a funfaktor (a felettébb gyengécske 9. résznél például ez azért jobb lett), igaz, ezúttal ez főként egyetlen emberhez köthető. Ő pedig Jason Momoa, aki a franchise eddigi legkattantabb és legszórakoztatóbb gonoszát játssza, és olyan szimpatikusan ripacskodja végig a teljes játékidőt, hogy öröm nézni. Megállás nélkül vihog, affektál, vagy ha úgy tartja kedve, kilakkozza egy halott férfi lábkörmét. Eléggé jokeresre vette a figurát, de jól áll neki. No és persze a stylistjával is szívesen elbeszélgetnénk… Miatta lesz egy leheletnyivel emlékezetesebb a 10. rész a nagy franchise-átlagnál, és egy x-edik Halálos iramban-filmnél már ez is valami.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A Bűnösök dögös, fülledt, bizsergető, véres, brutális, elképesztő – A Creed és a Fekete Párduc rendezőjének új zenés horrorja az év kiemelkedő mozis élménye
Képzeljük el az Alkonyattól pirkadatigot az 1930-as évek amerikai délvidékén fekete blueszenével és ír vámpírokkal! Vérbő 137 perc következik.


Csoda, hogy behozták a magyar mozikba a Bűnösöket. Persze nem azért, mert a főszereplő Michael B. Jordan vagy a rendező Ryan Coogler ne lennének itthon is ismertek. Hiszen egyrészt ők ketten együtt szinte elválaszthatatlanok, mivel közösen forgatták A megállót (2013), a Creed: Apollo fiát (2015) és a Marvel-féle Fekete Párducot (2018), másrészt Jordant még olyan további darabokban is megkedvelhettük, mint az Aranytartalék (2001), a Drót (2002-es epizódok), Az erő krónikája (2012), a Csajkeverők (2014), A Fantasztikus Négyes (2015), A kegyelem ára (2019), a Bűntudat nélkül (2021) és persze a további Creed-filmek (2018, 2023), amelyek közül a harmadikat ő is rendezte.

Szóval velük akár a magyar mozikba is be lehet csalogatni a nézőket.

Sokkal inkább azért volt merész vállalás a hazai forgalmazás, mivel a témára nem igazán tud rezonálni egy átlag hazai moziba járó: 1930-as évek, amerikai délvidék, fekete közösség, blueszene… Soroljuk még? A felszínen, pontosabban a Bűnösök első felében ezt kapjuk, bár már ez sem piskóta.

Egy Chicagóban gengszterkedő ikerpár, Smoke (Michael B. Jordan) és Stack (Michael B. Jordan) térnek haza pénzzel kitömve gyapotültetvényes szülővároskájukba a sztori elején azzal a céllal, hogy a helyi, használaton kívüli malomból egy szórakozóhelyet rittyentsenek a város fekete közössége számára: exkluzív piák és kaják, nem utolsósorban pedig a legjobb zenészek asszisztálásával. A talpalávalóról többek között a helyi veterán muzsikus, Delta Slim (Delroy Lindo) gondoskodik, valamint az ikrek unokaöccse, a már fiatalon is profi gitáros-énekes Sammie. (az énekes-dalszerző Miles Caton filmes debütálása), történetünk kvázi főhőse. A sztori első felében Smoke és Stack ezt a nyitóbulit próbálják összehozni, annak minden részletére kitérve, miközben a városbeli múltjukkal és annak szereplőivel, traumáival is szembe kell nézniük újra.

Majd hirtelen kapunk egy több, mint éles váltást. Valami természetfeletti erő üti fel ugyanis a fejét, pontosabban egy vámpír egy fiatal fehér fickó, Remmick (Jack O’Connell) testében, aki szeretné meghívatni magát az ikrek bulijába egy vérgőzös este reményében…

Igen, ha ez ismerősen hangzik, az nem véletlen, a Bűnösök dramaturgiája ugyanis erősen megidézi az 1996-os Alkonyattól pirkadatigot, ám míg Robert Rodriguez menő filmje a puszta szórakoztatás jegyében fogant, addig a Bűnösökbe Coogler nem kevés tematikát sűrített bele. Természetesen benne van a rasszizmus kérdése, a Jim Crow-féle szegregációs törvények, ugyanakkor a zene és az „ördög” kapcsolata is igen hangsúlyos.

Klasszikus toposzok bukkannak itt fel, miszerint az igazán tehetséges zenészek, előadók azért lettek ennyire kiemelkedők, mert eladták a lelküket a vén patásnak? Egyáltalán a blueszene (és bármilyen új, az előző generáció számára furcsa/értékelhetetlen/meg nem értett muzsika) az ördögtől való? Hogy annak hívására az emberek, kiszakadva a valóságból, áhítatban adják át magukat buja vágyaiknak, mint a tánc, a szex, az alkohol és a drogok?

E világi és túlvilági ösztönök, kultúrák (a vámpírok által megtestesített ír bevándorlók), rasszok, sőt idősíkok összeütközése, van itt minden. Mindezt pedig egészen parádés jelenetek kíséretében kapjuk az arcunkba. Az egyikben például tanúi lehetünk annak, ahogy a bulin a múlt, a jelen (’30-as évek) és a jövő zenei stílusai keverednek, s mindhárom kor képviselői egyszerre és együtt ropják egy nagyszabású, közös, időkön átívelő partin az épphogy nem kakofóniába hajló egyvelegben, hiszen a zene egy univerzális, közös nyelv, amely összeköt embereket, időket, helyszíneket. De említhetjük még azt a szcénát is, amikor a bejutásukra váró, s emiatt kint rostokoló vámpírhorda a saját maga által előadott ütős ír népzenére ropja – ilyet sem látni gyakran mozgóképen. Minderre jön rá pedig az utolsó, hosszabb felvonásban a kemény hentelés, nem árulunk el azzal ugyanis nagy titkot, hogy a vérszívók természetesen beszabadulnak a buliba…

A Bűnösök egy furcsa, a tetten érhető inspirációi ellenére mégis mással össze nem hasonlítható műfaji egyveleg, egy amolyan zenés horror-gengszter-dráma, ami egyszerre nagyon dögös, izzasztóan fülledt, kifejezetten brutális és kegyetlen, ugyanakkor sokatmondó, színes és megható is.

A csúcshatás eléréseben pedig óriási szerepe van az operatőr Autumn Durald Arkapaw (Loki, Fekete Párduc 2, Az utolsó táncosnő) csodálatos képeinek s legfőképp a kétszeres Oscar-díjas zeneszerző, Coogler állandó munkatársa, Ludwig Göransson elképesztő aláfestésének, amely a film teljes, 137 perces játékideje alatt egy lüktető, bizsergető, az alantas öszöntökre és az értelemre egyaránt ható csodás műfajmixszel ajándékozzák meg a nézőket. Az év egyik legkiemelkedőbb mozgóképe lesz, érdemes hát alkut kötni az ördöggel egy mozijegy erejéig.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: