A divat, és ami mögötte van – tanuld el a szakma fogásait a legjobbaktól
Nem tudom elhinni, hogy egy egész szakma épül arra, hogy valaki azon görcsöl, kék vagy piros sapkát húzzak a fejemre
- hangzott el a vitriolos, ám elhamarkodott kritika akkor, mikor egy mellettem ülő társaságban feldobta valaki a stylist kifejezést. Egy mesterség, amely többnyire még mindig úgy él a magyar köztudatban, mint egy jópofa munka, ahol meglévő ruhákat kell ráaggatni pár híres, vagy közepesen híres sztárra.
A valóság jóval kacifántosabb ennél, az iparban dolgozók élete nem csak játék és mese,
ráadásul bőven túlmutat az egyszerű ruhaszelektáláson. „Akinek a komfortzónáján kívül esik az, hogy fizikai munkát végezzen vagy kétségbeesik, hogy lepattan a körméről egy darabka, annak abszolút nem ajánlom” - mondja Csalár Bence divatújságíró és blogger, a Werk Akadémia stylist alapképzésének oktatója és konzulense.

A magániskolaként működő intézmény már évek óta keltetője a honi szakma legjobbjainak, a tanulók többsége kereskedelmi csatornákon dolgozik.
Aki komoly szándékkal iratkozik be, annak garantált a kívánt munkahely, legyen az egy fotóstúdió vagy egy televíziós produkció.
„Az alapképzésünk elsősorban a divatfotózást öleli fel és azt próbáljuk különböző aspektusokból körbejárni” – meséli Simon Panni, a szak mentora. „A képzés központi része erről szól, de ezek mellett fontosak az elméleti órák is: az öltözködéskultúra, az aktuális trendek ismerete elengedhetetlenek ahhoz, hogy valaki stylist legyen, de a prezentációkra is nagy hangsúlyt fektetünk.”

Stylist vizsga az Ankertben
Az iskola igyekszik úgy alakítani a tanrendet, hogy minél jobban alkalmazkodjanak az aktuális irányzatokhoz és igényekhez.
Az utóbbi években feljött a mozgókép styling, a divatfotózás mellett a reklámfilmek, videoklipek stylingja, de a tehetségkutatók is egyre inkább előtérbe kerülnek, ezért a tévé-, és a celebstyling is nagyon megy.
"Ma már mindenki megmutatja magát, nem csak fotókon, de mindenféle megosztó felületeken is, így mi is ehhez próbálunk igazodni. A tanmenetben már nincs divatrajz, helyette inkább azt tanítjuk, amire napjainkban szükség van és a tanárokat is ez alapján szerződtetjük le.”
2016-tól az oktatók között találjuk Náray Tamást is, aki ebben a videóban mesél az élményeiről:
A divatbloggerként híressé vált Csalár Bence évek óta a Werk oszlopos tagja, aki a szeptemberi nemzetközi divathetek miatt általában csak októberben bukkan fel az iskola katedráján.
A korábban egyedül, mára már öt fős stábbal tudósító divatújságíró általában divathetes tapasztalataival indítja a félévet: „Ilyenkor még nagyon friss az élmény, ami rengeteg ötletet ad és gondolatokat ébreszt. Szeretek ezzel kezdeni, ez egy lazább téma, de felkelti az érdeklődést. Megmutatom a saját videóimat, képeimet, beszélgetünk róla, szóba kerül a nemzetközi színtéren való érvényesülés, a networking és az is, hogy juthat el ide valaki, amennyiben érdekelné.”

A kreatív koncepcióterv készítés elsajátítása mellett Bence még kiemeli a divatszakma ismeretének fontosságát is.
Lényeges, hogy a tanulók ismerjék a tervezőket, tudják, ki kivel dolgozik együtt, kivel érdemes együttműködni.
Ezek azért is alapvetőek, mert így nem futnak bele felesleges gikszerekbe és spórolnak egy plusz kört.
Gyakorlat, gyakorlat, gyakorlat és csapatmunka
A Werk kapcsán szinte elkerülhetetlen jelző a gyakorlatorientáció. Panni hangsúlyozza, hogy az akadémiánál abban hisznek, hogy a szakmát igazán akkor lehet elsajátítani, ha élesben is kipróbálja magát az ember. „Elvisszük őket a legjobb helyekre, ahol a tudás legjavát megszerezhetik, ráadásul ezzel együtt kapcsolati tőkét is nyernek."
Már előképesítés nélkül olyan szakmabeliekkel ismerkedhetnek meg, akik később felkarolják őket és segíthetik a pályájukat.
A Werknél ezek valóban nem csak üres ígéretek, elég csak megnézni Csalár Bence példáját, akinek jelenlegi csapattagjai egy része egykori tanulói közül kerültek ki. „Amióta tanítok, nagyon sok ilyen jellegű találkozás volt. Többször nyúlok az iskolához, van, hogy a tanítványaim közül választom ki azokat, akikkel együtt szeretnék dolgozni a jövőben.”

A Werk másik oktatója, Merő Péter divattervező szintén a tapasztalatszerzésre fekteti a hangsúlyt:
egyes tanárokkal inkább stílusról tanulnak, velem inkább gyakorlati oktatás folyik. A téma minden félévben változik, ami biztos, hogy van egy projekt és azon kell együtt dolgozni.
Merő szerint további sarkalatos pont a kommunikációs képesség, illetve hogy valaki képes legyen csapatban dolgozni.
„Sokan azt gondolják, hogy a stylistkodás kimerül abban, hogy van egy stílusérzéked és pont. Én nagy hangsúlyt fektetek arra, hogy a tanulók képesek legyenek együttműködni a produkcióval és a koncepcióval, ahol nem az önös érdekeik kerülnek előtérbe. Az alkalmazkodási képesség az egyik legfontosabb, úgy sződd bele a saját stílusodat és elképzeléseidet, hogy közben egyeztess a többiekkel is.”

„Szerintem sokszor azt gondolják, hogy ez egy magányos meló, pedig ehhez csapatjátékosnak kell lenni, így tudsz mindent összeszervezni” - erősíti meg kollégája álláspontját Csalár Bence is. „Ez a tulajdonság már a suliban kiderül, az első féléves közös feladat során. Ilyenkor látszik, hogy valaki mennyire simulékony, hogyan tudja keresztülvinni az ötleteit másokon úgy, hogy közben mégse nyomja el a partnere gondolatait, ötleteit. Ebből a feladatból nagyon sokat tanulhatnak önmagukról, ahogy arról is, hogy mennyire nekik való ez az egész.”
A nyitottság már a felvételi beszélgetésnél kardinális kérdés.
A beszélgetés során a leendő diákok motivációját, közvetlenségét igyekeznek felmérni, de valamennyire a jelentkező személyiségéről is kapnak egy adott benyomást. „Ritka az, amikor nem veszünk fel valakit, de ha azt látjuk, hogy túlságosan elutasító, nem tud csapatban vagy stábbal dolgozni, akkor elgondolkozunk” - avat be a részletekbe Panni.
Új szakma vagy önmegvalósítás?
Az egykori balett táncosból divattervezővé, majd stílusoktatóvá vált Merő nem az egyetlen, aki egy teljesen más szakmából érkezett a divat világába, ő maga is tapasztalta azt, hogy diákjai egy eltérő közegből érkeztek.
Nem egy tanulónknál fordul elő a munkahelyváltás. Volt, hogy valaki az ügyvédi karrierjét adta fel azért, hogy utána stylist legyen. Azóta is sikeres és el is tudott helyezkedni.
Az is gyakori eset, hogy a jelentkező nem egy karrierváltás küszöbén áll, egyszerűen csak kíváncsi arra, hogy egy stylist mit csinál, és mivel foglalkozik. Ez többnyire a 35 év feletti korosztályra jellemző, akik inkább egy életmódváltás előtt vannak, ők főleg önmagukat akarják feltérképezni.

Arra a kérdésre, hogy egy ilyen képzésen mivel lehet kiemelkedni, nehéz válaszolni.
Ami biztos, kell hozzá jó adag elhivatottság, tehetség és kreativitás, de a korábban emlegetett csapatorientáció is kulcsfontosságú.
Merő Péter szerint nagy előny az is, ha a diákok divattervezést is tanulnak, mert egy stylistnak elengedhetetlen, hogy értsen a ruhákhoz. „A mai világban nagyon el vagyunk kényeztetve, bárhova bemegyünk mindent meg tudunk venni, a ruhák maguktól értetődően működnek. Nem rossz dolog, ha egy stylist fel tudja mérni, hogy milyen nehézségi foka van egy öltözéknek, vagy mennyire komplikált a szabás, mert ha alakítani kell rajta mondjuk egy tűzéssel, tudjon vele mit kezdeni. Az óráimon ezt a részt is igyekszem hangsúlyozni, például készítünk pár nagyon alapvető szabásmintát, hogy belelássanak a folyamatokba.”
„Az ördög Pradat visel egy hamis baromság”
Csalár Bence szerint a kurzusra jelentkezők egy részénél előfordul, hogy olyasvalamit várnak el, mint amit filmekben látnak: csillogásra és sztárdömpingre számítanak.
A valóság ennél jóval mocskosabb, a szakma gyakran egyáltalán nem olyan idilli, mint a vásznon. „Sajnos sokszor azért jönnek erre a képzésre, mert azt gondolják, hogy pezsgő folyik mindenhonnan, miközben stílusszakértők lesznek. Aztán amikor egy negyven kilós IKEA-szatyorral vonulsz a 7-es buszon, az már annyira nem fashion...”
A divatblogger szerint sokan beleesnek abba a hibába is, hogy türelmetlenek és már az első anyagukat a Vogue címlapján akarják látni, pedig egy vállalható anyaghoz sok idő kell.
„Itt nem a publikáció a lényeg, hanem, hogy tanuljon belőle és fejlődjön.”
Elengedhetetlen stylist tulajdonságnak számít az önuralom is, egy macerásabb megrendelőnél vagy egy egyedi igényekkel megáldott hírességnél nem árt a biztosabb idegrendszer. „Egyszerűen tudni kell higgadtan reagálni egy feszített tempójú helyzetben is. Korábban én magam is elég hirtelen haragú voltam, nekem is meg kellett tanulnom kezelni bizonyos helyzeteket. Ilyenkor veszek egy nagy levegőt, kimegyek a szobából, majd visszajövök és újra mosolygok.”
Akkor most megéri jelentkezni?
Mindenképpen. Akár hivatalos stylistként akar elhelyezkedni a tanuló, akár csak önmegvalósítani szeretne, ez a képzés alapot ad mindenhez. A Werkben nincs intézményesített légkör, ellenben van egy sokrétű tudásanyag, ami más-más aspektusból közelíti a dolgokat. Az iskolában szinte minden olyan területet lefednek, ami a stylingot érinti, ezekhez a legkiválóbb szakembereket nyerik meg oktatókként.
A gyakorlati oktatás és a kapcsolati tőke kiválóan megalapozza azt a szakmai tudást és ismeretséget, mely a későbbiek során elengedhetetlen lesz az elhelyezkedés szempontjából.
Az akadémiában elsajátítható, hogy mi egy divatfotózás menete, hogyan zajlik le egy divatesemény, melyek egy divatújság legfőbb szerkesztési szempontjai,
hogyan kell hírességet öltöztetni,
hogyan lehet kapcsolatot teremteni és csapatban dolgozni, de a tanév végén az önálló arculat megteremtése is gyerekjátékká válik.
És itt még nincs vége, ugyanis aki elvégezte az alapozó képzést, vagy másik művészeti iskolában végzett hasonló tanulmányokat, be tud csatlakozni a mesterstylist tanfolyamra is.
A kurzuson lehetőség van reklámfilmet és fashion videót forgatni, divatbemutatót szervezni és lebonyolítani, ráadásul külön unikum, hogy az akadémia még egy féléves ösztöndíjat is ad a tanulóknak.
Akinek csiklandozza a fantáziáját a divatszakma ezen része, az a Werk Akadémián belül garantáltan megtalálja a számításait.