KULT

90 éve született Latinovits Zoltán - sorsüldözött zseni vagy sztárszínész volt?

A most nyílt Latinovits Zoltán emlékkiállításon jártunk a Bajor Gizi Színészmúzeumban.


Ha még itt lenne közöttünk, vajon milyen lenne ma? Milyen életút állna mögötte most, ha nem hal meg 45 évesen, 45 évvel ezelőtt? Mit gondolna ma kultúráról, művészetről és alkotásról? Ilyen és ehhez hasonló kérdések kavarognak a fejemben, ahogy teremről teremre haladok a Bajor Gizi Színészmúzeumban most nyílt Latinovits Zoltán életműkiállításon.

Majd eljátszom a gondolattal, mi lenne, ha a színész 30-40 évvel később született volna és ugyanazzal a lelki alkattal és messianisztikus hivatásszemlélettel, amit sorsul kapott, itt és most kellene élnie közöttünk? Vajon melyik színházban játszana? Milyen filmekben vállalna szerepet és kinek lenne a szinkronhangja? Szerepelne-e reklámban vagy bulvárlapok címoldalán? És egyáltalán: lehetne-e ő ma „Színészkirály”?

„Ha Amerikába születik, mekkora világsztár lehetett volna!” – sóhajt föl mellettem valaki Latinovits fiatalkori portréit nézve a kiállítás egyik termében. Lehetett volna, gondolom magamban, és rögtön utána elképzelem őt, ahogy harcba száll a művészi szabadságért a profitot mindenek fölé helyező hollywoodi stúdiók mindenható uraival. Ahogy hiperérzékeny személyiségét felőrli az elvárásoknak való megfelelés és a sztárrendszer.

Mert valószínűleg ott is lázadt volna, csak akkor más lett volna az ellenség. Így azonban legendásan közép-kelet-európai sors lett az övé, amit vele szemben nem fair leegyszerűsíteni arra, hogy az öntörvényű művész végül elbukott az őt elnyomni akaró hatalommal vívott küzdelemben. Mert sokkal többről van itt szó. Ennek a sokkal többnek a megmutatása viszont nem is olyan egyszerű.

Szemben a képzőművészekkel, egy írói vagy előadóművészi életmű bemutatásánál nem állnak rendelkezésünkre vizuálisan látványos képzőművészeti alkotások illusztrációs lehetőségként. Íróknál főként kéziratokra, fotókra és ránk maradt használati tárgyakra támaszkodhatunk, na meg a szépirodalmi szövegekre, amiket képként vagy különféle audiovizuális eszközök segítségével kiállítási anyaggá lehet tenni. Egy előadóművészt, főleg színészt azonban, ha maradtak fent róla színházi felvételek, pláne filmek, szinte életre lehet kelteni a kiállítás terében.

A Latinovits-kiállítás létrehozói élnek is minden lehetőséggel, irodalmi szövegek, levelek, tárgyak, fotók, hangfelvételek, filmek és személyes dokumentumok segítségével vezetik végig a látogatót a színész életén és alkotóművészete állomásain, elhelyezve őt a korban, amiben élt és dolgozott.

„Eb voltál, vagy nagyranőtt Krisztus? / Csak jó ripacs, vagy színészkirály? / Szépség, vagy hetven kilógramm színhús? – / a színfalak mögött az irigység, / közöny és középszer még hezitál.” – írja Nagy László Gyászom a Színészkirályért című, Latinovits halála után született versében, amelynek sorai hangsúlyos szerepet kapnak a kiállításon, kijelölve a színész életének és munkásságának legfőbb dilemmáit.

A tárlat „a Latinovits-legendán áttörve, életének adatait megismertetve, az alkotás minden gyötrelmével, örömével, bánatával küzdő, teremtő ember alakját próbálja megidézni.” – ígérik a kiállítás létrehozói, és sikerül is nekik.

Feltárulnak előzzünk az életút állomásai a születéstől a halálig, az egyes termekben pedig külön-külön csoportosítva kapnak helyet a művész különböző alkotótevékenységei. Láthatjuk Latinovitsot, mint színházi színészt, a lángoló tehetséget, a zsenit, de megjelennek a színészléttel kapcsolatos dilemmák és az egyre sokasodó nehézségek is. Majd Latinovitsot, mint színházi rendezőt a sikereivel, botrányaival és elhallgattatásával.

Az egyik terem sarkában berendezett kis „mozi” segítségével Latinovitsot, mint filmszínészt, egy korszak sztárját, aki a sok felejthetetlen szerepnek (Hideg napok, Szegénylegények, Isten hozta, őrnagy úr!, Szindbád, Az ötödik pecsét és még sorolhatnám) köszönhetően halhatatlanná lett.

Aztán Latinovitsot, mint írót életrajzi könyvéből, az 1973-ban megjelent Ködszurkálóból vett idézetek és elismerő olvasói levelek által. Végül pedig Latinovitsot, mint előadóművészt, akinek önálló estjein részt venni már-már államellenes tevékenységnek számított akkoriban. Minderre a pályatársak falakra nagyított elismerő sorai reflektálnak.

Amit a kiállítás vállal, azt szépen teljesíti, nekem mégis van egy pici hiányérzetem. A gazdag kiállítási anyagban azokat a finom utalásokat keresem, amik a jelenre reflektálnak. Amik által ez a nagyívű életmű képes lenne megszólítani a mai fiatalokat is. Mert ahogy a tárlatot megnyitó Szigethy Gábor színháztörténész, író és rendező (Gábor Júlia, Ruttkai Éva és Gábor Miklós lányának a férje – a szerk.) mondta, Latinovits nem megy ki a divatból. Legyünk bátrak elmondani azt is, hogy miért nem.

A kiállítás 2022. augusztus 31-ig lesz látható. Tárlatvezetéshez előzetes bejelentkezés szükséges a 06-1-225-3161 telefonszámon vagy a [email protected] e-mail címen. A tárlathoz kapcsolódó kísérőprogramokról a múzeum honlapján és Facebook-oldalán tájékozódhatnak az érdeklődők.

„Embernek röpülni boldogság” – Latinovits Zoltán (1931–1976)

Bajor Gizi Színészmúzeum

Budapest, 1124. Stromfeld Aurél út 16.

Nyitva: szerda-vasárnap, 14-18h


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: