KULT

Elektromos Nőország boldog fejedelme – 50 éve jelent meg Jimi Hendrix remekműve

Az első kozmikus zenésze volt a rocknak, mert a benne lévő energiát, Zene-tudatot egyenesen az Univerzumtól kapta.


Jimi Hendrixet nem véletlenül érdekelték a csillagok, az űr a Földön túli világ, nem véletlenül írta le, hogy „bocsáss meg, amíg az eget csókolom” („scuse me, while I kiss the sky”). Nem véletlenül érezzük egyes motívumaiban – mindenek előtt a 2rd Stone From The Sun számtalanszor idézett dallamában - hogy azokat egy másik szférából kapta, hogy hírnök küldetését teljesítse.

Csak így lehetett olyan zseni, aki nem ismer korlátokat, aki számára megnyíltak a hangok mások előtt rejtett, titokzatos útjai.

Ő tudta megvalósítani Zene és Szerelem többdimenziós Egységét úgy, hogy követői legfeljebb ennek az egységnek csak kisebb-nagyobb töredékeit tehették magukévá.

Ez az egység a legtökéletesebben az Experience-trió Electric Ladyland című, 50 éve, 1968 október 24-én megjelent kettős albumában mutatkozott meg.

Hendrix és két angol társa, a becsületes iparos Noel Redding basszusgitáros, akivel volt szerencsém a 90-es években Budapesten kezet fogni, valamint a sokoldalú, hű dobos, Mitch Mitchell ebben a 82 percben, amely eredeti borítóján 24 meztelen szépséggel a Nő felszabadításához hozzájárult, (nem véletlenül tiltották be sokhelyűtt, miközben a Playboy és a Penthouse virágzott...) átértelmezett mindent, amit addig a modern zenéről tudtunk. Innentől kezdve mást jelentett a blues, amelyben Jimi első élményei gyökereztek, mást jelentett a pszichedelia, de rock and roll, a jazz, a funky és az elektronikus muzsika is. Holott Jimi is csak hat húros gitáron játszott, igaz, annak minden apró lehetőségét kihasználta, mind a hangsorokban, mind az elektromos technikában: ő nem azért használt hanghatásokat, feed-back-et, wah-wah-t, és más, abban a korban élenjárónak számító szerkezeteket, hogy "villogjon" velük, hanem azért, mert féktelen kíváncsiság, útkeresési vágy hajtotta.

Az ő michelangelói sziklája az a bizonyos Őshang volt, amelyből csak a legelhivatottabbak hallják ki saját testük és lelkük mágneses rezgéseit.

Éppen Redding mesélte el, hogy a Ladyland felvételei közben voltak napok, amikor Jimi mást sem csinált, mint a gitárját hangolta újra és újra. De nem azért, hogy társait az őrületbe kergesse, hanem, hogy megtalálja azt az egyetlen hangzást, ami számára abban a pillanatban tökéletes volt.

És bár Hendrix jócskán élt drogokkal, halálát pedig alkohol- és gyógyszermérgezés okozta, akárcsak hasonló sorsú és hasonlóan fáradhatalan útkereső kortársát, John Coltrane-t, őt sem a "mesterséges paradicsomok" tették emberfelettivé. Sajnos, túl szűkre szabta magának az időt, mindössze két hónap híján 28 év, és abból öt esztendő tündöklés jutott neki, és már soha nem tudjuk meg, meddig juthatott volna.

Életműve mégsem tekinthető torzónak, mert minden ösvény, amin elindult, utat mutatott az utókor zenei fantáziájának.

Próbáljuk meg az Electric Ladylandet csendben, akár sötétben végighallgatni – ne számítógépről, ne iPhone-ról, ha egy mód van rá, bakelitről - hogy minden hangja átjárjon minket. Öleljük magunkhoz a Női Nemet a címadó rövid dallal, találjuk meg a Rendet a Crosstown Traffic felgyorsult zűrzavarában, éljük át a Sámánok extázisának két stádiumát a Voodoo Chile hosszú, majd rövid, kataklizmatikus változatával, amely öt percbe sűríti bele egy emberré vált hangszer (vagy egy hangszerré vált ember?) teljes létét.

A Rainy Day, Dream Away rajzfilmhangú gitár-kérdéseivel a felszínességet állítsuk pellengérre. Tangólépésben bámuljuk a tüzet a House Burning Downban.

Utazzunk el az 1983...A Merman I Should Turn To Be, majd a Moon, Turn The Tides, Gently, Gently Away...15 percével (mi az, hogy 15, mi az, hogy perc?) a Galaxis sugarainak minden irányába, de mielőtt visszatérünk a Földre, vegyünk egy mély levegőt, hogy nehogy egy köztes állapotban maradjunk.

De rajzolhatunk kínai árnyakat a The Burning of The Midnight Lamp tükröződő fényeiből és kinevethetjük az egérutat nyert Bolond és a Tolvaj üldözőit a Bob Dylan All Along The Watchtowerének gúnyosra húzott pendítéseivel.

Az 50. évfordulóra a Sony különleges ajándékkal lepi meg Jimi rajongóit. Egy hat LP-ből álló dobozban jelenik meg újra az Electric Ladyland újrakevert változata, a lemez felvételei során készült más verziók gyűjteménye és végül a Jimi Hendrix Experience 1968 szeptember 14-i, Hollywood-beli koncertje. Mellékelnek hozzá egy 48 oldalas kis könyvet, amelyben korabeli fotók, Hendrix kézírásos szövegei, és a lemezkiadónak adott utasításai láthatók.

Amikor nemrégiben néhány megszállott tudós megpróbálta rögzíteni és az emberi fül számára hallhatóvá tenni az Univerzum hangjait, Jimi Hendrix jutott eszembe. Egyszer azt mondta, hogy szeretne elsőként bluest játszani a Marson. Lehet, hogy ha ma élne földi, fizikai valóságában, az egykor élő bolygó emlékeit kutatná.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: