A járvány miatt szponzor nélkül maradt, most veterán járműveit árulja a rallyversenyző
Több tucat autó, motor, kerékpár, de vitorlás, sőt ingatlan is szerepel azon a nem mindennapi listán, amit Ördögh Miklós, alias Mixi tett közzé a napokban a Facebook-oldalán a következő szöveggel:
„Sajnos a vírus miatt bevételeim nagy részét elvesztettem, ezért néhány kincsemtől megválnék”.
Mixi kincseinek néhány darabja szentendrei házának udvarán várja új tulajdonosát, a szomorkás, októberi eső áztatta kertben áll a saját versenyautója is, egy 1984-es Ford Escort, amivel 1990 óta versenyez. Ez azonban nem eladó. Mert nemcsak hogy rajthoz állni akar még a 62 éves rallys, de rekordot dönteni is: már csak öt szezonban kell indulnia ahhoz, hogy meglegyen az 50 éves versenyzői múltja, ami akár világrekord is lehet.

"Nagyon szeretek vezetni, közel 4 millió kilométert tettem meg már, egy időben taxisként is dolgoztam"
– meséli, de kiderül: övé Budán az első autókozmetika, a Varázs Garázs. Egy időben a szakmájában, épületgépészként is foglalkoztatták, de mellette is a sporté, az autóversenyzésé volt a főszerep. Aztán jött a rádiózás: ő vezeti 12 éve a WRC autó-motorsport magazint a Rádió Szentendrén. Ja, és ha van egy kis ideje, megy a Balatonra, ahol – mivel mással, mint – egy veterán hajóval, egy 1976-os Jaguárral szeli a habokat.
"Édesapám fertőzött meg a vitorlázással, ő tanított meg vezetni is tizenkét évesen, állati klassz pali volt, légtechnikai főmérnök, külkeres, aki hét nyelven beszélt, zenélt, festett, írt, igazi polihisztor volt. Édesanyám pedig az első manökenek egyike volt a szocialista érában, 50-től 66-ig járta a kifutókat itthon és külföldön"
– mondja Mixi, és mindjárt érthetővé válik, honnan ez a sokirányú érdeklődés és szenvedély.
Aztán azt is megtudjuk, hogy
a járvány miatt elveszítette hat szponzorát, akik csődbe mentek, idén nem is tudott rallyn elindulni, csak szlalomversenyen.
"Szerencse a szerencsétlenségben – teszi hozzá -, hogy van mit pénzzé tennem, mivel én szinte minden bevételemből öreg járműveket vásároltam, az évek során több mint fél száz gyűlt össze".
Elmondja,
ahhoz, hogy rallyban induljon, versenyenként 600-800 ezer forintra lenne szüksége még úgy is, hogy saját autója van, és eddig évente mindig volt annyi bevétele, hogy hat versenyen elinduljon.
Mixi eddig ötször volt magyar bajnok kategóriában és abszolút második helyezett 2015-ben.


"Ez két évvel a stroke-om után volt. Amikor hazajöttem a kórházból, az volt az első dolgom, hogy beültem az autóba, mentem egy kört, hogy lássam, tudok-e vezetni. Mert írni, beszélni újra kellett tanulnom. De a kórházi kezelés után egy hónappal már versenyeztem, Angyal Tomi volt a navigátorom, akivel 10 évet mentem, és akinek nagyon hálás vagyok ezért is. Kategória harmadikok lettünk, és azóta három bajnokságot nyertem" – meséli. Állítja: őt az adrenalin gyógyította meg. A lakás tele ezek manifesztumaival: autós ereklyékkel, serlegekkel.


"Ez csak az elmúlt 10 év termése" – mutat az utóbbiakra, a többit nincs hová kitenni.
Aztán elvisz minket oda, ahol a kényszerűségből meghirdetett autók másik része vár jobb sorsára: egy közeli raktárba.
"Ez az 1963-as Opel Kadett volt az első veterán autóm, Keszthelyről hoztam."
– Mennyi idő alatt tudná helyrepofozni?
"Két év. Az az 1988-as fehér Peugeot ennyi idő alatt készült el. De most az a 601-es Trabant lesz a következő, ami elkészül" – mutat az egykori NDK csodára. Engem azonban jobban érdekel az a megboldogult fiatalkorában talán fűzöld 500-as Fiat, amiről elárulja, hogy Radó István, az egyik legtehetségesebb magyar rallyversenyző ajándékozta lányának, Edinának a gyerek 10. születésnapjára. Mert, mint megtudom, szlalomokon előfutóként ennyi idősen is lehet már versenyezni. Miután Edina a valódi lóerők rabjaként inkább a lovassportot választotta, ahol szintén komoly eredményeket ért el, az autója a kertjük végében szomorkodott, míg Mixi meg nem mentette. Lelkesen áradozik arról a kis Zuk kisteherautóról is, amit eredeti lengyel alkatrészekből ugyan, de Magyarországon, Lábatlanban rakott össze egy garázsmester. "Onnan trailerrel hozták ide, ezért csak 1,2 kilométer van benne, igazi kuriózum" – mondja Mixi.


- Mi a legféltettebb kincse?
"A feleségem volt, de nemrég elment" – hangzik a válasz. "Azt mondta, jobban szeretem az autókat, mint őt, pedig ez nem igaz. Az viszont igen, hogy valószínűleg tényleg függőség ez a gyűjtőszenvedély, úgy tudok örülni minden szerzeménynek, mint egy gyerek. És ugyanúgy tudok örülni egy Velorexnek, mint egy Rolls Royce-nak, a maga nemében mindegyik egy csoda".
Azért persze kiderül, hogy van, amitől nem válna meg: az igazi ritkaságnak számító 1968-as Morris 1800-as az, amiből az övével együtt legfeljebb, ha öt van a világon.
"Ugyan nagyon rossz állapotban van, de örülök, hogy megtaláltam. Ha most el tudok adni néhány autót, ez lesz az első, amit felújítok" – mondja Mixi.