„Igenis, lehet hatékonyan tanulni az online térben is!” – formabontó képzés ad új irányt az online oktatásnak
Az elmúlt évben a digitális oktatás még több kihívás elé állította nemcsak a pedagógusokat, de a Z generációs diákokat is, akiknek az egyébként is kacifántos útkeresését segíti egy újszerű képzés.
Barbi, Éva és Timi mentálhigiénés-, tréneri-, pedagógus- és vezetői tapasztalattal, X és Y generációsként döntött úgy, hogy „segítővé válik” és nekiindul ennek a küldetésnek.
– Miben tud segíteni egy Z generációs útkeresésben a geneZation? Hogyan ad válaszokat a rengeteg kérdőjel között ez a képzés?
Éva: A geneZationnel olyan kapcsolati háló kiépítése a célunk, ahol minden irányból segítjük, támogatjuk a fiatalok fejlődését, az ő valódi igényükre szabva. Olyan készségek, mint például az önismeret, kommunikáció, konfliktus- vagy stresszkezelés, stb. elsajátításához jutnak a programunk által, amely elengedhetetlen a mai világban, viszont ilyen komplex módon sajnos sem az iskolák, sem a családok nem tudják ezt biztosítani a számukra.
Barbi: A geneZation program több egymásra épülő modulból épül fel, és a Z generációnak a későbbi érvényesüléshez szükséges soft-skilleket hivatott átadni. Nincs akadémiai tudásanyag, az a lényeg, hogy a tanulás élmény legyen, és a fiatal maga fedezze fel, és a társaival együtt találja meg az adott kérdésekre a saját válaszait. Szakmai képzési tervünket úgy építettük fel, hogy az adott életkori igényeknek, a Z generáció működésének, habitusának megfeleljen.
– Nemcsak a közoktatás, de az online oktatás kihívásai és tanulságai is kirajzolódtak az elmúlt egy évben. Hogyan reflektál ezekre a geneZation?
Éva: A COVID felnagyította és mindenki számára láthatóvá tette a közoktatás helyzetét. Itthon naponta hallom én is a két kamaszom óráit, látom, hogy a társas kapcsolataik milyen korlátozottak, hiszen az osztálytársakkal való kapcsolat megszűnt a sötét képernyők és néma mikrofonok miatt, ami a nagy osztálylétszámok okozta technikai korlátok eredménye.
Timi: A geneZation épít arra, hogy az online platform újszerű, működő, sok szempontból hatékony tanulási forma. A fiataloknak ráadásul egy otthonos közeg. A programunkat úgy dolgoztuk ki, hogy integráljuk az online élet és a személyes kapcsolatok megélését. Én magam is megtapasztaltam a digitális oktatást mind a kisfiam, mind a saját részemről a COVID alatt. Mindkét részről pozitív tapasztalataim voltak. Természetesen nem pótolható a személyes kapcsolat, de mindenképp egy újfajta varázst vitt az oktatás színterébe. A fiatalok nagyon gyorsan alkalmazkodtak, egyáltalán nem idegenkedtek az online térben történő tanulástól. Saját tapasztalatom is ez volt, X generációsként több képzést nagyrészt az online platformon sajátítottam el, ami egy teljesen új perspektívát nyújtott az online tréningek, technikák világába, sőt, bátran mondhatom, hogy az önismeret szempontjából is új aspektusokat nyitott meg.
Barbi: A geneZationnél az online tér mellett offline is találkoznak a résztvevők, havonta egyszer személyesen is összejön a csapat (amint ezt a szabályok lehetővé teszik), de a hétköznapi órák online zajlanak, így megspórolva sok időt az utazáson.

– Mitől más a geneZation? Miért tartjátok fontosnak az oktatás reformját?
Éva: Az oktatási reformmal kapcsolatban Ken Robinson szavai jutnak eszembe, miszerint “gyakran mondják, hogy meg kell mentenünk a bolygót. Ebben nem vagyok olyan biztos. A civilizáció az oktatás és a katasztrófa versenyfutása, és az új típusú oktatás a legnagyobb reménységünk. Az, amelyik megfelel a jelenkori kihívásoknak és a bennünk rejlő igazi tehetségeknek. Egy bizonytalan jövővel szemben nem az a megoldás, hogy jobban csináljuk azt, amit eddig - hanem az, hogy valami mást csinálunk. A feladat nem az, hogy megjavítsuk ezt a rendszert, hanem hogy megváltoztassuk. Ma végtelen lehetőségekkel rendelkezünk a fiatalok képzelőerejének felébresztésére és arra, hogy személyre szabott tanítási és tanulási formákat biztosítsunk számukra.”
A jövőben másfajta munkákat fogunk végezni, mint amire a mai iskolarendszer berendezkedett. Az e-learning térnyerése nem kérdés, csak idő függvénye, hogy az elméleti tantárgyakat átvigyük ebbe a térbe - jó példa erre a Khan Academy.
Nemcsak a Z-sek, de a szülők elvárásai is átalakulóban vannak, abszolút látjuk a reformoktatás iránti igényüket. Ezekre igyekszünk reflektálni.
Timi: Az oktatás különböző aspektusait, nehézségét és szépségét a kisfiam által tapasztaltam meg a bölcsődétől, az iskoláig. Azt az igényünket, hogy kis csoportban, a saját képességének és tempójának megfelelően, empatikus környezetben fejlődjön, tanuljon, sajnos csak a magánszférában biztosíthattuk neki. Számos állami intézményt meglátogattunk, de a mi igényeink kontextusában valami mindig hiányzott: hol a technikai adottságok, hol a szemléletbeli különbségek. Hálás vagyok, hogy mi megtehettük, hogy fizessünk olyan szolgáltatásért, amit alapból nyújtania kellene az oktatási rendszernek, de nagyon sok családnak sajnos nincs erre lehetősége, hiába szeretné a legjobb körülményeket biztosítani a gyermeke számára.
– Meséljetek a személyes motivációitokról is. Hogyan lett belőletek „segítő”?
Éva: Sok évet töltöttem el egy multinál, ahol számos olyan helyzettel találkoztam, amikor nem a számára megfelelő pozícióban volt egy munkatárs, és ez egyik félnek sem volt jó. Régóta foglalkoztat, hogy az emberek hogyan működnek, kinek milyen kompetenciái vannak, és azokat hogyan használják. Sokan boldogtalanok, viszik haza a családjuknak is a terheiket, és a munkáltató sem tud hatékonyan működni. Ez a hatékonyság nagyban múlik a megfelelő szociális készségeken, akár vezetői oldalról, akár alkalmazotti szintről nézzük. A legnagyobb inspirációt azonban, hogy lépjek is előre ebben a küldetésemben, Ken Robinson adta, aki az oktatás alulról szerveződő forradalmi átalakításáról írt könyvet. Én is azon 70 millió ember közé tartozom, akik láttuk a videóit az oktatási reformjairól és hisszük, hogy van megoldás. Ő sajnos már nincs köztünk. Rajtunk a sor, hogy ezeket a reformokat véghez is vigyük.
Barbi: Valójában bébiszitterkedéssel kezdtem emberekkel és gyerekekkel foglalkozni. Szerettem tőlük tanulni, együtt játszani és felfedezni a világot. Aztán nyelvtanárként motivált, hogy érdekes, izgalmas órákat tartsak, saját játékokat találjak ki. Valamint láttam, átéltem, hogy a személyes félelmek, aggódás, hiedelmek hogyan gátolják a tanulást, amit pl. a játék enyhít, felold. Teljesítményorientált háttérből jövök miközben imádok játszani. Egy idő után észrevettem, hogy a nehéz helyzetben lévő tanulók, segítségre szorulók, vagy “rossz gyereknek” tituláltakkal könnyen megtalálom a hangot. Óriási megtiszteltetésként élem meg, és motivál, ha egy csoportot vagy egyén fejlődését facilitálhatom, vagy ha látom, hogy megnyílnak, vagy elmúlik az izgalom, mert értő fülekre találtak. Számomra ez a munka a kreativitás és a szervezés-tervezés egyensúlya miközben minden nap értékes emberekkel találkozom.
– Folyamatos diskurzus zajlik a Z generáció sajátos helyzetéről. Hogyan tudtok X-Y generációsként ehhez a korosztályhoz kapcsolódni?
Éva: Egymás tanítása bármilyen életkorban egy óriási lehetőség, minden generáció tud újat mutatni a másiknak.
Barbi: Engem kimondottan tölt a sokszínűség, és hiszem, hogy bárki tud valami újat mutatni. Érdekelnek az újítások, a nem hagyományos utak, és azt látom, hogy ebben a Z generáció nagyon erős. Nekem az is tetszik, hogy nyíltabban kommunikálnak, megjelennek az érzések az interakciókban. Mindeközben az egyetemi órákon és a gimnáziumban is azt tapasztaltam, hogy hálásak, ha figyelemmel és megértéssel fordulunk feléjük.
– Mi az álma a geneZationnek a fiatalok itthoni jövőjével kapcsolatban?
Timi: A geneZation képzéssel az egyik legfontosabb tudásra, az önismeretre “tanítjuk” a fiatalokat, és ezt igyekszünk mindenki számára elérhetővé tenni majd a jövőben. Mentálhigiénés szakemberként ezért is éreztem a hívást, hogy hozzájáruljak a programhoz.
Barbi: A fiatalok segítésén túl fontos számunkra a tanári szakma megbecsülésének növelése is, olyan környezet létrehozásával, ahol a kreativitás, együttműködés, pro-aktív gondolkodás érték, melyet nagy vágyunk a megfelelő formában ki is fejezni.
Éva: Nagyon nagy álmunk van: minden egyes fiatalnak legyen lehetősége fejleszteni a szociális készségeit, kapjanak erre az iskolák falai között teret és támogatást a megfelelő intézmények részéről, és, hogy ez ne csak egyesek kiváltsága lehessen. A pedagógus társadalom részéről hál’ istennek nagy a nyitottság, ők is látják a készségfejlesztés hasznosságát, de sajnos megvannak a saját időkorlátaik is.