MÚLT
A Rovatból

5 különös tűzeset, aminek meglepő következménye lett

A londoni tűzvész, Róma lángra lobbanása, vagy a nagy seattle-i tűzvész is nagyon érdekes utóhatásokkal járt.
Forrás: Listverse - szmo.hu
2017. október 12.



Róma felgyújtása - i. sz. 64.

Sokunk képzeletében úgy jelenik meg a római tűzvész, hogy az őrült császárt, Nérót látjuk vadul táncolni a lángok közt. Mivel mindez már csaknem 2000 évvel ezelőtt történt, talán sosem tudjuk meg, hol pattant ki az első szikra. Azt azonban nagyon is tudjuk, mi jött a parázsló romok után.

Bár a szóbeszéd szerint Néró volt felelős Róma felgyújtásáért, gyakorlatilag épp antiumi palotájában tartózkodott, mikor a lángok felcsaptak i. sz. 64. július 18-án.

Mindenesetre, mikor hírét vette, hogy ég a kétmilliós város, odasietett, és segíttette a munkálatokat a tűzoltó csapatok irányításával, magán- és középületek megnyitásával a menekülő tömegek számára.

A jobbára faépítményekből álló város így is hat nap, hét éjszakán át lángolt. Róma 14 kerületéből mindössze négy maradt érintetlen. Megannyi jelentős épület is odaveszett, többek közt Jupiter Stator 800 éves temploma.

A tűzvésznek jelentős az utóhatása. A legkiemelkedőbb, hogy a kiterjedt, túlzsúfolt „nyomornegyedek” biztonságosabb anyagokból épültek újjá, és vonzóbbá is váltak a polgárok számára. Az egykor jobbára fából épült város feléledt hamvaiból, nemes márványból, széles sétálóutcákkal és látványos középületekkel.

Néró is kihasználta az új területek adta lehetőséget, és a városon belül kialakíttatott egy parkot mesterséges tóval, melyet villák vettek körül. Ezeknek az építményeknek a fényűzése és a hozzájuk kapcsolódó költségek végül zavargásokhoz, majd Néró elűzéséhez vezettek.

Szomorú tény azonban, hogy a tűzvészért Néró egy kis szektát kiáltott ki bűnbaknak, hogy elterelje a figyelmet a szörnyű pusztításban játszott saját felelősségéről. A városban keresztényekként ismert embereket Néró oroszlánok elé vetette az amfiteátrumokban - de más módszereket is alkalmazott velük szemben.

A londoni nagy tűzvész - 1666

Hosszú és kalandos története során London többször is leégett, de az 1666. szeptember 2-án kitört tűzvész végezte a legnagyobb pusztítást. Az egykori római városfalon belül, a Cityben élő 80 000 lakosból mintegy 70 000 maradt hajlék nélkül.

A tűz II. Károly pékjének műhelyében keletkezett, és gyorsan átterjedt a kátránnyal bekent, emiatt rendkívül gyúlékony faszerkezetekre. A péknegyed után hamar lángra kaptak a rakpart épületei és a raktárak, bennük faanyaggal, kenderrel, olajjal és szénnel. Mindezek még három napig táplálták a pokoli tüzet. Szinte hihetetlen, hogy csak 16 ember vesztette életét a nagy tűzvész során.

Vitathatatlanul pozitív hozadéka az esetnek, hogy a lángok megtizedelték a londoni patkánypopulációt. 1665-ben Londonban is felütötte fejét a pestis, a tűz azonban elpusztította a ragályt hordozó rágcsálók java részét, nagyban csökkentve így a járvány terjedését.

A pusztítás után II. Károly Sir Christopher Wrent, a neves építészt bízta meg a város újratervezésével, és a híres Szent Pál katedrális megépítésével. 1671-re 9000 új, tartósabb épület készült el a szélesebb utcák mentén.

Great_Fire_London

A peshtigói tűzvész - 1871

A nagy chicagói tűzvésszel egy időben Wisconsint és a michigani félsziget felső részét is felperzselték a lángok, sokkal nagyobb pusztítást okozva. A peshtigói tűzvész azonban jóval kevesebb figyelmet kapott, bár ez volt az Egyesült Államok történetének leghatalmasabb erdőtüze.

1871. október 8-án csaptak fel a lángok. Az azt megelőző 100 napban a területen alig hullott csapadék, rendkívüli volt a forróság, amitől a wisconsini erdők gyakorlatilag gyújtóssá száradtak, és csak idő kérdése volt, mikor kapnak lángra a legkisebb szikrától.

Nem lehet tudni, végül is hol pattant ki az a szikra, de az erdőkben hamarosan szabályos tűzvihar tombolt. A tűzvihar egy rendkívül erős tűz, mely saját szélrendszert hoz létre, tornádószerű falakkal, tűzciklonokkal és akár 180 km/órás széllel. Ezek a tűzviharok rövid idő alatt letarolták a környező erdőket és városokat.

Óriási, csaknem félmillió hektáros terület lett az enyészeté, és 1200-2500 ember vesztette életét. A pontos szám azért nem meghatározható, mert voltak olyan közösségek, ahol nem maradt életben senki, aki azonosíthatta volna a halottakat.

Évekkel később az ennek a tűzvésznek a nyomán felgyűlt tudás még több halálhoz és pusztításhoz vezetett. A II. világháború során Nagy-Britannia és az Egyesült Államok bombatámadásokat tervezett európai célpontok ellen, és behatóan tanulmányozták a körülmények kombinációját (szél, terepviszonyok, gyulladási pontok), hogy mesterséges tűzviharokat kelthessenek.

A nagy seattle-i tűzvész - 1889

1889-ig Seattle tulajdonképpen egy nagy fatelep volt, ahonnan ellátták Kalifornia vidékét. Kézenfekvő volt, hogy az épületek is fából készüljenek, ám ez városszerte komoly tüzekhez vezetett.

1889. június 6-án egy kereskedő az egyik asztalosműhelyben ragasztót melegített, ami lángra kapott. A tűz hamar terjedt a szétszóródott fűrészporban és hamarosan elborította az épületet, majd átterjedt a szomszédos italboltra és több csapszékre is. Az alkohol és a száraz faáru táplálta a lángokat, melyek hamar elborították a rakpartot, a kikötőt, és a belvárosba is elértek.

A tűzoltóknak nehéz dolga volt, hiszen nemcsak a lángok terjedésének megakadályozásával küzdöttek, hanem az elégtelen vízellátással is. Ráadásul a „csőrendszer” kivájt farönkökből készült, ami szintén égett. Lecsökkent a víznyomás, így a tömlőkből nem jött víz. Végül a tűz elhalt, 20 millió dolláros kárt okozott.

A tűzvész után összeültek a helyi üzletemberek és hivatalnokok, hogy új építési szabályzatot és tűzvédelmi tervet készítsenek, a várost pedig gyors ütemben újjáépítették. Egy évvel később már a belváros nagy része elkészült, és a város lakossága 33%-kal nőtt. Seattle elindult a modern metropoliszok útján.

bf7d303a97a836e0bd1312a9cdbfba23

A nagy baltimore-i tűzvész - 1904

Ez az eset talán nem tűnik olyan jelentősnek, ám nagy szerepet játszott az Egyesült Államok tűzoltó felszereléseinek szabványosításában. A feltételezések szerint egy elhajított szivar vagy cigaretta okozta a tüzet február 7-én este a Hurst Buildingben, Baltimore üzleti negyedében. A lángok gyorsan terjedtek a kihalt üzleti negyedben, mielőtt riasztották volna a tűzoltókat.

A tűzvész akkora volt, hogy Washingtontól és New Yorktól is kértek segítséget. Végül 80 háztömbnyi épület égett le, mert hiába érkezett segítség a szomszédos városokból, az ő felszerelésük nem volt kompatibilis a baltimore-i tűzcsapokkal és tömlőkkel. A tűz 31 órán át tombolt. Szerencsére sikerült az üzleti negyeden belül tartani, így sem ember, sem pedig lakóház nem esett áldozatául.

A tűzvész az újságok címlapjára került, és államokon átívelő felháborodást keltett, aminek nyomán sürgették az egységes szabályokat és felszereléseket. Így terjedtek el a szabványos méretű tűzcsapok és tömlők.

Képek: Wikipédia, Pinterest


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
„Hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót” – 30 éve történt az ország legsúlyosabb vonatbalesete, amiben 31-en haltak meg
1994. december 2-án 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat több kocsija is. 31-en haltak meg, az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.


1994. december 2-án szörnyű tragédia rázta meg az országot. 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat második kocsija, majd a kocsik 110 kilométer/órás sebességgel egymásba, illetve az állomásépületbe rohantak.

A balesetben összesen 31-en vesztették életüket, 27-en a helyszínen, négyen a kórházban haltak meg, 52-en pedig megsérültek. Az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.

Később kiderült, a balesetet emberi mulasztás okozta. A vonat érkezése előtt negyed órával az első vágányon tolatást végeztek, csakhogy a váltók ekkor már át voltak állítva a második vágányra, amelyen a gyorsvonatnak át kellett volna haladnia. A tolató szerelvény a kerekeivel átállította a váltót az első vágányra.

A gyorsvonat az egyenes haladásnál engedélyezett sebességgel, azaz körülbelül 110 kilométer/órával érkezett az állomás felé, a kitérő állású váltót ebben az állásban viszont legfeljebb 40 kilométer/órás sebességgel közelíthette volna meg a szerelvény. A mozdony és az első kocsi kitért és haladt tovább az első vágányon, viszont a szerelvény többi kocsija leszakadt, majd kisiklott, és egy része az állomásépületbe rohant.

A mentést a baleset után közvetlenül az állomáson szolgálatot teljesítő vasúti dolgozók és az utasok kezdték meg. Aztán megérkeztek a mentők, tűzoltók, és katonák is. Még ők sem láttak még ehhez fogható katasztrófát, de az első újságírók sem tudták eleinte felfogni, mi történt.

Mészáros János a Szoljon.hu fotóriportere az elsők között ért oda, a szirénák hangját követte.

„Láttam, hogy egymáson vannak a vagonok. Akkor már hallottam zajokat, síró, jajveszékelő embereket a roncsok alól. Néhol mozogtak elemlámpák, a tűzoltók és a mentők ekkor már bemásztak a roncsok közé és próbálták megtalálni a túlélőket, sérült embereket”

– mondta a fotós korábban a XXI. Századnak.

Huszonhét ember a helyszínen meghalt, a holttesteket először a váróba fektették.

„Nem kívánom senkinek azt a látványt, érzést, amit az váróterem látványa nyújtott, ahová korábban a holttesteket fektették. Néhány kolléganőmmel hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót. Az egyik munkatársnőnk épp babát várt, mondtuk neki, ő ne jöjjön, máshol segítsen, ha tud. Borzasztó emlék”

– emlékezett vissza szörnyű tragédiára a Szoljon.hu-nak egy asszony, aki már akkor is a vasútnál dolgozott. Azt mondta, sokan bementek aznap éjjel dolgozni közülük, olyanok is, akik nem voltak szolgálatban.

Kárándi Béla nyugalmazott alezredest is a helyszínre rendelték. Az ő feladatuk a halottak azonosítása volt.

„Csendben dolgoztunk, senkinek nem volt kedve megszólalni. Szavakkal nem is lehet elmondani, milyen érzés volt látni, amikor az egyik fiatal mellé lefeküdt a földre az édesanyja. Átölelte a fiát, és perceken át zokogott. Az áldozatok között volt az ORFK egyik középvezetőjének az anyósa is. Amikor bejött az asszony férje, összetört egy széket. Rajta így jött ki a mérhetetlen düh és fájdalom, hogy elveszítette a feleségét”

– mesélte a tragikus éjszakáról a keleten.hu-nak.

A balesetben hatan életveszélyes, húszan súlyos, tizenketten könnyű sérüléseket szenvedtek. A sérülteket több kórházba szállították. Tizennégy embert elsősegélynyújtás után haza is engedtek, négy ember életét viszont már nem tudták megmenteni. Az áldozatok száma így később harmincegyre nőtt.

A Legfelsőbb Bíróság 1996 februárjában hozott ítéletet a balesetet okozók ügyében. A vasúti közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlan veszélyeztetéséért Szűcs Ferenc váltókezelőt öt és fél év, Farkas István tolatásvezetőt két év, Illyés Ferenc kocsirendezőt pedig másfél év fogházbüntetésre ítélte a bíróság. Szűcs Ferenc három év letöltése után kegyelemmel szabadult.

A MÁV az elhunytak hozzátartozóinak, a sérülteknek és azoknak, akik anyagi veszteséget szenvedtek kártérítést fizetett. Az esetenkénti összeg 20 ezertől 6 millió forintig terjedt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
MÚLT
A Rovatból
Nem színezi túl a valóságot, de ekkora összegből valamivel jobb történetet is lehetett volna írni – S.E.R.E.G-kritika
Mire képes egy igazán nagy költségvetésű sorozat Magyarországon? Megnéztük, hogyan indul a S.E.R.E.G.


Nem vagyunk elkényeztetve manapság (igaz, sosem voltunk) jó magyar sorozatokkal, főleg az agyontámogatott propagandafilmek korában. Na de mire képes egy hazai viszonylatban igazán nagy költségvetésű sorozat Magyarországon?

Milyen más sorozat lehetne ma Magyarországon 900 millióval megtámogatva, mint egy tisztes katonai sztori, ahol apa-fia konfliktusokról és komoly, felelősségteljes férfiasságról témázgatnak?

Erős fenntartásokkal ültem neki tehát az első résznek. Kicsit vártam is, hogy mennyire lesz ez egy már-már parodisztikus mű, amilyen akár az Elk*rtuk is volt, vagy a Most vagy soha!. Ezzel szemben nem ez történik, hanem valóban megpróbáltak valami egészen korszerű, történetmesélésben is egészen helytálló sorozatot létrehozni.

A sorozat egyből egy rendkívül komoly harcjelenettel indít, ahol a főszereplő, Győrbíró (Csórics Balázs) makacsul, hősiesen felülírja a neki is kiadott parancsokat, majd önálló akciózásba kezd. Nem vagyok teljesen tisztában a katonai missziók törvényeivel, de tudtommal ennek a való életben sokkal szigorúbb következményei vannak, mint az, amilyen gyorsan túlteszi magát a sorozat ezen a felütésen. A harcjelenet egyébként szörnyen izzadságszagú, ahol páremberes lövöldözések mellett egészen komolyan vehetetlen halálok és effektek tűnnek fel. Mintha a kurd statiszták egy alsópolcos videójátékot imitálva hullanának el, az egyik gránát robbanásától való belassított elugrás pedig már-már komikus. Eszembe jut hirtelen a Sharknadónak egy felturbózott verziója, de a történet gyorsan tovább is áll.

Már Győrbíró házában vagyunk, aki a képek alapján a katonaság mellett lottózhatott is, amilyen lehengerlően szép családi házba sikerült berakni a főszereplőket. Megismerkedünk Marcival (Séra Dániel), akit a sorozat egy egészen céltalan figuraként próbál ábrázolni.

Maga a sorozat tehát két szálon fut, egyrészt a fiatal srác, aki az életét rendbe hozni jelentkezik tartalékos katonának, illetve az apáról, aki egy újabb misszióra próbál csapatot verbuválni.

Ez azért sem rossz, mert az izzadságszagú hőstetteket és a nagy, nemes dolgokat szépen ellensúlyozza az esetlen fiatal felnőtt története. Az előbb említett Marci mellett barátja, Jocó (Kövesi Zsombor) is szépen hozza a saját történetét, sok beszélgetés igazán emberi. Simán meg tudjuk kedvelni a karaktereket, és az is szuper, hogy a fiatalok nyelve végre nem megy át egy Amerikai Pite hasonmásversenybe, nem adtak a szereplők szájába „öcsisajtokat” és egyéb korszerűtlen kifejezéseket.

Egyelőre egy rész alapján, gyaníthatóan a missziós csapat összerakása a fő szál, ami viszont sokkal gyengébb, esetlen és logikátlan dialógusokkal. A színészek Kamarás Iván kivételével nem adnak sokat a karakterekhez, ami nem is biztos, hogy az ő hibájuk:

Sokkal inkább maguk a szerepek tűnnek kidolgozatlannak.

Szándékosan igyekeztem elsősorban sorozatként nézni, és csak másodsorban figyelni a szoftpropagandára, amit helyenként azért szépen elhelyeznek. Marci nézegeti a sereg honlapját, anyuka is elmondja, hogy a sereg megoldás lehet az ösztöndíj kifizetésére is, de még a katona apuka is a legkomolyabb motoron vereti, a tökéletesen kinéző családi házból reggel elindulva, ami a katonalét egy szép víziója. De valóban másodsorban van a „mi lehet jobb, mint katonának lenni” felkiáltás, a történetre ezerszer nagyobb hangsúlyt fektetnek. Természetesen a morális kérdések szépen megjelennek olyan hatásvadász vágóképekben, mint amikor a merengő Győrbíró egy boltból kijövő anyát pásztáz gyermekével.

Szerintem az egyik legtisztelhetőbb rész, hogy nem színezi túl a sorozat a valóságot, a katonai laktanyában az irodák, ahol Győrbíró is tengeti mindennapjait, még mindig tele van a kommunizmusból itt ragadt bútorokkal, a kórház folyosója, ahol Marci sebét összevarrják, pontosan olyan hányadékként néz ki, mint a legtöbb kórházi folyosó egyébként itthon.

Rengeteget gondolkodtam azon is, hogy miért kell a címben a sereget S.E.R.E.G.-ként írni. Csak online tudtam meg, hogy Szolgálat-Erény-Rend-Erkölcs-Gondviselés lesz a megfejtés. Gondolom, a pöszékre való tekintettel a „Szereg” kicsit furán adta volna ki, más S-betűs szót meg nem lehet kitalálni a katonasággal kapcsolatban.

Összegezve, a S.E.R.E.G. nem egy pokolian jó sorozat, ugyanakkor azt gondolom, hogy ekkora összegből valamivel jobb történetet is lehetett volna írni. A fiatalok szála üdítő, az átlagos tévénéző szerintem nagyon gyorsan meg tudja szeretni Marci karakterét, és már várja a következő adást, hogy vajon sikerül-e neki Galambost (Gál Réka Ágota) meghódítani. Gyanúsan arra is kíváncsiak leszünk, hogy Kamarás Iván hogyan és mennyire akar kiszúrni Csórics Balázs karakterével. Ezek miatt pedig néha még meg is lehet bocsátani azokat a rém kellemetlen propagandisztikus részeket is, amikbe az egészet becsomagolják. Láttunk ennél rosszabb sorozatot még Netflixen is, bár azt gondolom, hogy a S.E.R.E.G miatt nem fog a hétköznapi ember a tévé előtt toporzékolva várni hétköznap esténként.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
A magyar származású Albrecht Dürer az önmarketing mestere is volt, nemcsak a reneszánszé
Elképzelt orrszarvú, forradalmi sokszorosítási eljárás és botrányos önarckép: a németalföldi festészet zsenije Nürnbergből hódította meg Európát. Bejártuk a házat, ahol élt és dolgozott 20 évig.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. november 18.



Tele a történelemkönyv világhírű magyarokkal: a festő-grafikus-könyvkiadó géniusz Albrecht Dürerről is kevesen tudják, hogy aranyműves apja révén magyar vér csörgedezett az ereiben, bár ő már Németországban született 1471-ben. A festőinasnak szegődött fiúban csak úgy buzogott a tudásvágy és az újítási hajlam, és elképesztően pontosan tudta ábrázolni a természetet vagy az emberi vonásokat. Kortársai megítélése szerint ráadásul Dürer csupa meglepő dologra vetemedett. Például humánus témákat választott – gondoljunk csak ’A nagy nyúl’ című akvarellje és önarcképére –, amelyek akkoriban nem voltak divatosak.

1505-ben elkészítette egyik legismertebb grafikáját egy orrszarvúról, amelynek az a különlegessége, hogy Dürer soha nem látott élőben orrszarvút, és egy leírás alapján készítette el a művet. Ez a grafika rendkívül népszerű lett, és sokan csak ezen keresztül ismerték meg az állatot. Azonban nem minden alkotása lett az ismertségen felül sikeres is: az önarcképeit sok kritika érte, mondván, Dürer túlságosan is egoista – főleg az okozott botrányt, amelyen Krisztusként áldja gyakorlatilag önmagát. Önbizalomban és provokációban nem szűkölködött, az biztos…

Viszont szakmai érdemei elvitathatatlanok:

Dürer egyfajta „művész-influencerként” forradalmasította a művészeti alkotások terjesztését. Fametszeteivel és rézkarcaival felfedezte a sokszorosítás újfajta technikáját, amelynek segítségével képes volt műveit széles körben terjeszteni könyvszerű formában, ezzel növelve a bevételét és a hírnevét szerte Európában.
Munkásságának egyik fontos aspektusa volt a könyvnyomtatás iránti szenvedélye, amelyet nagybátyja, Anton Koberger, Nürnberg egyik vezető nyomdásza segítségével fejlesztett tökélyre. Dürer fametszet-illusztrációi, mint az ’Apokalipszis’, jelentős mértékben hozzájárultak a kor művészetéhez.

A Dürer-ház nem csak múzeum, hanem skanzen is

A művész Nürnbergben található otthona, a Dürer-ház ma múzeumként üzemel a bajor város turisztikai központjában, egy gyönyörű téren a vár aljánál. Dürer már eleve százéves házként vásárolta meg az ingatlant, ahol édesanyjával, illetve feleségével élt és alkotott – utódok nélkül – két évtizedig. A festő 1528-ban bekövetkezett halála után még a felesége lakott benne egy évtizedig, aztán több tulajdonosváltás után visszavásárolta a város, hogy közkinccsé tegye a házat. A Dürer-házon szerencsére a II. világháború sem hagyott akkora nyomot, mindössze a tetőt kellett megjavítani rajta, pedig a város nagy részét lebombázták annak idején. Úgyhogy ma is szinte egykori hangulatában tekinthető meg a jellegzetes stílusú, ötemeletes, és belül kissé puritán berendezésű épület.

A termeket róva az ember úgy érzi, időutazásba csöppent, miközben a korabeli technikákkal is megismerkedhet. A házat korhű bútorokkal rendezték be, és rekonstruálták Dürer műtermét is. Jó érzés úgy barangolni a házban, hogy azon ritka, fennmaradt reneszánsz-kori ház Európában, amely egy művész tulajdonát képezte. Még akkor is, ha sok alkotás a tárlaton csak másolat (élén a botrányos önarcképpel), hiszen az eredeti festményeket a világ nívós múzeumai birtokolják.

Albrecht Dürer élete és művészeti tevékenysége nagyban hozzájárult tehát a nyomtatási technikák és sokszorosított grafikák fejlődéséhez. Polihisztor-voltát az is mutatja, hogy nem csupán mint festő, könyvillusztrátor és grafikus, hanem mint író és irodalmár is tevékenykedett: önéletrajzokat és útinaplókat is írt, valamint elméleti könyveket festészetről, méretezésről és várépítésről, amelyek hosszú ideig szolgáltak alapul a művészeti oktatásban és gyakorlatban egyaránt. Dürer munkássága meghatározó része Európa kulturális örökségének, magyar gyökereiről pedig a városligeti Ajtósi Dürer sor emlékezik meg, amelyet halálának 400. évfordulóján neveztek el róla.

Források: 1, 2, 3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Felkavaró emlékek! Az űrből is jól látszott a szeptember 11-i terrortámadás füstje
Egy amerikai asztronauta, Frank Culbertson éppen a nemzetközi űrállomáson teljesített szolgálatot, amikor becsapódtak a repülőgépek a tornyokba. Az űrhajós felvételt készített a füstfelhőről.
Fotó: NASA - szmo.hu
2024. szeptember 11.



A tragédia évfordulóján ismét előkerült az az űrből készített videót, amin jól látszik a World Trade Center ellen elkövetett terrortámadás füstje. A NASA felvételén a hatalmas füstfelhő az űrből is jól kivehető volt.

Egy amerikai asztronauta, Frank Culbertson éppen a nemzetközi űrállomáson teljesített szolgálatot 400 kilométerre a Földtől, amikor becsapódtak a repülőgépek a tornyokba.

Az űrhajós szemtanúja volt a második torony összeomlásának 2001. szeptember 11-én.

Culbertson korábban már az Astronauts: Houston We Have a Problem című dokumentumfilmben beszélt arról a felejthetetlen napról. Így emlékezett vissza:

"Azonnal megpróbáltam szerezni egy videókamerát és egy ablakot, amely a megfelelő irányba néz. Az idő teljesen tiszta volt aznap. Könnyen kivehető volt New York: egy nagy fekete füstoszlop jött ki a városból, és ahogy ráközelítettem a kamerával, láttam ezt a nagy szürke foltot, amely beborítja Manhattan déli részét."

Az űrhajós azt is leírta, hogy a füst úgy nézett ki, mint valami furcsa virág, amelynek a szára dél felé áramlik.

(via Ladbible)


Link másolása
KÖVESS MINKET: