TOP5: csodás szocmodern buszállomások
A HYPEANDHYPER egy kelet- és közép-európai dizájn- és életmódmagazin, amely az innovációról, a városi életről és a kreatív ökoszisztémáról szól.
Céljuk, hogy összegyűjtsék és bemutassák azokat az egyedi történeteket, karaktereket, különleges tárgyakat és tájakat, amelyek a világ ezen részét alakítják.
Csatlakozz hozzájuk, legyél te is részese a közös jövők alakításának!
Gyulafehérvárra érdemes busszal utazni, hisz az állomás olyan, mintha a következő Wes Anderson-film forgatási helyszínére érkeztünk volna. A hetvenes években épült állomás épülete viszonylag egyszerű formákból áll, azonban a homlokzaton lévő rózsaszín betonsávok és a rombuszba írt autogara felirat egyszerre szokatlanná és elbűvölővé teszi a hely atmoszféráját.

Balatonalmádi buszállomását 1976-ban adták át tíz kocsiállomással. Tervezője Nyíri Mária volt, akinek neve ekkor már ismerős lehetett a dunaújvárosi, hódmezővásárhelyi vagy a makói VOLÁN-pályaudvarok kapcsán. Nyíri a korszak buszpályaudvar-építészetére jellemző szögletes formák helyett Almádiban finom, kerekded formákhoz nyúlt. A váró- és irodaépület tömegét két összekapcsolt henger adja, árnyékoló tetői áramvonalasan lekerekítettek. A váró centrális alaprajzú, mozaikképe Rác András alkotása.








A szovjet modernista építészet egyik kitűnő példája, az 1980-ban épített buszpályaudvar Lviv déli peremén található. Az épület különös, háromszögszerű formája és homorú homlokzatának látványa izgalmas belépő az ukrán városba. A portikusz felőli bejárat egy hotelbe vezet, míg az épület másik oldalán található a tényleges buszpályaudvar. Az épület központjában a kör elrendezésű váróterem áll, az enteriőrt a háromszögekből álló kazettás mennyezet lenyűgöző látványa fogja össze.




Irina Rosetti 1968-ban épült állomása egyszerűen imádnivaló: kerek formái, magasba törő parabolikus üvegablakai és karakteres sárga színe igazán egyedivé és izgalmassá teszi ezt az állomást. Belépve a rengeteg napfényen túl a hatvanas évekre jellemző enteriőr fogad.



Varsó és Krakkó között félúton érdemes megállni Kielce városában, már csak a lenyűgöző, retrofuturisztikus autóbusz-pályaudvar miatt is. Az épületet 1984-ben fejezték be, főépítésze Edward Modrzejewski volt. Az épület formája szabad áramlást biztosít: kör alakja lehetővé teszi, hogy az utasok minden irányba elhagyhassák az állomást. A várótermet egy magas, domború tetőablakokkal teli kupolával fedték le. Az épület expresszív-futurisztikus hangulatát a szerkezetet tartó betonívek és az azt körülvevő betongyűrű is hangsúlyozza.


